🟢رازِ توفیقِ نهضتی که در الگن پرچم امید برافراشته!🟢

🟢رازِ توفیقِ نهضتی که در الگن پرچم امید برافراشته!🟢

🇮🇷 @darvishnameh

۱️⃣ الگِن نام یک روستای معمولی در زاگرس جنوبی، در قلمرو استان کهگیلویه و بویراحمد و مستقر در سرشاخه‌های رودخانه مارون است. صدها سال است آنها در کنار رودخانه‌ای می‌زیند که به همراه زهره دلیل تداوم حیات در خاور خوزستان است.

۲️⃣ کسی که به الگِن می‌آید، از سر اتفاق و گذری نیامده! چون الگن در مسیر جاده هیچ آبادبوم یا مقصد گردشگری عمده یا مشهوری قرار ندارد. یه‌جورایی الگن ته دنیا برای خیلی از الگنی‌هاست و حتی تا همین چند سال پیش، کودکان و نوجوانان الگن مثل سعید انصاریان، قهرمانان ورزشی خود را از طریق گزارش‌های شنیداری از تنها رادیوی روستا می‌شناختند و آنطور که دوست داشتند هیبتی برای علی دایی و علی کریمی‌ها می‌تراشیدند تا آنکه نخستین آدامس‌های ملبس به تصاویر قهرمانان ورزشی از دهدشت به الگن رسید …

۳️⃣ حالا اما الگِن می‌رود تا خود به یک مقصد گردشگری جذاب برای مردمان داخل و خارج کشور بدل شود! چگونه چنین تحولی در کمتر از چهارسال رخ داده و نجات‌بخشِ الگنی‌ها کدام اسب‌سوارِ سفیدپوشی بوده؟

۴️⃣ در صفحه سعید انصاریان که گشتی بزنید، درمی‌یابید که الگن را الگنی‌ها الگن کردند با خودباوری، امید و نگرش مثبت. آنها به جای پنهان‌شدن در سپری به نام رنج، تبعیض و محرومیتِ دوری از مرکز؛ کوشیدند تا خود به مرکز عالم بدل شده و کاری کنند کارستان. به نحوی که اخیراً یکی از مدیران ارشد سازمان منابع‌طبیعی آشکارا از الگوی الگن به عنوان موفق‌ترین راهکار برای تحقق برنامه کاشت یک‌میلیارد درخت یاد کرد.

۵️⃣ درسی که همه ما باید از قصه الگن بگیریم آن است که به قول قطب‌الدین صادقی: دنیا ما را با رنج‌ها و محرومیت‌هامان به یاد نمی‌آورد؛ بل با راهکاری که برای عبور از آن رنج‌ها برگزیده‌ایم، یادآورده، بزرگ شمرده، تحسین کرده و ماندگار می‌کند. برای همین است که سالهاست به این باور رسیده‌ام: ماهیت کنشگری در حوزه محیط‌زیست از جنس مرثیه‌سرایی نیست، از جنس مطالبه‌گری است و مطالبه‌گرِ واقعی باید صبور، خردمند، شجاع و اهل شنیدن، دیدن، خواندن و حرکت با درنگ باشد!

#راز_توفیق_الگنیها
#سعید_انصاریان
#درنگ_در_جزییات_حیات
#آهسته_چون_بلوط
#معجزه_های_الگن
#دلنوشته_های_محمد_درویش

https://www.instagram.com/p/CqXLqxDtuVe/?igshid=MjljNjAzYmU=

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.