باغ گیاهشناسی نوشهر صدها برابر پارک گزی استانبول می‌ارزد! نمی‌ارزد؟

کلیک کنید

    قطع چند اصله درخت در پارک تفریحی گزی در استانبول ترکیه، دولت مقتدر اردوغان را حدود یکماه است که با بزرگترین چالش در طول دوران حیات سیاسی‌اش روبرو کرده و حتا احتمال پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا را از همیشه ضعیف‌تر ساخته است. چگونه است که احتمال تغییر کاربری یک پارک چند هزار متری در استانبول توانسته مردم و فعالان محیط زیست را اینگونه به خیابان‌ها کشد، اما تخریب دیرینه‌ترین باغ گیاه‌شناسی ایران در نوشهر به مساحت 350 هزار متر مربع حتا نتوانسته یک ده هزارم آن واکنش را در نزد مردم نوشهر و مازندران برانگیزد؟!
ما کجای راه را اشتباه رفته‌ایم؟
در باره‌ی این ناسازه‌ی دردناک، یادداشتی نوشته‌ام که می‌توانید در صفحه وبلاگ نخبگان در خبرگزاری خبرآن لاین مطالعه فرمایید.

    هرچند که همچنان امیدوارم با اطلاع رسانی شایسته‌تر، ایرانیان طبیعت دوست هم فردا درس بزرگی به درخت افکنان طبیعت ستیز خواهند داد! نخواهند داد؟

12 فکر می‌کنند “باغ گیاهشناسی نوشهر صدها برابر پارک گزی استانبول می‌ارزد! نمی‌ارزد؟

  1. کماسی

    با سلام…
    مشکلات زیادی ما داریم تا به اون چیزی که میخوایم برسیم متاسفانه ما فرهنگ عمومی محیط زیستمون خیلی اوضاع بدی داره… برای مثال دیروز همه یابون هارو دیدیم!!!
    چرا بعد خوردن نوشیدنی لیوانهای یک بار مصرف همه کف خیابون هاست؟؟؟؟
    درد ما این چیزاست….
    انتظار بی جاییه که از عموم مردم بخوایم از طبیعت و محیط زیست دفاع کنیم…..

    البته ما محیط زیستی ها هم شاید کم کاری کردیم که اگه این درست باشه باید بریم خودمونو اصلاح کنیم ..
    مطمئنا اگه همه ما یا محمد درویش بودیم و حداقل یک مبلغ محیط زیست توی خانواده هامون بودیم اوضاع جور دیگری بود..

  2. کماسی

    اصلاح میکنم
    1_ دیروز همه خیابون هارو دیدیم!!!
    2_مطمئنا اگه همه ما یک محمد درویش بودیم و حداقل یک مبلغ محیط

  3. امیر رضاپناه

    سلام
    ضمن تشکر از جنابعالی و دیگر طرفداران محیط زیست. بدینوسیله اعتراض خود را از این موضوع اعلام می نمایم.همچنین برای اطلاع رسانی بیشتر در وبلاگ منتشر گردید.

  4. نرگس روحانی

    ما فعالان اول خودمان ایراد داریم تا زمانیکه اینجوریه هیچ تغییری ایجاد نمیشه بسیاری از فعالان برای جاه طلبی و اسمی در کردن میان جلو که حالا اون وسط اگر یه جایزه هم گیرشون بیاد نور علی نور خواهد بود در مورد بسیاری از مسائل اجتماعی الان همین اتفاق افتاده اگر یک ادم توی پیاده رو زمین بخورد انقدر ادم می دوند جلو کمکش کنند که وقتی گربه ای را ماشین بزند و همان قدر ادم می دود جلو که ببیند که چه به روز زبان بسته امده چه برسد ببردش دامپزشکی و برای ان جانور خیابانی که او هم بنده خداست مبلغی خرج کند! جامعه ما شده خودنمایی اگر من توی سایت ها عکس بندازم و چند بعدی خودم را نشان بدهم و هی بنویسم و عکس بزنم ممکنه از دید 2000 نفر به به و چه چه بگن اهان این فعاله اما در مملکتی که خیلی ها برای نان شبشان 18 ساعت به سختی کار میکنند و اینها 75 درصد جمعیت مردمی ما را تشکیل میدهند چند درصد شان کامپیوتر دارند چند نفرشان نای جستجو کردن برایشان میماند وقتی خسته و داغون خانه می ایند ؟!تازه دلسوزی هم اگر کمی هست ما جوانهای دهه 40 و 50 و 60 هستیم که به غیرتمان بر می خورد تازه انهم همه مان را روی هم بگذارند5 تا 10 درصد میشیم ما فعالان محیط زیست راه را اشتباهی رفتیم !فکر میکنم باید یک کالبدشناسی جامعه شناسی از این مقوله توسط کارشناسان مربوطه بشه. مردم ایران یک زمانی بسیار مهربان و خونگرم بودند اما الان بسیار بی تفاوت و خودنگر شدند!

  5. نرگس سلیمی

    باسلام
    جناب درویش از شما بابت اطلاع رسانی به موقع تان کمال تشکر را دارم
    فردا صبح زود همراه با جمعیت زنان مبارز با آلودگی محیط زیست گیلان عازم باغ گیاهشناسی نوشهر هستیم
    از همه خوانندگان سایت وزین شما تقاضا دارم در صورت داشتن شرایط مناسب خود را به مکان مورد نظر برسانند تا نسبت به این تجاوز سکوت پیشه نکرده و مراتب اعتراض خود را اعلام دارند

  6. ایل هان

    آقای درویش شما قیاس مع الفارق نموده اید. شرایط جامعه کشور همسایه با ما زمین تا آسمان تفاوت دارد.اما در خصوص راه متاسفانه تمام راه که نه بیراه را اشتباه طی نموده اید. حوادث پارک گزی هرچند با اعتراض علیه قطع چند درخت آغاز شد لیکن گروه های دیگری باعث گسترش و ادامه آن شدند.وقتی کیفیت خدمات هواپیمایی هما با ترکیش ایر برابر شدآنوقت میتوان دوجامعه را با هم مقایسه کرد.

  7. رويا

    باغ گياه شناسي! اينجا توي يه سرزمين خشك /از وسط تنها خطه جنگلي كه دارن/ اتوبان دارن مي كشن/ سالهاست… و كسي نيست انگار لااقل “عقل” كند نه رحم…دلم نمي خواد همش غر بزنم اما چه بايد كرد؟نمي دونم ! نمي دونم اما حتما يه راهي هست…

  8. نیره

    درود بر شما
    امروز با دکتر ناصری گفت و گوی تلفنی بسیار کوتاهی درباره این موضوع داشتم، اندوه در کلام ایشان موج می زد و بسیار از این سیاست دولت به تلخی یاد کردند و یادآور شدند که رییس جمهور چند سال گذشته محیط زیست را محیط ایست دانست و هر بار با تهاجم، تصرف و تخریبی در منابع طبیعی و محیط زیست آشوبی به پا می کند که معمولن با اعتراض فعالان و علاقه مندان محیط زیست و مردم روبه رو می شوند، در این شرایط کمی دولت عقب می نشیند و پس از گذشت مدتی دوباره کار خود را ادامه می دهد و آن را به سرانجام می رساند. نمونه های دیگر این کار جنگل ابر و اکتشاف نفت و حالا هم باغ گیاه شناسی است.
    به دکتر گفتم متأسفانه همواره خبرهای بد درباره محیط زیست منتشر شود، گفتند همین امر شوربختانه به این نتیجه منجر می شود که در افکار عمومی این حوزه همواره همراه با خبرهای بد و تلخ همراه است و کم کم حساسیت و توجه شان را به این قبیل موضوعات از دست می دهند…
    و در این بین وای بر ما…

  9. a.m

    در شبکه طبرستان گزارشی پخش شد که درباره ی لوله نفت کیاسر که از پارک ملی ان می گذشت بود.بعد درباره ی مشکلات محیط زیستی ان بحث شد .شجاعی نماینده ساری گفت با رییس سازمان محیط زیست صحبت کردیم مشکلات مرتفع شد.این چه معنی می ده ؟ایا تخریب محیط زیست واجازه گرفتن از یک سازمان تشریفاتی جزو افتخارات ایشان است؟چه وقت باید تعریف توسعه در ایران جایش را با تخریب که اقایان ان را توسعه می دانند عوض کند

  10. RS232

    امروز در خبرها خواندم که با اعتراض مردمی در مقابل باغ گیاهشناسی نوشهر تخریب آن را متوقف کردند.
    اگر این خبر درست باشد موفقیت بسیار بزرگی نصیب جامعه حامی محیط زیست ایران شده است و من این پیروزی را به همه شما عزیزان و مهندس درویش عزیز تبریک می گویم و امیدوارم که این روند در پاسداری از زیستگاه طبیعی ایران ادامه پیدا کند.
    برای همه شما آرزوی موفقیت دارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.