هشداری از رهبری نظام به متولیان طرح مسکن مهر!

چندین بار تاکنون در همین تارنما تکرار شده که مسکن مهر سزاوار نیست با منابع طبیعی نامهری کند. اینک کلامی از رهبر جمهوری اسلامی ایران – توسط ابوطالب ندری عزیز – به دستم رسیده که بسیار خوشحالم کرد و امیدوارم به واسطه‌ی نفوذ این کلام، دیگر شاهد رخدادهایی چون ماجرای تلخ گیلاوند یا باغ کشاورزی گرگان نباشیم.
در همین باره گفتگوی نگارنده را با نگار حسینی در سبزپرس می‌توانید مطالعه فرمایید.

23 فکر می‌کنند “هشداری از رهبری نظام به متولیان طرح مسکن مهر!

  1. مریم خداکرمی

    انشالله روزی برسه که همه دیدگاهها نسبت به محیط زیست عوض بشه و مسکن مهر نه تنها به هموطنان بلکه به محیط زیست هم مهر بورزد.
    و اما در مورد کامنت شما در پست من:
    بله آقای درویش یکی از لوایح کنترل سیلاب بر میگرد به تخریب سدها برای احیا اکولوژیکی، پرشدن و فرسوده بودن آنها که شدیدا مورد بحث و بررسی است. این مطلب یکی از مباحث درس اکولوژی انسانی نیز هست که دانشجویان باید بدانند که چرا سدها را بر میدارند.
    تا آنجا که میدانم سد Marmot Dam و
    Little Sandy Dam برداشته شده اند.

    پاسخ:

    ممنون از توضیحات تکمیلی و ارزشمندتان.

  2. مهرداد

    آقا ممنون بابت الطاف حضرتعالی. یه واگذاری دیگر را هم بخوان البته که لینکش یه خورده بزرگ شد!

  3. شقایق

    شک که نکردید که من این پست را قبلن نخوانده ام!!؟

    لینک ها را بابت ِ سخن ِ رهبر فرستاده بودم و
    تاریخ و دلیل ِ این گفتار !

  4. عبداللطیف عبادی

    هشدار بسیار خوبی هست که ایشان داده اند . البته من اگر جای رهبر محترم حکومت بودم یک نگاهی هم به متن صحبتهای عبدالله شهبازی ( مسئول سابق دفتر پژوهشهای وزارت اطلاعات ) می انداختم . از جمله این بخش از حرفهایش جالب هستند :
    متاسفانه، در استان فارس شاهد آن هستيم که موج استفاده از قانون ملّي شدن جنگل‌ها و مراتع براي کسب ثروت توسط نظاميان بسيار گسترده شده. بيش از يکهزار هکتار از اراضي غرب شيراز را يک نظامي سرهنگ تفکيک و قطعه‌بندي کرد و ده‌ها ميليارد تومان درآمد آن را به جيب زد. تحت تعقيب قرار گرفت. مدتي مخفي شد و بعد که دستگير شد ايشان را با وثيقه آزاد کردند. افرادي را مي‌شناسيم در همين شهر شيراز که معلم ساده بودند و اکنون ثروت آن‌ها بيش از يکصد ميليارد تومان تخمين زده مي‌شود. افرادي را مي‌شناسيم که در رأس بعضي از همين مؤسسات بودند و گفته مي‌شود ارقام چند ميلياردي سوءاستفاده کرده‌اند.

    جديدترين نمونه، موردي است که براي خود من مسئله ايجاد کرد. مسئله واگذاري دو هزار هکتار مراتع عشاير طوايف دامدار سُرخي در 35- 40 کيلومتري جنوب شيراز. دو هزار هکتار اراضي مرغوب مشجر داراي پوشش گياهي مشرف بر موقوفه مرحوم امامقلي خان حاکم فارس در زمان شاه عباس صفوي و فاتح هرمز. پسر اللهوردي خان حاکم اصفهان. امامقلي خان اصالتاً گرجي و حاکم فارس بود و در همان زمان حوزه علميه يا مدرسه خان شيراز را احداث کرد که دانشگاه بزرگ آن عصر بود و اساتيدي چون ملا صدرا در آن تدريس مي‌کردند. امامقلي خان املاکي را وقف مدرسه خان کرد از جمله ملکي به‌نام بديجان. در زمان رضا شاه که اداره ثبت اسناد تشکيل شد، ابراهيم قوام (قوام‌الملک شيرازي)، که پسرش علي قوام شوهر اشرف پهلوي و داماد رضا شاه بود، با استفاده از اقتدارش اين ملک را به توليت خود ثبت کرد. يعني، موقوفه امامقلي خان را از اين طريق از دست متوليان واقعي خارج کرد و در تصرف و توليت خود درآورد. اعضاي اين خاندان در زمان انقلاب از ايران خارج شدند. سال‌ها پس از انقلاب، نوه قوام‌الملک، محمود قوام، به ايران بازگشت و توليت خود را اعاده کرد. (اين ماجرا ربطي به مديريت فعلي اوقاف، جناب آقاي مصلحي رياست سازمان اوقاف، و آقاي شيرمردي مديرکل فعلي اوقاف فارس، ندارد. مربوط به گذشته است.) اين آقا باندي را در اطراف خود تشکيل داده شامل وکيل دادگستري، رئيس دفتر ايشان و غيره، و به فروش و واگذاري مراتع مجاور و خارج از پلاک ثبتي موقوفه پرداخته است. به عبارت ديگر، حتي اگر توليت موقوفه واقعاً با خانواده قوام شيرازي باشد، که اسناد نشان مي‌دهد چنين نيست و در واقع موقوفه امامقلي خان بوده، اراضي خارج از موقوفه، خارج از حدود و نقشه ثبتي موقوفه که مراتع عشاير دامدار شش طايفه سُرخي بوده، حدود دو هزار هکتار زمين را به‌تدريج فروخته و تخريب کرده‌اند يا در حال فروش آن‌اند به دلالان محلي. و اين دلالان وارد قرارداد با شرکت احرار فارس شده‌اند که سهامداران آن آزادگان جنگ تحميلي هستند ولي اين‌که اين شرکت تا چه حد به آزادگان خدمات مي‌دهد من اطلاع ندارم. به اين ترتيب، دلالان و واسطه‌ها با شرکت احرار فارس قرارداد منعقد کرده‌اند و شايد ناخواسته، شايد شرکت احرار فارس از اين مسائل مطلع نبوده، اين شرکت را وارد عمل کرده‌اند و شروع کرده‌اند به تخريب مراتع مشجر؛ مراتعي که داراي پوشش گياهي انبوه و منطقه حفاظت شده محيط زيست است. و به اعتبار اين‌که گويا اين اراضي موقوفه است اين حق را براي خودشان قائل شده‌اند که مراتع مشجر عشاير را تخريب کنند. ارزش اين دو هزار هکتار، که هم‌اکنون حدود متري ده هزار تومان به فروش مي‌رود، قريب به دويست ميليارد تومان تخمين زده مي‌شود. اين ثروت عظيمي است که با تخريب محيط زيست و مراتع و با آواره کردن دو هزار خانوار عشاير دامدار منطقه به دست مي‌آيد و اصولاً اين اراضي خارج از محدوده ثبتي موقوفه است؛ چه توليت آن با متوليان موقوفات امامقلي خان باشد چه با خاندان قوام شيرازي.
    ——
    مشروح حرفهایش ( که در دانشگاه شیراز بیان کرده بود)را در اینجا بخوانید

    http://www.shahbazi.org/pages/corruption.htm
    البته توضیحات این بندهء خدا دربارهء نقش مقامات روحانی و جسمانی و نظامی در زمینهء تبدیل راضی کشورزی و نیز محیط زیست کشور به شهرک سازی ، منجر به خبر زیر شد
    ————-
    عبدالله شهبازی دستگیر شد!
    http://www.radiofarda.com/content/o2_shahbazi_arrested/452539.html

  5. محمد درویش نویسنده

    گاه با خود می اندیشم که انگار با سخنان رهبری هم آنها که قدرت دارند، گزینشی برخورد کرده و فقط آن بخش هایی را وحی منزل می دانند که به نفع خودشان می توانند مورد بهره برداری قرار دهند.
    امیدوارم نهادهایی چون بازرسی کل کشور بتوانند به چنین موضوعاتی عادلانه و با قدرت و شجاعت رسیدگی کنند.
    درود …

  6. فلورا

    آقای درویش این سخنان اصلا قرار نیست عملی بشه گفته شده تا گفته شده باشه.
    همین امروز از اداره مرکزی ما بخشنامه اومده که ازین به بعد به کارمندان جدید الاستخدام وام مسکن تعلق نمیگیره، باید ثبت نام کنن برای زمینهای طرح و وزارت مسکن و شهرسازی براشون خونه بسازه – اگر بسازه- اینطور که نوشته بود زمینها هم مخملی ترین باغهای چای در کوهپایه های شرق گیلانه که تنها باغهای چای هستن که بدون دستبرد موندن!

    هروقت سازمان بازرسی تونست اختلاصهای اکتشافی قبلی ش رو عملا پی گیری کنه. دل مون رو خوش میکنم به اکتشافات بعدی.

    پاسخ:

    بیاییم برای سازمان بازرسی دعا کنیم که بتواند خوب بازرسی و وارسی کند.

  7. پیام احتسابیان

    ………متاسفانه بعضی صحبت ها را نمی توان جدی گرفت. زیاد به این فرمایشات که فقط در حد یک سخن و پارچه نوشته است اطمینانی نداشته باشید!‌رد گم کنی است. کدام وعده و وعید های اینها واقعی بوده که این دو کلمه باشد…

  8. محمد درویش نویسنده

    اما نباید از کنار این سخنان به راحتی گذشت. طرفداران محیط زیست باید بتوانند از ابزارها موجود در کشور برای پاسداری و حراست از منابع طبیعی وطن استفاده کرده و رهبران کشور را هر چه بیشتر با دغدغه های خویش همراه و همدل سازند.
    درود …

  9. پارک ملی گلستان ... ابوطالب ندری

    درودبر اقای درویش عزیز
    ارادتمندم اقا
    لطفا این عکس و جمله ای از رهبری محترم رو بیش از پیش گسترشش دهیم که شاید این جمله بعضی ها رو به خود بیاره و شاید هم کسی این جمله رو ندیده و نشنیده باشه!
    وظیفه من و شما و دیگر افراد زیست محیطی اینه که این جمله رو اینقدر بگیم و اینقدر چاپ بشه که عالمگیر بشه
    اندازه کافی شاد باشی
    http://www.photoashand.blogfa.com

  10. دانش

    آقای درویش عزیز, اگر خوب به آن حرفهای نوشته شده در بالای اتوبان توجه کنید, میبینید که با زیرکی خاصی, فقط در مورد زمینهای کشاورزی اظهار نظر شده و راجع به بقیه اراضی, سکوت اختیار گردیده. با این حساب, تمام مراتع و جنگلهای کشور از این فرمان مستثنی شده و میشود تحت هر عنوانی آنها را بالا کشید.

  11. محمد درویش نویسنده

    فکر کنم تنه ات به تنه امیر سررشته داری – مشهور به دایی جان ناپلئون وبلاگستان – خورده! نخورده رفیق؟

  12. دانش

    آقای درویش عزیز, من کوچیک شما و جناب امیر خان هم هستم. باشه… دیگه از نزدیکیهای آقا امیر هم رد نمیشم که مبادا تنه هامون به هم بخوره. حالا خوب شد؟

    آخه من فقط بر اساس نوشته ها حرف زدم. حالا خدائیش جنگلها و مراتع که جزو زمین های کشاورزی نیستن. هستن؟

    اگه میگین هستن, خوب حتما” هستن دیگه!. پس بعد از این, همگی خیالمون راحت باشه که دیگه کسی نمیتونه حتی یه نیگاه چپ هم بهشون بندازه!.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.