تخریب 430 سد در طول 13 سال گذشته در آمریکا!

در حالی که آب‌سالاران طبیعت‌ستیز، پیشنهاد ساخت 600 سد جدید با اعتبار 61 هزار میلیارد تومان را برای برنامه‌ی پنج ساله‌ی پنجم داده‌اند تا به این ترتیب، حیات آب‌شناختی (هیدرولوژیکی) کشور را  به ممات برسانند؛ از آمریکا خبر می‌رسد که در طول 13 سال گذشته، 430 سد بزرگ و کوچک تخریب شده است تا زندگی را از تخریب و مرگ نجات دهند.
اصل خبر و تحلیل را در تارنمای عبداللطیف عبادی بخوانید تا دریابید که چرا دکتر آهنگ کوثر سالهاست فریاد می‌زند: این ره که مدیریت آب کشور می‌رود، به ناکجاآباد است! نیست؟
منتظر تازه‌ترین یادداشت زنهاردهنده‌ی آهنگ کوثر در همین تارنما باشید …

18 فکر می‌کنند “تخریب 430 سد در طول 13 سال گذشته در آمریکا!

  1. اشکار

    درویش خان بقدری فشار سد بر روی رود کلرادو زیاد شده که اکنون تنها 100 تا 120 روز در سال آب رود کلرادو به اقیانوس می رسد…..آبخیز دکتر کوثر را هم که خشکاندند!!!!!!!

  2. اشکار

    درویش خان
    آیا ورود غبار به سواحل خزر توسط اداره هواشناسی رسما اعلام شده است و یا خیر؟

  3. مهرداد

    ممدآقا فکر کنم تا جیب این افرادی که دنبال منافع پیمانکاری سد سازی میرند که خیلی هم پول توشه پر نشه دست بردار نیستند.در هر صورت باید بیش از پسش اطلاع رسانی کرد چون گوش مدیران ما سنگین تر از مدیران خارجکی است.

  4. مهرداد

    باید ببینی بر سر طبیعت زیبای سیاه بیشه چه آورده اند آیا ما اینقدر به این 1000 مگاوات برق نیازمندیم که اینجوری طبیعت رو خراب کنیم .خواهر گرامی شاید جیبشون سولاخه که پر نمیشه.

  5. عباس

    دوستان عزیز،
    سد یکی از ملزومات زندگی نوین بشری است و از ساخت آن برای توسعی جوامع خشکی مانند ایران گریزی نیست. همچنان که ساخت سد در ایران سابقه ای بس طولانی داشته و از قدمای تمدن های کهن و از مفاخر ماست.
    اشکال در بی ضابطه بودن این کار است. متاسفانه، مدیران این مرز و بوم هر روز بیشتر با نظرات کارشناسی و انجام مطالعات زیست محیطی بیگانه می شوند.
    اندیشیدن راز پیشرفت جوامع است!

  6. محمد درویش نویسنده

    عباس جان توسعه جوامع در مناطق خشک باید متناسب با توان بوم شناختی سرزمین باشد، وگرنه همان بلایی که دارد بر سر مردم کالیفرنیا نازل می شود (آن هم به رغم آن هم پول و تکنولوژی) بر سر ما هم خواهد آمد.
    جایی که تبخیر متوسط آب بالای 2 متر در سال است، باید هر چه زودتر آب را به زیر زمین هدایت کرد و نه اینکه در روی زمین انباشت تا به هدر رود.
    در ضمن کاش برایمان می گفتی چرا 430 سد در آمریکا تخریب شده است؟!
    درود …

  7. شقایق

    آنچه اکنون برای ما نشانه ی رشد است ،
    تخریبش برای آن ها این معنا را دارد…

  8. بهروز

    اگر کشوری همه سدهای خود را هم خراب کند معنایش این نیست که سد چیز بدی است.پس به جای تکرار آمریکاآمریکا، علمی و با منبع معتبر بنویسید.

  9. رضا

    وقتی تعداد سدهای تخریب شده در آمریکا رو ذکر می کنید، بد نیست به تعداد سدهای موجود در اون هم اشاره بشه، چند سد در آمریکا ساخته شده؟ بیش از 200 سد، در ایران به 200 سد هم نمیرسه، به نظرم به جای رویکرد ژورنالیستی و این نتیجه گیری عجولانه که سدسازی از اساس امری است اشتباه کمی علمی تر صحبت بشه، برزیل و هند و چین و بسیاری از کشورهای در حال توسعه و یا جدیدا توسعه یافته دیوانه نبوده اند که انقدر سد ساختند.
    وقتی جمعیت دنیا در حال رشده و این جمعیت به محصولات کشاورزی، برق و آب شرب نیاز دارند، چاره ای جز سدسازی هست آیا؟ بله اینکه اصولی و با مطالعات جامع محیط زیست باید ساخت مقوله دیگری ست، ولی این گفته که سدسازی از اساس امری ست اشتباه، ورای دیدگاه های ایده آل نگرانه ی ژورنالیستی فاقد مبانی علمی ست.
    در آمریکا هم سدهایی تخریب شده اند که در مصالعات آنها اشتباه صورت گرفته و مسائل محیط زیستی دیده نشده. مثل سد گتوند در ایران که باید تخریب شود، هرچند چگونگی تخریب آن هم مسئله ساز است.

  10. محمد درویش نویسنده

    به رضا: نخست آنکه در آمریکا بیشتر از 400 سد تاکنون تخریب شده است. دوم اینکه تعداد سدهای ساخته شده در ایران به بیش از 1000 سد می رسد. ایران کشور سوم سدساز دنیا معرفی شده است. برای آب شرب، برق و تولید کشاورزی روش ها و گزینه های بهتری وجود دارد که نیاز به سدسازی را در ایران در اغلب موارد منتفی می سازد. و دست آخر آنکه حتی در مورد سد ویرانگری چون گتوند، وزارت نیرو و شرکت های اصلی اش چون آب نیرو و مهاب قدس اصولا تن به تخریب نمی دهند.

  11. امیرحسین

    متاسفانه مهره های اصلی شرکت های بزرگ مشاور و پیمانکاری در کشور، مسیولین دولتی هستند و بنابراین نباید انتظار متوقف شدن روند سدسازی را داشت!!!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.