خليج فارس در كتابخانه ديجيتال يونسكو

قدمت اين نقشه كاملاً مشخص است

نمي‌دانم تاكنون گذرتان به كتابخانه ديجيتال جهان افتاده است يا خير؟ كتابخانه‌اي كه مي‌تواند با يك كليك و به صورتي مجاني كتاب مورد نظرتان را در هفت زبان زنده دنيا (انگليسي، روسي، چيني، فرانسه، عربي، اسپانيايي و پرتقالي) در اختيارتان قرار دهد. نكته متمايز اين كتابخانه ارزشمند – كه اخيراً شروع به كار كرده – آن است كه اغلب كتاب‌ها و اسناد موجود در آن در شمار اسناد تاريخي و معتبر جهان طبقه‌بندي مي‌شوند و اينك به همت 32 مؤسسه بين‌المللي متعلق به 19 كشور جهان، ميليون‌ها برگ از اين اسناد تحت هدايت يونسكو اسكن شده و دردسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

نقشه ايران-افغانستان و بلوچستان - 1898 ميلادي

از جمله مي‌توان به اين نقشه اشاره كرد كه تاريخ انتشار آن به سال 1898 ميلادي مي‌رسد و توسط مؤسسه‌اي آمريكايي در شيكاگو تهيه و منتشر شده است. جالب اين كه در اين نقشه هنوز از پاكستان خبري نيست و به بلوچستان هند اشاره شده است. همچنين بسياري از نام شهرهاي ايران، هم‌اكنون تغيير كرده و مثلاً اينك سالهاست كه به بندر معمره، خرمشهر مي‌گويند. اما با اين وجود خليج فارس، همچنان خليج فارس بوده و با عنوان Persian gulf از آن ياد شده است. باشد كه دوستان شيخ‌نشين ما در جنوب كرانه‌هاي اين خليج هميشه فارس، دست از لجبازي برداشته و در برابر اسناد بين‌المللي كرنش كرده و واقعيت را بپذيرند.

خليج فارس در 1898

براي تمامي انسان‌هاي فرهنگ‌دوستي كه به چنين ابتكاري دست زده و آن را پيوسته به روز و غني مي‌سازند، آرزوي سعادت و نيك‌بختي بيشتر دارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *