🔻مواجهه کوشکی، دلبر و آهو؛ مواجهه‌ای که بارها از کنارش عبور کرده‌ایم بدون درنگ!🔻

🔻مواجهه کوشکی، دلبر و آهو؛ مواجهه‌ای که بارها از کنارش عبور کرده‌ایم بدون درنگ!🔻

🇮🇷 @darvishnameh

۱️⃣ دقیقاً هشت سال پیش بود که برای نخستین‌بار یکی از محیط‌بان‌های میان‌دشت، تصاویری از مواجهه دو یوز در دو سوی حصار به ثبت رسانده و بی‌تابی یوزها برای رسیدن به هم عجیب اثرگذار بود …

۲️⃣ اینک در بیارجمندِ توران، همان حادثه به شکلی دیگر برای مشهورترین و کهن‌سال‌ترین زوج شناخته‌شده یوزهای ایران، یعنی دلبر و کوشکی با یک آهوی جوان رخ داده است!

۳️⃣ گمان برم این زوج از زمانی که خود را شناخته‌اند، زندگی در اسارت و دویدن دنبال طعمه‌هایی که عمدتاً خرگوش هستند را در میاندشت، پارک پردیسان و مرکز تکثیر یوز ایرانی در توران تجربه کرده و به فنس و حصارهای سیم‌اندود قاعدتاً باید عادت کرده باشند!

۴️⃣ با این وجود، واکنش‌های آنها در مواجهه با آهوی ترسیده و بی‌خبر از همه جا، انگار ثابت می‌کند که هیچ موجود زنده‌ای، زندان را به عنوان فرجامِ خویش باور نداشته و رویای رهایی و آزادی را زنده نگه می‌دارد.

۵️⃣ در عین حال، اینکه چرا آهو به جای دورشدن از فنس، در امتداد حصارها می‌دود تا صدای غرش یوزها را در نزدیک‌ترین فاصله به گردنش حس کند، برای چیست؟

۶️⃣ اغلب ما گاه در مواجهه با خطری که ناغافلکی‌وار بر سرمان آوار می‌شود، از شدت ترس و بدون ارزیابی موقعیت چنین عمل کرده‌ایم؛ به‌ویژه در زمان زلزله و یا مواجهه با سارقین و تبهکاران!

۷️⃣ گاه حتی برای کمک به افرادی که در معرض خطر غرق‌شدن قرار گرفته‌اند، بی‌محابا خود را به آب می‌زنیم؛ در حالیکه خردمندانه‌تر و پایدارتر آن بود که اجازه ندهیم آن مردک دیوانه مردم را چند ده متر آن‌سوتر از اسکله به دریا پرت کند! همان‌طور که آهو فقط کافی بود چند قدم به عقب بردارد تا ناچار نباشد چنین مسافتی را با دلهره بدود! گاه نخستین چاره‌ای که به ذهن‌مان می‌رسد، بهترین راهکار نیست.

🔻 بعد از تحریر: ظاهراً علفخوار مشاهده شده در این ویدئو یک میش ماده است و نه آهو که البته در پیام نهفته در این نوشتار تغییری ایجاد نمی‌کند. با سپاس از هموطنان عزیز و نکته‌سنجم.

#دلبر_و_کوشکی
#پارک_ملی_توران
#آزادی
#تکثیر_در_اسارت
#درنگ_در_جزییات_امور
#محیط_زیست
#محمد_درویش

https://www.instagram.com/tv/CgiAA8pAlOm/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.