1389 ؛ سوزان ترین سال برای جنگل های ایران!

سال 1389 بی شک یکی از مرگبارترین سال‌ها در طول چند دهه‌ی اخیر برای رویشگاه‌های درختی ایران‌زمین بوده است. زیرا نه‌تنها در سال 89 شاهد قطع هزاران اصله درخت در مناطق جنگلی زاگرس و هیرکانی (و حتا باغ گیاه‌شناسی نوشهر) به بهانه‌ی احداث خط لوله و جاده و مسکن مهر و … بوده‌ایم؛ بلکه برای نخستین بار مساحت قلمرویی از جنگل‌های طبیعی کشور که طعمه‌ی شعله‌های آتش شد، می‌رود تا از مرز 40 هزار هکتار بگذرد که این رقم دست‌کم 8 برابر مدت مشابه در سال 1388  و بی‌نظیر در طول یکصدسال اخیر است!
واقعیت تلخی که تأیید می‌کند: مدیران ارشد دولتی، به رغم آن که باید خود را عملاً پایبند به اجرای درست اصل 50 قانون اساسی نشان داده و اجازه ندهند تا با تخریب بیشتر و سهل‌انگارانه‌ی محیط زیست، حیات اجتماعی روبه رشد مردم ایران، مختل شود؛ دربرابر تجاوز به زیستگاه‌های طبیعی و آتش‌سوزی‌های رخداده در آن – اغلب – منفعلانه یا گاهاً پیش‌برنده و تسهیل‌کننده رفتار می‌کنند! چرا؟
چرا باید ارزشمندترین پارک ملّی ایران و گل سرسبد مناطق حفاظت شده در آسیای جنوب غربی، یعنی پارک ملّی گلستان بیش از 12 روز در آتش بسوزد؟ مگر ما چند زیستگاه 90 هزار هکتاری در ایران داریم که یکجا بیش از 50 درصد پستانداران و یک پنجم گونه‌های گیاهی طبیعت وطن را در خود جای داده باشد؟

چرا سطح قابل توجهی از جنگل‌های هیرکانی از رودبار تا عباس‌آباد و کلاردشت و از آنجا گرفته تا شاهرود و علی‌آباد کتول و جعرآباد گرگان و مینودشت و منطقه‌ی حفاظت شده‌ی لوه و پارک ملّی گلستان در آتش، مکرراً باید بسوزد؟
آیا همین که اعلام کنیم: رطوبت هوا کاهش داشته و در فصل برگریزان قرار داریم و یا شکارچی غیرمجاز و گردشگر وارد عرصه‌های حفاظت شده می‌شوند، کفایت کرده و می‌تواند گناه ما را در عدم اطفاء درست و به موقع آتش‌سوزی پاک کند؟
چگونه است که هنوز در این مملکت؛ مملکتی که می‌خواهد در افق 1404 به پیشرفته‌ترین کشور منطقه در حوزه‌های علمی، فنی، فرهنگی و اقتصادی بدل شود، یک فروند چرخ‌بال یا هواپیمای ویژه مهار آتش وجود ندارد؟
چرا به سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به عنوان متولّی رویشگاه‌های جنگلی و مرتعی و سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان مسئول حراست از مناطق چهارگانه ایران، اجازه داده نمی‌شود تا مجهز به یک یگان هوایی ویژه اطفاء حریق و کادری ورزیده و آموزش دیده در این حوزه شوند؟
و چرا باید همچنان در رخدادهای ویرانگری چون آنچه که اکنون گلستان را به آتش کشیده و چیزی در حدود دو هزار هکتار از این رویشگاه بی‌نظیر را متأثر کرده است، منتظر ماند تا یکی دو فروند چرخبال از هوانیروز یا هلال احمر از تهران به منطقه برسد؛ آن هم چرخ‌بال‌هایی که اصولاً به منظور اطفاء حریق ساخته و تجهیز نشده‌اند؟!
امید که حوادث تلخ پیش‌آمده در زاگرس، مازندران و گلستان، مسئولین امر را به صرافت استقرار یگان هوایی مجهز و مخصوص مهار آتش در استان‌های شمالی و غربی کشور ترغیب کند.
آمین.

در همین باره:

گلستان در آتش سوء مديريت – دکتر حسین آخانی

24 فکر می‌کنند “1389 ؛ سوزان ترین سال برای جنگل های ایران!

  1. RS232

    از آنجایی که حراست از منابع سبز یک مسئله کروی است, بسیاری از کشورهای پیشرفته و صنعتی دنیا با آغوش باز در جهت کمک به مهار آتش سوزی جنگل های ایران چه از نظر دانش فنی و چه از نظر تجهیزات روز, حاضر به همکاری هستند. به شرط اینکه براندازی آتش از سطح جنگل ها با کمک عوامل خارجی جرم محسوب نشود.

  2. رسول کریمی

    یعنی براندازی آتش از سطح جنگل با کمک عوامل خارجی جرم محسوب میشه؟!

    واقعا جای تعجب بسیار است که بر جنگل های ارزشمند کشور مدیریت (حفظت و صیانت) نمی شود!
    متاسفانه قدر این جنگل ها دانسته نمیشه
    حتما باید از دست بدیم تا ارزششان را بفهمیم؟!

    مثلا کره جنوبی پس از دست دادن جنگل ها، دوباره جنگل ها رو با موفقیت احیا کردند. اما ایران….

  3. خوارزمی

    (امید که حوادث تلخ پیش‌آمده در زاگرس، مازندران و گلستان، مسئولین امر را به صرافت استقرار یگان هوایی مجهز و مخصوص مهار آتش در استان‌های شمالی و غربی کشور ترغیب کند)

    درود…
    اول: ما چقد دیگه باید از این دعاها بکنیم؟
    دوم: کدوم مسئول؟
    سوم: یگان هوایی؟؟؟ چی هست؟بابا بی خیال ما توی زمینیشم هنوز موندیم!!(می خاید با این نظر نون تولید کننده دبه های پلاستیکی رو آجر کنین؟)
    چهارم: اصلا دیگه نمی خواد کسی کاری بکنه!! چون دیگه چیزی نمونده که!! مونده!؟ ته مونده این مناطقم تو بازار بورس به فروش بذارن تا سهام داران عزیز بخش خصوصی ( اصلا سپاه منظورم نبودا!!) بخرن و حالشو ببرن.
    بهتر نیست؟

  4. محمد درویش نویسنده

    به آرش:
    به شرط ظريف و هوشمندانه اي اشاره كردي كه يادآوري اش فقط از گل آقاي زمان در سانفرانسيسكو بر مي آيد! نمي آيد؟
    اميد كه دوران نقاهت 3 ماه به افزايش توان زيست پالايي ات كمك كند رفيق …

  5. rs232

    زنده باشید جناب درویش عزیز
    مهار آتش سوزی نیز همچون دیگر مشکلات زیست محیطی ما از عدم تقارن و همخوانی هندسی سرچشمه می گیرد. به عنوان مثال خشکسالی و آتش سوزی و آلودگی محیط زیست مسائلی هستند کاملا کروی در حالی که شیوه مقابله ما با آنها تا حدود زیادی بیضوی است.

  6. خوارزمی

    خب دعای خشک و خالی به درد نمی خوره که!!
    خداوند به هر پرنده ای دانه می دهد ولی آن را داخل لانه اش نمی اندازد!!

  7. محمد درویش نویسنده

    حقيقت داستان اين است كه حتا خداوند قرار نيست كه حتمن به هر پرنده اي دانه بدهد! برخي پرنده ها آمده اند كه خود نقش دانه را ايفا كنند!
    ما بايد بكوشيم تا قوانين حاكم بر طبيعت را بيشتر و بهتر درك كرده و حرمت نهيم. هر چه گردن فرازي ما در برابر اين قوانين كمتر باشد، احتمال پايداري حيات هم بيشتر خواهد بود! نخواهد بود؟
    درود …

  8. محسن تیزهوش

    ای کاش تنها اتش سوزی بود…
    این روزها اتش تعریض های بی هدف بلای جان مناطق بکر طبیعت ایران شده است.نمونه اش نوشهر…و نمونه تازه تر منطقه حفاظت شده اشترانکوه…
    به امید روزهای آرام !

  9. اشکار

    فرخ خان :

    باش تا صبح دولتت بدمد
    کاین همه از نتایج سحر است .

    در دوران سازندگی رندی پیشنهاد پاکتراشی چهارصد هزار هکتار جنگل خزری و کاشت سوزنی برگان سریع الرشد را داده بود .

  10. اشکار

    های های های

    چه دوران پرشکوهی بود !
    سد می ساختند بعدا پی آبی برای پرکردنش می گشتند .
    دکتر کردوانی شو من و پای ثابت تلویزیون شده بود و من بی سوات مگر می توانستم حتی در ذهن خود گمان باطل نسبت به ایشان داشته باشم.

    یادش بخیر

    اون زمونا که داشتند چه روزگاری داشتند .
    هوو هوو جانم هوو دل بی قرارم هوو

  11. هومان خاکپور

    متاسفانه به جای حل کردن مسئله – تجهیز ناوگان اطفای حریق سازمان جنگل ها و سازمان محیط زیست – به فکر عوام فزیبی و پاک کردن صورت مسئله هستند …

  12. مهلقا کاشفی

    با سلام
    جنگلهای ما خود سوزی کردند.از ظلم و ستمی که بر انها روا شد .انها شاهدان خاموش قطع درختان چند هزار ساله و بریدن سر جنگلبانانشان بودند.انها ورود بولدوزر و وسایل سنگین را دیدندو لرزیدندو دروغهای کسانی را که یرای نابودیشان نقشه می کشیدندو شنیدندو حالا می سوزند تا بسوزانند.مانند هوای تهران و اصفهان و….که سالهاان را انکار کردندتا بدینجا کشید کار که روزی 270میلیارد خسارت را بپذیرند.اینها همه از نتایج سحر است .وقتی در ابان یک قطره باران نبارد و وقتی اذر دمای هوا به صفر نرسد بایستی انتظار قحطی و بیماری فرا گیر را به زودی بکشیم.

  13. محمد احیائی

    درود بر شما برای دلسوزی و پوشش خبری مناسب در باره ی آتش در جنگل های ایران.
    متن های زیر برای دوستانی چون شما فرستاده شده است . خواهشمند است با پیگیری مسئولانه ای که دارید ما را یاری دهید .
    1- خواهشمند است اگر امکان دارد افراد مورد اعتماد و فعال محلی رابرای مشارکت محلی در طرح مدیریت مشارکتی پیش گیری ُ؛ مهار و کاهش اثرات آتش سوزی های جنگل های مناطق معرفی فرمایید .شاید بتوانیم با برگزاری کار گاه ها و بالا بردن مشارکت مردم و برخی از نهاد های حکومتی و نظامی اوضاع را برای فصل آینده کمی آماده تر و بهتر کنیم . فقط ۵ ماه وقت داریم و تا رسیدن فصل خشک و از ۱۵ خرداد به بعد احتمال آن هست که دوباره آتش نادانی برپا شود و همه جا را در بر گیرد. روی هم فکری و تجربه های بی نظیر شما از راه دور و نزدیک حساب می کنیم .
    2- کارگروه حفاظت و حمایت از جنگل های ایران برای پیشبرد راهکار های موثر دراین موضوع آغاز به کار کرد.شما می توانید فعالیت های این کارگروه را با عنوان های
    تحقیقات عملی مشارکتی فوری درباره ی علت های آتش سوزی ها
    معاش بومی در جنگل های ایران
    آسیب شناسی جنگل های ایران
    در صفحه ی کارگروه ها ی ایرانشهر پیگیری فرمایید.
    http://icnhd.org/icnhd/workgroups/default.asp
    3- دوستان نیاز به همیاری است:
    یک خبر و یک گزارش درباره ی آتش سوزی گسترده درجنگل های ایران در تارنمای ایرانشهر
    1-آتش نادانی درگستره ای به پهنای جنگل های ایران
    2-تحقیقات عملی مشارکتی درمنطقه کرمانشاه- پاوه برای شناسایی علل آتش سوزی جنگل ها
    ما به کمک شما نیازداریم

    An important news and a report about jungles burning in Iran in Iranshahr website
    1-Ignorance fire in all jungles zones of Iran
    2-Participatory action researches In Kermanshah-Paveh zone for finding the reasons of jungles burning
    We need your help.
    http://www.icnhd.org
    حق خود یاری رساند
    شاد و سربلند باشید
    بدرود
    ارادتمند شما
    احیائی
    منتظر خبر از شما هستیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.