درسی که شکارچی‌ها از یک رسوایی در سرزمین ماتادورها باید بگیرند!

تصاویر دلگادو در روزنامه ها

    اخیراً انتشار تصاویری از کارلوس دلگادو، وزیر گردشگری جزایر بالریک متعلق به کشور اسپانیا، سبب بروز یک جنجال رسانه‌ای تازه و رسوایی بزرگ برای این سیاستمدار اسپانیایی شد. در این تصاویر که به صورتی گسترده در اغلب روزنامه‌های اسپانیا، اروپا و آمریکا منتشر شد و سپس از طریق تارنماها و شبکه‌های اجتماعی در تمامی جهان در دسترس قرار گرفت، جناب وزیر در حال لبخند زدن به دوربین در کنار لاشه یک گوزن دیده می‌شود! حتا او بخشی از اندام حیوان را بر روی سر خود نهاده و به شکلی مضحک در برابر دوربین عکس یادگاری گرفته است! رخدادی که نه‌تنها به ابراز انزجار بسیاری از فعالان محیط زیست و مخالفان شکار در اسپانیا منجر شد، بلکه جمعیت‌های دفاع از حقوق حیوانات را در سراسر آمریکا، اروپا، آسیا و اقیانوسیه به واکنش واداشت. این مسأله به ویژه از آنجا اهمیت دارد که چند ماه پیش، یک رسوایی دیگر از همین جنس، دامن پادشاه اسپانیا را گرفت و او به رغم عذرخواهی رسمی از مردم برای اقدام به شکار در یک سفر تفریحی به آفریقا – کشور بوتسوانا – درنهایت چاره‌ای جز تحمل ننگ برکناری از مقام ریاست صندوق جهانی حیات وحش را نداشت و 94 درصد از اعضای صندوق عذرخواهی او را نپذیرفتند.

    در مورد اخیر هم، خشم عمومی چنان افزایش یافته که بسیاری خواهان برکناری این وزیر شده‌اند و می‌گویند: فردی که اینگونه به حقوق حیوانات تجاوز می‌کند و سبب شده تا اسپانیای کنونی، 10 قرن عقب رفته و با دوران حاکمیت وحشی‌گری و خونریزی در قرن یازدهم میلادی مقایسه شود ، چگونه خواهد توانست اعتباری برای افزایش جذب گردشگر در جزایر بالریک، مینورکا، ماژورکا و فورمنترا بدست آورد؟

    امیدوارم چنین رخدادهایی سبب شود تا اندک هموطنانی که هنوز با افتخار از صفت شکارچی بودن خود یاد کرده و عکس گرفتن در کنار لاشه یک جاندار بیگناه را در ویترین افتخارات نداشته‌شان ثبت کرده‌ و می‌کنند، عبرت گرفته و دست از ادامه این جنایت و خوی خونریزی بردارند.

قرار دادن بخشی از بیضه گوزن بر روی سر خودش! چرا؟

    تا دیگر شاهد اتفاق تلخی که اخیراً در پارک ملی گلستان افتاد، نباشیم؛ رخدادی که به گفته ابوطالب ندری، عکاس خبرگزاری مهر در استان گلستان، شکارچی متخلف دستگیر شده در کمال خونسردی بگوید: اگر باز هم آزاد شوم – همان گونه که تاکنون دو بار دیگر به فاصله یکماه از بازداشتم، آزادم کرده‌اند – باز هم به منطقه آمده و به شکار ادامه خواهم داد.

    می‌ماند یک آرزو!

    اینکه ای کاش، اندکی از این همه تساهل و تسامحی که سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو و قوه قضاییه با متجاوزین به حیات گیاهی و جانوری و اندوخته‌های آبی زیرزمینی و سطحی کشور می‌کردند و می‌کنند، نسبت به خبرنگاران و فعالان حوزه رسانه که به انتقاد از سیاست‌های محیط زیستی با آبی/ خاکی در زیست‌بوم‌شان می‌پردازند، هم می‌شد.

 

 

 

 

 

23 فکر می‌کنند “درسی که شکارچی‌ها از یک رسوایی در سرزمین ماتادورها باید بگیرند!

  1. ابوطالب ندری

    توضیحی در مورد نقل از اینجانب برای اقای درویش عزیز :
    اورده اید که :
    (( اگر باز هم آزاد شوم – همان گونه که تاکنون دو بار دیگر به فاصله یکماه از بازداشتم، آزادم کرده‌اند – باز هم به منطقه آمده و به شکار ادامه خواهم داد.))

    اقای درویش عزیز این مطالبی که به نقل از عنوان شده و درج گردیده تکذیب می شود. مطالب اینجانب عینا تقدیم حضور میگردد . شایسته است که در معرض دید دیگر دوستان قرار بگیرد. با تشکر
    ((( عکس / شکار غیر مجاز قوچ در پارک می گلستان
    در حدود تاریخ 91.09.09 در پارک ملی گلستان یک راس قوچ حدود 4-5 ساله ( توسط سه شکارچی متخلفی که نفر سمت راستی در تصویر – مدتی قبل از ایشان تفنگ جنگی کلاش گرفته و اینبار هم همین تفنگی که در تصویر در سمت چپ ( برنو دوربین دار – قاچاق ) گرفته شد) شکار شد که پس از طی مراحل قانونی تحویل پاسگاه انتظامی محل گردیدند…
    شکارچی روایت میکرد که چند بار امده و در دو بار ان لو رفته و هر بار ازاد می شود ! با توجه به استفاده از سلاح سرد حکم ارتداد و اعدام دارد ، شایسته است که مسولین سازمان حفاظت از محیط زیست کشور راهکاری در این رابطه اقدام کنند که دیگر شاهد کشته شدن محیطبانان نباشیم و ازادانه شکارکشها اقدام به کار خلاف نکنند … http://www.parkgolestan.blogfa.com برای دیدن بیشتر عکسهای حیات وحش و پارک ملی گلستان به این لینک بروید ))))

  2. محمدی بیدهندی

    باز هم شکار! اگر تمدن و پیشرفت و قرن 21 این است صد رحمت به زمان انسان های نخستین .لااقل در قرن های دور هدف مهمی برای شکار بود. اما حالا بشر متمدن به بهانه های کاملا بی اساس و غیرعقلی به شکار می پردازد. مجازات برخی از این شکارچیان هدف گلوله قرار گرفتن با همان سلاح خودشان است و بس .

  3. محمد درویش نویسنده

    ابوطالب عزیز ممنون از توضیح تکمیلی ات. اتفاقاً عین کلام تو ابعاد فاجعه را بیشتر نمایان می کند. زیرا شکارچی متخلف می گوید تاکنون چند بار آمده و فقط دو بار لو رفته!
    وقتی هم که می گوید دوبار لو رفته، یعنی به رغم آن که یکبار بازداشت شده، متنبه نگردیده و باز هم اقدام به شکار کرده است!
    درود بر تو و محمد بیدهندی عزیز.
    در ضمن جناب بیدهندی، هرگز برای هیچ جانداری مرگ آرزو نکنید، به ویژه اگر خود را طرفدار محیط زیست می دانید. بهتر است آرزو کنیم که شکارچی های محترم روزی مانند اسکندر فیروز بزرگ تصمیم بگیرند برای همیشه شکاربان شوند.
    درود …

  4. محمدی بیدهندی

    من جدا عذرخواهی می کنم ولی گاهی آنقدر پشت سر هم این اخبار را می شنوم که از شدت ناراحتی زیاد …. باز هم معذرت می خواهم امیدوارم همه به راه راست هدایت شویم.

  5. سهیلا

    واقعن که… وزیری که خود اینگونه بی قید و بند و نادان باشد بهتر که همینطور شرمسار از مقامش به پایین کشیده شود

  6. مرتضی پورمیرزای

    سلام
    نمیدونم امسال نمایشگاه اومدین یا نه ولی اگه اومدین از اوضاع فاجعه خبر دارین حتما.
    ساختار نفرت انگیز نمایشگاه امسال باعث شده بود که تو چند مورد ببینم شکارچی ها به تمسخر غرفه دارهای سمن ها میپرداختند.
    حتی یکیشون به یکی از دوستان گفت من با شما محیط زیستی ها مخالفم… این مدلشیو دیگه تا حالا نشنیده بودم واقعا.
    یکی دیگشون هم وقتی اومد غرفمون بهم گفت برای شکارچی ها چی اشنتیون میدین؟ با چنان افتخاری خودشو “شکارچی” خطاب کرد که یه لحظه ….
    وقتی شکارچی از غرفه های فروش اسلحه تفنگ خریده و بعد اومده غرفه های سمن ها رو با این وضعشون میبینه همچی بیراه هم نگفته…
    متاسفم واسه برگزار کننده های این نمایشگاه.

  7. محمد درویش نویسنده

    واقعاً متاسفم برای برگزارکنندگان چنین نمایشگاهی …
    درود بر تو آقا مرتضی و ممنون از سهیلا و محمدی بیدهندی عزیز.

  8. محمدی بیدهندی

    واقعا آقا مرتضی درست می فرمایند من امروز نمایشگاه بودم بیشتر شبیه نمایشگاه شکار تا محیط زیست واقعا افسرده شدم فکر کنید غرفه داره دقیق داشت در مورد زمان اخذ مجوز شکار توضیح میداد گلوله و ساچمه هم که در طرح ها و مدل های مختلف این وسط غرفه ی سازمان دیدنی بود البته فقط از جهت متراژ نه محتوا. ای چه گویم که نا گفتنم بهتر است.

  9. هومان خاکپور

    وقتی بازدید کنندگانی امثال بنده که فقط طبیعت و زیستمندانش رو از نزدیک می بیند و سروکاری با بازی های کثیف اقتصادی اون بالایی ها در حوزه محیط زیست کشور نداره؛ حقیقتن دیدن چنین چیدمانی در نمایشگاه امسال حیرت آور و تأسف آور بود.
    چقدر خوبه که تعدا زیادی از پاسداران حقیقی محیط زیست در مناطق و شهرستان ها، امکان حضور در چنین مکان های ضدمحیط زیستی ندارند.

  10. محمدی بیدهندی

    آقای خاکپور درسته که ما از بازی های کثیف اون ها یی خبریم ولی باید کاری کرد احساس می شود اینجا ایتالیا است وبرای محیط زیست گروه های مافیایی تشکیل شده است.بگذریم ولی ذهن من هنوز درگیر غرفه ی پینت بال هست!هنوز به دلیل وجودش پی نبردم!!!!!!!!!!!

  11. یک مشهدی

    دوماهنامه علمی-آموزشی شکار و طبیعت همراه با 32 صفحه ضمیمه تخصصی سفر، شکار و سلاح

    شورای نویسندگان:

    پستانداران: فاطمه حسینی زوارئی
    پرندگان: باقر نظامی

    جناب آقای مرتضی پورمیرزایی!

    آیا نام این عزیران برای شما آشنا نیستند؟

    اگر تمام شکارچی عا و شکاردوستان بد هستند پس چرا رفقای شما با ارگانی همکاری می کنند که دست اندرکار نمایشگاه تخصصی شکار بودند؟!

  12. باران

    بارش باران پس از ۱۳ سال در کویر لوت
    کد خبر: ۲۹۳۳۰۴
    تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۱ – ۲۱:۰۳
    مهر نوشت:

    مدیرکل منابع طبیعی کرمان از بارش باران پس از 13 سال در کویر لوت خبر داد.

    محمدعلی اسدی افزود: بارش باران در کویر لوت آن هم پس از 13 سال و بدون هیچ خسارتی ، زمین تشنه کویر را سیراب و موجب خوشحالی کشاورزان منطقه شد.

    به گفته وی، این بارندگی پس از یک دوره خشکسالی تقریباً طولانی مدت آب مورد نیاز درختان دست کاشت منابع طبیعی منطقه را بیمه کرده است.

    اسدی میزان این بارندگی را بین 20 تا 30 میلی متر عنوان کرد و افزود: بارش باران در منطقه بم، ریگان، فهرج ، نرماشیر و در حاشیه کویر لوت علاوه بر سیراب کردن درختان کهور و گز سبب شد کشاورزان موتور پمپ‌های آبیاری خود را خاموش کرده و در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.

    مدیرکل منابع طبیعی کرمان با بیان اینکه مساحت جنگل های دست کاشت در منطقه ریگان و شهرستان های اطراف 6 هزار هکتار است اظهار داشت: این جنگلها که از دهه 60 به عنوان بادشکن ایجاد شده اند امنیت ویژه ای را برای تاسیسات زیربنایی و اراضی کشاورزی مردم ایجاد کرده است.

  13. مرتضی پورمیرزای

    دوست عزیز آقا یا خانم مشهدی،
    چرا اسمهایی نام بدین از دوستان من هستن و اتفاقا از کسانی که بسیار برای طبیعت این کشور زحمت کشیدن و دل سوزوندن.
    اگر این دوستان در اون نشریه مقاله ای در حمایت از شکار نوشتند حق با شما خواهد بود اما نوشتن مقالاتی برای نشون دادن ارزش حیات و طبیعت اون هم در رسانه ای که مطمئنیم تعداد زیادی شکارچی خواهند خواند از نظر من پسندیدست.شما چی فکر میکنید؟ آیا بهتره که بذاریم شکارچی ها به مقالات حمایت از شکار(صرفا) مشغول باشند؟

  14. محمدی بیدهندی

    آقا یا خانم مشهدی آقای باقر نظامی که شما ازشون گفتید یکی از فعالان امر طبیعت هستند و اگر شما کمی پیگیر بوده باشید در ساخت مستند درجستجوی پلنگ ایرانی سهم داشتند وحتی درانتهای مستند از شدت ناراحتی کشته شدن پلنگ ها اشک ریختند.

  15. یک مشهدی

    آقای محمدی بیدهندی

    ملاک اعمال کنونی افراد است نه اینکه در گذشته از شدت ناراحتی مرگ پلنگ اشک ریختند.

    من پرسم که چطور که همه شکارچی ها بد و قاتل شدند این نام ها در صدر مجله ای دیده می شود که نامش شکار و طبیعت است

    پس چطور سابقا این مجله را پاتوق شکارچیان ضعیف کش می دانستند ولی حالا مرکز اطلاع رسانی درباره طبیعت

  16. حسینی

    با سلام. من قبلا یادداشت های این سایت را دریافت میکردم ولی مدتی است دیگر برایم ارسال نمیشود. وقتی مجددا ایمیلم را ثبت کردم، پیغام میدهد که امکان اشتراک وجود ندارد.آیا این مسئله موقتی است ؟ متشکرم

  17. محمد درویش نویسنده

    درود بر شما.
    متاسفانه ظرفیت اشتراک سایت پرشده است. شما می توانید از امکان دومی که در انتهای همان ستون سمت راست معرفی شده است، استفاده فرمایید.

  18. حجت ابراهيمي

    ديدي كم آوردي حضرت استاد؟شما ها كه منطق نداريد.البته حرف حق هم جواب ندارد.دو تا پيام نامفهوم به ايميل بنده فرستاده ايد كه البته هيچ جوابي به سوال من نداده ايد.اصل ايلام را زير سوال ميبريد كه همانا حج و قرباني كردن است.

  19. محمد درویش نویسنده

    یعنی شما به خاطر دفاع از اصول اسلامی است که خون حیوانات بیگناه را می ریزید؟!
    آیا این سخن شما وهن آیین مهرورزانه پیامبر اسلام (ص) و فرزندان پاکنهادش چون اما رضا (ع) نیست؟ آیا می دانید که چرا امام هشتم را ضامن آهو می نامیم و روز میلادش را روز محیط بان نامگذاری کرده ایم؟
    به زودی در این باره یادداشتی خواهم نوشت و حجت را بر شما حجت ابراهیمی گرامی و دوستان تان تمام خواهم کرد.

  20. حجت ابراهيمي

    مثال شما به نظرم خنده دار و قياس مع الفارق است.مساله ضامن آهو يك تفسير است.اما حج و قرباني كردن،نيازي به تفسير ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.