براي اشك‌هاي اسماعيل كهرم …

   

سروي و كهرم در روز از نو - 9 دي ماه 87

    گمان برم همه‌ي ايرانياني كه در صبحگاه روز دوشنبه – 9 دي ماه 1387 – بيننده‌ي برنامه‌ي روز از نو از شبكه‌ي دوّم سيما بودند، خاطره‌ي نسيم دل‌انگيزي كه از لابه لاي گفتگوي صميمانه‌ي استاد اسماعيل كهرم با مجري برنامه (جناب خسروي) گذشت، هرگز از يادشان نرود و در خُنكاي آن نسيم جان‌بخش تا مدت‌ها شناور باشند.
    كهرم، نامي است كه نه‌تنها هر پرنده‌شناسي در ايران مي‌شناسد و برايش حرمت قايل است، بلكه تقريباً تمامي علاقه‌مندان به طبيعت وطن او را شناخته و براي عشق پاكش به مواهب طبيعي سرزمين مادري حرمت و احترام قايلند.

دكتر اسماعيل كهرم

    كهرم در جايي از اين گفتگو، وقتي كه خواست از نگاه معصوم، چهره‌ي پاك و سيماي بي‌گناه پرندگان توصيفي ساده به بيينده‌ي خودش ارايه دهد، ناگهان اشك در چشمانش جمع شد و نتوانست كلام خود را به پايان ببرد … او در ميان اشك و آه مي‌پرسيد: چگونه مي‌توانيم اين همه زيبايي و معصوميت و پاكي را ناديده گرفته و خواسته يا ناخواسته كمر به نابودي اين زيستمندان ارزشمند طبيعت وطن بربنديم؟!
    كهرم، از آن جمله دانشمندان طبيعت دوستي است كه از سر اتفاق به اين رشته نلغزيده است؛ او تاكنون بارها و بارها نشان داده كه براي حفظ مصالح راستين طبيعت وطن، حاضر است هر مصلحت و امتياز دلفريب ديگري را به حاشيه راند.
    براي او و اشك‌هاي مقدسش حرمت قايل هستم و ايمان دارم كه همين اشك‌ها و همين دانش بزرگ‌مردان و زناني چون اوست كه مي‌تواند نگهبان راستين موجودات بي‌گناهي باشد كه در اين آب و خاك مقدس روزگار مي‌گذرانند.

دكتر اسماعيل كهرم

    مؤخره:
   اسماعيل كهرم، در اين گفتگو به چند آمار و دريافت جالب ديگر هم اشاره كرد:
  – اين كه به ازاي هر انسان موجود در كره‌ي زمين متجاوز از 250 ميليون حشره و آفت  زيست مي‌كنند؛ آفت‌ها و حشراتي كه يكي از مهم‌ترين اهرم‌هاي نظارتي بر جمعيت آنها، همين پرندگان هستند.
  – اين كه يك جفت گنجشك بعد از پنج سال مي‌تواند شمار خود را به دو ميليون برساند (در مورد موش، اين رقم متجاوز از پنج ميليون است).
  – و اين كه مادر طبيعت چگونه و با چه قانون و نظم خيره‌كننده‌اي براي كنترل شمار تمامي گروه‌ها و گونه‌هاي گياهي و جانوري، دستي بالاي دست آفريده و شكارگري طبيعي قرار داده است، البته اگر انسان اين نظم و قانون را بشناسد و به آن احترام نهد.

55 فکر می‌کنند “براي اشك‌هاي اسماعيل كهرم …

  1. فرشاد

    درود به تمامی دوستداران طبیعت و محیط زیست
    لطفا مطلب من رو پیگیری کنید تا از فاجعه طبیعی قطع درختان اکالیپتوس شهرستان بهبهان جلوگیری بشه.
    از تاریخ 23 مرداد ماه 91 تعدا 1000 درخت اکالیپتوس در جاده بهبهان – رامهرمز نرسیده به پل رودخانه ماهور توسط افراد ناشناس و با دستور مستقیم نهادهای دولتی بدون هیچ دلیل موجهی قطع شده.این جاده زیباترین جاده جنوب غرب کشور بوده که متاسفانه جز صحنه درختان سر بریده چیزی به نظر رهگذران نمیاد.در ضمن روز بهروز بر تعداد درختان قطع شده متاسفانه افزوده میشه.حتی دوستداران محیط زیست شهرستان نیز نتونستند کاری انجام بدن.
    شماره تماس من 09169736201 اطلاعات و عکس و فیلم هایی راجع به گفته های خودم دارم.
    با سپاس از مهر شما

  2. نسرین

    با سلام خدمت شما
    ما یک همنشینی داریم درباره ی سد و دریاچه اورومیه میتونم ازتون خواهش کنم راه ارتباطی بین من و دکتر کهرم ایجاد کنید(ایمیل یا شماره)با سپاس از شما.

  3. بازتاب: چهارشنبه سوری رامهرمز | روزانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.