🔻آیا کارِ ارومیه تمام است؟!🔻

🔻آیا کارِ ارومیه تمام است؟!🔻

🇮🇷 @darvishnameh

۱️⃣ متاسفانه باید بپذیریم هرقدر در احیای واقعی حوضه آبخیز دریاچه ارومیه کاهلی کرده و با فرافکنی، متهم شماره یک را تغییرات اقلیمی، جهان‌گرمایی، فقر معیشتی، تحریم‌ها یا کارشکنی‌های جناح‌های رقیب سیاسی قلمداد کنیم، بر شمار آن گروه از افراد حقیقی که مدعی مرگ قطعی دریاچه ارومیه و بی‌ثمربودن اقدامات بازدارنده است، افزوده می‌شود.

۲️⃣ حوضه آبخیز دریاچه ارومیه دست‌کم بیش از دو برابر میانگین کشوری از ریزش‌های آسمانی بهره‌مند است، بنابراین باید بتواند با طراحی چیدمانی درست از توسعه، ضمن حفظ تاب‌آوری خود به بخش‌های سه‌گانه شرب، کشاورزی و صنعت در حد چهارمیلیارد متر مکعب در سال سرویس دهد.

۳️⃣ مشکل اما از آنجا آغاز می‌شود که میزان بارگذاری صورت گرفته در این پهنه راهبردی وطن بیش از هفت‌میلیارد متر مکعب است! پس اولویت ستاد احیا دریاچه ارومیه باید کاهش این بارگذاری‌ها به میزان حدود چهار میلیارد متر مکعب در سال باشد.

۴️⃣ این مهم با ارتقای روش‌های کشاورزی و باغداری نوین، معرفی ارقام زراعی و باغی سازگار با شرایط زیست‌بوم، توسعه پرما کالچر، ارتقای روش‌های بسته‌بندی محصولات کشاورزی و معرفی معیشت‌های جایگزین در حوزه استحصال انرژی‌های خورشیدی، بادی، زمین‌گرمایی، استفاده از ظرفیت‌های تجاری و همجواری با چند کشور همسایه و توسعه زیرساخت‌های بوم‌گردی و گردشگری فراهم خواهد شد.

۵️⃣ یادمان باشد در خشک شدن دریاچه ارومیه، هورالعظیم، گاوخونی، جازموریان و … هیچ اراده‌‌ی ترک‌ستیزانه، عرب‌ستیزانه، اصفهان‌ستیزانه، بلوچ‌ستیزانه و … وجود نداشته و ندارد. نباید اجازه دهیم جریان‌های تجزیه‌طلب از این آب گل‌آلود که ناشی از ناتوانی نظام تدبیر در کشور رخ داده، بهره‌برداری‌های ایران‌ستیزانه کنند. همه ایران عاشق ارومیه، زاینده‌رود، زاب، گاوخونی، هورالعظیم، شادگان، بختگان، هامون، جازموریان و جای جای وطن است و باید مطالبه ما اختصاص حقابه محیط‌زیست مقدم بر کشاورزی و شرب در چیدمان توسعه ایران باشد.

#راه_نجات_دریاچه_ارومیه
#ناتوانی_نظام_تدبیر
#نه_به_غلبه_تفکر_سازه_ای_در_مدیریت_آب
#حقآبه_محیط_زیست_مقدم_بر_صنعت_وکشاورزی
#زاینده_رود_روان_کارون_خروشان
#محیط_زیست
#محمد_درویش

https://www.instagram.com/tv/CgYtWivgMrX/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.