نخستين‌بازتاب‌ها از نمايش «يك حقيقت ناخوشايند»!

آب شدن يخها در تبت سريع‌تر از هر جاي ديگر جهان است - نمايي از فيلم يك حقيقا ناخوشايند.

 

      همزمان با خبرهاي خوشي كه ديده‌بان خستگي‌ناپذير محيط زيست ايران از عقب‌نشيني شركت ملّي گاز ايران در ماجراي غم‌انگيز كوه‌تراشي در خجير دارد، ديروز و به دنبال نمايش عمومي فيلم «يك حقيقت ناخوشايند» در آمفي‌تئاتر مؤسسه تحقيقات جنگل‌ها و مراتع كشور، شاهد بازتاب‌هاي بسيار مثبتي در بين پژوهشگران و كارشناسان اين حوزه بودم. از جمله در بين افرادي كه سخت تحت تأثير پيام و محتواي علمي و قابل دفاع فيلم قرار گرفتند، بايد از رؤساي بخش‌هاي تحقيقاتي مؤسسه (دكتر زيبا جمزاد، دكتر خسرو ثاقب‌طالبي و دكتر سيد عطا رضايي) نام برد. افزون بر آن، آقاي دكتر مصطفي جعفري، نماينده‌ي وزارت متبوع در بحث تغيير اقليم در مجامع جهاني مرتبط، نيز از پخش اين فيلم و نيز انتشار همزمان بروشور مربوط به آن در بين حاضرين قدرداني كرده و اين قول را دادند كه خواهند كوشيد تا وزير جهاد كشاورزي نيز اين فيلم را حتماً ببينند. آقاي دكتر فرح‌پور، معاون پژوهشي مؤسسه نيز دستور دادند تا نسخه‌اي از فيلم براي تمامي ايستگاه‌هاي پژوهشي در سراسر كشور ارسال شود. همچنين با موافقت رياست مؤسسه، آقاي دكتر محمّدحسن عصاره، مقرر شد با همكاري انجمن علمي جنگلباني ايران، نشست نمايش، بررسي و تحليل فيلم در مورخ 22 مردادماه جاري در تالار اجتماعات مؤسسه برگزار شود. دست آخر آن كه آقاي دكتر رحماني، دبيركل انجمن اعضاي هيأت علمي مؤسسه تحقيقات جنگل‌ها ومراتع كشور نيز قول دادند كه به زودي ابعاد گوناگون موضوعات مطروحه در اين فيلم بحث‌برانگيز در نشستي مستقل و با حضور صاحبنظران مورد بررسي جدي‌تر قرار گيرد. گفتني آن كه هم‌اكنون دو پيشنهاد پژوهشي به همت دكتر مصطفي جعفري در ارتباط با نقش پديده‌ي تغيير اقليم و جهان گرمايي بر روي بوم‌سازگان‌هاي جنگلي، مرتعي و بياباني كشور در مؤسسه طرح شده و مراحل نهايي تصويب آن را مي‌گذراند. 
     پديده‌ي جهان‌گرمايي، بحراني كاملاً جدي و بسيار خطرناك است؛ بحراني كه متأسفانه در ايران يا جدي گرفته نشده و يا حتا از سوي برخي از دوستان عمدتاً ژورناليستي به استهزاء نيز گرفته شده است. جديدترين گزارشي كه ديروز دانشمندان اقليم‌شناس چيني در مورد روند شتابان گرمايش هوا در تبت، ارايه كرده‌اند، مي‌تواند عمق فاجعه و بحران را بيش از پيش نشان دهد؛ گزارشي كه اغلب خبرگزاري‌ها و بنگاه‌هاي رسانه‌اي جهان، از جمله ‌بي بي سي به انعكاس آن پرداختند و بر بنياد آن اعلام شد: « آب و هوا در تبت، چهار بار سریع‌تر از متوسط دمای جهان در حال افزایش است. اين گزارش مي‌افزايد که دمای این منطقه در هر ده سال، حدود سه دهم سانتی‌گراد زیاد می‌شود. این میزان افزایش دما سریع‌تر از سایر نقاط چین است و به احتمال قوی تأثیر بسیاری بر یخچال‌هاي تبت در دهه‌ي آینده می‌گذارد.»

    در حاشيه مراسم ديروز:
   – از جمله حاضرين در مراسم پخش فيلم آقاي ال گور، بايد به حجت‌الاسلام والمسلمين حاج‌آقا هاشمي، نماينده ولي‌فقيه در مؤسسه اشاره كرد كه به شدت تحت تأثير محتواي فيلم و عواقب ويران‌گر جهان‌گرمايي قرار گرفته و قول دادند كه موضوعات مطروحه در آن را با علماي حوزه نيز مطرح كنند.
   – دكتر علي‌اصغر معصومي، دكتر حسن روحي‌پور، دكتر محمد خسروشاهي، دكتر سردابي و تني چند از پژوهشگران شناخته شده اين حوزه نيز در بين بينندگان اين فيلم جاي داشتند.
   – در پايان نمايش فيلم، چندتن از حاضرين چنان منقلب شده و تحت تأثير فيلم قرار گرفته بودند كه با چشماني خيس و نگران از آينده‌ي كره زمين، سالن محل نمايش را ترك كردند.

عكس مربوط به مقاله نگارنده در روزنامه شرق 30 تيرماه 86

    پيوست
    – شيوه‌هاي هماوردي با بيابان‌زايي در نزد ايرانيان باستان، عنوان مقاله‌اي از نگارنده است كه در شماره روز شنبه گذشته (30 تيرماه 86) روزنامه شرق منتشر شده است.

8 فکر می‌کنند “نخستين‌بازتاب‌ها از نمايش «يك حقيقت ناخوشايند»!

  1. رازي

    جناب آقاي درويش…
    با تشكر از وبلاگ و مطالب مفيد شما..
    من علاقه مند هستم يك نسخه از فيلم يك حقيقت ناخوشايند را داشته باشم. باتوجه به دسترسي جنابعالي به اين فيلم خواهش ميكنم راهي براي دسترسي من و ساير دوستان فراهم كنيد. در مورد هزينه ارسال و غيره مشكلي وجود ندارد. درصورت امكان با همين ايميل به من خبر بدهيد.
    باتشكرفراوان. علي رازي.

  2. محمد درویش نویسنده

    بار ديگر از تلاش ستودني شما و برادر بزرگوارتان در معرفي و تكثير اين فيلم ارزشمند قدرداني مي‌كنم.

  3. محمد درویش نویسنده

    جناب خاکی عزیز
    از اینکه شما نیز در این حوزه می کوشید و بی شک با دیدن فیلم و تحلیلی هر چند کوتاه از آن به این مهم در بین دوستان و دانشجویان دانشکده و مخاطبان وبلاگ ارزشمندتان کمک می کنید، پیشاپیش قدردانی خود را اعلام می دارم.

  4. مرد خاکی

    جناب درویش…به خواسته ی شما ترتیب اثر داده شد!جالب نیست!امیدوارم همین را از ما بپذیرید!

    موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.