سیل قم: احمقانه‌ترین سیل در جهان!

تصاویری از احمقانه ترین سیل در جهان!

تصاویری که از سیل روز 11 فروردین 1388 در شهرستان قم منتشر شده و بر روی بسیاری از سایت‌های خبری داخلی و بین‌المللی قابل مشاهده است؛ بیش از هر چیز یک واقعیت را نشان می‌دهد: این که مدیریت شهری ما تا چه اندازه به آموزه‌های آبخیزداری شهری بی‌تفاوت بوده و همچنان به نابخردانه‌ترین شکل ممکن، فقط تا نوک بینی خود را می‌بیند!

همه‌ی افرادی که تاکنون گذرشان به شهر قم افتاده، لابد متوجه خشکه‌رود قم‌‌رود و عرض و عمق نسبتاً قابل توجه آن شده‌اند که چگونه از مرکز شهر عبور کرده و از کنار جوار مرقد حضرت معصومه (ع) و ساختمان حوزه علمیه قم می‌گذرد. آن معبر عریض و نسبتاً عمیق بیش از هر چیز یک واقعیت را نشان می‌دهد؛ واقعیتی که البته در شمار اصلی‌ترین قوانین حاکم بر مناطق خشک و بیابانی جهان است. این که حجم رخداد سیل‌های عظیم با میزان قابل توجهی از هرزآب در این مناطق بسیار چشم‌گیر است؛ هر چند که تعداد و فواصل زمانی وقوع رخداد سیل شاید کم و نسبتاً طولانی باشد. با این وجود، تقریباً تمامی مردم بومی ساکن در قم دست‌کم چند بار شاهد وقوع سیل و طغیان قم‌رود در طول زندگی‌شان بوده‌اند و یا از پدرانشان در این باره شنیده‌اند. نگارنده نیز خود به عینه تاکنون دوبار شاهد طغیان رودخانه قم‌رود و پرشدن ظرفیت این رودخانه که از مرکز شهر عبور می‌کند – حتا پیش از احداث سد 15 خرداد – بوده است.

چرا؟!

این مقدمه را گفتم تا شگفتی خویش را از طرح موسوم به درآمدزایی شهرداری قم برای تبدیل حریم رودخانه قم به پارکینگ عمومی اعلام نمایم! شگفت‌آور‌‌تر و تأسف‌بارتر آن که مدیران شهر قم به این هم اکتفا نکرده و بخش دیگری از بستر رودخانه را هم به خیابان تبدیل کرده تا بدین‌ترتیب از گره‌های ترافیکی شهر بکاهند!

سال گذشته در بازدیدی که به اتفاق همکاران مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان از منطقه داشتم، به صراحت به این موضوع پرداختم و چندین عکس هم از عملیات ساختمانی نابخردانه‌ای که در بستر این خشکه‌رود در جریان بود – آن هم برای زیباسازی منظر – گرفتم. نکته عبرت‌آموز این بود که ظاهراً اغلب کارشناسان امور آب استان هم با این اقدام شهرداری و استانداری قم مخالفت کرده و هشدار داده بودند که ممکن است، چنین سازه‌ها و موانع فیزیکی سبب افزایش خسارت ناشی از سیل را به بار آورد.

نگارنده خود، وقتی در پاییز سال گذشته با مسئول پارکینگ رودخانه قم! صحبت کرده و به او وقوع چنین روزی را هشدار می‌دادم، با این پاسخ حیرت‌انگیز مواجه شدم: «آقای مهندس! نگران نباش؛ آنقدر پول از محل پارکینگ درآورده‌ایم که اگر همه تأسیسات ما را هم آب ببرد، دوباره بتوانیم با بخشی از آن، مجدداً خسارت‌ها را جبران کنیم!» حالا آن روز فرارسیده و البته نه‌تنها تمامی تأسیسات شهرداری قم کاملاً نابوده شده است، بلکه دست‌کم دو نفر از هموطنان ما کشته و 4 نفر دیگر هم مفقود شده‌اند. امّا آیا کسی هست که بتواند به انبوهی از زائرین و مسافرانی که در سیل قم، عزیز خود را و یا اموالشان (اتومبیل و تمامی مدارک معتبر و باارزش‌شان) را از دست داده و بعضاً دچار جراحت و ناراحتی‌های روحی شدید شده‌اند، پاسخگو باشد؟! به راستی مقصر اصلی در بروز این احمقانه‌ترین سیل جهان کیست؟!

کارناوال سیل در قم!

روز گذشته با آقای مهندس ادنانی مسئول منابع طبیعی مرکز تحقیقات استان قم صحبت می‌کردم، ایشان می‌گفت: به زودی گزارشی از این واقعه تهیه خواهند کرد و تصاویر مربوطه را برای نگارنده ارسال می‌کنند. همچنین آقای مهندس فتاحی، رییس بخش آبخیزداری همان اداره نیز گفتند که بعد از مشخص کردن دوره برگشت سیل، گزارشی را تنظیم و به ستاد خواهند فرستاد. شب گذشته نیز در گفتگو با آقای مهندس چنانه، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با خبر شدم که متأسفانه ابعاد خسارات وارده به استان بسیار چشم‌گیر و وحشتناک بوده و ایشان گفتند که این سیل سبب ناراحتی اغلب مدیران سازمان را فراهم آورده که چرا نباید به آموزه‌های آبخیزداری و به ویژه آبخیزداری شهری در مدیریت کلان‌شهر قم توجه شود؟ افزون بر آن، خسارات فراوانی به اراضی و سازه‌های کشاورزی استان وارد آمده که میزان آن در یک برآورد اولیه به بیش از 80 میلیارد تومان می‌رسد (16 برابر بودجه سالانه بزرگترین نهاد متولی تحقیقات در حوزه منابع طبیعی کشور) !

به علایم در بستر رودخانه قم رود توجه فرمایید!

امید است این درس تلخ بتواند سبب خیر شده و از این پس عملاً و عمیقاً یادبگیریم و بپذیریم که برای حکومت بر طبیعت، باید از قوانین آن پیروی کرد و نه گردن‌کشی!

شاید برگزاری همایش آبخیزداری شهری در بهار امسال در شهر تهران، بتواند فرصت خوبی برای تبیین این دانش و دلایل اهمیت آن را فراهم آورد.

۱۶ تصویر مربوط به عملیات زیباسازی و بلوار و پارکینگ سازی شهرداری قم در بستر قم رود – مربوط به پاییز ۱۳۸۷ – را اینجا ببینید.

مؤخره 1:
در تاریخ آمده است که در سال 1352 هجری قمری، سیلی بزرگ در شهر قم رخ داد که منجر به نابودی سه هزار باب منزل مسکونی شد! عجیب است که پس از گذران نزذیک به 80 سال از آن زمان  و با وجود میلیاردها میلیارد هزینه برای این شهر و پیشرفت دانش مهندسی، همچنان خبرها حکایت از آن دارد که در سیل 11 فروردین 1388 هم دست کم به 3 هزار باب منزل مسکونی در مناطق یک و دو شهر قم خسارت وارد آمده و افزون بر آن، منازل بسیاری در شهرک پردیسان قم تخریب شده‌اند. افزون بر آن 4 هزار رأس دام تلف شده، 100 رشته کاریز کور شده، اراضی کشاورزی و گلخانه بزرگ کوثر نابود شده و چندین نفر هم کشته یا ناپدید شده‌اند! راستی چرا همزمان با پیشرفت فناوری و افزایش غنای علمی آدمیان، باید شاهد افزایش خسارت ناشی از سیل باشیم؟ و چرا نعمتی مانند سیل را باید به همین راحتی به نقمت بدل سازیم؟!

مؤخره 2:
خلاصه‌ی ماجرایی که مدیران شهر قم بر سر این شهر در قصه‌ی پرغصه‌ی سیل آوردند را شاید بتوان با این پویا‌نمایی کوتاه، امّا گویا توصیف کرد:

مفهوم تصویری بلایی که مدیریت شهری قم بر سر خودش آورد!

مؤخره 3:
در سیزدهمین روز از فرودین 1388 مواظب خودتان و طبیعت اطرافتان بیش از همیشه باشید. سیزده‌ به در گوارای وجود …

بازخوردهای این یادداشت در فضای مجازی:

گزارش سیمای استان قم: وقوع سیل در رودخانه قم!

  – لقب “احمقانه ترین سیل جهان” شایسته ی سیل قم

  – به قول درویش عزیز : واقعا این احمقانه ترین سیل در جهانه …

  – سیل قم 

  – حاشیه های سیل قم: از احمقانه ترین سیل دنیا تا …

  – سیل در قم احمقانه ترین سیل در جهان!

  – حاشیه‌های سیل قم و ماجرای نجات 2000 خودرو

  – سيل قم: احمقانه‌ترين سيل در جهان

  – اطلاعاتي در مورد واقعه سيل قم

  – احمقانه ترين سيل در جهان! 

  – نگاهی به حادثه سیل در شهر قم

  – سیل قم: احمقانه‌ترین سیل در جهان

  – سیل و حماقت

  – فيلم تكان‌دهنده از غرق شدن شهروندان بي‌پناه در سيل قم

49 فکر می‌کنند “سیل قم: احمقانه‌ترین سیل در جهان!

  1. aleyasin

    salam aghaye mohandes
    az inke website shoma ra tasadofi kashf kardam, khosh,halam. nowroozatan pirooz.
    besyar az neveshtetan darbareye qom khosham amad, alemaneh o mohkam bood. anche ke mara be ezhare nazar vadasht, safare emsalam be shiraz ast. moteasefane didam ke bakhshe bozorgi az roodkhaneye khoshk ra ke manande qomrood az vasate shahr rad mishavad ra be khiyaban tabdil kardeand.
    in masale fekre mara ke khod ta hodoodi ba hydrology ashena hastam ra mashghol karde bood ta alaan ke maghaleye shoma ra khandam.
    agar che midanam ke nasihat va moshavere dadan be modirane ahmaghe irane emrooz fayede nadarad, vali khaheshmandam chenanche shoma ham negarane seyl dar shiraz hastid, az har tarighi ke mitavanid jelooye in projeye shayad ahmaghane ra dar shz begirid.
    az inke laptopam fonte farsi nadasht mazerat mikham
    pirooz bashid

    پاسخ:
    ممنون از تذکر و دلسوزی تان. سعی می کنم از طریق همکارانم در شیراز مساله را پیگیری کنم. موفق باشید.

  2. محسن نوری

    چند روز پیش با تاکسی داشتم از کنار رودخانه رد میشدم و به راننده گفتم چطور بخشی از حرم را در رودخانه شروع به ساخت کرده اند؟ گفت این رودخانه دیگر به خود آب نمی‌بیند. گفتم مگر شما جای خدا نشسته‌اید که این حرف را میزنید؟ گفت نه ولی بعید است آب ببیند. گفتم برفرض اگر 7 سال قحطی تمام شد و 7 سال بارانی در پی آمد چه کسی می‌خواهد خسارات وارده را پاسخگو باشد؟ به چند نفر دیگر هم همین حرف را زدم اما آنها هم میگفتند دیگر این رودخانه آب به خود نمی‌بیند.
    نمی‌دانم چطور شهر مقدس قم لیاقت چنین شهردار بی کفایتی را دارد.
    اگر می‌توانید پیام من را به مسئولان برسانید که حتما خسارات وارده از این ناحیه را شهرداری قم بپردازد تا قدری مسئولین این اداره به فکر افتند و انقدر کارهای احمقانه نکنند. قسمتی از کارهای احمقانه شهرداری را می‌توانید در وبلاگم مشاهده کنید.
    با تشکر

    پاسخ:
    به چشم جناب نوری عزیز. تمام تلاشم را خواهم کرد تا دست کم بخشی از خسارات وارده جبران شده و موضوع به سرعت بایگانی نگردد.

  3. رامین

    از این اتفاق متاسفم. خیابان سازی در مسیر سیلاب من را به یاد شیراز انداخت. با اینکه من در شیراز زندگی نمی‌کنم از آخرین سفری که به شیراز داشتم به خاطر دارم که در آن شهر هم مشابه قم، در مسیر مسیل‌ها شروع به خیابان کشی کرده بودند و با کانال‌کشی مسیر آب را تغییر داده بودند. امیدوارم آنجا به چنین مشکلی بر نخورند.

    پاسخ:
    واقعاً امیدوارم که مسئولین مدیریت شهری شیراز از رخداد تلخ قم – که ظاهراً هر لحظه دارد بر شمار کشته شدگانش افزوده می شود – درس گرفته و از بروز یک فاجعه مجدد در آن شهرستان جلوگیری کنند. یک نکته دیگر ماجرای قم آن است که علاوه بر سد 15 خرداد، بند انحرافی 19 دی نیز قبل از ورود قم رود به شهر وجود داشته و هر دو این مخازن نیز تقریباً خالی بوده است! اما باز سیل رخ داده و خسارت جانی و مالی به جای نهاده است! حالا تصور کنید که اگر این مخازن پر بود (مثل الان) چه اتفاقی رخ می داد و ابعاد فاجعه چگونه می شد؟!

  4. حسام الدین

    درود بر شما دکتر خیلی مطلب جالب، پر از عکس های مستند و لینک های خوب بود. خیلی خیلی سپاس. ای کاش کسانی که در صدر کار هستند حواسشان باشد. من این موارد را به بچه های هلال احمر قم انتقال می دهم
    یاد یکی از درس هایمان افتادم رابطه توسعه وسوانح – قمی ها با گمان خودشان در حال توسعه دادن بودن اما توسعه ناپایدار که حادثه‌ای امد و کاسه کوزه ملت را خراب کرد. اما این وسط به نظر من نقش نهادهای ناظر و اطلاع رسانی خیلی مهمه (همان نقل قول شما خودش می تواند برای شاکیان موثر باشد)
    اما ما هرچه می کشیم از جهل خودمان است ماهم در سفر نوروزی اگر خودمان دقت نمی کردیم تورلیدر ما را به کشتن می داد در سیلهای استان فارس من هم داستانش را می نویسم
    شادباشید و سپاس برای اطلاعات خوبتان

    پاسخ:
    ممنون حسام عزیز که موضوع را پیگیری می کنید. امید که با هوشیاری من و تو و دیگر هموطنان عزیز شاهد کاهش رخداد چنین حوادث غم انگیزی باشیم. همکارانم در قم به من اطلاع دادند که در اثر بارندگی و سیل اخیر سرانجام طرح آبخوانداری استان توانسته نفسی بکشد و از آب لبریز شود. آنها نمی دانستند که از این سیل باید شادمان باشند یا ناراحت! چرا؟!

  5. حسام الدین

    در ایران ادم دقیقا می‌ماند شادی کند یا گریه.
    اما به نظر من با سیستم‌های پخش و پلای ما که هرکی ساز خودش را می‌زند در لحظه باید شادی کرد اما در بلند مدت گریه.
    البته من و تیم با هم تصمیم گرفتیم که از تور جدا بشیم اما دقیقا تو بارش تگرگ در جاده قیر و کارزین به فیروزآباد از نگرانی داشتم می‌مردم و با تماسی که با اتاق بحران فارس گرفتم با کمک تورلیدر تصمیم به برگشت به فبروزآباد گرفتیم. حالا درس های این سفر را خواهم نوشت.
    سپاس از توجه شما

    پاسخ:
    حسام عزیز! چه در ایران و چه در هر جایی که زندگی می کنی … بهتر است گریه هایت را با خودت و شادیهایت را با دیگران به اشتراک گذاری. درود بر تو دوست عزیز.

  6. طاها

    اینجا ایران هست و مردم هم ایرانی.پس چنین مشکلاتی تعجب برانگیز نیست…

    پاسخ:
    طاها عزیز: این من و تو هستیم که ایران را می سازیم. می توان کاری کرد که دیگر بروز چنین مشکلاتی طبیعی نباشد. باور کن این توان را داریم.

  7. ww

    من دانشجوی قم هستم. به گفته بعضی افراد، قم در عرض 3 سال 47 شهردار عوض کرده. این یعنی شهردار هیچی از وظیفه اش نمی دونه و صرفا از بر و بچ خودشونه.
    در واقع یه سفره ای پهن شده و هرچی تعداد مهمونا بیشتر باشه، منت بیشتری رو دیگران گذاشتند و مخلصهای بیشتری تربیت کردند.

    من روزی که قم قبول شدم، با خودم گفتم: قم هیثت جمهوری اسلامیه و حتما بهش میرسن. ولی الان که حدود 3 ساله که میرم و میام، میبینم که شهر قم، کوچک شده جمهوری اسلامیه! ……..

    پاسخ:
    47 شهردار در عرض 3 سال؟! واقعاً فاجعه اصلی همین است!

  8. امین

    عکس آخر واقعاً و واقعاً نمونه ای جالب از کارهای سیاست مدار های ایرانی و خاورمیانه ای هست

    پاسخ:
    درود بر شما سید امین عزیز.

  9. بابی

    فکر می کنم که موضوع یکم احمقانه نیست بلکه تاسف آوره!
    باید برییم خدا را هم شکر کنیم که سیل همه قم ها رو نبرده!
    آب که پایین رفت دوباره پارکینک را می سازن آگه ندیدید

    پاسخ:
    در همین دوران رکود ساختمان و مسکن، شاید کمتر شهری را بتوان سراغ گرفت که اینگونه شتابان در آن انواع ساخت و ساز در جریان بوده و حتی نمایندگی فروشگاه های معتبر خارچی در این شهر شعبه زده اند. می خواهم بگویم که مدیریت شهری قم از سرمایه کلانی برخوردار است و به راحتی می تواند با ساخت پارکینگهای چند طبقه و نیز خیابانهای دو طبقه در مرکز شهر و نیز استفاده از خطوط ریلی، مشکل ترافیک این شهر را به صورت اصولی و پایدار حل کند. شهری که در آن خانه های چند میلیاردی وجود دارد، باید بتواند این هزینه ها را پرداخت کند.

  10. مهدی عدالت

    در وصف حماقت های مسئولین همین بس که تاکنون همه ما اهالی قم شاهد بوده ایم که جندین بار کف این رودخانه را آسفالت ریخختند و سیل آب آن را تخریب کرد. حال آنکه به گفته یکی از مقامات آگاه بیش از دوازده میلیارد تومان تاکنون هزینه تاسیسات جدید در داخل رودخانه جوار حرم مطهر شده است. میتوانید از بنیاد بتن قم بپرسید هزینه ای که شهرداری بابت بتن به آنها بده کار است چقدر است؟ این پولها از کجا می آید و چطور مصرف می شود؟ بزرگترین مشکل ما ایرانیان این است که انسانهای مطالبه گری نیستیم. هرچه بر سرمان آورند دم نمیزنیم و سکوت اختیار می کنیم. خیلی جرات به خرج دهیم مطلبی در اینترنت می نویسیم آن هم با ایمیل و آدرس جعلی. (البته به دوستان وبلاگ نویس جسارت نشود)

    پاسخ:
    درود بر شما جناب مهدی عدالت عزیز:
    به نکته درستی اشاره کرده اید. اغلب ما به نحوی در مورد موضوعات پیرامون خویش در زندگی شهری و حیات اجتماعی خود نگاه می کنیم که انگار کوچکترین ارتباطی به ما ندارد! ما فراموش کرده ایم که باید مدیران را به پاسخگویی واداریم و پیوسته مطالبات مان را به روز کنیم.

  11. سجاد

    من اصلیتم قمیه ، ماهی یکبار هم میریم قم هنوز ، هر سری هم بابابزرگم می گه ” جوون بودیم ، تا کمر این پل آب بود ”
    ما هم هر سری می گیم ” نه !! مگه میشه ؟ ”

    حال شده !!!

    پاسخ:
    سجاد عزیز وقوع سیل در مناطق خشک و نیمه خشک نظیر قم، یکی از معمولی ترین رخدادهایی است که می توان انتظارش را داشت. افسوس که برخی مدیران شهر قم این نکته ساده را باور نداشته اند!

  12. کاهانی

    سلام و از اینکه به بعظل شهر محل سکونت ما هم توجه نشان دادید تشکر میکنم بیان یک نکته خالی از فایده نیست که من در شهرک پردیسان ساکن هستم و باید بیان کنم که اینجا خانه ای ویران و تا خراب نشده است و طی این چند روزه خبری از دوستان و هم محاله ای ها مبنی بر تخریب منزلی نشنیده ام در دیگر مناطق را اطلاع دقیق ندارم خواستم به عنوان کسی که در محل واقعه بوده اطلاع درستی به شما بدهم البته این خبر جبران ضعیف مدیربت شهری در حیطه های مختلف نمیشود .
    مثلا خود پردیسان به خودی خود یک فاجعه بزرگ ولی خاموش برای شهر و مردم قم میباشد که هیچ مقام مسئولی به ان توجه ندارد که باید در جای خود مفصل بررسی گردد.

    موفق باشید

    پاسخ:
    جناب كاهاني عزيز، ممنون از اطلاع رساني شما. البته من خبر تخريب منازل مسكوني در شهرك پرديسان قم را به نقل از سايت رسمي صدا و سيماي جمهوري اسلامي نقل كردم. اميدوارم تجربه تلخ شهرك سازي غير علمي در پرديسان قم سبب شود تا ديگر چنين سكونتگاهي در بخش ديگري از وطن ساخته نشود.
    پايدار باشيد.

  13. هادی

    حالا چند تا از این … آب برد این بلای آسمانی بود که بر سراین … احمق و نادان و کثیف نازل شد که مستحق بدتر از اینها هم هستند. مسافر های بدبخت چه گناهی کرده بودند. بعد میان از این احمقها در رده های بالای دولت استفاده می کنن. واقعا برای خودم که یک ایرانی هستم متاسفم حقمونه که تمام دنیا به ما بخندند. خواهشا الکی از این آدمها دفاع نکنین .

    پاسخ:
    هادي عزيز: ببخشيد كه مجبور شدم برخي از واژه هاي كامنتتان را حذف كنم! در مورد دفاع از آدمها هم بايد بگويم نهايت تلاشم اين بوده كه هم به نقاط ضعف بپردازم و هم از نقاط قوت ياد كرده و از آن قدرداني كنم. نگاه سياه و سفيد را نگاهي افيوني مي دانم. موفق باشيد هموطن گرامي.

  14. هادی

    بسیار عالی نوشتید. خواستم فقط تشکر کنم.

    پاسخ:
    هادي عزيز قدرداني و همراهي ات برايم بسيار ارزشمند است. درود بر شما.

  15. عاطفه

    جاي شكرش باقي است كه هنوز افرادي مثل شما هستند كه چنين چيزهايي را گوشزد كنند.
    اهل قم هستم وساكن تهران وهربار كه ساخت وساز رودخانه را ميديدم پيش خود مي گفتم كه مسئولين فكرمي كنند طبيعت هم مثل مردم رفتارمي كند وماهركاري بخوتهيم مي توانيم انجام دهيم.
    چه كسي پاسخگوي داغ ديدگان اين حادثه است؟

    پاسخ:
    با سپاس از شما. بايد عرض كنم كه جاي شكرش واقعاً باقي است … چرا كه ايرانيان متخصص و دلسوز چه در داخل و چه در خارج از كشور هنوز كم نداريم. سرمايه ارزشمندي كه بسياري از كشورهاي همسايه در حسرتش به سر مي برند و به اميد خدا سرانجام به همت همين سرمايه هاي اصيل انساني ايران عزيز را به جايگاهي كه درخورش است، خواهيم رساند. درود بر شما.

  16. فرد سیسکو

    اسرار عزل را نه تو دانی و نه من
    وین حل معما نه تو خوانی و نه من

    هست از پس پرده گفتگوی من و تو
    چون پرده بر افتد نه تو مانی و نه من

    وقتی کار دست کاردان باشه چوب لاچرخش میذارن که باید کار دست نادان بیفته ، نتیجه همین میشه که میبینید.

    مگه فرقی هم میکنه – اونهایی که باید خسارت ببینند که دیدند –

    به به و چه چه همه براهه و کسی جرات ایراد گرفتن نداره چون کتکش و میخوره

    چون ابر نوروز رخ لاله به شست
    برخیز و به جام باده کن عظم درست

    کین سبزه که امروز تماشاگه توست
    فردا همه از خاک تو برخواهد رست

    داشتن و نداشتن فرقی نمیکنه
    ما داریم و نداریم

    ای کاش نداشتیم و همه چیز میداشتیم

    بنگر زجهان چه طرف بر بستم
    هیچ

    و از حاصل عمر چیست در دستم
    هیچ

    شمع طربم – ولی چو بنشستم
    هیچ

    من جام جمم ولی چو بشکستم
    هیچ

    حالا هی زور بزنیم و یکی رو دو تا کنیم برقم جیب دوستان

    از آمدنم نبود گردون را سود
    و از رفتن من جاه و جلالش نفزود

    و از هیچ کس نیز به گوشم نشنود
    کین آمدن و رفتن من از بهر چه بود.

  17. علی

    یک چیز را چند بار باید تجربه کرد؟ چرا مسائل ساده ای که به ذهن عوام می رسد به ذهن کارشناسان نمی رسد؟ مشکل کجاست؟

  18. مهدی

    متاسفانه بخاطرذات وحساسیت مدیریتی درحوزه شهر قم وضعیت شهر رابامشکل مواجه کرده.تقریباازنظربودجه جزو شهرهای موردعنایت وبااقباله ولی به علت مصالح خاص درگردآوری کارشناسان خبره بسیارضعیفه وحتی حداقل به نظرات فنی (به پشتوانه ارتباطات خاص ) بسیاربی اعتناهستنداین درداصلی شهراست به نظر من تنهاراهش هم تشکیل ستاد نظارت ومشاوران خبره زیرنظرمستقیم دفتررهبری می تواند اثرگذار باشد وگرنه هیچکس زورش به بازی های پس قدرت مدیریت شهری(شهردار)نمی رسه ودرآینده شاهداشتباهات بچه گانه دیگری خواهیم بودکه در شان این شهرنیست.

  19. reza

    az negahe daghigho karshenasanehe shoma be elale vogho in hadese talkh mamnoono sepasgozaram,bashad ke masoline amr az in pas tavajjoh va hassasiate bishtari rajeb be ingoone masael ke ba jane mardom saro kar darad mabzool darand

  20. علي اكبر

    از بي نوچهي شهرداري و پول حرام صغير و كبيري كه به رودخانه و ديگر جاهايي كه خرج مي شود و حتي ماليات هاي سنگيني كه از مردم بدبخت مي گيرند خداوند هم به آه مظلوم رسيده و اين فاجعه را هم به دنبال دارد فقط بدبخت يك سري مسافر و زائر در اين وسط باعث گرفتاري مي شوند به شهردار احمق بگوييد كه ديگر از اين بودجه هاي كه مال مردم سهم مردم است در رودخانه خرج نكند

  21. علي اكبر

    اميد است كه در آينده با اين مشكل ديگر مواجه نشويم و از شهرداري و كاركنان تشكر مي كنيم كه توانسته اند تعداد 2000 ماشين بنا به نقل قول شهردار از رودخانه خارج كنند

  22. علی

    متاسفانه قم شهر بدون صاحب است و الحمدلله هیچ کس مسوول آن نیست .مردم هم همین که زنده اند باید خدا را شکر کنند !!!
    حرم هم که جزیره ای جدا از بقیه شهر است که به سبک 200 سال قبل اداره می شود
    نه صحن آبرومندی نه امکانات مناسب برای زوار نه برنامه ای برای توسعه
    جدیدا بعد از سالها تازه به عقلشان رسیده حرم را در رودخانه توسعه دهند !!!

  23. حيدري

    يه چوپان براجون گوسفنداش بيشتر ارزش قايله تامسولين مابرامردم توجيهات كودكانه شهردار نالايق قم مردم رو عصبي كرده براي چنين سيلي صدمه ديدن در يه خودرو توجيه نداره چه برسه به داغدار شدن چندين خانواده متاسفيم وهرگز ازاين تقصير نمي گذريم

  24. amin

    vaghean inke hamchin etefaghati baraye shoma hanooz addi nashode ajibe, sali va mahi nis ke dar keshvare ma etefaghate ajibtar va vahshatnak tar mnagzare, va ab az ab tekoon nakhore,
    agar masool , pasokhgooye masooloiate khodesh bashe, hame chiz doros mishe na vaghti ke oza ine…

  25. حيدري

    به قول يكي ازدوستان سيل ابروي قم رو برد,

    پاسخ:
    اتفاقاً اين سيل مي تواند چشمان نابخردانه حاكم بر مديريت شهري را نه تنها در قم كه در همه شهرهاي مناطق خشك و نيمه خشك كشور بيدار كند و منشا خير براي جان و مال هموطنان عزيزمان شود. به اميد احترام عملي به آموزه هاي دانش آبخيزداري شهري و با درود به شما هموطن عزيز و مسئوليت پذير.

  26. موسی

    بندرلنگه نیز چنین است. با وجود شرایط آب و هوایی خشک، به علت شرایط جغرافیایی، بارندگی‏های نسبتا شدید نیز موجب به راه افتادن آب می‏شود. نکته‏ی جالب اینجاست که در بافت قدیمی شهر، موضوع لحاظ شده بود تمام آب‏های جاری به آبراهی هدایت و سرانجام به دریا هدایت می‏شدند. حتی با قردادن آب‏اینبارها و کانال کشی به باغ‏ها، از هرز رفتن بخشی از آب‏ها پیشگیری می‏شد. اکنون با مدیریت احمقانه‏ی شهر و بستن آبراه‏ها از سویی و ساخت اداره‏ی گمرک (با آن دیوارهای عظیمش) درست درجایی که آبراه به دریا ختم می‏شد. با اندکی بارندگی خیابان‏ها و معابر را آب می‏گیرد و رفت‏ و آمد در شهر در روز باراندگی غیر ممکن و دتا چند روز پس از آن، سخت می‏شود! ببینید به کجا رسیده‏ایم که طرح‏های یک قرن پیشمان، کارشناسی تر از طرح‏های امرزومان است!

  27. شهریار

    سلام چیه این همه مانور رو سیل قم مگه شهردار دوست داره که کسی کشته بشه یا خرابی به بار بیاره اگه این اتفاق تو شهر دیگه بود باز این همه مانور داشت نه به خدا

  28. شهریار

    اتفاق بوده این همه به کسی گیر ندین کمک کنین دیگه اینچنین اتفاقی نیفته نه قم تمام سرزمین ایران عزیزمان خدا را خوش نیاد به شهردار قم اینقدر گیر بدین

    پاسخ:
    شهريار عزيز با درود بر شما … بايد عرض كنم كه اتفاقاً دليل تكرار پرشمار چنين رخدادهايي در كشور اين است كه كمتر بر روي آنها حساسيت به خرج داده و به صورتي منطقي و مطالبه محور كوشيده ايم تا چرايي آن روشن شود. در همين سيل قم ده ها ميليارد تومان خسارت و چند كشته و مفقود و مجروح به بار آمده … آن هم در كمتر از 30 دقيقه! چگونه مي گوييد: اتفاقي بوده و زياد گير ندهيد؟!

  29. دکتر جگول

    سلام دوستان – من قمی هستم 0 نمی دونم چی بگم ولی خیلی خنده داره – فکر نکنید همه قمی ها مثل مسئولهاش اینطوری نالایق هستن
    “انجمن حمایت از قمی “

  30. Daryush

    montazere seyle moshabeh dar masile evin darake bashid .Parke goftegu markaze kharide gisha va harche dar masir hast dar khatarand

    پاسخ:
    بله احتمال دارد … به خصوص برای آنها که هنوز سیل تابستان سال 1365 و 1374 تهران را از یاد نبرده اند. مسیل وردآورد هم همین مشکل را دارد.

  31. باقری

    .
    به نظرم که قبلا هم گفته ام اشکالی ندارد که رودخانه پارکینگ باشد. مهم مدیریت بحران است وپیش بینی لازم. شاید 20 سال یک بار این اتفاق نیفتد. با پیش بینی لازم می شود یک نفر هم زخم برنداردویک خودرو خراش نبیند.
    اما عرض پارکینگ نباید به حدی باشد که مسیر عبور ومرور خودروهای عبوری رابگیرد. وقتی خیابانهای پرترافیک در اطراف رودخانه هست، چراباید پارکینگ عریض در رودخانه باشد؟
    فضای سبز داخل رودخانه نیز باید به حداقل می رسید نه به این قدر چمن کاری.
    مهم رفاه شهروندان است که نیاز به رفت وامد سریع دارند فضای سبز باید در رودخانه به حداقل برسد. خراب شدن میزان کمی فضای سبز نه به حدی که الان هست وچمن کاری شده در مواقع این چنینی در هر چند سال یک بار با توجه به فواید آن اشکالی ندارد.
    در عین حال نهر وسط رودخانه نیز واقعا کم عمق است که هر کسی تشخیص آن را می دهد ولی …

  32. داراب

    درود
    بسیار گزارش خوب و تلخ یود.
    عین همین کار (=حماقت) را شهرداری شیراز و امل نیز انجام داده اند. در آمل در حاشیه رود خروشان هزار پارکینگ و پارک ساخته اند. تبریز هم رودخانه ی مشابهی دارد. اما دقت نکردم ببینم به بسترش تجاوز شده یا نه.

  33. آزادی

    چه جالب بود خدا را شکر که شهر مقدس کمی شسته شد از آلودگی های خرافی!!!

  34. پیام

    تعجب من از حضرت معصومه صلی الله علیه و آلهی و صلم و عجل … الخ می باشد که چطور اجازه دادند چنین سیلی از بیخ گوش مرقد مطهرشان بگذرد و اینچنین خسارتهای جانی و مالی و روحی ببار آورد!!؟ ایشان با علم بدیع لدنی و احاطه کامل به علوم غیبی، می توانستند این آب را به چاه جمکران فرستاده تا چنین معضلی برای زائران محترمشان پیش نیاید!!!
    سپاسگزارم

  35. محمد

    معمولا کم نظر میدم
    اما این یکی اگه نممیگفتم خیلی برام سخت تموم میشد
    وقتی دکتر سروش مقاله ایی در مورد وحی داد تمام اقایون به هر نوع لب به اعتراض زدند و حتی تو حوزه علمیه طناب دار درست کرده بودند
    اما وقتی سیل امد و مردم قربانی حماقت شدند نه کسی اعتراض کردو ونه کسی به غیرت دینی اش برخورد
    همون اش و همون کاسه
    و همون سوال همیشگی: اخه چرا؟؟؟

  36. محمد درویش نویسنده

    درود بر محمد عزيز … خوشحالم كه سبب شدم تا وسوسه نوشتن بر يك دوست ناديده غلبه كند و اثري ماندگار از او را در مهار بيابان زايي به يادگار ببينم و ببينيم.
    من هم اميدوارم روزي دانايي محوري بر اين ملك و ملت پرافتخار حكومت كند.
    زنده باشي.

  37. کلب استان علی شاه عباس کبیر

    سلام امروز هم ما سیل شیراز رو در سال ۹۸ ده سال بعد دیدم شهر دار شیراز قایم شده
    اون سال ۸۸ هم شهردار قم که سیل اومد مقصر شناخته شد مردم رای دادن رفت شورای شهر تازه ابخیز داری هم خونده بود
    وقتی ادمی مثل شهردار که من یادم رفتم پیشش به عنوان یک مهندس یک مطلب در مورد مدریت شهری بگم به من اجازه اصلا حتی سلام نداد و منو حواله محافظهایی که قد ارنولد بودن کرد که منو میخواستن بدون حتی شنیدن حرفم بزنن همچین اتفاق های زیاد تعجب بر انگیز نیست تازه شهردار قم من حتی یادمه حوزه ریاستش حتی پول داروهاشو با پول شهرداری میخریدن حتی پول لاستیک چرخاشو
    یادمه مدیر توسعه عمرانشون کیسه کیسه برنج رو چطور سوار شاسی بلندش اون موقع که هنوز خیلی شاسی بلند زیاد نبود میکرد این چیزا تعجب نداره کسی هم نبود بگه یک اداره مثل توسعه عمران کیسه برنج چکار میکنه
    حقشونه خودتون به خودتون رحم نکردید . خدا بهشون صبر بده

  38. فلورا

    یاد ایام بخیر
    کاش در حال و هوای بهتری میومدم اینجا
    درود درویش گرامی و سختکوش

  39. شهروند ساده

    باسلام.
    خواستم فقط از این طریق به برخی کامنت های مردم زیر نوشته شما در مورد شهر شیراز اشاره کنم که این مطالب متاسفانه امروز در تاریخ ۵ فرودین ۹۸ در شر شیراز اتفاق افتاد و حدود ۲۰ نفر از مردم بی گناه رو به کام مرگ کشاند. واقعا تاسف بار است
    شیراز شیراز شیراز
    مسئولین درس بگیرید از مدیریت احمقانه

  40. مجید عابد

    امروز بعد از گذشت ۱۰ سال از مطلبی که شما دوست عزیز منتشر کردید، باز هم درحال شنیدن اخبار مختلف در مورد سیل قم هستیم.
    رحمه الله من یقرا الفاتحه مع الصلوات!!

  41. زهرا

    متن جالبی بودوواقعاتاسف برانگیز من خودم ساکن قمم جالبه که داخل رودخونه مغازه ساندویچی وابمیوه فروشی هست وختی سرویس دانشگاهمون هم یه زمان اونجا وامیساد

  42. ف

    احمق تر از ان کسی است که زبان طبیعت نفهمد
    نقشه کشیدند چند روز پیش صحرای احساسی امامزاده صدراردبیل و کانال پر قورباغه برکه روبروی حرم سنگ بریزند باز و شهر کنند
    طبیعت هم گریه گریه گریه و جلوی حرم خانم معصومه کانال کانال کانال اب درست شد
    عید چیه گریه یمن گریه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.