گفتگو با مدیری که به قاتلین حیوانات می‌گوید: نه!

    ساعت 8:15 صبح فردا – 14 آبان ماه 1391 – در شصت و هشتمین برنامه محیط زیستی طلوع به سراغ اصغر محمّدی فاضل، رئیس دانشگاه محیط زیست ایران و معاون طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست کشور می‌روم؛ مدیر دانشمند و شجاعی که تقریباً یک تنه در برابر متقاضیان شکار در طبیعت فرسوده‌ و زخم خورده ایران ایستاده و همچنان تلاش می‌کند تا این آتش بس یک طرفه و لرزان را حفظ کند و اجازه دهد به اندوخته‌های جانوری‌ محیط زیست ایران تا دوباره خود را ترمیم کنند.

    وی، اخیراً به عنوان یکی از 18 اندیشمند شاخص بین‌المللی معرفی شده که از سوی سازمان ملل متحد برای تهیه‌ی گزارش چشم‌انداز جهانی تنوع زیستی (GBO) در سال 2013 انتخاب شده‌اند.

    این انتخاب از بین 50 نامزد معرفی شده از 187 كشور جهان با ارزیابی افراد بر اساس معیارهای تخصص، تجربیات و تسلط كارشناسی، رخداده است و آشکارا نشان از درجه و مقام شامخ علمی آن 18 نفر دارد.

    افزون بر آن، چند نهاد معتبر جهانی مانند: اتحادیه اروپا، تسهیلات محیط زیست جهان (GEF)، تسهیلات اطلاعات تنوع زیستی جهانی (GBIF)، كنوانسیون تجارت بین‌المللی گونه‌های درمعرض خطر(CITES)، مركز جهانی حفاظت برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد(UNEP-WCMC)، برنامه جهانی غذا(WFP) و اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) در تدوین و نظارت بر حسن اجرا و نگارش این گزارش همكاری خواهند كرد.

    گفتنی آن که این گزارش قرار است به صورت كتاب و به شش زبان رسمی سازمان ملل متحد چاپ و منتشر شود و در آن، خلاصه‌ای از وضعیت كلی، تجهیز و تحلیل تنوع زیستی جهان، همچنین پایداری و منافع ناشی از استفاده منابع ژنتیكی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

    شما خواننده عزیز مهار بیابان‌زایی هم همچنان می‌توانید با شماره پیامک 3000044 با این برنامه در ارتباط بوده و نگارنده را در جریان دیدگاه‌ها، پیشنهادها و انتقادهای سازنده‌تان قرار دهید.

 

17 فکر می‌کنند “گفتگو با مدیری که به قاتلین حیوانات می‌گوید: نه!

  1. کوشان مهران

    یک تنه در برابر متقاضیان پروانه شکار ایستادگی کردن بسیار عالی است.
    احسنت

    اما یک تنها دربرابر دست اندازی و حاتم بهشی های مناطقی چون کلاه قاضی، بمو، جاجرود چطور؟

    آیا شکارچیان خواهان پروانه زیستگاه ها را واگذار می نمایند؟

    در جزایر اقیانوس هند چون رئونیون بیشتر نابودی گونه ها به دلیل تغییر کاربری اراضی از زیستگاه های جنگلی به کشتزارها صورت گرفته تا فشار شکار مستقیم درویش خان

  2. خباز

    محترم ترین عالم ترین و با ارزش ترین مدیر محیط زیستی کشور هستن ایشون واقعن هم کلام شدن با ایشون لذت بخشه :)

  3. کوشان مهران

    سه پیامک حاوی پرسش فرستادم ولی برنامه همه اش به تعریف و تمجید از هم گذشت ارومیه را هم که خشکسالی نابود کرد خوب بود حداقل مزارع شاداب اطراف ارومیه را در عکس ها با فتوشاپ از میان می بردند

  4. ایرانی

    آقای درویش شما چه پدر کشتگی با هموطنان شکارچی دارید؟
    شکار حیات وحش یکی از حقوق مسلم هم میهنان شکارچی است.
    با ممنوعیت شکار مشکلی حل نخواهد شد و مسئله حادتر نیز میگردد.
    یادتان هست در سال 1386 که شکار در آن سالها ممنوع بود هنگام سرمای کم سابقه، فشنگ در استانهای شمالی یافت نمیشد و مردم حسابی از حیات وحش درمانده پذیرایی کردند.
    امان از دست و زبان شما طرفداران فانتزی و بی سواد طبیعت که هیچ به فکر مردم نیستید .

  5. محمد درویش نویسنده

    بروید پس خدا را شکر کنید که مخالفان شما قاتلین حیوانات، جملگی افرادی به قول خودتان فانتزی و بی سواد هستند و بنابراین به راحتی خواهید توانست این افراد بی سواد را هیچ پنداشته و به جنایت های خود ادامه دهید.
    در ضمن اگر اندکی شهامت داری، چرا با نام و نشان واقعی ات از مرام خون ریزانه ات دفاع نمی کنی و نام مقدس ایران و ایرانی را اینگونه لکه دار می سازی؟

  6. کوشان مهران

    خود شیفتگی کسانی که در دانشگاه های ما درس محیط زیست خوانده اند اما بسیاری از آن ها فعال محیط زیست نیستند که هیچ دستی هم در آتش طیبعت ندارند معضلی است که رد پای ان آن در نوشته شما هم پیداست
    حرف اخر…یک جایی خوانده بودم کسانی که در ارایه راه حل ها از طرح های جامع و پلان های بزرگ سخن می گویید یا راه حلی ندارند یا می خواهند دیگران را به دام حرفهای بی نتیجه بکشانند. امیدوارم راه حل پیشنهادی شما از این دست نباشد

    … درویش خان این بخشی از کامنت آقای ابولفضل وطن پرست در سبزپرس بود که بد نیست نیم نگاهی به آن بیاندازید.

    شنیدم که دزدی درآمد ز دشت

    به دروازهٔ سیستان برگذشت

    بدزدید بقال از او نیم دانگ

    برآورد دزد سیهکار بانگ:

    خدایا تو شب رو به آتش مسوز

    که ره می‌زند سیستانی به روز

    درویش خان زیستبوم ارومیه و بختگان و هامون جازموریان را شکارچیان با پروانه نابود نمودند و یا آن بزرگان آنکاره محیط زیست که ارزیاب این گونه پروژه ها بوده و هستند؟

    هنوز پاسخ نخستین کامنت مرا نداده اید ، انقراض گونه ها بیشتر به دلیل نابودی زیستگاه بوده تا فشار شکار.

    جناب آقای ایرانی این روز ها دست هایی پیدا شده که می خواهند نگاه ها را از عوامل نابود کننده محیط زیست ایران برای مشخص نشدن خائنان به طبیعت بسوی شکارچیان مجاز بکشانند.

    آمار پروانه های صادر شده آنگونه پایین می باشد که اصولا صادر نشدن آن به و بیشتر شکار و تخلفات بدست دارندگان سلاح قاچاق صورت می گیرد.

    نویسنده ای نقل کرده بود که در دوران ریاست دکتر منچهر اقبال بر شرکت نقت بامداد به دیدن اقبال رفته و یا کمال نعجب بسیاری از روشنفکرنمایان و مبارزان سابق را دیده که اکنون با سمت هایی چون مشاور وارد سیستم شده و با مشاهده رفیق قدیمی که در جریان فعالیت های انها بود راه را کج می کردند.

    خواهیم دید چه تعداد از مدعیان محیط زیست که مدام اندر پلشت و کثیف بودن پول دادن سخن می دهند و مدافع حقوق جانوران شده اند با زمزیه مدیریت شکارگاه ها توسط بخش خصوصی در حال چسبانیدن خود به این شیوه می باشند.

    شب دراز است و قلندر بیدار!

    مهربانا

    من کاری به کسی ندارم

    این نام من

    در انتظار پاسخ منطقی و نه احساسی می باشم

  7. محمد درویش نویسنده

    خوشحالم که با نام واقعی ات، نظرت را بیان کردی و بنده را یک فرد خودشیفته معرفی کردی که فقط حرف های بی نتیجه می زند.
    این بسیار بهتر از آن است که مرا مدام با الفاظ پوسیده و برجای مانده از فرهنگ خان و خانزاده گی خطاب کنی و بگویی:
    درویش خانا
    مهربانا
    و فلان و فلان.
    لطفاً همینگونه صادقانه و با شهامت همواره حرفت را بزن و مدام با ده ها نام مستعار اینجا و آنجا کامنت ننویس و یا با تغییر صدا به من تلفن نکن. باور کن زندگی ارزش این همه نمایش را ندارد.
    همین و تمام.

  8. هومان خاکپور

    کوشان عزیز باور کن از ابتدای آشنایی مان، تو را فردی آزاد و رها از دلبستگی های طبیعت ستیزانه می دیدم و همواره تو را فردی با اطلاعات تاریخ طبیعی ارزشمند به دوستانم معرفی میکردم.
    حقیقتن برخی دیدگاه هایت چنان متجبم می کند که ناخودآگاه شک میکنم نکند کس دیکری است که به نام کوشان مهران ما اینگونه باورهای مشترک مان را به سخره می گیرد!
    من که خوب می دانم که کوشان مهربان ما نه اهل شکار کردن است و نه دم خور شکارچیان است و نه همراه آنانکه تفریح شان به قتل رساندن حیات وحش مظلوم اس!
    در شگفتم که این دفاع لجبازانه شما از قتل عام حیوانات چیست و خواستگاه مبارزه همراه با عصبانیت تون برای سرکوب مخالفان شکار در شرایط بحرانی کنونی حیات وحش کشور بر چه مبنایی است؟
    کوشان جان باور کن در شرایط فعلی حیات وحش کشور به حمایت های تو بیشتر نیاز دارد تا دارودسته حیات وحش کش این سرزمین …

  9. دانش

    آقای درویش عزیز, به دلیل اختلاف ساعتی زیاد بین کانادا و ایران, از برنامه های رادیویی شما, زمانی با خبر میشوم که برنامه تمام شده است. قبلا” که با ارسال ایمیل اطلاع رسانی میکردید, من بعضی اوقات تا نزدیکی های صبح بیدار میماندم تا صدای نازنین شما را بصورت زنده بشنوم. میدانم که با آنهمه مشغله برایتان مشکل است, ولی اگر امکان داشت زمان اجرای برنامه های زنده تان را همانند سابق توسط ایمیل اطلاع دهید, بسیار ممنون خواهم شد.

  10. پورنگ پورحسینی

    چندی پیش از یکی از برگزار کنندگان تورهای شکار شنیدم که برگزار کنندگان تورهای شکار از طریق یکی از مدیران ارشد سازمان حفاظت محیط زیست جلسه ای باآقای دکتر فاضل داشته و در خصوص ادامه صدور پروانه به نتیجه رسیده اند. در این خصوص طبعا من هم فقط بازگو کننده نقل قول از سوی یکی از برگزار کنندگان تورهای شکار هستم اما به نظرم ضمن لزوم تحقیق درستی مطلب، اگر چنین باشد،دست کم باید جویای دلایل تصمیم اتخاذ شده توسط آقای دکتر فاضل بود…

  11. محمد درویش نویسنده

    درود بر پورنگ عزیز.
    از ایشان حتمن سوال خواهم کرد.
    اما اگر چنین است؛ پس این همه خشم و نفرت طرفداران شکار از دکتر فاضل برای چیست؟!

  12. کوشان مهران

    رگ غیرت دکتر صدوق!
    دستورالعمل صدور پروانه شكار جبير در جزيره فارور سال 89
    دستورالعمل نحوه صدور پروانه ويژه شكار جبير در منطقه حفاظت شده جزيره فارور در سال 1389

    1- شكارچيان بايد داراي جواز حمل سلاح معتبر گلوله زني و دفترچه شناسائي ويژه شكارچيان باشند.
    2- هر برگ پروانه ويژه جهت شكار يك راس جبير صادر خواهد شد.
    3- اداره كل حفاظت محيط زيست استان پس از اطلاع رساني بنحو مقتضي مهلت معيني را جهت اخذ درخواست متقاضيان پروانه ويژه شكار تعيين و پس از وصول درخواستها و انجام قرعه كشي نسبت به تعيين متقاضيان اقدام خواهد نمود. حضور نماينده دفتر حفاظت و مديريت شكار و صيد در قرعه كشي الزامي است و اداره كل حفاظت محيط زيست استان مكلف است تاريخ قرعه كشي را قبلا به آن دفتر اعلام نمايند.
    4- متقاضياني كه از سال 1386 تاكنون موفق به اخذ پروانه شكار (عادي يا ويژه) شده اند حق ثبت نام ندارند.
    5- – از كل سهميه تعيين شده 40% براي شكارچيان بومي و 40% براي شكارچيان غير بومي و 20% در اختيار مديران كل است.
    6- اجراي برنامه شكار بدون حضور محيط بان همراه ممنوع است.
    7- زخمي نمودن جبير حكم شكار آن را دارد.
    8- تيراندازي در بيش از دو ماهرخ و دو تير فشنگ در هر ماهرخ به جز براي حيوان زخمي مجاز نيست.
    9- حداكثر توقف شكارچيان در شكارگاه مورد نظر دو شبانه روز خواهد بود.
    10-ارزش هر برگ پروانه ويژه شكار جبير دو ميليون ريال تعيين كه در ازاي فيش بانكي صادر و مبلغ فوق به حساب فروش پروانه كه به اين منظور اختصاص يافته است صادر خواهد شد.
    11-پروانه هاي صادره غير قابل انتقال به غير بوده و دارنده آن موظف است از تاريخ تعيين شده در پروانه برنامه شكار خود را اجرا نمايد. اين تاريخ به هيچ عنوان و تحت هيچ شرايط قابل تغيير نخواهد بود.
    12-نام و مشخصات و شماره سريال پروانه ويژه در دفاتر ثبت مشخصات متقاضيان پروانه در مركز استان و همچنين در دفترچه ويژه شكارچيان ثبت خواهد گرديد هر متقاضي منحصرا حق دريافت يك برگ پروانه ويژه جبير خواهد داشت.
    13- هر شكارچي مجاز خواهد بود فقط يك نفر همراه (غير شكارچي) داشته باشد.
    14-بهاء ورودي هر شكارچي و نفر همراه به منطقه براي هر نفر دويست هزار ريال، بهاء استفاده از مهمانسرا و ساختمان سازماني براي توقف هر شبانه روز شكارچي و با نفر همراه (هر نفر) صد و پنجاه هزار ريال اخذ و به حساب وروديه سازمان واريز خواهد گرديد.
    15-از هر شكارچي طي اجراي برنامه شكار بابت حق محيط بان راهنما روزانه مبلغ صد هزار ريال دريافت و پس از واريز به شماره حساب مجزاي اعلام شده از سوي اداره كل حفاظت محيط زيست استان (از سوي كارپردازي به منظور برداشت) در پايان فصل شكار به محيط بانان منطقه با رعايت مساوات تعلق خواهد گرفت.
    16- رعايت مصوبه هاي پيشين در مورد جلوگيري از صدور پروانه هاي ويژه و عادي شكار در زيستگاه هاي يوزپلنگ (مياندشت، توران، كالمند و بهادران، كوه بافق، دره انجير، نايبندان ، كوير و راور كرمان و… ) و همچنين ممنوعيت شكار در نواحي مرزي با رعايت حريم قانوني آنها به شعاع 7 كيلومتر الزامي مي باشد.
    17- در صورت درخواست اتباع خارجي پروانه ويژه توسط سازمان صادر خواهد شد.
    18-در پايان فصل شكار آمار و اسامي شكارچيان به همراه گزارش جامع از اجراي برنامه ها به دفتر حفاظت و مديريت شكار و صيد و دفتر تنوع زيستي و حيات وحش اعلام نمايند.

    محمدباقر صدوق
    معاون محيط زيست طبيعي

    رونوشت:
    – دفتر تنوع زيستي و حيات وحش جهت اطلاع

  13. کوشان مهران

    درویش خان

    مجای کاری برادر من!

    وقتی دکتر صدوق که یادآور رگ کردن و ناموس برباد رفته در جاده ها و جوراب شیشه ای و دستمال یزدی حکم به صدور پروانه شکار برای آهوی کوهی جزیره فارور که یک زیرگونه شناخته شده با نام بیژن خان دره شوری در دنیا بوده و تنها منحصر به این جزیره کم آب است بدهد از اصغر آقای فاضل بچه آب منگل چه انتظاری داری شما؟!

    درویش خان

    طرفداران شکار از داش اسغر عیچ گله ای ندارند بلکه این دوست داران واقغی طبیعت هستند که بحق می پرسند که چرا آموزشگاه محیط زانی کرج باید بدل به یک دانشکده بی بو و خاصبت تنها برای گرفتن پروژه های نان و آبدار از خوان یغمای پردیسان بشود و محیط بانان روز به روز کشته شوند با حقوقی ناچیز

    بله درویش خان

    مشکل اینجاست و با سرخ و سفید و الاپلنگ پوشیدن و به به و چه چه ….

    مجوز صدور پروانه شکار یوز هم برای شیوخ محترم کشور دوست و برادر و برابر! قطر صادر شد.

    پارک ملی گلستان در قطعات ده هزار هکتاری به جوامع محلی مستصعف واگذار شد.

    آقای … کلنگ احداث کارخانه تمام اتوماتیک ذغال طبیعی بلوط دنا را بر فرق سر همه کوبیدند

    ساده دل (عارف)

    این منم اون ساده دل که به عشقت داده دل
    آی نیگاه کن زیر پات زیر پات افتاده دل
    آی به دل آتیش نزن عشق تو امیدشه
    غم شده مهمون دل چه عزیزی پیششه
    ساده دل هرگز نمیگفت از شب و شب قصه ی بی خوابی هاش
    ساده دل فهمیده بود تو عاشقی صادق نمیمونی باهاش
    ساده دل یک شب عاشق تر شد و راهی میخونه شد
    باده خورد و گریه کرد عاقبت دیوونه شد
    ساده دل پشت خونت آومدش سر به دیوارا زدش
    عاشق عشق تو بود با همون خوب و بدش
    ساده دل اون یه رنگ نابلد خسته از دنیای بد
    دل به عشقت داد و رفت سر به کوه و دره زد

    آره درویش خان

    لطفا یک دفعه دیگه متن ترانه ساده دل خواننده شهیر سلطان قلب ها رو بخون عزیزم، آره… بخون

  14. کوشان مهران

    درویش خان بهتره اگه بار دیگه این بزرگواران رو دیدی درباره شایعات پیرامون چند و چون صدور شکار قوچ اوریال و پلنگ انهم در پارک بر روی کاغذ ملی گلستان پرس و جویی بفرمایید.

    مرگ شاغلام حتما از سوال را بپرسید البته اگر پس از پرسش ناگهان میکروفون خراب نشود و یا ناگهان بحث از افتخارات جدید پیش نیاید.

    حالا بینی و بین الله خودتان قضاوت کنید لقب خانی بیشتر زیبنده و پرارزش است و یا القابی که امثال دون پرویز کردوانی یدک می کشند.

    درویش من…
    درویش دلریش من…

    در اواهر دوران ناصرالدین شاه القاب دوله و سلطنه با پول هرید و فروش شده و براستی بی ارزش شده بودند. در این اواخر که شا پس از دریافت 500 اشرفی پیشکش فرمان لقبی را مهم می فرمود به تمسخر گفت:

    … بله، به القاب هم ریده شد!

    یکی از کهنه درباره ها فورا عرض کرد:

    به تمثال مبارک هم همچنین!!!

    ناگفتنه نماند در آن روزگار نشان تمثال مبارک مزین به برلیان یکی از باارزش ترین نشان ها در آن عصر بی خبری بوده است.

  15. ماندانا

    ببخشید آقای کوشان شما در کجا ودر چه سمتی هستید ؟که این اطلاعات را دارید ؟آیاخود شما نمی توانید کاری جز حرف زدن انجام دهید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.