بد نگوییم به نهنگ اگر نادانیم!

یافته‌های جدید دانشمندان که بخشی از آن در تارنمای discovery منتشر شده است، گواهی می‌دهد که همه‌ی آن اتهام‌هایی را که در طول این سال‌ها متوجه نهنگ‌ها کرده بودیم، نه‌تنها بی‌اساس است، بلکه دقیقاً برعکسش صدق می‌کند!
ماجرا از این قرار است که تاکنون می‌پنداشتیم که 12 هزار نهنگ‌ موجود در اقیانوس‌ها به دلیل انتشار سالانه‌ی 200 هزار تن دی اکسید کربن ناشی از تنفس، یکی از عوامل افزایش دهنده‌ی ناپاکی محیط زیست و نیوار به شمار می‌روند. امّا اخیراً زیست‌شناسان استرالیایی ثابت کرده‌اند که اتفاقاً نهنگ‌ها عامل جذب و پاکیزگی اکوسیستم‌های دریایی بوده و سالانه به جذب 400 هزارتن گازهای گلخانه‌ای هم کمک می‌کنند.
برای این که بدانید چگونه نهنگ‌ها می‌توانند چنین شاهکاری را هدایت کنند، می‌توانید سری به تارنمای ارزشمند فرهاد بزنید.
در هر حال، پژوهش‌های دانشمندان استرالیایی بار دیگر ثابت کرد که ما در روی زمین نه جاندار زیان‌کار داریم و نه علف هرز! به کاربستن چنین صفاتی به زیستمندان عالم، بیش از هر چیز نشان نادانی ماست.

9 فکر می‌کنند “بد نگوییم به نهنگ اگر نادانیم!

  1. ناهید غفاری

    با سلام در راستای همین که فرمودید در خصوص “جاندار زیان کار و علف هرز” : هفته قبل جمله ای هشدار دهنده در جاده چالوس توجه من را جلب کرد. در طول جاده برای هشدار در باره عدم توقف در جاهایی که خطر واحتمال ریزش وجود داشت نوشته ای نصب شده بود که هشدارش با این مطلع آغاز می شد:( فریب طبیعت را نخوریدو… ) در ادامه هم هشدار داده بود که این محل برای توقف مناسب نیست.اما اصل آنچه به نظر ممن ایراد داشت همین جمله آغازین بود.این فریبکار خطاب کردن طبیعت چندان صحیح نیست به نظرم و قطعا” می توان برای آن جایگزین های بهتری یافت.به نظرم همین ها ذره ذره باعث نهادینه شدن ذهنیتی می شود که انسان را در نبرد و تقابلی خصومت بار با طبیعت قرار می دهد.

    پاسخ:

    آفرين به دقت نظر و حساسيت سزاوارانه شما.
    حتمن به اين موضوع اشاره خواهم كرد.

  2. سهیلا

    هر آدم عاقلی میداند که هیچ جانداری بیهوده به وجود نیامده و اگر علم تکامل را نیز بداند و بفهمد بی شک مطمئن خواهد شد و به یقین خواهد رسید که چون هر موجودی به واسطۀ شرایط خاص تکامل یافته پس قطعن لازمۀ آن چرخه بوده و با نبودنش زندگی چون ارابه ای سه چرخ خواهد بود
    بیاییم به موجودیت هر جانداری احترام قائل شویم

  3. داود

    میگویند: روزی حضرت موسی علیه السلام به خدا عرض کرد خدایا این مورچه چه خاصیتی دارد که آنرا خلق کردی؟
    خداوند در جواب حضرت موسی فرمود: تو چه خاصیتی داری موسی؟
    من که هرچه در اعمال و رفتار بشر امروزی مینگرم جز تخریب و نابود سازی حیات چیزی نمیابم. بگذریم از عده ای اندک که اگر آنها هم نبودند تا بحال صدباره فاتحه ی حیات خوانده شده بود!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.