مسئول پاسداري از كلوت‌هاي شهداد كيست؟!

ارديبهشت ۱۳۸۷۲۴y۵ymt.jpgانفجار در شهداد به بهانه رزمايش!

حدود سه ماه از فاجعه‌ي باورنكردني تخريب كلوت‌هاي يگانه‌ي شهداد به بهانه‌ي اجراي رزمايشي استاني مي‌گذرد. در اين مدّت، ميليون‌ها چشم با حيرت و غم تمام در ايران و جهان نظاره‌گر اخبار و تصاوير متعددي بودند كه از اين رويداد منحصربه‌فرد به سراسر جهان مخابره شده و از طريق اينترنت در دسترس عموم قرار گرفته است. ده‌ها تومار و نامه‌ي اعتراضي به وسيله‌ي طرفداران ميراث طبيعي كشور خطاب به عالي‌ترين مقامات مسئول در استان كرمان و پايتخت كشور نگاشته شده و اغلب روزنامه‌هاي پرشمارگان مملكت به اين موضوع پرداختند.

dsc۰۲۱۸۳.jpgاروند در شهر افسانه اي لوت - زمستان ۱۳۸۵شهر افسانه‌اي لوت - ۱ دي ماه ۱۳۸۵

با اين وجود، ظاهراً به جز صدور بخشنامه‌اي محدود از سوي ستاد كل ارتش كه براساس آن هرگونه عمليات نظامي و مانور در پارك‌هاي ملّي ممنوع و در مناطق حفاظت‌شده نيز منوط به استعلام و نظرخواهي از سازمان محيط زيست شده است؛ هيچ پژواك شايسته‌ي ديگري شنيده يا خوانده نشد.
البته هرچند كه همين بخشنامه نيز نارسا بوده و امكان عمليات نظامي در مناطق حفاظت‌شده را به صورت مشروط فراهم كرده است؛ موضوع غم‌انگيز‌تر آن است كه چون شهر افسانه‌اي لوت، در شمار مناطق حفاظت‌شده چهارگانه‌ي سازمان حفاظت محيط زيست قرار ندارد، ظاهراً مشكلي هم براي انجام رزمايش و بوجود آمدن چنين تخريب‌هايي نداشته است! به ويژه آنكه ديگر سازمان متوّلي فرهنگي كشور، يعني سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري – كه به گفته‌ي دكتر دلاور نجفي، مسئوليت حراست از اين مناطق متوجه آنان است –  آنقدر وظايف مهم‌تري چون حفاظت از پاسارگاد و تخت جمشيد! دارد كه ديگر مجالي براي رسيدگي به دلايل اصابت چند راكت خمپاره يا گلوله توپ به بزرگترين و افسانه‌ترين كلوت‌هاي جهان در لوت ندارد!

۲۸۱۰۱۶-۱۷-۵۹۲۹.jpg۲۸۱۰۰۶-۷-۳۰۸۶.jpgرزمايش استاني در شهر افسانه اي لوت

اين يادداشت را با ذكر نقل قولي از ژنرال انگليسي، سرپرسى سايكس در مورد كلوت‌هاي لوت به پايان مي‌برم، او مي‌نويسد: «آثار شهر كلوت‌ها از غرايب طبيعت است، حين عبور از بين اين نقاط مخروب، شخص تصور مى‌كند از وسط قلعه‌ها و قصرهاى جن و پريان مى‌گذرد. اين ابنيه‌اى كه طبقه طبقه روى هم بنا شده و گويا اشخاصى وراى بنى بشر در ساختمان آن دخيل بوده‌اند، اشكال عبادتگاه‌ها، اهرام، برج‌ها و قعله‌هاى بزرگى را در نظر انسان مجسم مى‌كنند و بدون اغراق از مشاهده‌ي آنها شخص به خود مى‌لرزد

رالي در لوت!dsc۰۲۱۸۱.jpgلوت - زمستان ۱۳۸۵- عكسها از محمد درويش

و امروز شوربختانه بايد اعتراف كرد: باز هم به خود مي‌لرزيم؛ امّا نه از مشاهده‌ي آنها، كه از تماشاي تخريب نابخردانه‌ي اين ميراث‌هاي طبيعي ارزشمند و يگانه.
باور كنيد، دست خودم نيست، امّا با مشاهده‌ي اين همه كوته‌نظري و سبك‌مغزي، به ياد تخريب رژيم خون‌ريز و قرون وسطايي طالبان در افغانستان افتادم و بلايي كه بر سر مجسمه‌هاي غول‌پيكر بودا در باميان آورد!

 

۲۰۰۵۰۳۱۱۱۲۱۲۳۸budda۴.jpg۲۰۰۳۰۷۰۴۱۱۵۱۴۹buda۲۰۳.jpgباميان و تنديسهاي غول پيكر بودا - پيش از تخريب

مباد كه ديگر چنين صحنه‌هايي را ببينيم. مباد …

12 فکر می‌کنند “مسئول پاسداري از كلوت‌هاي شهداد كيست؟!

  1. واژه نويس

    سلام.با حیرت این مطلب را خواندم.گریستم.چه بگویم.چون نیک مظر کرد پر خویش در آن دید.سایکس و امثالهم چه می گویند و خودی ها چه می کنند؟

  2. علی

    همان تیتر مطلب برای تعمق و تاسف بسه ! کسی که کلوتها رو ندیده حالا باید حسرتش بر دلش بماند….

    پاسخ:
    البته اگر اندكي صبر داشته باشه، شايد حدود يك ميليون سال ديگر بتواند دوباره ديدن اين مناظر را تجربه كند! واي بر ما …

  3. عادل

    اگر به بچه های پاسدار یا بسیجی یا نیروی انتظامی یا هر نیروی دیگری آموزش لازم داده شود خود آنها مانع تخریب خواهند شد. آگاهی رسانی و … وظیفه هر کسی است.

    پاسخ:
    با سلام و درود
    نكته همينجاست … چرا آن بلندپايگان نظامي اينگونه جاهلانه فرمان تخريب كلوتها را به اين جوانان نظامي داده اند؟!
    موفق باشيد.

  4. نوافلاطون

    تا وقتی غیرت به خرج ندیم و اعتراضی نکنیم باز هم از این حماقتها خواهیم دید.

  5. آب - صخره

    واقعاٌ که… یه بار دیگه این سیستم مدیریتی مزخرف حاکم،شاهکار خلق کرد.چه قدر احمق باید باشه آدم و چه قدر بی شعور..واقعاٌبه اینیم می گن انسان؟!!!!!!!! اینی فکر کردن که انسانیت یعنی همون حفظ یک سری پوسته های ظاهرسازی شده ی بی مغز و فقط با کلمات ارزشی بازی کردنو دستاویز قرار دادن اون ها………..و ما در این شرایط مجبور به تحمّل هستیم..آن لحظه که ان را به این وضع فجیع در آوردند، به همان اندازه ی لحظه ای تکان دهنده و دلخراش است که یک انسان را و بازتابش بسی عظیم تر از آن..،و افسوس که این نادان ها نمیفهمند یا خود را به نفهمی زده اند.

  6. كويري

    اينا همه كارشون تقليده شايد آمريكائي ها در گراند كانيون رزمايش كردن و ما بي خبريم ! البته اين مانورها واسه گول زدنه مردمه كه ما جلوي اشرارو ميگيريم ! اما اين همه مواد مخدر از كجا وارد كشور ميشه با پرداخت يك پورسانت بدون گمركي مواد واده كشور كنيد از گلد كوئست هم سودش بيشتره !

  7. حسن

    خداااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
    این چه حماقتیه این کلوتها تو دنیا بی نظر هستن. چرااا

  8. کاوه

    کلوت ها از نظر زمین شناسی حیزت انگیز ترین پدیده ی بیابانی دنیا هستند و در مقطعی کوتاه یک مشت ابله که معلوم نیست چجوری تو این مملکت رشت کردند این میراٍ ارزشمند رو به همین سادگی از بین میبرن من عید امثال به اونجا رفتم و واقعا از مشاهده ی این همه زیبایی حیرت کردم….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.