روز جهانی زمین بر زمینیان مبارک!

    از 1969(1348)، به ابتکار جان مک کانلی، مردی که در 22 مارس 1915 در شهر دیویس از ایالت آیوا آمریکا به دنیا آمده و فردا نود و پنجمین سالروز میلادش را جشن می‌گیرد؛ روز جهانی زمین همزمان با عید نوروز ایرانی، گرامی داشته می‌شود؛ ابتکاری که برای نخستین‌بار در کنفرانس جهانی یونسکو در همان سال اعلام شد و پرچم آن نیز توسط کانلی رونمایی شد. متعاقب آن، یو تانت دبیر کل وقت سازمان ملل متحد از این ابتکار استقبال کرد.
    با این وجود، نمی‌دانم چرا ما از این ابتکار استقبال نکردیم و ترجیح دادیم از ابتکار یک آمریکایی دیگر به نام سناتور گیلرد نیلسون استقبال کرده و 22 آوریل برابر با دوم اردیبهشت ماه را به عنوان روز زمین گرامی بداریم، آن هم با یک عنوان جعلی و مشکوک به نام: “روز زمین پاک“!

    کسی می‌داند چرا؟

21 فکر می‌کنند “روز جهانی زمین بر زمینیان مبارک!

  1. حامد رحيمي

    جناب درويش عزيز سلام .
    نوروز باستاني رو به شما و خانواده محترمتون تبريك عرض ميكنم و اميدوارم سال 89 براتون سالي پر بركت و سرشار از شادي باشه .

  2. عبداللطیف عبادی

    نوروز اگر چه در مناطقی مانند خاورمیانه و تا حدودی قفقازستان و بخشهایی از جنوب غرب آمریکا و شرق چین مصادف با آغاز فصل اعتدال بهاری و زیبا شدن طبیعت هست اما در سایر نقاط دنیا اینچنین نیست . بخصوص در شرق ، مرکز و شمال اروپا هوای همچنان زمستانی و بقول اخوان ، درختان اسکلتهایی بلورآجین ، هستند . در بخشهای وسیعی از آمریکا و کانادا همچنان برف می بارد و در نیمکرهء جنوبی هم هوا پاییزی است و درختان خشکیده به نظر می رسند . در مناطق استوایی هم بارانهای سیل آسا شروع می شوند و فصل نفس گیر ” مانسون ” آغاز می شود . پس به این ترتیب انتخاب نوروز به عنوان روز زمین تنها برای بخش کوچکی از مردم دنیا دلچسب بود . همین اندک مردم نیز ( در خاورمیانه و قفقازستان) جزو جهان آزاد و اصولا” دوستداران طبیعت محسوب نمی شوند و بهار برای آنها بیشتر به معنی درست کردن جوجه کباب در باغها و خوردن هندوانه در کنار جاده و سیخ زدن جیگر و دل و قلوه در جنگل است تا پاسداشت سبزه زارها و حمایت از حقوق جانوران . در نتیجه سعی شد روز و ماهی به عنوان روز جهانی زمین انتخاب شود که زیبا شدن طبیعت برای همهء مردمان دنیا قابل لمس باشد . این بود که جابجایش کردند . الحمدالله در کشور ما عموم مردم از وجود چنین روزی بی خبرند و اگر با خبر هم شوند – مانند کوروش ، دوست خودم – با نگاهی عاقل اندر سفیه نگاهمان می کنند و می گویند : روز زمین دیگه چه جور روزیه؟ یعنی مردم باید برن زمین خرید و فروش کنن؟!

  3. محمد درویش نویسنده

    درود بر لطیف عزیز …
    البته اعتدال بهاری در تمامی نیمکره شمالی در نخستین روز فروردین حاکم است و بیش از دو سوم مردم جهان هم در نیم کره شمالی زندگی می کنند. افزون بر آن، سوال من این است که چرا خود ایرانی ها، این مناسبت را جدی نگرفتند و ترجیح دادند تا در 2 اردیبهشت (22 آوریل) روز زمین را گرامی بدارند؟!
    زنده باشی.

  4. عبداللطیف عبادی

    راستش من اصلا” نمی دانستم که مردم ما روز دوم اردیبهشت را گرامی می دارند! اگر اینچنین باشد اشکالی ندارد ، بگذارید روز زمین را گرامی بدارند ول آنکه 26 امرداد ( سالروز ولادت با سعادت اینجانب ) باشد . منظورم از ” آغز فصل اعتدال بهاری ” فصل ملوس و عینی بهار بود نه روز آغاز فصل اعتدال بهاری تقویمی . فصل اعتدال بهاری ملوس و واقعی که با نوروز مصادف می شود فقط در همان نقاطی هست که عرض کردم. بجز این چند نقطه ای که گفتم ، سایر نقاط نیمکرهء شمالی در آب و هوایی کاملا” زمستانی به سر می برند و در طبیعت جز درختانی خشک و یخزده و بدون برگ چیزی نمی بینند . الان – بجز نواحی مدیترانه ای – سایر نقاط اروپا سرد و درختان همچنان بدون برگ و حتی شکوفه هستند .فصل بهار در اروپا و سه چهارم آمریکا و سراسر کانادا از اواخر اردیبهشت و اوایل خردادماه شروع میشود .

  5. محمد درویش نویسنده

    لطیف هیچ می دانی برنارد شاو و موسولینی هم در ماه تولد تو به دنیا آمده اند؟
    حالا می فهمم تو چرا برخی اوقات آنقدر عبدل هستی و گاه آنگونه لطیف!
    وجه لطیفت از برنارد شاو ارث برده و آن قسمت دیگر از موسولینی! نه؟

    یادم باشد 26 مرداد برایت یک یادداشت اختصاص دهم.
    درود …

  6. عبداللطیف عبادی

    موسولینی آدم باحالی بود . چیزی توی مایه های قذافی خودمان ، منتها یک مقدار عربتر. کشفیات جالبی داشت و جملات قصارش هم لنگهء فرمایشات معمر قذافی بودند. از جمله اینکه می گفت اگر شما قبل از شروع صحبتتان توی گوش فرد مقابلتان بزنید یا اینکه با مشت محکم توی دهنش بکویبد ، از نظر روانشناسی! حرفتان را بهتر و عمیق تر متوجه می شود . من هم در این زمینه با مرحوم موسولینی موافقم. البته مطالعات شخصی بنده نشان می دهد که تاثیر بیل در انتقال مفاهیم بسیار بیشتر و بهتر از کشیده و مشت است .
    جورج برناردشاو را از بچگی دوست داشتم . کلبه ای در ایرلند داشت که مثل خانهء شاملو بطور غیر رسمی موزه شده است و خانم مسنی که ظاهرا” یکی از نوه های خانوادهء شاو هست در آنجا از بازدیدکنندگان با کیک و چایی پذیرایی می کند . در بین کتابهای مورد علاقهء جورج برنارد شاو که در قفسهء جداگانه ای گذاشته شده بودند ، ترجمهء اشعار خیام و حافظ هم بودند . یک قلمدان منبت کاری شده با نقوش مینیاتور ایرانی هم بود و همینطور یک قالیچهء ایرانی .
    در اینجا روز زمین که می شود ، طرفداران محیط زیست یک کره پلاستیکی زمین را توی تابوت می گذارند و با تمام آداب و تشریفات دفن یک پیکر ، خیلی جدی ، تشییع اش می کنند و بعد هم دفنش می کنند . بعد در فضایی باز و سبز و با صفا و پر از گل جمع میشوند نوبت و سسخنرانی هایی چند قیقه ای می کنند. آخر سر هم جشن می گیرند و آبجو خوری و شیرینی و ساندویچ خوری و موزیک زنده و بزن و برقص راه می اندازند . نمی دانم روز زمین در ایران چگونه برگزار می شود؟

  7. محمد درویش نویسنده

    چه جالب! بالاخره اعتراف کردی که یک چیز را نمی دانی!! در حالی که موسولینی هرگز چنین اعترافی تا دم مرگ نکرد! کرد؟
    به هر حال، مراسم روز زمین در ایران کاملن دولتی و سرد و بی روح برگزار می شود. تلویزیون هم عمومن خواب می ماند.
    اما چند سالی است که حرکت های امیدوارکننده ای را در مدارس شاهد هستیم و نیز برخی از تشکلهای مردم نهاد هم حرکتکی می کنند! نمی کنند؟
    ما هم که سخنرانی می کنیم! چه در آن روز و چه در روزهای دیگر! … راستی ترانه اش را یادت هست؟!

  8. کنگاور شهر تمدن و تدین

    درود …

    خداوندا
    نمي دانم چه تقديري مرا فرموده اي ……. اما
    براي مردمان خوب اين وادي
    عطا فرما
    هزار اميد
    هزار و سيصد آگاهي
    هزار و سيصد و هشتاد بهروزي
    هزار و سيصد و هشتاد و نه لبخند زيبا را
    فرا رسيدن بهار 89 را تبريک عرض مي نمايم و از درگاه خداي متعال بهترينها را در سال جديد برايتان آرزودارم.

    شاد شاد شاد باشيد

    بدرود …

  9. عبداللطیف عبادی

    من اعتراف می کنم که خیلی چیزها هست که نمی دانم. ما ابنا (و بنات!) بشر نه نه علامهء دهر هستیم و نه علم غیب داریم . در نتیجه تا زنده ایم ، در کنار مختصر معلوماتی که داریم کوهی از بی اطلاعی و نادانی در زمینه های مختلف را هم روی دوشمان و با خودمان جابجا می کنیم . یادش بخیر . زمانی که در محبس بودم ، یکی از مواردی که من بیچاره را بخاطرش اش و لاش کردند این بود که ضمنا” باید اقرار کنی که آدم بی سوادی هستی! گفتم بابا اینکه دیگه زدن نداره، ما هجوریش خودمون که داریم میگیم بی سوادیم!
    روز زمین که میشود رادیوهای اینجا یک آهنگ هیپ هاپ پخش می کنند که شعرش خیلی قشنگ است و به دل همه – از بچه ها تا بزرگسالها – می نشیند و تبدیل به سرود روز زمین شده است . اگر مشکل باز شدن یوتیوب و سرعت پایین اینترنت نداشته باشید ، در آدرس زیرش گوشش کنید
    http://www.youtube.com/watch?v=J5H32zluGSU
    تا یادم نرفته ، روز زمین یک سایت جالب هم دارد . اینهم آدرسش هست
    http://network.earthday.net/

  10. محمد درویش نویسنده

    اعتراف به ندانستن شجاعت فراوانی می خواهد، شجاعتی که ریشه در دانایی دارد.
    برای همین است که می گویند:
    درخت هر چه بارش بیشتر، سر فروافتاده تر.
    بسیاری از دانشمندان فرزانه جهان هم سخنی دارند با این مضمون:

    تا به آنجا رسید دانش من
    که دانستم هیچ نمی دانم

    یوتیوب که باز نمی شه، اما اون یکی سایت، باز شد؛ چه رنگبندی زیبایی دارد.
    درود …

  11. Soufi

    Salam
    fekr nemikonid shayad baraye oon ZANBOORE SHENAVAR DAR TABIAT ke ma ro ba taassi az on daavat kardid, har rooz ,ROOZE ZAMINE.
    Har Rozetan bish az pish roozr zamin baad

  12. محمد درویش نویسنده

    درود بر صوفی عزیز …
    درست می گویی، نه فقط برای آن زنبور که برای همه زیستمندان طبیعت، هر روز باید “روز زمین” باشد.
    برای همین است که آدم بیشتر تاسف می خورد! تاسف از این که چرا هوشمندترین زیستمند عالم که همان “آدم” باشد، اینگونه از این روز غفلت می کند! نمی کند؟
    ممنون که همراه هستی با نکته سنجی ها و نازک اندیشی های دقیقت.

  13. Soufi

    Agar in ehtemal ro midim ke ,in kasi ke dare GHEFLAT mikone, dast bar Ghaza HOSHMANDTARIN ZISTMANDE AALAMe,mishe omidvar bood, ke darbare BASTARE ZISTESH ham YEK FEKRE BEKRI bekone. Be gaman man faghat ye shart dare ,va on ham ineke khodesh ro be BELAHAT nazaneh.Choon kasi ro ke khabe mishe bidaresh kard,amma kasi ke kodesh ro be khab zade,…?!!

  14. محمد درویش نویسنده

    حتمن می شه امیدوار بود … وقتی همین بشر می تونه از خیار دریایی، از انواع باکتری و از عصاره سرخدار و بسیاری موارد دیگر، معجزه هایی ریز و درشت کشف کنه و بیافرینه (جزییات آنها در همین وبلاگ پیشتر گفته شده) چرا نتواند مشکل پایداری زیست را در زمین حل کند؟
    به قول گاندی:
    فقط کافی است تا بشر آزمندی هایش را به کناری نهد، آنگاه هر ناممکنی ممکن خواهد بود.
    درود …

  15. سروی

    با یک روز تاخیر ، روز زمین مبارک
    راستی چقدر قشنگه که روز زمین با سال نو ما مصادف شده

    می تونه فرصت خیلی خوبی باشه برای فرهنگ سازی

  16. محمد درویش نویسنده

    درود بر یار باوفای مهار بیابان زایی …
    مصادف شدن روز زمین با نوروز به دلیل دقت بالای تقویم ایرانی است که بسی غرورآفرین است.
    حیف که ما قدر این تقارن را ندانستیم.

  17. سروی

    بله واقعا حیف
    می شد برنامه های زیادی برای این روز تدارک دید
    و چقدر باعث افتخار و مباهات ما ایرانی هاست که نیاکانمون اینقدر تیزبین و نکته سنج و خوش ذوق بودند

  18. شقایق

    چه مناسبت بی نظیری می تواند باشد برای پاسداشت طبیعت؛ زمین و حتا تمدن ایرانی و چه ساده فرصت ها را می سوزانیم…دریغ.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.