برای روح بلندی که در پشت این گلدان کوچک پنهان شده است!

من به خدا گفتم: امروز پیامبری از کنار خانه ما رد شد
امروز انگار اینجا بهشت است.
خدا گفت: کاش می‌دانستی هر روز پیامبری از کنار خانه‌تان می‌گذرد

و کاش می‌دانستی بهشت همان قلب توست.
                                                          عرفان نظرآهاری

کاش همه می توانستیم اینگونه سبزینگی را در شهر و دیارمان انتشار دهیم.

 

چند روز پیش که داشتم از کنار ضلع جنوبی آزادراه یادگار امام به سوی اوین می‌راندم، ناگهان این پنجره میخکوبم کرد …
با خود گفتم: چه رنجی می‌برد صاحب این خانه برای این که سبزینگی را در این گلدان امتداد و استمرار بخشد (باید گلدانی را در فضای آزاد بالکن یا پنجره نگهداری و تیمار کنی تا بفهمی که چه می‌گویم).

نگاه کنید که آن تک پنجره سبز چگونه در محاصره پنجره های سبزگریز قرار دارد ...

     اما نکته تأمل‌برانگیز‌تر داستان، فقط نفس پرورش گل در کنار پنجره یا بالکن نیست؛ آنچه که در این مورد خاص بیشتر جلب توجه می‌کند، آن است که این شهروند عزیز، بیشتر از آن که خودش را و گل‌هایش را دوست داشته باشد، همشهری‌ها و عابرینی را دوست دارد که از این محل و از بین ازدحامی از سیمان و بوق و آسفالت بی روح، آن هم در کنار اوین! می‌گذرند. چرا که حاصل آن همه زحمت و آبیاری و تیمار گل‌ها، بیشتر نصیب هموطنانی می‌شود که نه او آنها را می‌شناسد و نه آنها ، او را … و شاید اصلاً خیلی‌ها هم بگذرند و نبینند چیزی را … نه؟
    خواستم بگویم: از کنار این پنجره که گذشتم، احساس کردم که دارم از کنار بهشت عبور می‌کنم، از کنار روح بلندی که با تمام وجودش هم‌نوعانش را دوست دارد و می‌کوشد تا به سهم خویش جهانی سبزتر بیافریند.
    او آن روز پیامبر من بود …
    کاش ما نیز روزی بتوانیم پیامبر کس دیگری باشیم.
همین.

78 فکر می‌کنند “برای روح بلندی که در پشت این گلدان کوچک پنهان شده است!

  1. اشکار

    درویش خان در ازگل در بالاتر از مینی سیتی که زندگی می کردیم روبروی فضای درخت کاری شده جنگلی شهروندی روبروی خانه خود را به فضای سبز زیبایی تبدیل کرده بود
    این اشخاص می بایست توسط شهرداری مورد تشویق قرار بگیرن
    باید تک تک مردم نگاه سبز داشته باشند

  2. محمد درویش نویسنده

    موافقم. شهرداری ها باید قدر چنین شهروندانی را بدانند و با معرفی و تشویقشان در این فرآیند سبزآزمایی به گسترش سبزینگی شهر کمک کنند.

  3. رضا

    فقط می تونم بگم عالی بود!

    پاسخ:
    فقط می تونم بگم: آون فقط شما برایم تعبیر همه آن حس خوبی است که در دل دارید … درود بر آقا رضا مهربان.

  4. کاوه

    بسیار زیبا بود..نوشتتون هم امروز پیامبر من بود.

    پاسخ:
    از شنیدن این خبر بسیار خوشحالم. سلام بر کاوه عزیز و نیک اندیش.

  5. حمید

    ممنون از نوشته زیبا و تاثیرگذارتون…

    پاسخ:
    ممنون از شما حمید عزیز که انرژی می دهید …

  6. salam

    salam

    enghadar ghashang va sade neveshtid ke man
    geryam gereft.
    shoae didetan baztar bad.

    پاسخ:
    چه دعای زیبایی برایم کردید … قدردان سخاوت تان هستم. این اشکها برای من حرمت دارد …

  7. نیلوفر

    سلام
    من در شهر اتاوا در کانادا زندگی می کنم. اینجا تقریبا همه خانه ها گلدان هایی از در و دیوار بیرونی خانه آویزون می کنن. مخصوصا تابستونا که هوا بهتره خانه ها ژر از گلدان هایی با گل های رنگارنگ می شه که هم باعث آرامش عابران می شه هم خود صاحب خانه با زیبا کردن نمای بیرونی خانه اش احساس خوبی می کنه. کاش ما هم بتونیم تو مملکتمون از این ابتکارا بکنیم.

  8. محمد درویش نویسنده

    درود بر نیلوفر عزیز در آن سوی آب … ممنون که از این مشاهده دلپذیر برای ما گفتید. من هم صمیمانه آرزو دارم که بتوانیم شهر و دیاری بسازیم که از این منظر هم الگوساز باشد. حرکتی که نشان داد نسل امروز بیشتر از هر نسل دیگری به منشور جاودان کوروش بزرگ معتقد است و هرگز رونده ای را نمی آزارد.

  9. عسل مهر

    سلام دوست مهربان طبیعت .
    بازهم عرض پوزش در اشتباهی که بابت آدرس پیش آمده بود. به حساب خواب آلودگی من بگذارید در شبان دیر پا.و جالبه که من نمیدونستم که وبلاگی هم به نام مهرعسل وجود داره! و جالبتر اینکه در پست اولم از امیری نام بردم که به لطف و همتش نوشتن در وبلاگ را شروع کردم،می بینید چه وجه تشابه هایی؟!!
    در این عکس و کار قشنگ همشهری مان ، راستش کار شما بیشتر درخشید که با مطرح کردن این نکات ظریف ما را یاد خیلی کارهای نکرده می اندازید.

    پاسخ:
    میلان کوندرا در جاودانگی هم همین را می گوید! این که حوادث اتفاقی را باید جدی گرفت؛ چرا که ممکن است حاوی پیامی ناخودآگاه باشند … بهتر است با غزلک تماسی بگیرید! درود …

  10. محمد درویش نویسنده

    ساده است! چون شما هم متولد ماه مهر هستید؛ همان ماهی که مرا یاد اروند می اندازد؛ ماه انسان هایی که مثبت می اندیشند، خردمند هستند … اما کمی تا قسمتی کند و یه مقداری لج باز هم هستند! نیستند؟

  11. عسل مهر

    سلام دوست مهربان طبیعت
    بازهم عرض پوزش بابت اشتباهی که در آدرس وب من پیش آمد به حساب خواب آلودگی من بگذارید در شبان دیرپا. جالب اینکه من از وجود وبلاگی به نام مهرعسل خبر نداشتم.و باز هم جالب اینکه من هم در پست اولم از امیری نام بردم که با لطف و همت او نوشتن در وبلاگ را شروع کردم و من هم داشتم امیر مورد اشاره شما را با امیر خودم اشتباه میگرفتم.
    در مورد عکس و اون کار زیبای همشهری خوش ذوق، نکته سنجی و لطافت طبع شما بیشتر به چشم آمد و ما را یاد کارهای ناکرده مان انداخت.

  12. یک وبگرد

    Agha!ma az 5shanbe ta hala ba yeki dava darim,va delkhorim ke chera in hame ke dele man rafte,dele oo narafte!daram be ekhtelafat fekr mikonem!!0

    پاسخ:
    درود بر رفيق جديد اما قديمي! به نظر مي رسه شب جمعه و روز جمعه خوبي را تجربه نكرده اي! كرده اي؟ از من به تو نصيحت، هرگز در شرايطي كه آدرنالين خونت بالاست، دست به تصميم گيري نزن و واكنش هاي چالش برانگيز از خود بروز مده! درثاني؛ اگر قرار بود همه آدمها مثل هم بيانديشند و علايق مشترك داشته باشند كه زندگي خيلي كسل كننده مي شد! نمي شد؟ تلاش كن تا منظر ديد آدمي كه برايت مهم است كشف كني و با او از علايق اولويت دار صحبت كني. آنگاه خواهي ديد كه علايق تو نيز براي او قابل احترام و قابل باور خواهد شد.

  13. کالیراد

    درویش گرامی
    وقتی می نگارید مطلع کلامتان گویاترین و شیواترین است. و قلمتان تمام حس خوب بودن و تمام حس خوب بودن را هدیه میدهد.
    امیدوارم قلم سبزتان همیشه دریایی باشد.

    خانه ای باید ساخت
    سبز چون یاس سپید
    خانه مان آن تو باد
    همه فردا آنجاست

  14. محمد درویش نویسنده

    من هم اميدوارم كه اميدواري شما تحقق يابد. چه آرزويي بهتر و خيس تر از آن چه تو گفتي، براي آدمي كه با دلش زندگي مي كند؟ مگر نه اين كه همه فردا آنجاست … درود.

  15. محمد درویش نویسنده

    مي تونم دركت كنم. آدم پس از مدتها با ذوق و شوق دوست دارد از مهمترين كشف يا چيزي كه او را شديداً تحت تاثير قرار داده و به وجد آورده، با عزيزترين كسي كه مي شناسد، صحبت كند و او را در شاديش شريك سازد. درست مثل وقتي كه از طعم يك بستني خوشت مي آيد و يا از سرويس يك رستوران راضي هستي؛ آنگاه مي كوشي تا طرف را هم از اين تجربه دلپذير آگاه ساخته و لذتها را به اشتراك نهيد. اما يادت باشد ممكن است بستني براي او اصلاً خوب نباشد. نه اين كه او خوب نباشد! درود.

  16. محمد درویش نویسنده

    منظورت از “دو خطر” چيست؟ البته من قبلاً در مورد كتل دوخطر در كازرون يك پرانتز در همين دل نوشته ها باز كرده بودم!

  17. یک وبگرد

    خیلی آقا؛خیلی!
    اون نصف حقوق که گفتین؛کلش!

    پاسخ:
    اتفاقاً تخصص من موش کردن شیرها و رام کردن آدم های خطری است! اصلاً نگران مباش رفیق!! كاري مي كنم … يعني مي كني! كه اون هم مجبور بشه دو برابر حقوقش رو واست كادو بخره!

  18. محمد درویش نویسنده

    ممنون كه فارسي نوشتي. مي بينم كه حرف گوش كن هم هستي. گاهي لازم است. به قول رفيق چيني مان (كنفسيوس): درختي كه در برابر باد نمي ايستد و خم مي شود، پايدارتر است. درود.

  19. یک وبگرد

    بله!حرف گوش کن از نوع اریجینال!
    چه تخصص خوبی!اگرچه اون قسمت کاری می کنم -ش خطر ساز بود!

  20. محمد درویش نویسنده

    موافقم … منتها كاريش نمي شه كرد! زندگي اگه بدون هيجان و خطر باشه، خيلي بي نمك و تكراري مي شه! نمي شه؟ بايد اتفاقاً اينجا پارو زد و وا نداد ، ولي دل رو به دريا داد! نداد؟ مگر نه اين است كه: ما بچه هاي جنگيم ؟ تا …

  21. یک وبگرد

    ها ها ها !خداوکیلی خیلی باحالید!
    هرچی بیشتر جذب این جا میشم بیشتر نمی فهمم طرف چطوری جذب نشده!

  22. محمد درویش نویسنده

    نخست آن كه خودت باحالي پسر! احتمالاً بايد هواخواه هم زياد داشته باشي با اين همه تظاهرات بيروني و ورق هايي كه رو بازي مي كني! نداري؟ دوم آن كه مشكل همينجاست! طرف فهميده كه تو صاحب يك هوو شده اي (فرقي ندارد كه آن هوو برنامه 90 باشد يا عادل فردوسي پور يا دستگاه هاي ورزشي مخصوص تناسب اندام يا سريال مسافران يا دل نوشته هاي درويش يا …) مهم اين است كه كشف كرده كه طرفش چيزي رو كشف كرده كه بخش عمده اي از فكر و ذكرش را به آن اختصاص داده؛ در حالي كه بايد وقتش را به جاي آن به او اختصاص مي داده! خب در چنين شرايطي چه بايد كرد فرزندم؟ معلومه ديگه! بايد انكارش كرد، تحقيرش كرد و نديده اش گرفت. بخصوص كه مي بيند و مي خواند كه چه رازهاي مگو و حرفهاي درگوشي هم كه با هم نمي زنند! مي زنند؟

  23. شقایق

    به عنوان یک خواننده خاموش کامنت های شما , باید اعتراف کنم که از کار و زندگی افتادم.ولم کنین!

  24. یک وبگرد

    فکر کن!الان شما حتما رفتین خونه … من بیچاره که هنوز اداره هستم و درگیر!

  25. یک وبگرد

    راستی مهندس ؛می گم 2شنبه که بروم سفر چی کار کنم بدون وب!و وبلاگ شما

  26. یک وبگرد

    یه سوال این که ونوسیها بر حسب ماه و سال بهتر و بدترن,حالا شما چه ماهی رو پیشنهاد می کنی ؟
    می پرسم برای تجربه های بعدی
    D:

  27. یک وبگرد

    نه!این بار نشد!
    اسفنده!ولی یکی قبلتر ها بود که خرداد بود و آقا نمود ما رو!

  28. محمد درویش نویسنده

    خب تخصص خرداد ماهي ها همينه ديگه! منتها بهترين پارتنر براي يك آذرماهي پرانرژي به شمار مي آيند كه هرگز كم نياورده و تا دينش همراه هستند!! مگه همينو نمي خواي؟!!

  29. یک وبگرد

    کامنت خصوصی:
    مهندس من خیلی عذر می خوام از کامنت وبلاگ پسرتون.پاکش کنید.اصلا حواسم نبود .

    پاسخ:
    شرمنده ما اينجا حرف خصوصي با كسي نداريم! داريم؟ اروند را هم بي خيال! بالاخره او هم دل دارد! ندارد؟

  30. محمد درویش نویسنده

    معلومه! حدس مي زدم خوش هيكل باشي؛ ولي نه اينقدر! حالا خوبه كه يول برينر نيستي؛ وگرنه مي شد قيامت و كلي خرج لباست (بخوان لباسش!) مي رفت بالا! نمي رفت؟

  31. محمد درویش نویسنده

    تازه فكر كنم از اون آدم هاي برون گرا و خون گرمي باشي كه هيچ مجلس شادي و پايكوبي بدون تو شكل نمي گيره و خلاصه هميشه كارت دعوت براي رفتن روي سن داري! نداري؟ حالا فكر كن اندي هم بگه: خوشگلا بايد برقصند … اونوقت چه شود! نشود؟!

  32. یک وبگرد

    آی گفتی!من همه شب جمعه ها دعوتم!
    بیاید اعتراف کنید منو کجا دیدید!؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *