تفاوت رفتار محیط زیستی سه مرد کابینه یازدهم!

    ماجرا برمی‌گردد به روزی که پس از هفت سال، مجدداً شورای عالی محیط زیست در سیزدهمین روز از آبان 1392 به ریاست رییس جمهور دولت تدبیر و امید تشکیل جلسه داد. معصومه ابتکار پس از پایان آن جلسه نسبتاً طولانی، با لبخند همیشگی‌اش به میان خبرنگاران آمد تا با امید و رضایت از نخستین مصوبه‌ی بسیار مهم شورا خبر دهد؛ اینکه مقرر شد تا در همه‌ی وزارتخانه‌ها، دفتری با عنوان دفتر محیط زیست دایر شود؛ اقدامی که در صورت تحقق می‌توانست زاویه‌ی بین محیط زیست و گرایه‌های اقتصادی را به کمینه کاهش دهد.

ظریف، فانی و گودرزی! چرا این همه تفاوت؟!

    نخستین مردی که به این مصوبه لبیک گفت: دوست‌داشتنی‌ترین وزیر دولت یازدهم، یعنی محمدجواد ظریف بود؛ مردی که به رغم دغدغه‌ها و مسئولیت‌های فراوان و نیز کمردرد شدیدش در آن مقطع، باز هم محیط زیست را فراموش نکرد و منتظر مجوز سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور هم نشد و دستور داد تا در اسفندماه همان سال، نام اداره کل سازمان‌های اقتصادی، تخصصی و بین‌المللی وزارت خارجه، به اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار تغییر کرده و فعالیت‌های محیط زیستی را در دستور کار قرار دهد. به دنبال آن ماجرا، در دوازدهم اسفند 1392، مهم‌ترین تفاهم‌نامه‌ی تاریخ سازمان حفاظت محیط زیست با بزرگترین وزارتخانه کشور که به تنهایی نیمی از کارمندان دولت را مدیریت می‌کند، یعنی وزارت آموزش و پرورش به امضا رسید؛ تفاهم‌نامه‌ای که بر بنیاد آن مقرر شد تا بیش از 56 هزار معلم آموزش و پرورش از آموزش‌های محیط زیستی برخوردار شده و مدارس محیط زیستی در کشور راه‌اندازی شوند. با این وجود و شگفتا که پس از نزدیک به 20 ماه از آن تاریخ، نه‌تنها همچنان وزارتخانه علی اصغر فانی در برابر راه‌اندازی مدارس محیط زیستی آشکارا مقاومت می‌کند، بلکه حتی حاضر به تأسیس دفتر محیط زیست هم در آن وزارتخانه راهبردی نیست! چرا؟
مقاومت علی اصغر فانی آنجا شگفت‌‌آورتر می‌شود که بدانیم دلیل ایشان در ممانعت از راه‌اندازی دفتر محیط زیست، مخالفت سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور بوده است! همان سازمانی که مغز برنامه‌ریز دولتی است که به حق ادعا می‌کند در طول تاریخ تأسیس دولت مدرن در ایران، کابینه یازدهم، یگانه کابینه محیط زیستی ایران بوده است.
و اینجاست که محمود گودرزی، بهانه را از علی اصغر فانی گرفت و در هفتمین روز از خرداد 1394، همزمان با مراسم امضای تفاهم‌نامه بین ایشان و معصومه ابتکار، خبر ازتأسیس دفتر محیط زیست و توسعه پایدار در وزارت ورزش و جوانان داد؛ تفاهم‌نامه‌ای که تا امروز بیشترین توفیق در اجرای آن بدست آمده و علاوه بر اینکه حدود 20 فدراسیون به صف دوستداران محیط زیست پیوسته‌اند، 4 اداره کل تربیت‌بدنی هم در استان‌های البرز، تهران، کرمانشاه و همدان با محیط زیست هم‌قسم شده و نماد خود را یکی از گونه‌های جانوری ارزشمند طبیعت ایران تعیین کردند؛ جریانی که شتابناک در حال پیگیری است و تقریباً هفته‌ای نیست که دکتر رضا شجیع، مدیر جوان اما سختکوش و با انگیزه‌ی دفتر محیط زیست و توسعه پایدار وزارت ورزش و جوانان، خبر از یک اقدام محیط زیستی جدید در وزارت متبوع خود ندهد.
اینک این پرسش جدی مطرح است که چرا ظریف و گودرزی می‌توانند، اما فانی نمی‌تواند؟ آیا واقعاً او نمی‌تواند یا نمی‌خواهد! کافی است نگاهی به سخنان پرشمار این مقام ارشد دولتی در طول دو سال گذشته بیاندازیم و سهم موضوعات محیط زیستی را در آنها رصد کنیم! اصلاً چرا راه دور رویم! لطفاً نگاهی به گزارش ایشان در باره‌ی برنامه‌های وزارت متبوعش در حضور حسن روحانی در نخستین روز از مهرماه سال جاری بیاندازیم تا دریابیم که محیط زیست هیج جایی در سخنان ایشان ندارد!
چه دلیلی از این بالاتر که سال تحصیلی 95-1394 هم شروع شد، اما عملاً هیچ مدرسه محیط زیستی یا مدرسه طبیعت با مجوز وزارت آموزش و پرورش رونمایی نشد.

    سخن آخر آنکه
از معصومه ابتکار می‌خواهم تا به این موضوع رسیدگی کرده و شفاف به مردم توضیح دهد که این یک بام و دوهوا در محیط زیستی‌ترین دولت ایران به چه معنی است؟ چرا همچنان اغلب وزارتخانه‌های کشور از تأسیس این دفتر سرباز می‌زنند و چرا مدارس محیط زیستی راه نمی‌افتد؟! اصولاً چرا باید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور که خود برخوردار از دفتر محیط زیست است، آشکارا بگوید: نیازی به تأسیس چنین دفتری در دیگر وزارتخانه‌ها نیست؟!
در باره‌ی ناسازه‌های دولت تدبیر و امید نسبت به اجابت آموزه‌های محیط زیستی، بیشتر خواهم نوشت …

11 فکر می‌کنند “تفاوت رفتار محیط زیستی سه مرد کابینه یازدهم!

  1. مهدي شريفي

    سلام رئيس. حالا كه اين مطالب را در مورد فاني مي شنوم به خودم ميگم اي كاش فاني در جلسه استيضاح راي عدم اعتماد مي گرفت.

  2. رامین

    اگر فکر می کنید رئیس دولت حقیقتا به محیط زیست علاقمند است چرا مستقیما از خودش نمی خواهید که وزیرش را وادار به این کار کند؟
    البته مقاومت وزیر آموزش و پرورش و اکراه بالادستی هایش دربرابر آموزش زیست محیطی قابل درک است. بر خلاف وزارت خارجه که محیط زیست درش عملا یک نقش تزئینی است وزارت آموزش و پرورش با شکل دهی اذهان میلیون ها ایرانی نسل آینده سرو کار دارد. بچه هایی که درباره محیط زیست آموزش ببینند ممکن است سوال هایی بپرسند که خوشآیند متولیان امور نباشد. جهل مردم همیشه بهترین یاور حاکمان بی خرد بوده است.

  3. محمد درویش نویسنده

    به رامین: می‌بینم که خودت پاسخی سزاوارانه بر پرسشت نوشته‌ای هموطن فرهیخته من. درود بر شما …

  4. محمد درویش نویسنده

    درود بر همکار و دوست عزیز و مهربانم، مهدی شریفی گرامی. بیاییم تلاش کنیم تا شرایطی مهیا شود که حاصلش بازشدن قفل مدارس بر روی آموزش های واقعی محیط زیستی باشد.
    ارادت …

  5. شين

    سياست يك بام و دوهوا…
    آدم گاهي ياد جنگ زرگري مي افتد!

  6. سیمین

    درود بر درویش همیشه دلسوز، که این روزها خیلی شکایت دارد، و البته حق دارد،

  7. مهدي شريفي

    رئيس ما با اداره كل آموزش و پرورش البرز تماس گرفتيم گفتن شيوه نامه تغيير كرده موضوع چيه؟ ضمنا قرار است جلسه اي با حضور دو مديركل آموزش و پرورش و محيط زيست براي اجراي شيوه نامه مدارس جم برگزار كنيم كه ان شالله شما را هم دعوت ميكنيم.

  8. محمد درویش نویسنده

    بله. در دفتر دکتر ضیاالدینی و برای تسهیل در راه اندازی مدارس، تغییراتی دادیم و قرار بود که 72 مدرسه منتخب آموزش و پرورش در این حوزه در ابتدای سال تحصیلی راه اندازی شوند که متاسفانه باز هم به مانعی بزرگ خوردیم رفیق!

  9. بازتاب: مهار بیابان زایی » بایگانی » وقتی که معصومه ابتکار خود وارد ماجرای مدارس جم می‌شود!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.