چرا كسي خبر ديلي‌تلگراف را جدي نمي‌گيرد؟!

     روزنامه‌ي پرتيراژ و مشهور ديلي تلگراف كه از سال 1855 ميلادي در لندن منتشر مي‌شود، دو روز پيش، يعني در شماره 23 جولاي (2 مرداد 87) خود، خبر داد كه اتحاديه اروپا با اختصاص يك سرمايه‌ي 50 ميليارد يورويي، تصميم گرفته است تا سال 2050 ميلادي، تمامي نياز خود به كارمايه‌ (انرژي) الكتريسته را از صحراي آفريقا تأمين كند.

The Sahara desert sun could produce enough energy to meet all of Europe’s electricity needs, scientists say


     دانشمندان اروپايي براين باورند كه جمع آوري فقط 3/0 درصد (سه دهم درصد) از انرژي خورشيدي که صحراي بزرگ آفريقا را گرم مي‌کند، براي رفع نياز انرژي برق اروپا کافي خواهد بود.
    همچنين دولت‌هاي اروپايي تصميم گرفته‌اند تا سال 2020، دست‌كم 20 درصد از نياز الكتريسته خود را از اين منطقه‌ي بياباني و به كمك نصب سلول‌هاي فتوولتائيك تأمين كنند.
    يادتان هست چندي پيش با اشاره به گزارش سال 2006 برنامه عمران سازمان ملل، تأكيد كردم كه زميني به طول و عرض 800 كيلومتر در صحراي آفريقا مي‌تواند نياز سالانه برق كل جهان را تأمين كند؟

The solar panels at Nevada Solar One (top) and Jose Manuel Entrecanales CEO of Acciona


    شايد يكي از تفاوت‌هاي مردمان آن سو و اين سوي آب، همين باشد! آنها چيزي را كه مي‌گويند، در كمترين زمان ممكن مي‌كوشند تا عملي شود و ما همچنان با فرصت‌سوزي و تكرار شعار‌هاي‌مان – اغلب – بيشترين زمان ممكن را به هدر مي‌دهيم! چرا؟
خاموشي‌هاي عذاب‌آور اين روزها را به ياد آوريد، به راستي اگر يك دهم سرمايه‌اي كه براي مهار انرژي هسته‌اي هزينه كرده‌ايم، در راه استحصال كارمايه خورشيدي از اراضي بياباني خويش هزينه كرده بوديم، شك نكنيد كه امروز نه‌تنها خاموشي نداشتيم، بلكه بزرگترين صادركننده‌ي الكتريسته در منطقه به شمار مي‌آمديم.
هرچند هنوز هم دير نيست …
بار ديگر تأكيد مي‌كنم: پهنه‌هاي كويري و بياباني ما – در همان شكلي كه هستند – بزرگترين صندوق ذخيره‌ي ارزي ايرانيان بوده و خواهند بود. آينده مي‌تواند بسيار روشن باشد، كليد نجات كره‌ي زمين از كابوس آلودگي و انتشار گازهاي گلخانه‌اي در دستان پهنه‌هاي زرين و سوزان بياباني ايران و جهان است.

     براي مطالعه بيشتر:

  

  • Solar panel windows are latest weapon against global warming
  • US halts solar energy projects over environment fears
  • Nevada solar plant harnessing desert sun
  • 9 فکر می‌کنند “چرا كسي خبر ديلي‌تلگراف را جدي نمي‌گيرد؟!

    1. حجت

      سلام
      خیلی فوق العادست . شگفت انگیزه که بتونیم از انرژی خورشیدی اینج.ری استفاده کنیم . واااااااای یعنی اینجوری دیگه اصلا مشکل انرژی نداریم . :-)

      پاسخ:
      جناب مهندس حجت عزيز:
      از آنجا كه خودتان در اين حوزه صاحب تخصص هستيد، نيك مي دانيد كه چنين دستاوردي كاملاً امكانپذير است.
      ممنون از همراهي تان.

    2. حجت

      سلام
      محمد جان , اتفاقا تا اونجایی که من میدونم الان در تمام دانشگاههای دنیا مخصوصا در دانشکده های مکانیک به شدت دارن روی انرژی خورشیدی کار میکنن . مخصوصا در اکثر دانشگاههای آمریکا (اطلاع دقیق دارم چون تقریبا سایت 100 دانشگاه اول آمریکا رو گشتم) . اتفاقا خودم هم خیلی دوست دارم در این زمینه ادامه تحصیل بدم . من اعتقاد دارم که اگر بر روی این زمینه سرمایه گداری و برنامه ریزی دقیق شود میتوان بصورت بسیار گسترده از این صنعت استفاده کرد . از جنبه های مختلف . که تولید انرژی فقط بخش آشکار آن است .

      پاسخ:
      ممنون از پيگيري ات. چنانچه در زمينه امكانات ايران در استحصال انرژي خورشيدي مطالبي داشتي، خوشحال مي شوم تا ترتيب انتشار آنها را بدهم.
      موفق باشيد.

    3. عمو اروند

      چند ماه پیش بود که مدیرکل شرکت ABB سوئد«اگر اشتباه نکنم» http://www.abb.se/ که یکی از شرکت‌های معتبر تهیه‌ی انرژی است، در تلویزیون سوئد اقرار کرد که تمام پبش‌ بینی‌های لازم برای انتقال انرژی خورشیدی از آفریقا به اروپا را توسط کابل‌ زیر دریایی انجام شده‌است و انجام آن کار با امکانات تکنیکی امروز کاملن قابل اجراست.

      پاسخ:
      ممنون از اطلاعات ارزشمندي كه ارايه كرديد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.