در بزرگداشت بزرگان ؛ هنریک مجنونیان


آرامش بلندی‌ها را می‌جوییم
تا به آسودگی قلب‌ها برسیم
به آنها می‌نگریم در بلندای طبیعت‌مان
تا از عظمت‌شان سرشار ‌گردیم
قدم بر بلندای آزادی‌شان می‌گذاریم
تا ناهنجاری‌های زندگی‌مان را فراموش کنیم …


هنریک مجنونیان نیاز به معرفی ندارد؛ دست‌کم می‌دانم که برای خوانندگان گرامی مهار بیابان‌زایی یکی از نام‌آوران و بزرگان شناخته شده‌ای است که همواره به او و خدمات بی‌چشمداشتش برای طبیعت ایران با نیکی و حرمت یاد می‌شود.
نخستین باری که نامش را شنیدم، برمی‌گردد به مهر ماه 1366؛ زمانی که تازه وارد دانشکده منابع طبیعی کرج شده بودم و به دنبال کشف جذابیت‌های رشته‌ای بودم که برای فراگیری دانشش، خود را به قدیمی‌ترین پردیس دانشگاهی کشور رسانده بودم …
همه می‌گفتند باید از هنریک شروع کنی! زیرا او نه‌تنها حرف و عملش یکی بود، بلکه بیشتر از بسیاری از بزرگان این حوزه کوشیده بود تا دانش و تجربیاتش را مکتوب ساخته و به یادگار نهد.
و امروز قرار است که در یک روز سبز؛ روز جهانی کوهستان؛ روزی که همه‌ی علاقه‌مندان دوست‌داشتنی ِ دوست‌داشتنی‌ترین پاره از بوم‌سازگان وطن گردهم می‌آیند از شخصیت و نام بلند و تلاش‌های این دانشمند بزرگ محیط زیست ایران در حضور خودش قدردانی شود تا همه بدانند که در این آب و خاک حرمت بزرگان و فرزندان راستین وطن هرگز فراموش نشده و خاک نخواهد خورد.
یادمان باشد که هموطنان ارمنی‌زبان ما، همواره در طول 400 سالی که در این بوم و بر به سر می‌برند، در شمار مفاخر صنعت و هنر و فرهنگ ایران بوده و کوشیده‌اند تا با تلاش و کوشش خود به بلندی نام بلند ایران بیافزایند. کیست که یک دوست ارمنی داشته و به این دوستی نبالد؟ آنها اغلب انسان‌هایی شریف، بسیار پرکار، فنی و صادق هستند که حرف و عمل‌شان یکی است.

از این که امروز در مراسم جشن روز کوهستان در باشگاه آرارات تهران می‌توانم از نزدیک شاهد نکوداشت خدمات استاد هنریک مجنونیان بزرگ باشم، به خود می‌بالم. مردی که کشف و شناسایی بسیاری از مناطق ارزشمند طبیعی ما، بی‌شک مدیون مجاهدت‌های بی‌چشمداشت اوست.
باشد که ایرانیان امروز و فردا هرگز پند فردوسی بزرگ را فراموش نکرده و یاد مجنونیان و مجنونیان‌ها را همواره در صندوق‌خانه‌ی دل و جان‌شان تر و تازه نگه دارند.

بدان گه شود تاج خسرو بلند / که دانا بود نزد او ارج‌مند
به دانش بود شهریار ارج‌مند / نه از گنج و مردان و تخت بلند

اطلاعات بیشتر را در باره این مراسم از عباس محمدی بخواهید.

در همین باره:
–    به استقبال روز جهانی کوهستان برویم (یادداشت نگارنده در باره این مراسم در سال گذشته).

8 فکر می‌کنند “در بزرگداشت بزرگان ؛ هنریک مجنونیان

  1. مسعود

    زنده باشند
    و موفق تر باشید .

    این شعر آخری هم بی نظیر است .

  2. عباس محمدی

    درود

    سپاسگزارم از توجهت به موضوع. برای ما کوه نوردان مایه ی افتخار است که میزبان استادان و دوستانی چون تو باشیم.

  3. حسين ابسالان

    بنده افبخار شاگردي استاد هنريك مجنو نيان را داشتم ايشان بي ادعا ترين و در عين حال بهترين كارشناسي است كه دانش و تجربه خود را بدون چشمداشتي در اختيار همه مي گذارد و قلبش از همه بيشتر براي طبيعت ايران ميسوزد ضمنا پيشنهاد تقديري شايسته در روزي مشخص از ايشان توسط شاگردانش انجا گردد.خداوند نگهدار ايشان باشد

  4. محمد درویش نویسنده

    درود بر حسين آبسالان عزيز …
    اتفاقاً ديشب استاد به نيكي از شما ياد كرد … معلوم است كه شاگرد توانمندي بوده ايد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.