آیا بشر در جهان‌گرمایی مؤثر است!؟

دانشگاه East Anglia در انگلستان؛ جایی که ایمیل های مشکوک از آنجا درز کرده است!

    این پرسشی است که به فاصله‌ی تنها 34 ساعت تا شروع اجلاس کپنهاگ ذهن بسیاری از طرفداران محیط زیست را به خود مشغول کرده است.
    ماجرا از آن جا آغاز شد که ایمیل‌هایی از اعضای یک واحد پژوهش اقلیمی در دانشگاه East Anglia در ماه گذشته کشف شد؛ ایمیل‌هایی که نشان می‌داد، این اعضا می‌کوشیدند تا نقش انسان را در تشدید جهان‌گرمایی بیشتر از آن چه که هست، نشان دهند.
    حال، پروفسور راجندرا پاچوری، رئیس هیأت کارشناسان تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد – IPCC – که در سال 2007 به همراه ال‌گور برنده جایزه نوبل شد، می گوید با این اتهامات بسیار جدی برخورد می‌کند.
    اما به رغم آن که این اتهامات هنوز ثابت نشده است، نماینده دولت عربستان در حالی که نتوانسته خوشحالی و شعف خود را از انتشار این اخبار پنهان نگه دارد؛ صراحتاً اعلام داشته که اینک باید مسأله‌ی کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از دستور کار اجلاس کپنهاگ خارج شود! به خصوص که سال گذشته این کشور در انتهای جدول قرار داشت.
    مفهوم ساده‌ی این سخن طرف عربستانی آن است که حال می‌توان با خیال راحت سوزاند و آلوده کرد و گازهای گلخانه‌ای در فضا منتشر ساخت؛ زیرا که جهان‌گرمایی کار ما نبوده! کار خدا بوده!!

آیا به این عکس هم باید شک کرد؟!

یک ماهیگیر در منطقه‏ای در گرینلند در عکسی گرفته شده در روز ۱۲ تیر ۱۳۸۸. این منطقه که بر اساس یک گزارش چاپ شده در آمریکا ۹۴ کیلومتر مربع کوه یخی خود را بین سالهای ۲۰۰۱ و ۲۰۰۵ به سبب گرمایش جهانی از دست داد به عنوان سمبلی هشدار دهنده در باره تغییرات اقلیمی شمرده می‏شود.

   این که چرا باید این خبر در آستانه‌ی اجلاس کپنهاگ منتشر شود؟  اجلاسی که به گفته‌ی بان کی- مون دبیر کل سازمان ملل متحد: با توجه به تعهد اخیر چند کشور مهم صنعتی در مورد کاهش گازهای گلخانه‌ای، شانس حصول توافق رهبران کشورها در اجلاس کپنهاگ افزایش یافته است؛ خود نکته‌ی تأمل‌برانگیزی است. به خصوص که حتا دیروز خبر رسید سرانجام  مانموهان سینگ، نخست وزیر هند هم در اجلاس کپنهاگ شرکت خواهد کرد.
    به هر حال ظاهراً چاره‌ای نیست جز آن که منتظر ماند تا نتایج این تحقیقات منتشر شود.
   امید که ناچار نباشیم بار دیگر به یاد جمله‌ی حکیم فرزانه‌ی لبنانی – خلیل جبران – بیافتیم که می‌گفت: « یک آدم منصف، شیطان را بیشتر ناراحت می‌کند تا یک میلیون معتقد نادان.»

     بیشتر بدانید :

   – Will clash of science and politics undermine Copenhagen summit?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.