🔻چرا نه فقط مردم رامیان که کل مردم گلستان و ایران باید با اجرای طرح‌های انتقال آب مخالفت کنند؟🔻

🔻چرا نه فقط مردم رامیان که کل مردم گلستان و ایران باید با اجرای طرح‌های انتقال آب مخالفت کنند؟🔻

🇮🇷 @darvishnameh

۱️⃣ قرار است در شهرستان رامیان طرح انتقال آب اجرا شود، منتها نه با تغییر سرشاخه رودخانه‌ها مثل مصیبتی که در چهارمحال و بختیاری، خوزستان، اصفهان، یزد، سردشت، ارومیه، جازموریان، میناب، کهگیلویه و بویراحمد و … رخ داده است؛ بلکه به ظرفیت حدود بیست میلیون مترمکعب در سال – ۶۲۰ لیتر در ثانیه – و با مکیدن از آبخوان‌های دشت رامیان؛ دشتی که خود در شرایط بحرانی قرار گرفته و به شدت بیلانی منفی دارد!

۲️⃣ به رامیانی‌ها گفتند: نگران نباشید به زودی و در جبران این انتقال، برایتان سدی خواهیم زد! یاد ماجرای طرح انتقال آب زاینده‌رود به یزد افتادم که آنها هم برای کاهش نگرانی اصفهانی‌ها گفتند: در جبرانش طرح بهشت‌آباد را اجرا می‌کنیم! اما حقیقت این است که حتی اگر آن سد هم ساخته شود، فاجعه در رامیان چند برابر خواهد شد، چرا که جریان رودخانه‌‌ اصلی تغذیه‌کننده آبخوان دشت مختل شده و عملاً نه فقط تغذیه طبیعی دشتهای منطقه تا آزادشهر کاهش می‌یابد، بلکه ده‌ها هزار درخت در رویشگاه هیرکانی هم قربانی مخزن سد خواهند شد؛ درختانی که یکی از مهم‌ترین کارکردهای آنها تولید آب و حفظ خاک است.

۳️⃣ اصولاً چنین طرحی در چنین ابعادی – در عکس قطر لوله‌ها مشخص است – باید برخوردار از گزارش ارزیابی محیط‌زیستی – EIA – باشد. چگونه سازمان حفاظت محیط‌زیست دربرابر چنین تخلف آشکاری سکوت کرده است و چگونه بدون مجوز محیط‌زیستی بودجه این طرح فراهم شده است؟

۴️⃣ دست آخر آنکه مشکل اصلی استان گلستان آن است که قربانی تفکری شدیداً آب‌محور در چیدمان توسعه شده؛ تفکری که اگر تداوم یابد فقط رامیان و آزادشهر و گنبد و مینودشت را دچار مشکل نخواهد کرد، بلکه کل استان متضرر خواهند شد. مزیت‌های واقعی استان با وجود برخورداری از ممتازترین پارک ملی ایران و خاورمیانه، توسعه گردشگری طبیعی است. علاوه بر این، تقویت صنایع محلی مثل نوغانداری، نساجی و تبدیل شالیزارها به پنبه‌زارها می‌تواند به حفظ منابع آبی منطقه کمک کند.

۵️⃣ طرح‌های انتقال آب فقط مردم را به جان هم می‌اندازد و ابعاد ناهنجاری‌ها را مهارناپذیرتر می‌کند. باید به سمت بازچرخانی آب، مرمت شبکه فرسوده آبرسانی و مدیریت مصرف رفت. انتقال بیست میلیون متر مکعب آب، یعنی نیاز آب شرب دویست‌هزار نفر در سال؛ یعنی چند برابر جمعیت منطقه!

۶️⃣ حیف است استان گلستان قربانی معادن زغال سنگ و تولید سیمان شود. این استان می‌تواند یکی از قطب‌های استحصال انرژی خورشیدی باشد چرا که از دمای مناسب و گرد و غبار اندکی برخوردار است. هنر مدیران استان باید بالفعل‌کردن مزیت‌های بالقوه منطقه و فروش زیبایی‌های گلستان باشد و نه خراشیدن آن و تداوم خام‌فروشی. قدر این بهشت و مردم شریفش را بیشتر بدانیم.

#نه_به_انتقال_آب_رامیان
#محمد_درویش

https://www.instagram.com/p/CqFPnxOITC3/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.