خطري كه آب‌سالاران بنياد‌گرا براي پايداري زيست دارند!

آيا پيش‌بيني چرچيل تحقق يافته است؟!!

«يك روز، هر قطره از آبي كه در دره نيل مي‌ريزد و جاري مي‌شود، دوستانه و به تساوي ميان مردم رودخانه تقسيم خواهد شد و خود نيل شكوه‌مندانه خواهد مرد و هرگز به دريا نخواهد رسيد.»
وينستون چرچيل، 1908
چرچيل راست مي‌گفت! پول نيل را سرانجام جمال عبدالناصر با احداث سد غول‌پيكر آسوان، سر سفره‌‌ي مردم آورد! و اينك چيزي جز زمين‌هايي از هميشه شورتر، لم‌يزرع و مسموم، با كمترين زيستمند گياهي و جانوري براي مصري‌هاي ساحل‌نشين باقي نمانده است. در عوض مالاريا كماكان بيداد مي‌كند و …
به جرأت مي‌توان گفت: فرجام ناميمون ساخت بيش از 40 هزار سد توسط حمايت آب‌سالاران بنيادگرايي (fundamentlist hydrocrasts) كه با غرور تمام به جنگ قوانين طبيعي رفتند، هيچ زمان چون امروز ملموس و قابل درك نبوده است.

يادمان باشد:
افراط‌‌گرايي در هر حوزه‌اي مي‌تواند خطرناك باشد، حتا در صنعت آب و حتا در محيط زيست (اكولوفاشيست‌ها يا خمرهاي سبز). اين فقط افراط گرايي مذهبي و بن‌لادنيسم نيست كه مي‌تواند بحران بيافريند!
براي همين است كه اينك دولت فدرال آمريكا تصميم گرفته تا به تخريب سدهاي بزرگ خويش همت گمارد. افزون بر آن، حدود 16 هزار كيلومتر از بخش‌هاي حساس رودخانه‌هاي اين كشور، زير پوشش قانون مصوب سال 1968 «حيات وحش و چشم‌اندازهاي رودخانه‌اي»، در شرايط جريان آزاد و طبيعي نگهداشته شده‌اند.
امّا در اين سوي آب، سياست رسمي آب‌سالاران حكومتي اين است كه تا 10 سال ديگر نگذاريم يك قطره‌ي آب وارد درياهاي آزاد شده يا به چالاب‌هاي داخلي كشور بريزد و همه را مهار كنيم!!
در اين ارتباط بيشتر خواهم نوشت …

9 فکر می‌کنند “خطري كه آب‌سالاران بنياد‌گرا براي پايداري زيست دارند!

  1. آلماگل

    سلام
    چند نکته برای تفکر بیشتر:
    این اولین عصری است که بشر توجه زیادی به آینده دارد که کمی طعنه آمیز است زیرا ممکن است آینده ای نداشته باشیم. ( آرتور سی کلارک)
    اگر اقتصاد دانان بتوانند خود را همانند افراد فروتن و کاردان و هم سطح دندانپزشکان بدانند بسیار عالی خواهد بود (جان مینارد کینز)
    اما درخصوص سد عظیم آسوان با شما هم رای نیستیم.گویا منابع علمی در دسترس شما در باره این سد جامع و کامل نیست.
    تا درودی دیگر

  2. بازتاب: دل نوشته ها » سد آسوان ؛ متهم شماره يك بيابان‌زايي در مصر!

  3. مرد خاکی

    بله…زییایی سخن چرچیل….
    متوجه منظورتان نشدم!

    راستی شما جواب جواب ما را ندادید!منتظریم! :))))))

    موفق باشید

  4. بازتاب: مهار بیابان زایی » بایگانی » رودخانه‌ي كرج، بار ديگر از حركت ايستاد!

  5. مجتبي مجديان

    در اخبار بی بی سی فارسی خواندم که در افغانستان هم قرار است سدسازی شروع شود و از این طریق آب اشامیدنی سالم در اختیار افغانها قرار گیرد.

  6. حمیدرضاوجدانی

    فعلا این سدهایی راکه داریم شبکه های آبیاری اش رادرست بفرمایند بعدبه سراغ تجربیات نافرجام (دوران سازندگی!) ازجمله سدبه بهره برداری نرسیده آبشینه درهمدان سری بزنند بعدا اگربازهم قصدادامه کارداشتند تعصب راکناربگذارندوواقعیت بین باشند . که البته درآنصورت این نام رایدک نخواهندکشید.

  7. بازتاب: مهار بیابان زایی » بایگانی » تقابل چرچیل و انجیل در حوزه سدسازی!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *