براي 5789 كيلومتر از سواحل ايران چه برنامه اي داريم؟

ايران در شمار كشورهايي است كه با 5789 كيلومتر از بيشترين مرز ساحلي برخوردار است؛ واقعيتي كه اگر درست به آن نگريسته شود، مي‌تواند در شمار فرصت‌ها و مزيت‌هاي طلايي وطن در حوزه‌ي اقتصاد، محيط زيست و گردشگري به شمار آيد. با اين وجود، همه‌ي اهداف و برنامه‌هايي كه براي اين نوار ساحلي ارزشمند در طول پنج ساله‌ي پيش رو تدارك ديده‌ایم، محدود به يك عبارت يك خطي در بخشي از ماده 170 پيش نويس برنامه 5 ساله پنجم مي‌شود! چرا؟

بي ارتباط!
روز گذشته ظاهراً نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جريان تصويب نهايي برنامه 5 ساله پنجم توسعه، با روند كاهش ورود دام به مراتع و جنگل‌هاي كشور مخالفت كرده‌اند! منتظر مي‌مانيم تا پژواك دكتر علي سلاجقه را نسبت به اين خبر بدانيم و بخوانيم.

16 فکر می‌کنند “براي 5789 كيلومتر از سواحل ايران چه برنامه اي داريم؟

  1. مسعود

    وسعت ِ مرزهای ساحلی هم جزء همان ثروت هایی است
    که نمی بینیمشان …
    گاهی فکر می کنم ، قدیم تر ها که استقلال کشور را با قرداد بهره برداری از فلان جنگل یا فلان چاه نفت با چیزهای سخیف تاخت می زدیم ، خیلی هم ضرر نمی کردیم !!

    لااقل سرمایه هامان دایه ای خردمندتر از مادر ِ نادانش
    می یافت !

  2. مسعود

    در مورد آن بند ِ بی ارتباط واقعن متاسفم ؛
    خودشان قوانین مصوبه ی قبلی ِ خودشان را رد می کنند !

  3. اشکار

    پژواک ملوکانه

    در سرزمین زیره و فرش و دیاری که سطح آب های زیرزمینی ان هر سال پایین تر می رود به قائووت ، قوتو می گویند که بسیار گرم و مقوی است .

    برای اینکه پژواک سلطان ملکشاه سلجوقی پرده گوشی را بلرزاند بهتر است مشاور اعظم ، دکتر پر ( پره پر و نه یر خالی ) همت چند قاشق قوتو به سلطان صاخبقران بدهد تا ایشان به نوایی دل نشین برادران را ارشاد نمایند.

    ماشالله با این صبر و ملاطفت و بردباری ، گمان کنم ایشان با شاه نعمت الله ولی مدفون در ماهان بیشتر خویشاوندی داشته باشند تا ملکشاه سلجوقی که در یک روز هفتاد آهو را به ضرب خدنگ دل دوز شکار کرد .

    هزار ماشالله .. اسپنری باید برای ایشان دکتر پر ( پره پر ) همت دود کنند که البته با در نظر گرفتن تخریب مراتع و جایگزینی گیاهان خوسخوراک با اسپند سمی ، مشکل کمبود اسپند را نداریم

  4. اشکار

    مراتع قابل درختکاری در پنج سال آینده واگذار خواهند شد
    سیاست > برنامه پنجم – با تصویب ماده 134 لایحه برنامه پنجم، وزارت جهادکشاورزی و سازمان جنگل‌ها به واگذاری مراتع قابل درختکاری ملزم به واگذاری مراتع قابل درختکاری شدند.

    به گزارش خبرآنلاین، در جریان تصویب این ماده مقرر شد که وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جنگل ها و مراتع کشور موظف شد؛ ظرف مدت یک سال اول برنامه بدون رعایت تشریفات مناقصه مدیریت، احداث، نگهداری، توسعه و بهره برداری پارک های جنگلی و مراتع قابل درختکاری، ‌نهالستان های متروکه و اراضی واقع در کاربری های سبز و کمربند سبز شهرها را در محدوده و حریم شهرها با حفظ مالکیت دولت و کاربری طبق طرح مورد توافق شهرداری و سازمان بدون دریافت حقوق مالکانه به شهرداری مربوطه به منظور توسعه فضای سبز و استفاده بهینه واگذار نماید.

    طرح طوبی کم بود، این بلا هم نازل شد

    فریاد همزمان نمایندگان شمالی: اخراج دامداران از جنگل‌ها خلاف قانون است/اطلاعات غلط نماینده دولت
    سیاست > برنامه پنجم – در ماده 135 لایحه برنامه پنجم دولت مکلف می‌شد که در راستای اصلاح الگوی بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع خروج دام‌ها از جنگل‌ها به میزان 75 درصد را ساماندهی کند. این بند با اعتراض پررنگ نمایندگان شمالی همراه شد.

    به گزارش خبرآنلاین، علی ادیانی راد نماینده قائمشهر این بند را مغایر با اصل 28 قانون اساسی خواند و تاکید کرد که دولت نمی‌تواند دامداران را از جنگل بیرون کند. چرا که اخراج دامداران از جنگل‌ها کاری بر خلاف قانون است و به انتخاب شغل آنها ارتباط دارد. تصویب این ماده اضرار به غیر تلقی می‌شود.

    وی که خود را فرزندی از شمال کشور معرفی می‏کرد، این بند از لایحه برنامه پنجم را منجر به خسران جبران ناپذیری برای دامداری کشور دانست و افزود: دامداران در مراتع شمال کارشان نوعی اشتغال برای آنها محسوب می‌شود و همچنین این افراد به عنوان کارمند بی مزد و مواجب دولت در نگهداری از مراتع و جنگل‌ها به حسای می‌آیند.

    بهمن محمد یاری نماینده تالش هم نماینده دولت را متهم کرد که از مسائل مربوط به جنگل‌ها بی اطلاع است اطلاعات نادرستی به نمایندگان مجلس می‎دهد، چرا که ساماندهی خروج دام از جنگل‌ها با اجبار خروج دام فرق می‌کند.

    وی گفت: در حال حاضر شهرک‌های دامپروری در حاشیه شهرها و در مناطق روستایی ایجاد شده است ولی چون دولت اعتبار کافی به این موارد اختصاص نمی‌دهد این طرح‌ها ناقص مانده است.

    جبار کوچکی نژاد نماینده رشت هم بر اساس اصل 45 قانون اساسی جنگل‌ها و مراتع عمومی را جزء اموال عمومی کشور دانست و با واگذاری آن مخالفت کرد.

    …..

    مصوبات جنگل‏داری مجلس: جایگزینی سوخت هیزمی/مخالفت با ممنوعیت ورود دام به مراتع
    سیاست > برنامه پنجم – با تصویب ماده 135 لایحه برنامه پنجم، دولت مکلف شد جهت اصلاح الگوی بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع و آب و خاک، سوخت فسیلی و انرژی‌های تجدید‌پذیر را جایگزین سوخت هیزمی کند.

    به گزارش خبرآنلاین، دولت باید برای اصلاح الگوی بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع و آب و خاک اقداماتی انجام دهداز جمله آنکه زراعت چوب و تشدید مبارزه با قاچاق چوب و محصولات جنگلی و مرتعی توسعه یابد و تعرفه واردات چوب و امکان واردات چوب عمل‌آوری نشده حذف شود.همچنین جنگل‌ها ساماندهی و از تولید دام به روش صنعتی حمایت شود.

    در ادامه این بند مصوب شد که ساماندهی ساخت و ساز در مناطق جنگلی بر اساس قوانین ذیربط، توسعه جنگل‌های دست کاشت، اجرای عملیات آبخیزداری تا سطح 8 میلیون هکتار تا پایان برنامه پنجم و همچنین اجرای عملیات بیابان‌زدایی و کنترل کانون‌های بحران از جمله این اقدامات خواهد بود که در طول سال‌های اجرای برنامه پنجم صورت خواهد گرفت. بهره‌برداری از جنگل‌ها هم فقط در چارچوب مصوبات هیئت وزیران ممکن است و بهره‌برداری از مراتع و زیستگاه‌های طبیعی تنها بر مبنای توان بوم‌شناختی (اکولوژیک) و ضرورت حفظ آنها مجاز و مازاد بر آن ممنوع است.

    مجلس مقرر کرد، متخلف از احکام این تبصره علاوه بر جبران خسارت، ملزم به پرداخت جریمه‌ای معادل تا 2 برابر قیمت جنگل و یا مرتع و زیستگاه مورد بهره‌برداری یا تلف شده است.

  5. خوارزمی

    درود…
    آقا اینقده نگرانی نداره که ایشالا سواحل رو هم با 4 تا آزاد راه و آسمان خراش ویژه آقازاده ها تزیین می کنن!!!
    با تصاویری از پاییز به روزم

  6. اشکار

    و اما سواحل !
    کل ساحل خلیج فارس و دریای عمان که خارج از حیطه محیط زیست بوده و شرکت نفت و …. بر آن مسلط هستند . داستان سواحل نایبند و بندر ماهشهر که از یاد ها نرفته است.
    ساحل بحر خزر هم منصفانه بین ویلاداران و برج سازان و یازمان های دولتی تقسیم شده و می ماند یک میانکاله که آن هم به برکت آقای محمدی زاده و ژس از کشیدن جاده بهشتی می شود رشک آفرین

  7. جواد

    گاهی که به گذشته ایران فکر میکنم خیلی حال میکنم. اینو هم تصور میکنم که جهان با همه زیباییش در ایران جلوه یافته یعنی یه دنیا و یه ایران. ازفرهنگ و ادب و خردمندی و شکوه تا تنوع بیولوژیکی و گستردگی اقالیم و ذخایرمعدنی و خلاصه عظمت واقتدار همه جانبه. اما هیچوقت اجازه نمیدم ذهنم سراغ سالهای بعداز 1360 بره. نمیخوام آن احساس زیبایی که از سیر در گذشته ایران به من دست داده حیف بشه.
    آخر این چه وضعی است؟ آدم پیش کی بره شکایت کنه؟ به سرم زده که برم در یکی از واحه های اطراف شهر آبا, و اجدادی ام یعنی طبس ساکن بشم و ازایران بی خبر بشم.منتها میترسم انجا در شغل ساربانی بعد از سالیان دور مهندس درویش را ملاقات کنم درحالی که قد خم کرده اند و علت خمیدگی قامت خود را غم عقیم شدن شرایط زیست و مرگ ایران بدانند. اگرچه خوش ندارم که چنین روزی بیاید اما خود خداوند متعال عامل همه مصیبت ها و بدی ها را خود آدمیان دانسته اند.

  8. محمد درویش نویسنده

    به اشکار:
    ظاهراً دیروز مجلسی ها روز پرکاری داشته اند و باز باید مانند ماجرای مجوز حفر چاه دست به دامان شورای نگهبان شویم!

  9. محمد درویش نویسنده

    به مسعود:
    دقیقاً همینطوره … قانون جدید نقض کننده قوانیین قبلی است. ظاهراً شما باید در وزارت جهاد کشاورزی یا سازمان بازرسی مشغول به کار باشید! نه؟

  10. miri

    سلام.اقای درویش ، دوستان اصلا اعصاب خودتان را راجع به قوانین تصویب شده قبلی و قوانینی که در حال حاضر روی انها بحث است، ناراحت نکنید چون اینها همه در مرحله حرف میمانند حتی اگر تصویب شوند.در ان مملکت فقط پول قانون است.نماینده در مورد زراعت چوب وتوسعه جنگلها انقدر قشنگ نطق میکند که حتی نمایندگان مجلس سوئد تعجب کرده وانگشت به دهان میمانند.ولی فردایش بجای جنگل انجا ویلا ها ساخته میشوند.چون کسی رشوه داده،وکسی رشوه گرفته.تفاوتی نمیکند چه روند کاهش ورود دام به مراتع،چه مخالفت با ان.اینها همه در مرحله حرف میماند

  11. محمد درویش نویسنده

    درست می گویی میری جان:
    اگر اینطور نبود، چه کسی مجوز تخریب جنگل های جلگه ای مازندران و گیلان و گلستان را در طول همه ی این سال ها صادر کرده است؟! و چه کسی مساحت جنگلهای هیرکانی را از 4 میلیون هکتار به 1.5 میلیون هکتار کاهش داده است؟!

  12. Medical Billing

    It’s really a nice and helpful piece of information. I’m glad that you shared this helpful info with us. Please keep us informed like this. Thanks for sharing.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.