انگیزه ی شما برای پاکسازی طبیعت چیست؟

    هفته نامه تجارت فردا در تازه ترین شماره‌اش که 29 تیرماه 1392 منتشر شده است، پرونده‌ای را گشوده در باره فعالیت داوطلبانه‌ی گروهی از ایرانیان به نام رفتگران طبیعت. گروهی که به همت کاظم نجاریون و همفکرانش در 28 خرداد 1391 اعلام موجودیت کردند و اینک با رشدی حیرت انگیز در تمامی 31 استان کشور شعبه داشته و فعالیت می‌کنند.

محمد درویش و زهرا کریمی

    راز و رمز این موفقیت و همراهی در چیست؟ چگونه است که در این وانفسای گرانی و تورم و تنگناهای جورواجور و همه یه جورایی ناجور ِ اجتماعی/سیاسی و اقتصادی، این گروه اینگونه و پرشتاب ره صدساله را یک شبه طی کرده است؟

    اصلاً به زبان رایج علم اقتصاد، چنین حرکت‌هایی چگونه معنا می‌یابد و از منظر دانش نورو اکونومیک – neuroeconomics – چگونه قابل تفسیر است؟ موضع حاکمیت در برابر چنین حرکت‌هایی چگونه باید باشد؟ به ویژه آن که آنها اغلب به مدد شبکه‌های اجتماعی فراخوان داده و برای پاکسازی طبیعت به دور هم جمع می‌شوند؛ شبکه‌هایی که اغلب آنها در ایران با نگاهی تردیدآمیز نگریسته شده و باید برای ورود به آن از شکننده‌های حصارهای مجازی بهره برد!

    اینها و بیشتر از اینها را می‌توانید از صفحه‌ی 77 تا 83 چهل و نهمین شماره مجله تجارت فردا بیابید و بخوانید. نگارنده هم به همراه یک استاد دانشگاه و اقتصاددان به نام سرکار خانم دکتر زهرا کریمی در میزگردی به همین بهانه شرکت کرده و در آن به پرسش‌های محمّد طاهری و ندا گنجی پاسخ دادم.

5 فکر می‌کنند “انگیزه ی شما برای پاکسازی طبیعت چیست؟

  1. نیره

    درود بر شما
    آقای درویش چرا پست ها این قدر چکیده شده اند؟!
    قبلن کامل تر می نوشتید
    مثلن کاش گزارشی یا چکیده مباحث مهم میزگرد رو می نوشتید
    راستی شعبه مشهدشون کجاست؟

  2. محمد درویش نویسنده

    درود بر شما …
    براي مطالعه اين گزارش مفصل هفت صفحه اي بايد به اصل مجله مراجعه فرماييد. يا آن كه يك هفته صبر كنيد تا بر روي سايت مجله قرار گيرد.
    براي آگاهي از وضعيت رفتگران طبيعت مي توانيد با آقاي نجاريون گفتگو كنيد:
    09121204369

  3. زهرا یزدانی

    سلام آقای درویش
    من هم تقریبا یکی دو ماه هست که از طریق فعالیتهایی که در کیش داشتند با این گروه آشنا شدم.خیلی جدی و پیگیر هستند، اتفاقا به آقای زرقانی (نشریه سفر) شماره نماینده این گروه در کیش را دادم تا برای شماره ویژه کیش با هاشون گفتگو کنند. ممنون که معرفی شون کردید. حتما نشریه را تهیه می کنم و می خوانم به بقیه دوستان هم پیشنهاد می کنم برای حمایت از صنعت نشر و نویسندگان عزیز سعی کنند روزنامه ها و نشریات را بخرند و خواندن آن ها در سایت را به کسانی که توان مالی و یا امکان دسترسی به هارد کپی را ندارند واگذارند.ممنون

  4. سلیمی

    جناب آقای نجاریون
    آخرین جمعه سال 92 تلاش شما وهمکارانتان را در پاک سازی دره حصارک تهران مشاهده کردیم ، اقدام شایسته وقابل تقدیر شما همنوردان ما در گروه کوهنوردی علمدار تهران را تحت تاثیر قرار داده و بدینوسیله ضمن تبریک عید باستانی نوروز ، آرزو می کنم تلاش بی ریای شما وهمراهان در سال 93 به بار نشسته و طبیعتی عاری از هر گونه آلودگی را شاهد باشیم ! همراه کوچک شما – سلیمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.