گزارش یک نشست مهم برای نجات دریاچه ارومیه – 1

    بعد از ظهر دیروز و در پی یک رایزنی چندماهه! سرانجام به همت جوانان علاقه‌مند گروه دوستداران محیط‌زیست دانشگاه صنعتی شریف و پیگیری و سماجت قابل تقدیر ایشان، جمعی از عالی‌ترین مدیران و کارشناسان وزارت نیرو، بیش از سه ساعت از وقت خود را خالی کردند تا به درد دل‌ها و انتقادهای برخی از منتقدین جدی عملکرد مدیریت آب در حوضه آبخیز دریاچه ارومیه گوش دهند. اقدامی که به هر حال و تا همین جا هم قابل تقدیر است و امیدوارم این رویه در دیگر نهادهای مؤثر در کارایی سرزمین مادری، به ویژه سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، وزارت مسکن و راه‌سازی و … تسری یابد.

    گفتنی آن که پیشینه‌ی این نشست برمی‌گردد به انتشار همان نامه مشهور که برای ثبت در تاریخ در آبان ماه سال 1390 و خطاب به هیأت رییسه مجلس شورای اسلامی نوشته و منتشر کردیم.

    به دنبال آن، یک نشست هماهنگی در اسفندماه سال گذشته در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد که البته بسیاری از منتقدین صنعت سدسازی و اساتید دانشگاه صنعتی شریف در آن شرکت نکردند و همه می‌دانند چرا! نمی‌دانند؟

    به هر حال، سرانجام این نشست مهم و روشنگرانه، روز گذشته و از ساعت 14:30 در طبقه دوم وزارت نیرو برگزار شد و به جای آن که در ساعت 17:30 پایان گیرد، نگارنده در حدود ساعت 19 و با فشردن دست دکتر هدایت فهمی (رییس جلسه) ساختمان مرکزی وزارت نیرو را در حالی ترک کرد که توافقات خوبی با ایشان که معاون دفتر برنامه‌ریزی آب و آبفا نیز هستند، به دست آورد.

    به نظرم دکتر فهمی، آمده بود تا واقعاً حرف‌های منتقدین را گوش داده و برای نجات دریاچه، اقدامی مؤثر انجام دهد.

    لازم به ذکر است در این نشست که حدود سه ساعت و سی دقیقه به طول انجامید و البته پس از پایان نشست، همچنان بحث‌ها در گروه‌هایی کوچک‌تر ادامه یافت؛ از طرف وزارت نیرو، افراد و شخصیت‌های زیر شرکت کرده بودند:
1-    دکتر هدایت فهمی: معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفا
2-    مهندس یعقوب همتی: معاونت هماهنگی حوزه‌های آبریز
3-    مهندس محمودرضا عراقی: معاونت حفاظت و بهره‌برداری
4-    دکتر مرتضی افتخاری: رییس پژوهشکده مطالعات و تحقیقات منابع آب
5-    دکتر فرهاد یزدان دوست: استاد دانشگاه خواجه نصیر طوسی (از مشاورین وزارت نیرو)
6-    مهندس مجید سیاری: معاونت طرح و توسعه شرکت مدیریت منابع آب
7-    مهندس علی اصغر تهرانی: مدیرکل دفتر طرح‌های کوچک و زودبازده آب
8-    مهندس اشکان فرخ نیا: پژوهشگر نمونه سال 89 تحقیقات آب و مسئول اجراى طرح حفاظت از يخچال‌هاى طبيعى كشور
9-    مهندس کاکاحاجی: مدیر حوزه‌های آبریز خزر و ارومیه
همچنین آقای مهندس جعفریان و خانم مهندس کوشکی هم در این نشست شرکت کرده بودند و البته آقایان دکتر صلوی تبار (مشاور مدیرعامل مهاب قدس)، دکتر اعلم الهدی (رییس انستیتو آب و انرژی دانشگاه صنعتی شریف) و دکتر تجریشی (معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه صنعتی شریف)، دعوت وزارت نیرو را برای شرکت در این نشست ظاهراً نپذیرفته بودند و جالب‌تر آن که خود جناب علیرضا دائمی که دعوت‌کننده اصلی و هماهنگ کننده طرح‌های حوزه آبخیز دریاچه ارومیه هستند هم ظاهراً به دلیل یک مأموریت خارج از کشور در نشست شرکت نداشتند.

    اما گروه منتقدین، عبارت بودند از :
1-    دکتر محمد مهدوی: استاد دانشگاه تهران (مؤلف کتاب هیدرولوژی کاربردی)
2-    دکتر مجید مخدوم: رییس انجمن ارزیابی محیط زیست ایران
3-    دکتر راضیه لک: مدیر گروه زمین شناسی دریایی سازمان زمین شناسی کشور
4-    مهندس میترا البرزی منش: دبیرکل انجمن پایشگران محیط زیست ایران (پاما)
به همراه نگارنده و چند تن از دانشجویان گروه دوستداران محیط زیست دانشگاه صنعتی شریف (طهماسبی، اکرمی، توحیدی و موسوی) و البته آقای حمیدرضا خدابخشی و دکتر علی سلاجقه هم نتوانستند خود را به جلسه برسانند.

    به زودی به محتوای این مذاکرات خواهم پرداخت …

 

24 فکر می‌کنند “گزارش یک نشست مهم برای نجات دریاچه ارومیه – 1

  1. حميد رضا زاهدي

    اميد واريم به همت شما عزيزان و انجام طرح هاي اصولي و فني ، طروات و پويايي به اين نگين آذربايجان باز گردد

  2. سهیلا

    آقای مهندس درویش عزیز واقعن گلی به گوشۀ جمالتان که با این زحمات بی دریغ دلهای ناآرام ما را به گرمی آرام میکنید و قلبمان را پر از امیــــــد
    پیروزیتان بی پایان باد

  3. پوپک سلیمی

    منکه کلی دلم واشد خانم البرزی منش رو دیدم.ممنون که عکس گذاشتین. ولی همچنان سوالم بدون چواب مونده که فرموده بودید به پیشنهاد خانم لک برچیدن شهید کلانتری باید اولویت اول قرار بگیره. سوال من اینه که هزینه سنگین این کار چنانچه صرف راه کارهای دیگه بشه عملیتر نیست؟ یا اینکه از روشهای موازی و با سرشکن کردن بودجه به چندین راه کار بطور موازی پیش برن؟ راستش دلیل نگرانیم اینه که بدلیل قابل توجه بودن درآمد این عملیات راهسازی( برچیدن) احتمالن تخصیص بودجه و پیمانکارهای از قبل معلوم چنانکه افتد و دانی سریع انجام میشه و بعد میگن اینهمه خرج کردیم و خدا نخواست!! در همین حیص و بیص هم کلی از توان شما غعالین رو خواهند گرفت. چون هر چقدر هم که خوشبین باشیم شرط اول احراز مقام مدیریتی در این دوره اینه که آخرین دغدغه فرد مسولیتش باشه!

  4. محمد درویش نویسنده

    اگر استدلال های خانم دکتر لک درست باشد (آنگونه که خودشان به شدت بر آن پای می فشارند) و پس از بررسی دقیق تر، مورد تأیید مراجع ذیصلاح و متخصص قرار گیرد، به نظرم چاره ای جز اجرایی کردن آن وجود ندارد خانم سلیمی.
    درود …

  5. شاهين سپنتا

    درود. مشتاقانه چشم به راهم تا از محتواي گفتگوها با خبر شويم. تا بدانيم
    آيا اميدي به نجات درياچه اروميه هست؟

  6. farthis

    نظر من رو در وبلاگ درج نکردی من هم دیگه وبلاگتو نمیخونم.
    ببین کارمون به کجا رسیده که پاسدار طبیعت عکسهای طبیعت رو حذف میکنه!

  7. سمیه سیما

    به سهم خودم از پیگیری دوستان شریفی و اساتید محترم برای تشکیل جلسه تشکر می کنم.خیلی خوشحال شدم که از طرف وزارت نیرو در سطح خوبی مسوولین شرکت کردند. امیدوارم این جلسات تداوم داشته باشه و به اقدامات جدی برای رفع مشکل دریاچه منجر بشه.

  8. عباس محمدي

    درود

    محمد عزیز، خوشحالم که تلاش های چند ساله ی امثال تو، حداقل به این نتیجه رسیده که گفته ی من در نشست 29 اردیبهشت 87 که خودت هم در آن حضور داشتی، به واقعیت نزدیک شده است؛ در آن نشست گفتم که ما منقدان “یک لا قبا” ی سد سازی، سرانجام سد سازان را به پاسخ گویی وادار خواهیم کرد.

    سبز و پاینده باشی.

  9. نرگس روحانی

    خدا را شکر که این جلسه به خوبی تمام شد و هیچ انگ سیاسی به شما نزدند امید که برای کارون هم چنین بحث هایی گذاشته شود وضع انجا اسف بار است دکتر مخدوم در مصاحبه ای که با او کرده بودم (که اقای حیدریان با تعللی که کردند اخر در اعتماد چاپ نکردند)گفته بود اول لاید این سازه های کلانتری را بردارند این مصاحبه در شماره 3 ماهنامه انجمن اترزیابی چاپ شد. درود به دکتر مهدوی و استاد عزیزم دکتر مخدوم و درود به شما و خانم البرزی به دلیل پی گیری تان و شجاعت تان.رودخانه کارون در حال اضمحلال است مسئولان اب نیرو بخدا همه مال یک بوم و خاکیم!کارون را نیز در یابید

  10. شلاله

    سلام اقای درویش
    خوبید؟
    چرا در مورد این نشست چیزی نگفتید دیگه؟ یا من ندیدم؟
    اینجور پیش بره چند سال دیگه شلاله ای نیست ! غبارها شدیدا شروع شده و خیلی اراضی از بین میرن… قلب ماهم ذره ذره از بین میره…

  11. مرتضی خاکپور

    من کارشناس نیستم . ولی موافق هستم که آب شیرین نباید وارد دریاچه ارومیه شور بشود و آب شیرین باید برای شرب و کشاورزی در کل ایران استفاده شود . و اگر دریاچه ارومیه نمی تواند بطور طبیعی و بارانی و غیره پر آب شود . می شود . از انتقال آب دریای خزر به دریاچه ارومیه ( طرح در وبلاک من ) استفاده کرد و این تنها راه حل و مفید ترین راه حل است و بقیه طرح ها با شکست روبرو می شود . موفق باشید .
    http://peace4khakpour.persianblog.ir /

  12. مرتضی خاکپور

    peace4khakpour.persianblog.ir/‏
    peace23khakpour.persianblog.ir/‏
    طرح در وبلاک من باید که اجرایی شود .
    و انتقال مستقیم آب ( انتقال آب دریای خزر به خلیج فارس و بالعکس ) و به دریاچه ها . و بدون تصفیه . که هم نیاز به این کار نیست و هم انتقال آب سریعتر انجام می شود و هم هزینه خیلی کمتری دارد .
    و با استفاده از این لوله ها فاضلآب ها را به خلیج فارس بفرستیم .
    و دریاچه ها و تالاب های کم آب و خشک شده را پر آب کنیم . از هر آبی .دریا یا رود .
    و آب شیرین شرب و کشاورزی کل ایران را از رود ها و سد ها تامین کنیم .
    راه دیگری وجود ندارد ؟!

  13. mmm

    لازم به ذکر است که این دریاچه شور منشا حاصل خیزی و تنظیم آب و هوا و اقلیم منطقه بوده. با خشک شدن کامل این دریاچه حتی با میلیاردها لیتر آب شیرین نمی توان در این منطقه کشاورزی را توسعه داد. ……

  14. غلامرضا رضایی

    آقای دکتر فهمی و دوستان ایشان در وزارت نیرو دلشان برای منابع آب کشور نسوخته است…دلشان برای پروژه های تحقیقاتی و پول چرب آن تنگ شده است….کافی است با دقت به این موضوع توجه شود

  15. غلامرضا رضایی

    آیا کسانی که عاملان اصلی به وجود آوردن این وضعیت هستند می توانند راهکاری برای برون رفت ارائه دهند؟

  16. علی علیزاده

    امثال دکتر فهمی با دادن مشاوره‌های غلط و پرگویی ها تنها افکار مشوش خود را ابراز می کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.