اسلام كاريكاتوري ؛ به روايت سيّد حسن خميني

سيد حسن خميني در برنامه فوق العاده - ۱۳ خرداد ماه ۸۶ 

      گمان برم، اغلب كساني كه ديشب شنونده و بيننده‌ي گفتگوي متفاوت نوه‌ي امام (ره) در برنامه فوق العاده شبكه‌ي سوّم سيما بودند، با نگارنده هم عقيده باشند كه برخي از انتقاد‌هاي طرح شده در اين برنامه نسبت به حاكميت، كاملاً غافل‌گير‌كننده بود؛ بخصوص كه گوينده‌ي اين انتقادها فردي چون سيّد حسن خميني است.  

كداميك گناه‌كارترند؟ كسي كه مست كرده است يا كسي كه غيبت مي‌كند؟!

     اين پرسشي بود كه شب گذشته در برنامه‌ي فوق‌العاده‌ي شبكه‌ي سوّم سيما از سوي نوه‌ي امام(ره) و خطاب به جمشيدي، مجري برنامه طرح شد. او در پي تبيين مصداق‌هايي ملموس بود تا نشان دهد: جامعه‌ي ما تا چه اندازه خود را با اسلامي غيرواقعي و كاريكاتوري سرگرم كرده است. سيّد حسن گفت (نقل به مضمون): اگر در همين لحظه كسي وارد شده و در ميز مقابل به مشروب‌خواري بپردازد، ما بلافاصله از او دوري خواهيم كرد، در حالي كه اگر آن فرد به غيبت‌كردن بپردازد، نه‌تنها از او دوري نكرده كه اغلب هم‌صحبت وي نيز مي‌شويم! در حالي كه غيبت‌كردن در اسلام به مراتب گناهي بالاتر محسوب مي‌شود. وي حتا به اين هم بسنده نكرد و گفت: چگونه است كه ما – به اصطلاح متدينين – خيلي راحت به يكديگر تهمت مي‌زنيم (به خصوص در ايام انتخابات) و احساس مي‌كنيم كه بدين‌ترتيب دل‌مان خنك شده است! اين همان اسلام كاريكاتوري است كه متأسفانه صدا و سيما هم در رواج آن سهم داشته است!
    در فرازي ديگر از اين گفتگوي متفاوت – كه البته آشكار بود بارها قطع و وصل شده است – ايشان گفتند: در طول اين سال‌ها آنقدر به كميت امام پرداخته شده، كه جامعه احساس نوعي بي‌نيازي كاذب نسبت به اخذ اطلاعات بيشتر از سلوك اين شخصيت بي‌نظير پيدا كرده است، همان گونه كه درباره‌ي ماجراي عاشورا و قيام امام حسين(ع) و چرايي آن چنين اتفاقي افتاده و به رغم حجم گسترده‌ي آيين‌هاي پاسداشت قيام كربلا، كمتر كسي است كه بداند امام حسين (ع) واقعاً چرا از مدينه خارج شد و حاكم وقت آن شهر كه بود و …
    انتقاد بي‌سابقه‌ي ديگري كه سيّد حسن به طرح آن در رسانه‌ي ملّي همت گمارد، هشدار او به استفاده‌ي ابزاري از سخنان امام (ره) در مناسبت‌هايي ويژه بود كه بيشتر فوايد لحظه‌اي آن متوجه گروهي خاص از درون حاكميت بود. درصورتي كه به گفته‌ي وي: «بايد كوشيد تا جامعيت شخصيت امام، بيش از پيش بازشناخته شود.» 
     به گمان نگارنده، استفاده از اصطلاح «اسلام كاريكاتوري»، شايد يكي از صريح‌ترين انتقاداتي است كه تاكنون از سوي يكي از شخصيت‌هاي مورد احترام انقلاب طرح شده است؛ هشداري كه آشكارا تأكيد بيش از اندازه‌ي امروز به برخي از ظواهر اسلامي، نظير نوع پوشش شهروندان را بتوان يكي از مصداق‌هاي بارز آن برشمرد؛ آن هم در جامعه‌اي كه بسياري از آفت‌هاي نگران‌كننده‌تر ضد اسلامي و اخلاقي نظير غيبت، ربا، فساد، دروغ‌گويي، تهمت‌زدن و … به شكلي پيش‌برنده رواج يافته است.
    هشدار سيّد حسن، زنهاري كاملاً هوشمندانه و شجاعانه بود كه اميدوارم دست‌كم تلنگري باشد براي آنها كه با موج‌سواري، اخلاقيات را زير پاي منافع جناحي خود له كرده و مي‌كنند.   

31 فکر می‌کنند “اسلام كاريكاتوري ؛ به روايت سيّد حسن خميني

  1. علی

    نوه کو ندارد ز جدُش نشان- !!!!!!!

    کاش می فرمودند چه باید کرد .

  2. ستوده

    یاد دارم برخی از اقدامات پدر ایشان را در برخی افشاگری های دلسوزانه در زمان خود.
    در این مملکت بر سلامت جان هر آنکه حرف حقی بر خلاف جریان حرکت هیات حاکمه بزند، باید ترسید.
    من که حتی المقدور از آخوند جماعت فاصله ام را حفظ می کنم، به این نتیجه رسیده ام که برخی اندیشه ها و افقهای دید خمینی را باید دقیق مطالعه کرد و درس گرفت. بر خلاف دید غیر متفکرانه عامه، او در نوع خود مرد بزرگی بود.

  3. مهرو ملالی

    با درود بر شما دوست نازنین
    من نیز دیشب به پیشنهاد مادرم بیننده ی این برنامه بودم و کاملن با نوشته ی شما موافقم….
    اگر وبلاگم برایتان باز میشود مانند گذشته سری به من بزنید

  4. محسن

    برایم جالب است كه وقتي كه شخصي يك نكته واضح مثل روز را مي گويد از او با عنواوين عجيب غريب ياد مي كنيم.يعني جامعه ما به چنان حدي از سانسور يا خود سانسوري رسيده كه گفتن حقايق بديهي دين چون در جامعه عينيتي ندارند عملي متهورانه محسوب مي شود.

  5. رویا

    راست گفته اما کسانی که زیاد راست می گویند زیاد نیستند تا باز راست بگویند نه؟

  6. بیتا یاری

    دوست عزیز مدتهاست که ما با اسلام کاریکاتوری زندگی میکنیم. و حکومتمان از کاریکاتور هم تلخ تر است .
    مرسی که اینها رو نوشتی.بایستی یه جا ثبت بشه این حرفها .
    راستی با مطلبی در مورد ازدواج موقت به روزم .

  7. نازنین

    آخه می دونی چیه؟ اگه که واقعا اسلام واقعی (که حتی تو هم راجع بهش حرف نزدی) روی کار بیاد دیگه جایی برای این آخوند ها با این دفتر دستکشون باقی نمی مونه.(((((((((حتی همین امام))))))))) شاید در مورد این حرف من فکر کنی که بدون فکر زده باشمش ولی این عین حقیقته.
    باور کن……………………………………………………………………………

  8. مهناز

    سلام
    استفاده ابزاری از سخنان افراد اصلا کار درستی نیست. اینکه کدامیک گناهکار ترند در دست خداوند است. ولی موضوع اینه که هر دو گناه کارند با این تفاوت که شخص مست کارش مفسده های زود هنگام تر و خطرناک تر برای جامعه داشته باشد. ولی این اصلا توجیه گناه نمی شود. که ایها الناس حالا که علنا غیبت می کنید یا علی بیایید علنا مشروب بخورید و بعد بی حجاب بشوید.دوست عزیز اسلام به شدت با مشروب خواری مبارزه کرده و برای ان حد شرعی در ملا عام قائل شده و برای غیبت چنین نکرده. به نظر شما دلیل این موضوع چیست؟؟؟
    من با حرف های سید حسن موافقم این مشکل جامعه ماست. اما نگاه شما و استفاده از این سخنان منظور دیگری را دنبال می کند که من با آن مخالفم.
    استفاده ابزاری و تکه تکه سخنان افراد مشهور به منظور رسیدن به هدف خاصی اصلا کار درستی نیست.
    موفق باشی

  9. کمیسر

    در مورد نظر مهناز:
    اینکه مهناز گفته “دوست عزیز اسلام به شدت با مشروب خواری مبارزه کرده و برای ان حد شرعی در ملا عام قائل شده و برای غیبت چنین نکرده” باید بگم اصولا غیبت به شدت تقبیح شده از همه سو. حتی به این تشبیه شده که شما هنگام غیبت گوشت تن برادر خودتونو می خورید. در ضمن. در موررد اینکه تکه تکه کردن حرف های سید کار صدا سیما بود که هدف خاصی رو دنبال می کرد و همه ناظرین با تغییرهای آنی لحن و صدای سید و مجری به وضوح این تضاد و پارگی رو می فهمیدند.
    در ضمن هر کسی از هر چیزی و نوشته ای استنباط خودش رو داره. اینکه شما بیای تقبیح کنی نویسنده این مطلبو که آی شما چرا اینطور نتیجه گرفتید که میشه همین اسلام دیکتاتوری!

  10. صم________د

    باسلام هرچند این نوشتن مثل نوشدارو بعد ازمرگ….والی اخر
    ولی چون من امروز این وبلاک واین بحث ها را دید م وخیلی هم ازآنها لذت بردم یعنی نه که حال بلکه ازنوششته های وبلاک دلنوشته های آقای درویش رفتم تودنیای دیگه ای مدتها بود اینقدر از مجموع مطالب وشعر و بیان احساس ……کسی اینقدر احساس همدلی وجانا سخن از زبان ما میگوئی
    نکرده بودم تبریک واحسن باین قدرت قلم وزیبائی کلام بابا بقول بچه های امروز

  11. صم________د

    ادامه…….دمتان گرم من که مشتاق وخاطر خواه ومشتری شدم وهمیشه سربه وبلاشما خواهم زد او////// یار ونگهدارتان باد وراجع به این اظهار نظر هاو دیدگاها.. یکی خوابیده بود ازجوی آب آب میخورد عابری ردمیشد گفت خوابیده آب نخور ذهنت کور میشه گفت ذهن چیه عابر گفت هیچی عزیزم بخور حالا توخود حدیث مصل بخوان ازاین مجمل……یا علی حق نگهدار

  12. حسن خمینی

    خیلی بی کارین.کی دلش برای اسلام سوخته من این چیزا در حال مستی گفتم زیاد جدی نگیرید.

  13. مجید

    سلام
    مو شکافانه و نقادانه همچون گذشته
    سلامی مجدد از این راه

  14. حسين

    سلام دوستان…. من با سخنان سيد حسن خمينى كاملا موافقم….زيرا امروز حقيقتا از سخنان امام استفاده ابزارى مى شود….وفقط اين استفاده كروه حاكم در ايران سود مى برند….جرا ما بجاى اينكه به مشكلات اساسى فكر كنيم مى اييم به مسائلى جزئى همجون حجاب ومسائلى از اين قبيل فكر مى كنيم وبرخورد مى كنيم با مخالفان مسائلى همجون حجاب…. من موافقم در كشور اسلامى بايد حجاب رعايت شود…. ولى اين در شرايطى كه مردم ان كشور با جان ودل قبول داشته باشند…ولى در كشور ما به زور مى خواهند مردم(خانم ها) حجاب به سر كنند…شما مى دانيد خداوند در كتاب قران مى فرمايند:لا اكراه فى الدين….هيج اجبارى در دين نيست…. ودر ادامه مر فرمايند:غلط ودرست بر مردم اشكارند … اين ايه به ما مى فهماند… كه مردم بايد ازاد باشند…. اما نه ازادى مطلق(بى بندو بارى)…. شما دوستان مى دانيد هر جا كه فشار بر مردم زياد باشد انجا فساد بيشتر است…خلاصه كلام اى كاش كسانى كه در راس حكومت بودند….كه به مردم اجازه انتقاد بدهند…ويك مسئله كه مى خواستم به شما دوستان بفرمايم…امروز در كشور ما كسى حق انتقاد از وضع موجود وحاكميت ندارد….زيرا حكومت در ايران انتقاد بذير نيست….بس نتيجه مى كيريم كه ازادى بيان وعمل در ايران وجود ندارد… ندارد…. ندارد…به اميد ان روزى كه همه مشكلات كشور حل شود.

  15. ن-مسافر

    من نمیدانم این سید بزرگوار از کی به این نتیجه رسیده است که در مملکت
    ما اسلام کاریکاتوری به جای اسلام اصیل پیاده می شود .اگر تازه فهمیده که باید هرچه سریعتر خرجش را با این حکومت جدا کند واگر از قبل می دونسته
    که اوهم یکی از بلنگوهای تبلیغاتی این رژیم به قول خودش کاریکاتوری میباشد

  16. يارعلي

    امام فرمود پشتیبان ولایت فقیه باشید تا مملکت آسیب نبیند
    سید گول دارو دسته خاتمی نخور از رفسنجانی بالاتر نمی شی
    دیدی باخت

  17. رستمزاده

    حسن اقا شما از علما هستید و جوابتان را نیز انها باید یدهند و در ضمن شما نیز همان کارها را خیلی ظریف انجام دادید.درخانواده شما فقط امام برای ما حجیت دارد و لا غیر.

  18. يك دوست

    هنوز حسن خميني زود است در زمينه اسلام و اسلام شناسي سخن بگويد او حالا حالا بايد درس بخواند تا كمي از اسلام بفهمد نظريه اسلام شناسي را به عهده اسلام شناسان واقعي قرار دهيد ايشان تازه وارد حوزه شده به ايشان سفارش مي كنم كه مواظب باشندفعلا فقط به درسش برسد وارد مسائل سياسي نشود كه براي ايشان بسيار زود است كسي به ايشان نصيحت مي كند كه حداقل 20 سال در كار سياسي است اگر وارد سياست شود زود مورد افراد خاص كه دور ايشان هستند از ايشان سوئ استفاده مي كنند كه البته تاكنون به جهت همين خامي ايشان از وي براي منافع خود بهره جستند صرفا ايشان نوه امام هستند و تا زماني كه در خط امام هستند مورد احترام اميدوارم نصيحت مرا گوش كند خدا عاقبت همه ما را ختم به خير كند

  19. يك دوست

    اينكه در دين اكراه نيست يعني اينكه بايد پذيرش دين با آگاهي باشداگر اينطور باشد كه در دين اكراه نيست پس چگونه خداوند بهشت و جهنم را خلق كرده اگر دين داشتن دل بخواهي است پس چرا خداوند مي فرمايد كساني كه به دين اسلام نگروند و گناه و معصيت كنندوعده عذاب داده است
    اين عزيزي كه چنين طرز فكري دارد لازم است از يك روحاني متعهد در خصوص دين تحقيق كند حتما ديدگاه ايشان عوض مي شود ما نمي توانيم از ظاهر آيات هر چه خودمان فهميديم استنباط درست بكنيم همچنان كه در مثلا براي مفاهيم و استلاحات پزشگي بايد به متخصص و دكتر مراجعه كنيم در مورد دين و آيات الهي هم به متخصص خودش مراجعه كنيم مواظب باشيم در دام افراد مغرض نيفتيم با تشكر

  20. پوریا

    خود ایشون که انواع تهمت ها را به دکتر احمدی نژاد زدند حالا غیبت بیشتر گناه داره یا تهمت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  21. همسایه

    نمی تونم اظهار نظر کنم .یه استاد خدابیامرز داشتیم می گفت :مشکل ما ایرانی ها اینه که تو همه چی دخالت می کنیم و اظهار نظر می کنیم . راست می گفت یه کسی گفته (چون بین دو نفر شک داشتم مستند نگفتم):
    «حقیقت آینه ای بود که از آسمان به زمین افتاد و هزاران تکه شد هرکس تکه ای از آن را یافت و فکر کرد آن تمام حقیقت است؟!»

  22. محمد مهدی صفایی

    من حرکت مردم در حرم امام رو – که البته با چشم خودم دیدم عده قلیل نبودن و به محوطه داخل حرم هم محدود نبودن – تایید نمی کنم اما اگه انصاف داشته باشیم تحمل مردم هم حدی داره. ایشون پاسخ عملکرد خودشونو گرفتن. این سخن رو هم که با گوش خودم از زبان آیه الله مشکینی – ریاست سابق مجلس خبرگان که در پاکی و خلوص و صداقتش شکی نیست – شنیدم و باچشم خودم دیدم بشنوین بد نیست. ایشون فرمودن: ما این انقلاب رو باور کردیم. هر کس با اون مخالفت کنه حتی اگه خود امام هم زنده بشن و با انقلاب اسلامی مخالفت کنن کنارشون می زنیم.
    من که میگم آفرین بر این قاطعیت کاش همه علمای ما همین قاطعیت رو داشتن.
    شما هر جور دوست دارین قضاوت کنین بالاخره روزی حقیقت خودشو بی پرده نشون میده کاش اون روز من جزء شرمنده ها نباشم.

  23. محمد درویش نویسنده

    محمد مهدی عزیز:
    چرا می گویید “شما”
    مرا همان “تو” بنمایید.
    درود و سپاس از اشتراک نهادن نظر ارزشمند و صادقانه تان با خوانندگان اندک دل نوشته های درویش.

  24. ایرانی

    این آغا هم اگر جای … بودند با خلخالی ها و … به جان ملت بیگناه می افتادند و شهرام و بهرام هم سرشان نمیشد. جای این افراد هم با این لباس … ته … تاریخ است . مفت خوری و کار نکردن گناه نیست . ترویج خرافه در مورد روح و جن و یجوج مجوج و … موهوم هم جرم نیست گناه نیست . کشتن نوجوانان و زنان بیگناه هم جرم نیست . مشروب خوردن گناه دارد.
    یعنی من خودم با پول کار کرده خودم شراب بخرم و بخورم گناه کارم و … با 22000 قتل از معصومین .
    چه افتخاری است دوری از الله ایشان
    به سلامتی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *