آمده بود بلایی، اما به خیر گذشت!

    ماجرای غم‌انگیز تبصره‌ی الحاقي بند 2 لايحه‌ی بودجه سال 1389 که در کميسيون تلفيق اضافه شده و در صحن علني مجلس به تصويب رسيد؛ سرانجام در آخرین لحظه‌های سال 1388 با پادرمیانی برخی از بزرگان نظام، پیگیری سرسختانه‌ی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و اعتراض سزاوارانه‌ی تصمیم‌سازان حوزه‌ی پژوهشی و اجرایی کشور، ختم به خیر شد و در عمل آن تبصره‌ی الحاقی از بودجه سال 1389 حذف گردید. افزون بر آن، مصوبه‌ی جنجالی دیگر مجلس نیز توسط شورای نگهبان حذف شد؛ مصوبه‌ای که می‌کوشید نحوه رفع اختلافات ناشي از مالکيت اراضي زارعي و باغي اوقافي به کشاورزان را حل کند و به موجب آن، دولت موظف مي شد براي مجموعه اراضي زراعي و باغي اختلافي بين مردم و اوقاف به نام زارع سند مالکيت صادر کند و ما به ازاي آن از اراضي ملي با درنظر گرفتن تبديل به احسن وقف، زمين واگذار شود. مصوبه‌هایی که هر دو می‌توانست تمامیت عرصه‌های منابع طبیعی را بیش از پیش مورد خدشه قرار داده و آشکارا با اصل 45 قانون اساسی در تضاد قرار داشته باشد.
    صبح امروز در گفتگوهای جداگانه‌ای با دکتر فرود شریفی، رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، دکتر عباس رجایی نماینده مردم اراک و رییس کمیسیون آب، کشاورزی و منابع طبیعی و نیز مهندس  چنانه، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور موضوع را پیگیری کردم که خوشبختانه هر سه مسئول تأیید کردند که آن تبصره‌ی الحاقی جنجال‌آفرین مورد بحث با درایت رییس و برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و پیش از ارسال به شورای نگهبان تصحیح شده که جا دارد از همه‌ی افراد حقیقی یا حقوقی که کوشیدند تا از شلیک این آخرین و زهرآلود‌ترین تیر به پیکر مجروح منابع طبیعی کشور، جلوگیری کنند، قدردانی کنم.
    امیدوارم این خبر مسرت‌بخش در پیشانی درگاه مجازی سازمان هم قرار گیرد و عیدی خوبی به همه‌ی دوستداران طبیعت وطن داده شود.
    گفتنی آن که فرود شریفی به نگارنده گفت: متأسفانه به دلیل اطلاع‌رسانی ضعیف این موضوع همچنان بیم آن می‌رود که برخی از متجاوزین درصدد باشند تا در ایام تعطیلات نوروزی به عرصه‌های طبیعی تجاوز کنند. بنابراین، شایسته است تا صدا و سیما در این روزهای تعطیل، بیش از پیش نسبت به خبر لغو این مصوبه‌ی خطرناک اطلاع رسانی کنند.

4 فکر می‌کنند “آمده بود بلایی، اما به خیر گذشت!

  1. هومان خاکپور

    عالی بود. خیلی خوشحال شدم چراکه خسارت های ناشی از اجرای ماده 34 را مستقیمن تجربه کرده بودم و همین چند روز هم دندان های تیز شده زیادی را دیدم.
    درود بر مدیران ارشد سازمان جنگل ها و تمامی دست اندرکارانی که سبب شدند این بلا به خیر بگذرد.
    به هر نحو که شده باید اطلاع رسانی کنیم …

    پاسخ:

    و ممنون از خودت که در شمار نخستین افرادی بودی که واکنش نشان دادی.

  2. عبداللطیف عبادی

    اگر دقت کرده باشید ما در وضعیتی کاملا” دفاعی و آنهم پشت حفاظ هایی کاملا” شکننده قرار گرفته ایم . هجوم و فشارهای وارده به محیط زیست از از تمام جهت ها و سمت ها در حال بیشتر شدن هستند و سازمانها ، نهادها ، دوایر و نیروهای محیط زیستی تنها کاری را که در حال حاضر انجام می دهند جلوگیری از فروریختن دیوارهای ترک برداشتهء قانونی دفاع از محیط زیست ایران است . معلوم هم نیست این مقاومت تا کی بتواند ادامه داشته باشد . تمام طرح ها ، لوایح ، برنامه ها ، تصمیم گیری ها و کلا” جهت گیری مدیریت خرد و کلان محلی ، منطقه ای و سراسری در کشورمان در نقطهء مقابل محیط زیست قرار دارد . به عبارتی بهتر ، اساسا” تفکر گسترش و بهبود محیط زیست ایران تعطیل شده و تمام تلاش مدافعین دولتی و غیر دولتی محیط زیست ایران روی ” جلوگیری از بدتر شدن اوضاع ” متمرکز شده است .

  3. محمد درویش نویسنده

    درست می گویی … متاسفانه تمامی خاکریزهای منابع طبیعی و محیط زیست دارد یک به یک به دست طبیعت ستیزان و به بهانه اشتغال زایی فرو می ریزد و ظاهرن به جز دفاع کار دیگری از دست ما ساخته نیست! هست؟

  4. روستا

    با درود بر سبزترين درويش وبلاگستان.
    ممنون از اطلاع رساني به موقع شما. خداروشکر که فريادها به جايي رسيدند! عيدي خيلي خوبي بود.
    سربلند باشيد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.