مرگ گمیشان ؛ زنگ‌ها را در گلستان به صدا درمی‌آورد!

    اگر از پرواز فلامینگوها و پلیکان‌ها در آسمان لذت می‌برید؛ اگر با بالابان شما هم بالا می‌روید؛ اگر تماشای اوج گرفتن حواصیل‌ها تو را هم به اوج می‌رساند و اگر بازیگوشی‌های اردک سرحنایی، وقار و آرامش لک لک و سبک‌بالی‌های آبچلیک و خوتکا و کاکایی وگیلانشاه خال دار و … می‌بردتان تا دوران فراموش‌نشدنی دبستان …

    یادتان باشد که یکی از زیباترین زیستگاه‌های این موجودات زیبای وطن دارد می‌دهد جان … آی آدم‌ها!

    گفتگوی امروز مرا در این باره با پیک بامدادی رادیو ایران گوش دهید و آنگاه اگر دوست داشتید، برایم بگویید که برای ماندگاری این بهشت، راهکار ساده‌تر و عملی‌تری از آنچه گفتم هم وجود دارد؟

    راهکاری که سبب شود تا زنگ‌ها در گلستان به صدا درنیاید یا دست کم دیرتر و با نوایی کمتر گوشخراش به طنین افتد.

20 فکر می‌کنند “مرگ گمیشان ؛ زنگ‌ها را در گلستان به صدا درمی‌آورد!

  1. مسعود

    اگر از پرواز فلامینگوها و پلیکان‌ها در آسمان لذت می‌برید؛
    اگر با بالابان شما هم بالا می‌روید؛ اگر تماشای اوج گرفتن حواصیل‌ها تو را هم به اوج می‌رساند و اگر بازیگوشی‌های اردک سرحنایی، وقار و آرامش لک لک و سبک‌بالی‌های آبچلیک و خوتکا و کاکایی وگیلانشاه خال دار و … می‌بردتان تا دوران فراموش‌نشدنی دبستان …

  2. مسعود

    گفتگو راگوش کردم و افسوس خوردم از موهبت هایی که نابخرادانه از دست می دهیم شان .

    طبق صحبت های شما به نظر می رسد راهکار ارتقاء دانش کشاورزی ساده ترین و کم دردسر ترین کار است

  3. محمد درویش نویسنده

    بله دقیقا همین طور است؛ ارتقای نرم افزاری بخش کشاورزی می تواند بسیار از مشکلات از این دست را حل کند.
    درود …

  4. قلیچه

    سلام.دوست عزیز و زحمتکش نمیخام ناامیدت کنم اما با وضع فعلی هیچ امیدی به نجات نیست همون سرنوشتی که دریاچه اورمیه و هامون دچارش شدن ومیشن همون هم برای این تالاب متصوره.با وضع فعلی آینده محیط زیست و حیات وحش ایران سیاه خواهد بود!
    گرچه من مثل شما به صورت حرفه ای با محیط زیست در ارتباط نیستم اما نابودی رو درک میکنم.به طور مثال پارک ملی تندوره که قبلا مکان امنی برای حیوانات وحشی بوده تبدیل به چراگاهی برای گوسفندان خواهد شد!شکارچیان نامرد که جای خود دارند!
    شاید عمده دلیل این ناامیدی ها وجود افراد بی اطلاع و کینه توز در راس کار باشه!افرادی که ظاهر موجهی دارند اما خدا میدونه که از درون چه نیات پلیدی رو در سر می پرورند

  5. RS232

    درود بر مهندس درویش عزیز
    البته من هنوز به گفتگوی صدایی شما گوش نکردم چون در محل کار هستم و اینجا آلات شنوایی به قدر کفایت در دسترس نیست. ولی امشب حتما قبل از خواب در رختخواب تلپ می شوم و به گفتگوی داغ شما گوش خواهم کرد. به نظر من کشاورزی ما طوری شده است که اگر بخواهیم مثلا قیمت واقعی یک خیار و یا گوجه فرنگی را با توجه به سلسله خسارت های بعدی آن در منابع آبی و خاکی کشور در نظر بگیریم سر به فلک می کشد. شاید وقت آن رسیده باشد که ما هم مثل کشورهای دیگر کشاورزی سنتی به روش هزاران سال قبل را کنار بگذاریم و به سمت کشاورزی با استفاده از تکنولوژی روز برویم تا بتوانیم منابع اندک خودمان را برای آیندگان و نسل های بعدی خود حفظ کنیم.

  6. مینا

    خیلی وحشتناکه،همیشه خیلی ناامید کننده است،خوبه که شما همواره واسه ما ناامیدها راه حلی دارین

  7. زکریا

    سلام خدمت دروبیش عزیز
    سال تقریباً81 که دانشجو رشته شیلات بودم بحثی در مورد ساختن سایت پرورش میگو در گمیشان بود میخواستم بدونم این یایت با تالاب چقدر فاصله داره و اینکه چه اثری بر تالاب گذاشته؟

  8. امیر جعفری

    سلام دوست عزیز؛
    گرچه وجود انسان های دلسوزی چون شما باعث دلگرمی دوستداران سرمایه های طبیعی این مرز و بوم است؛ اما متاسفانه سوء مدیریت ها و بی توجهی ها در این زمینه بسیار بسیار بیش از دلسوزی هاست. به امید روزی که شاهد تصدی های متخصصان و دلسوزان در ایران باشیم…
    ارادتمند؛

  9. نرگس روحانی

    وقتی از تمام پلشتی های روزگار دلم میگیرد میروم کنار تالاب و پرندههای تالاب با بالزدن هاشان انگار ارام ارام روی زخم های روحم مرحم میمالند اهسته اهسته به من روح دوباره میدهند وقتی ابی نباشد من هم کنار پلیکانهای سقا کنار حواصیل هایی که با ان راه رفتنشان انگار تردید دارند بعد یکهو پا را ور میچینند ،کنار ابچلیک های پا گلی که زیگزاگ زیر اب را می جورند تا کرمی بیابند ، کنار غاز های دادزن که مرتب انگار اعتراض دارند مینشینم و اشک میریزم و نظاره گر پرواز ناامیدانه فلامینگو که با هراس پایین را نگاه میکنند و با ناله شان انگار مدام داد میزنند آخه چرا آخه چرا؟؟ این کانون های نعمات خداوندی را نخشکانید خدا چقدر لطف داشته که اینها را در دسترس گذاشته .اقای مسئول اب نیرو اینها بی ارزش نیستند این تالاب ها کلی نعمت هستند نیستند؟؟

  10. خدابخشی

    درود بر شما
    منشا ریزگردها در 30 خرداد امسال در غرب و جنوب غرب ایران در تصاویر ماهواره ای کاملاً مشخص است . در پاسخ به دوستانی که منشا آنرا به غیر از شرق سوریه و غرب و مرکز عراق ذکر می کنند.
    http://www.khouznews.ir/fa/news/19365/%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1-%D9%87%D9%88%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%DA%AF%D8%B1%D8%AF-%D9%88-%D8%BA%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D8%B3%D9%87-%D8%B4%D9%86%D8%A8%D9%87

  11. رحیم

    سلام با وجود چهره های ماندگاری که ذره ای آینده را نمیبینند و همیشه دم از نشر کتاب در 40 ، 50 سال گذشته دارند وضع همینگونه خواهد بود . با همه طرح های صیحیح مخالف و با پدیده های مخرب موافقند . از همه دردناکتر عدم جرات مابقی استادان ، در ابراز عقیده مخالفش میباشد . وقتی اصلاحی نباشد واقعا نبود بعضی ها بهترین خیر و برکت برای مردم ، طبیعت ، علم و دانشگاه میباشد .

  12. رحیم

    سلام
    http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8904250287
    در این گفتگو دیدگاه حاکم بر مسئولین اجرایی و آینده ساز کشور کامل عریان بیان شده (آماري از تعداد سدهاي ساخته شده در دنيا گوياي اين حقيقت است كه در دنياي پيشرفته از حداكثر پتانسيل هاي موجود براي ساخت سدها استفاده شده و فقط كشورهاي فقير و عقب مانده از اين نعمت خدادادي بي بهره مانده اند. كشورهاي فرانسه، انگلستان، برزيل، مكزيك، كره جنوبي و تركيه هر يك بيش از 500 سد بزرگ دارند در صورتي كه كشورهاي عقب مانده اي نظير بنگلادش، لائوس، هايتي، اوگاندا، گابن، سيرالئون، مالي و كنگو هر يك كمتر از دو سد دارند …كشورهاي پيشرفته مانند نروژ 99 درصد از انرژي خود را از نيروگاه هاي برق آبي تامين مي كنند همچنين در كانادا و برزيل اين سهم قابل توجه است.) در صورتی که اینجا ایرانه در نزدیکی مدار راسالسرطان یعنی مدار بیابانی دنیا که شامل بیابان گبی ، قرهقوم ، کویرو دشت ایران ، صحاری حجاز و افریقا و صحرای نواداست . نروژ در نزدیکی قطبه با حداکثر دمای 17 . میانگین بارش بیش از سه برابرایران ..کانادا هم همین وضعه ولی برزیل با باران های موسمی و رود آمازون با دبی بالای 200000 متر مکعب بر ثانیه ، روزانه حجم آب خروجی برابربا کل آب سالانه کارون و دز میباشد .
    وقتی کف دستم مو نداره باید مو بکارم تا بگویند کشور پیشرفته ایم . بیش از 20 سال در این موارد تحقیق کردم و از زمان ساخت سد گتوند مخالفت کردم ولی ما ، شهروند هم نیستیم که حق اظهار نظر داشته باشیم . راه تامین حد اقل سالانه 50 میلیارد متر مکعب را ارائه دادم گفتند مسئله انرژی ان چه میشود ، مسئله انرژی را با طراحی تولید بدون استفاده از سوخت فسیلی و دیگر سوخت ها را آماده کردم ، گفتند الزامات یورو 4و5 چه میشود . با ادامه کار سد سازی ، در حداکثر بیست سال آینده کشور کاملا بیابانی خواهد شد .
    مسئله رفتن در ارتفاعات و ایجاد منابع عظیم گرمایی در محدوده های کم وسعت برفگیر میباشد . گندم ری هنوز جذابیت دارد آقای درویش خدا نگهدار

  13. رحیم

    سلام

    http://www2.tavanir.org.ir/info/mindex80.asp

    http://fa.iwpco.ir/Karun3/default.aspx

    اکر به اهداف سد سازی نیروگاهی و آمار ارائه شده در آدرس های بالا رجوع کنید مشخص میشود که تمامی برنامه ها ،هزینه ها، نیروی کار ، زمان و… اتلاف گردیده . مثلا مجموع تولید برق آبی در
    http://www2.tavanir.org.ir/info/stat89/sanatfhtml/s2.htm
    سال نيروگاه هاي برقابي

    در سال 1389 ظرفيت نيروگاه هاي برقابي به 8486 مگاوات بالغ گرديد که نسبت به سال قبل 0/10 درصد رشد داشته است . اين نيروگاه ها 9/13 درصد از مجموع ظرفيت نيروگاه هاي کشور را به خود اختصاص داده اند . نظر به اينکه استحصال برق از طريق احداث سدها ، کنترل سيلاب ها ، تأمين آب کشاورزي و شرب ، عدم مصرف سوخت ، عدم آلودگي زيست محيطي ، سهولت بهره برداري ، مصرف داخلي ناچيز ، توقف و راه اندازي سريع ، کنترل فرکانس شبکه ، هزينه تعمير و نگهداري ناچيز و امکان ساخت تجهيزات نيروگاهي در داخل کشور را به همراه دارد ، از اين رو وزارت نيرو توجه خاص به توسعه اين قبيل نيروگاهها دارد.

    خوشبختانه با افزايش نزولات جوي ، وضعيت توليد نيروگاه هاي برقابي بهبود چشمگيري داشته است ، بطوري كه با 1/32 درصد رشد نسبت به سال قبل ، توليد ناويژه اين نيروگاه ها در سال 1389 به 9523 ميليون کيلووات ساعت رسيد و ضريب بهره برداري آنها حدود 8/12 درصد بوده است .

    اهداف http://fa.iwpco.ir/Karun3/default.aspx
    احداث سد بتنی 2 قوسی به ارتفاع 205 متر به منظور ذخیره آب، کنترل سیلاب و بالا بردن قدرت تنظیم آب برای مصارف شرب و کشاورزی
    احداث نیروگاه به ظرفیت 2280 مگاوات جهت تولید سالیانه 4172 گیگاوات ساعت انرژی برق و کنترل فرکانس و افزایش پایداری شبکه برق سراسری

    آمار توجیهی تولید برق آبی سد ها با تولید بدست آمده هیچ تناسبی ندارد . یعنی شکست کامل طرح های ملی .
    حال اگر معضل ریز گرد ها را ( تعطیلی شهرها ، کاهش تولید کارخانجات و کارگاها ، بیماری تنفسی ، افسردگی مردم ، گرمای هوا و… ) + عدم گسترش ممکن بخش کشاورزی و صنعت آبزی پروری ، را حساب کنیم ، سد سازی یک فاجعه و جنایت بوده
    (یک مسئول درشرا يكسان نيروگاه هاي برق آبي زمان ساخت و هزينه اوليه بيشتري نسبت به نيروگاه هاي حرارتي دارند. مثلا براي ساخت يك نيروگاه 1000 مگاواتي برق آبي مثل كارون 4 ، حدود 9 سال زمان و 1000 ميليارد تومان بودجه صرف شده اما يك نيروگاه 1000 مگاواتي حرارتي شايد در نصف اين زمان و با يك سوم اين هزينه ساخته مي شود.ولي نيروگاه هاي حرارتي عيب هايي هم دارند. اين نيروگاه ها از سوخت گازوئيل، گاز و نظير اين ها استفاده مي كنند در صورتي كه سوخت نيروگاه برق آبي آب است كه بسيار پاك و دوستدار محيط زيست است. سوخت نيروگاه هاي حرارتي سوخت هاي فسيلي است كه هم بسيار گران هستند و هم گازها و آلاينده هاي محيط زيست توليد مي كنند .)
    وزارت نیرو متولی آب و برق کشور میباشد . درسته
    روزانه نزدیک به 54 میلیون متر مکعب گاز همراه نفت داره بی جهت میسوزه و این مقدار انرژی توان تولید حدود 12500 مگا وات ساعت برق را دارد ولی بی جهت میسوزد جون مدیریت منسجم و آینده نگری که تمامی مسائل را با هم و در قالب طرح های ملی ببیند در راس امور نیست و حتی به نصایح خیر خواهانه هم با تکبر و از سر مستی جواب میدهند .
    به تمامی مسئولین مراجعه کردم همه با همند .

  14. رحیم

    سلام
    حالا برای مهار پدیده ندانم کاری در تولید ریز گرد ها ( خشک نمودن هورهای شادگان ، حمار و عظیم ) کار وحشتناکتر مالچ پاشی در کانون ها را بودجه بندی و برنامه ریزی کرده اند . یعنی ایجاد یک منبع عظیم کسب گرما ( بعلت تابش کمتر نور خورشید ) تا چند سال دیگر بفهمند این همه اشتباه بوده وباعث افزایش دما و تغییر اقلیم شده اند . چون هنر نزد ما است و بس ، اول کار میکنیم بعد هم کاری بدتر فکر همامون هم امانت ودست نخورده میماند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.