🔻چرا دیشب دوباره همه غافلگیر شدیم؟!🔻

🔻چرا دیشب دوباره همه غافلگیر شدیم؟!🔻

🇮🇷 @darvishnameh

۱️⃣ یادم هست دقیقا در مردادماه سال شصت و شش که در میدان فردوسی تهران گرفتار سیل شدم؛ آن موقع به شدت شوکه شدم که چگونه ممکن است در وسط تابستان چنین باران و سیلی رخ دهد؟ بعدها که وارد دانشگاه شده و از رژیم اقلیمی مناطق خشک و نیمه‌خشک نظیر ایران آگاه شده و تاریخ رخدادهای سیل را بررسی کردم، دریافتم که قانون طبیعت در چنین سرزمین‌هایی اصل را بر غیرقابل پیشبینی‌نهادنِ شدت چنین رخدادهایی نهاده و این ما اهالی ساکن در ایران هستیم که باید با احترام به این نظام بوم‌شناختی، سبک زندگی سازگار با زیست‌بوم را انتخاب و اجرا کنیم تا از شدت خسارت‌ها کاسته و اجازه ندهیم نعمت سیل به نقمت بدل شود.

۲️⃣ اما متاسفانه همانگونه که در تصاویر می‌بینید، ظاهرا به رغم آنکه منطقه امام‌زاده داود در طول چند دهه گذشته، چندین بار سیل‌هایی مرگبار را تجربه کرده، باز هم غافلگیر شده و در این غافلگیری، صدهانفر از هموطنان ما جان و مال‌شان آسیب دید.

۳️⃣ دقت کنید به شیوه ساخت و سازها در روددره کن که چگونه ابتدایی‌ترین اصول هم رعابت نشده و چیزی به نام بستر سیلابی رودخانه به رسمیت شناخته نشده است و معلوم است پاسخ این دهن‌کجی، سیلی سخت طبیعت خواهد بود، چرا که رودخانه سرانجام دوباره خانه خود را پس خواهد گرفت!

۴️⃣ آنچه در منطقه امام‌زاده داود رخ داد، سه سال پیش در معمولان لرستان فاجعه آفرید و ممکن است هر لحظه در دره زیارت در گرگان هم فاجعه‌ای مرگبارتر بیافریند و البته نظیر این ساخت و سازهای غیرقانونی در جای جای کشور فراوان است.

۵️⃣ واقعاً نمی‌دانم چندبار دیگر باید چنین فجایعی تکرار شود تا یاد بگیریم: شرط حکومت بر طبیعت، پیروی از قوانین آن است و نه گردن‌کشی در برابر آن!

۶️⃣ پیش‌بینی می‌شود که این روند ممکن است تا چند روز آینده ادامه یابد، لطفا در این روزهای حساس به کنار رود دره‌ها نرفته و از خیر کوهنوردی بگذرید.

#سیل_امامزاده_داوود
#دوباره_غافلگیر_شدیم
#محمد_درویش

https://www.instagram.com/tv/Cgjh7cvl9X0/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.