🔻دو درسی که برای ما بسیار مهم است!🔻

🔻دو درسی که برای ما بسیار مهم است!🔻

#محمددرویش
صفحه آخر #روزنامه‌شرق
۱۶بهمن ۱۳۹۷

https://goo.gl/Sphao8

🔴 درس‌آموخته‌هایی از تعطیلی دولت فدرال در آمریکا برای ما در ایران! 🔴

🇮🇷: @darvishnameh

✍ سه‌شنبه گذشته مدیر سابق پارک ملی #جاشواتری/کالیفرنیا در ایالات متحده آمریکا با تاسف و غمی بزرگ اعلام کرد: ترمیم آسیب‌های واردشده به این پارک – شامل خسارت به زیستگاه‌های حیات‌وحش، انباشت زباله، لبریزشدن توالت‌ها، آتش‌سوزی‌های عمدی، عبور آفرودها از قلب اکوسیستم‌های حساس، کشتار جانداران و شکستن شاخه‌های درختان – در طول چند هفته‌ای که از تعطیلی دولت مرکزی آمریکا و درنتیجه فقدان یگان حفاظت رنجرها می‌گذرد، دستکم به سیصد سال زمان نیاز دارد!

🔻خواننده عزیز روزنامه وزین شرق!
نخست آنکه
اگر برای یک توحشِ چند هفته‌ای، طبیعت به ۳۰۰سال زمان به‌منظور بازیابی توان و زیست‌پالایی‌اش نیاز دارد، فکر می‌کنید برای ترمیم فروچاله‌های دشت شهریار، کلاه‌قاضی اصفهان، دشت نیشابور، خان‌میرزا در لردگان، آبی‌بیگلو در اردبیل، فامنین در همدان و مهدی‌آباد ایژ در فسا چقدر زمان لازم باشد؟!
۵۰ تا ۷۰هزارسال! باورتان می‌شود؟ آیا ممکن است فرزندان، نوادگان و نوادگانِ نوادگان‌مان روزی ما را ببخشند؟!
و آیا سرانجام می‌توان نشانه‌هایی از عبرت‌گرفتن را در طراحی چیدمان توسعه دید؟ اگر چنین است، شاید نخستین گام، رهاسازی حقابه ۲میلیاردمترمکعبی هورالعظیم از رودخانه کرخه باشد. بیاییم یکبار و برای همیشه نشان دهیم واقعاً برای‌مان مهار ریزگردها مهم‌تر از چاه‌های نفت در حریم هورالعظیم است.

و دوم اینکه
آبروریزی بزرگ در غارت اموال عمومی و تخریب زیستگاه‌های ارزشمند آمریکا در طول ماه نخست میلادی در سال ۲۰۱۹، آشکارا نشان می‌دهد: حرفه‌ای‌های خودزنی که هر رفتار ناپسند گروهی از ایرانیان را چون چماق بر سر همه فرودآورده و حتی از غفلت چند جوان فوتبالیست در آوردگاه بازی‌های آسیایی، یاسی فلسفی می‌بافند، خوب است نگاهی از سر دقت به رفتار خجالت‌بار آمریکایی‌های بسیار متمدن و طبیعت‌دوست انداخته و آنقدر غرور ملی را تحقیر نکنند.

https://democracynow.org/2019/1/29/headlines/joshua_tree_damage_from_shutdown_could_take_300_years_to_recover

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.