چرا نسبت به سرنوشت سی و سه پل؛ تا این اندازه بی‌تفاوتیم؟!

    شاید هیچ پل دیگری را نتوان در ایران مثال آورد که تا این اندازه در آلبوم‌های خانوادگی ایرانیان حضور داشته باشد …
    سی و سه پل بی شک یکی از کهن‌‌سازه‌های افتخار آمیز ماست؛ سندی گویا بر توانمندی معمارانی که هنوز هم مهارت‌شان در دنیا زبانزد است. پلی که بیش از 4 قرن از ساختش می‌گذرد و همچنان با تاجی 300 متری ، عنوان طولانی‌ترین پل بر روی زاینده‌رود را به خود اختصاص داده است.
    با این وجود، از زمان آغاز احداث قطار شهری اصفهان، بسیاری از علاقه‌مندان به این میراث کهن و یگانه مراتب نگرانی خویش را نسبت به عواقب توسعه‌ی افسارگسیخته بر روی ماندگاری کهن‌زادبوم‌های تاریخی اصفهان، به ویژه چهارباغ و سی و سه پل اعلام داشتند.

    تا جایی که شوربختانه امروز همه می‌دانند که مسیر عبور تونل مترو، اشتباهی طراحی و اجرا شده و به مراتب این تونل عرض بستر زاینده‌رود را از مسافتی کوتاه‌تر به پایه‌های پل عبور داده شده است. رخدادی که سبب شده احتمال تخریب این پل ناهمتا در اثر لرزش ناشی از عبور مترو بسیار محتمل باشد.
    اینک چه باید کرد؟ کافی است مدیریت شهری اصفهان درک کند که تونل مترو را می‌توان از نو طراحی و اجرا کرد، اما سی و سه پل یگانه است و امکان ریسک و آزمون و خطا در مورد آن وجود ندارد. درست مثل ببر مازندران و شیر ارژن و هزاران نسخه کتاب خطی در کتابخانه اسکندریه مصر که به دست نابخردان و آزمندان تاریخ برای همیشه نابود شدند و سوختند. این سازه‌ی کهن هم وقتی رفت، دیگر رفته است …
    پس بیاییم به ائتلاف ملّی حامیان میراث اصفهان ملحق شده و هم‌صدا با هم از تخریب این پل خاطره‌انگیز برای اغلب ایرانیان و جهانیان جلوگیری کنیم.
    اطلاعات بیشتر را از سپهر سلیمی بخواهید.

    مؤخره:
    ماجرای وندالیسم ناصر کرمی را که یادتان هست؟ به نظر می‌رسد بی‌تفاوتی امروز بسیاری از ایرانیان و از جمله وبلاگنویسان نسبت به سرنوشت این پل ارزشمند، یکی از شواهد غیرقابل انکار آن مهار خیلی سفت باشد! نه؟

16 فکر می‌کنند “چرا نسبت به سرنوشت سی و سه پل؛ تا این اندازه بی‌تفاوتیم؟!

  1. فرزان اسدی(ابوحنانه)

    سلام
    چند حالت به نظر من مي توان براي نوع بي تفاوتي حدس زد : 1- ايكي از دلايل عدم ورود توريست كافي به كشورمان بنا به دلايل مختلف
    2- عدم اطلاع از درآمدزايي بالاي صنعت توريسم در كشور است
    3- عدم جاي گذاري مسئولاني كه در اين زمينه ها اطلاعات كافي دارند ( استفاده از فرد سياسي در اين حوزه ها خود آفت بسيار بزرگي است)
    4- عدم تمايل به حفظ و نگهداري آثاري كه مربوط به دوراني مي شود كه حتي نام يك ” شاه” را يدك مي كشد
    و….
    از اين نمونه ها در كشور بسيار زياد داريم كه يا فراموش شده اند و يا در حال فراموشي هستند ولي بدليل اينكه اصفهان گل سرسبد آنها است اينگونه به ديده مي شوند – اين كشور گنجهاي بسياري در شهرها- روستاها- كوهها و بيابانهايش دارد كه همگي منتظر يك مرمت و يك نگاه تيزبينند حال چه كسي بايد به اين انتظار پايان دهد خدا عالم است.
    http://abushahr.blogfa.com/post-215.aspx
    بدرود.

    پاسخ:
    درود بر ابوحنانه عزیز … مهمترین دلیل بی سوادی و عدم تعلق به وطن است و بس.

  2. شقایق

    جدا نگران این میراث ارزشمند شدم…

    یعنی واقعا محاسبات مسیر عبور تونل این همه ناشیانه انجام شده ؟!!
    ما در حیطه کاری خودمون و محاسبات و تحلیل هایی که ارائه می دیم ؛ در اثر یک خطای ساده انسانی نه فنی متحمل مشکلات زیادی می شیم که مسئولیتش مستقیم بر گرده تک تکمان است؛ آن وقت چگونه است که در این مورد نه تنها مشکل زدایی نمی شود , بزرگی مشکل هم هنوز درک نشده؟!

    پاسخ:
    هر جای دنیا چنین اتفاقی رخ داده بود دست کم باید شهردار و استاندار استعفا می دادند. واقعاً یک آبروریزی شرم آور رخداده است.

  3. شقایق

    در مورد پیوستن به گروه نجات سی و سه پل در فیس بوک اوامر جناب سلیمی انجام شد ولی آن لینک ائتلاف ملّی حامیان میراث اصفهان هنوز فعال نیست!

    پاسخ:

    بی نهایت سپاسگزارم. بله هنوز فعال نیست! چون چند تا از فعالینش را غیر فعال کردند! نکردند؟

  4. مهتا

    نگرانی ما چه فایده داره؟

    پاسخ:

    درست مانند این است که بگویید: زنده بودن ما چه فایده ای دارد؟

  5. مهتا

    چیزهایی هست که نه میشه گفت و نه میشه شنید.. گاهی خلی سخت تر از هر مرض دیگه ای گریبان آدم میگیرن..
    نمیدونم شاید این بار هم مثل آن دفعه توان ژشت سر گذاشتنش یا حد اقل تحملش دارم.. ولی بار گرانی است.. من کسی نیستم فقط یک آدم خیلی معمولی و بدبختانه خیلی ضعیف.. نمیدونم چه میشه.. نگران نباشین.. بالاخره یه چیزی میشه..

    پاسخ:

    شما همانی هستید که اعلام می کنید و من متاسفم که خود را موجودی خیلی ضعیف معرفی می کنید! وقتی یک جوان ایرانی دارای مدرک دکترا آن هم با آن دانشنامه باکیفیت اینگونه می اندیشد؛ چرا باید گله کنیم از وضعیتی که دچارش هستیم؟!

  6. غزاله

    سلام
    هر وقت جواب سوالتون رو دقيق و شفاف دريافت كردين ، بنويسيد تا ما هم بدونيم چرااااااااااااااااااااا ؟؟؟؟ اين روزها در مورد همه چيز به يه چون و چراي در اولش ميرسم ؟ حتي در مورد ارزشهاي وجودي انسانها مخصوصا ايروني ها و خودم ؟!
    نميدونم چرا اينقدر از همه چيز فاصله گرفتيم ؟ چرا خود وجوديمون رو فراموش كرديم و چرا و چرا ؟ ديدين گفتن همه چيز با چرا شروع ميشه ؟

    شادباشين و البته شادي بخش

    پاسخ:

    پاسخ پرسشم را می دانم و تاکنون بارها آن را نوشته ام! ایرانی ها 2 درصد زمان و پولی را که صرف خریدن و نوشیدن چای یا استعمال دخانیات می کنند، در حوزه فرهنگ هزینه می کنند! همین.

  7. امیر

    آقا دیکته country اشتباه نوشته شده تو لوگو

    پاسخ:

    درود … البته لوگو را عوض کردند. اما فکر نکنم اشتباه بود. زیرا مالکیت را می رساند.

  8. رسول کریمی

    تمامی (یا اکثر) درختان سطح شهر همدان دارای پلاک هستند.
    تصویری از این درختان رو در آدرس زیر ببینید:

    http://fileuploader.org/i/00000/vym8mn1xz4l2.jpg
    آذر امسال گرفتم.

    پاسخ:
    بسیاری از شهرهای ایران چنین کرده اند. فکر کنم اصفهان در این زمینه پیشگام بوده و سابقه اش به سال 1353 می رسد.
    درود بر تو رسول عزیز.

  9. سروی

    دلم برای خودم می سوزد و برای نسل بعد بیشتر …

    دلم برای خودم می سوزد که باید فردا جواب فرزندانم و فرزندان ِ فرزندانم را بدهم . که مرا به حق محاکمه خواهند کرد . دلم برای خودم می سوزد که باید بایستم ، سرم را پایین بیاندازم و پاسخگوی تصمیمات نادرست آنها که مسئولند و سکوت نسل خودم را که مسئول ترم به فرزندانم بدهم .

    دلم برای فرزندانم می سوزد که مجبورند برای پیدا کردن یاد و یادگاری از گذشته تاریخ را زیر و رو کنند … که نخواهند فهمید اهل کدام فصلند …

    من … نسل من … امانتدار خوبی نبوده است … چه آرامگاهها که به دست آب دادیم … چه سایه های سنگین که بر سر میدان های مانده از پدرانمان انداختیم و حالا هم که داریم تمام پلهای پشت سرمان را خراب می کنیم …

    کاش پدرانمان این بار سنگین را روی دوشمان نمی گذاشتند که حالا شرمندگی ناتوانی از میراثداریش روی دوشمان سنگینی نکند …کاش پدرانمان چیزی برایمان به یادگار می گذاشتند که نه خاکی باشد نه زیر خاکی … مثلا یک جفت چشم پاک … روحی بزرگ … قلبی صاف و بی کینه … و …

    بماند …

    شاید دیر باشد … حالا هم دیر باشد … اما بهتر است نگذاریم دیرتر از این بشود …

    باید کاری کرد …

    و حرف آخر : لینک ائتلاف فعال نیست و سایتشان هنوز راه اندازی نشده .

    پاسخ:
    ممنون که تذکر دادید، آن سایت در حال ساخت است … بندگان خدا به مشکل خورده اند! اما در فیس بوک فعال هستند.
    امیدوارم بتوانیم نشان دهیم که شایسته زیستن در این آب و خاک مقدس هستیم.

  10. سروی

    برای سایتشان شاید بتوانم کمکی بکنم . اگر با انها در تماس هستید بهشان اطلاع بدهید که من چند تا CMS خوب سراغ دارم که خودم سایتم را با آنها طراحی کرده ام . امکانات و امنیتشان خوب است .

    پاسخ:

    ممنون … با سپهر موضوع را طرح خواهم كرد.

  11. رسول کریمی

    سلام
    من متاسفانه اصفهان نرفته ام.
    اهواز هم که خانه هاش پلاک ندارن چه برسه به درخت هاش
    فکر کنم موش هاش پلاک داشته باشن (همه جای اهواز از بس که کثیفه موش پیدا میشه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *