نظرسنجی برای انتخاب رییس سازمان حفاظت محیط زیست




در آستانه آغاز به کار دولت یازدهم، موج و شور و هیجان و امید فراوانی در بین نمایندگان جوامع مدنی و تشکل‌های تخصصی و مردم‌نهاد بوجود آمده تا به سهم خویش هم مطالبات‌شان را به گوش حسن روحانی و تیم مشاورین‌شان در کابینه تدبیر و امید برسانند و هم گزینه‌های خود را در پی فراخوان ایشان به جمع‌آوری نظرات همه‌ی گرایش‌های فکری و تخصصی موجود در باره بهترین و مناسب‌ترین گزینه در تکمیل افراد کابینه یازدهم ارایه دهند. نگارنده هم در این روزها مرتب در نشست‌های متعدد با حضور تشکل‌ها و متخصصان گوناگون شرکت دارد که جملگی خواهان طرح مطالبات و گزینه‌های مد نظرشان در حوزه محیط زیست هستند.
چنین است که اینک از شما دوستداران و فعالان و کارشناسان حوزه محیط زیست هم می‌خواهم تا از بین 9 گزینه مندرج در این نظرسنجی – که به ترتیب حروف الفبا مرتب شده‌اند – فرد شماره یک ساختمان پردیسان را انتخاب کنید. البته اگر هیچیک از این افراد مد نظرتان نیستند، می‌توانید با درج کامنت در زیر همین پست، فرد مورد نظرتان را معرفی فرمایید تا در نهایت، نظرات در اختیار تیم مشاوران رییس جمهور منتخب قرار گیرد.
به امید آغاز فصلی نو و پرنشاط در حوزه زیست بوم ایران.

184 فکر می‌کنند “نظرسنجی برای انتخاب رییس سازمان حفاظت محیط زیست

  1. مریم

    آقای حمید
    من هم از دکتر فاضل دل خوش ندارم و اینجا هم به خانم ابتکار رای دادم ولی انصاف هم چیز خوبی است. نقل خبر دروغ میکنید.
    این لینک را ببینید: http://coe.ac.ir/1389/09/page/2

    هرکی یک نگاه به این سوابق بکنه میتونه قضاوت کنه که ادعای شما یا از روی بغض و کینه است یا ؟؟؟؟

  2. بهروز

    من اون موقع خودم جزو شورای دانشجویی بودم و مراسم رو برگزار کردیم. فکر کنم توی تاریخ آموزشکده سابقه نداشت که این همه اتفاق خوب بیفته. آقای حمید واقعاً چطور می تونی این حرفو بزنی؟ مرسی از مریم خانم ولی خوبه این لیک رو ببینی http://coe.ac.ir/students-day-in-coe/ اصلاً خبرای آذر اون سال رو ببین که ما خودمون بیانیه دادیم تشکر کردیم از فاضل و محمدی زاده. والا هیچ زوری هم رو سرمون نبود. شما منو یاد اون آقای بگم بگم می ندازی. هیچ سندی نداری ولی هی حرف می زنی.

  3. حمید

    1-هر روز از صدا و سیمای ملی خبرهای خوبی از مملکت به گوش میرسه اما چندتای اونها حقیقت داره…این رسانه(سایت دانشگاهی که فاضل رییسش هست یا بوده)هم نمیتونه پاشو توی صداقت از رسانه ملی فراتر بذاره…نزد برخی مردم کشورهای همسایه احمدی نزاد بخاطر امریکا ستیزی یک بت است اما ما که زیر سیاستهای اشتباه ایشان له شدیم بهتر میدانیم چه خبر است…در این مورد هم مساله همین است…کاش افراد بجای منافع شخصی که با تعویض رییس آپدیت میشود به منافع بزرگتری فکر میکردن.
    2- با این تهمتهای دروغ وبحث شرافت که به نظرم برای عهد پیش گالیله ای هست آشنا هستم…بچه 14ساله نیستم که با این حرفها از کوره در برم وبخوام مقابله به مثل کنم.
    3-همینجا لازم میدونم تنها از یه نفر معذرت خواهی کنم اونم آقای درویش عزیز است که باعث شدم برخی افراد از نوشته ام سو استفاده کرده و بحث رو منحرف کنن….مشکل افراد من هستم نه حرفهایم درباره آقای فاضل(که اگر فرصتی هم داشته باشم مطمئنا این حرفهارا به خودشان رودررو خواهم زد…بنده پست ومقامی ندارم که برای حفظش بخوام حقیقت رو نادیده بگیرم)
    4-به دوستانی که به برخی وقایع اشاره کردند پیشنهاد دارم اگه حافظه ضعیفی دارن به فیلمهای اون وقایع دوباره رجوع کنن
    5-نیازی نیست شروع به بسیج عمومی علیه بنده کنید….برای حفظ حرمت خوانندگان پیشین وآتی بنده جوابی نخواهم داد…افرادی که بنده را میشناسند مستقیما باخودم صحبت کنند اگر قانع شدم عذر خواهم خواست در غیر این صورت…

  4. مسیح خان

    مریم خانم و آقا حمید … حداقل حالا که آقای درویش یک فضای باز نظرخواهی گذاشتن شان اینجا رو رعایت کنیدو خاله بازی نکنید. همه نظرها محترم هستن آقا حمید هم دلش از دکتر فاضل پر بوده.

    به هر حال وقتی یکی مدیره که همه ازش خوششون نمیاد. همونقدر که موافق داره منتقد هم داره , به دل همه که نمی تونه راه بیاد. موافقت و مخالفت و سیاسی بودن جزئی از هنر مدیریته, اونم در سطح رییس سازمان یعنی کلا 30 درصد خودش اختیار سازمانش رو داشته باشه باید گفت آورین.

    مثال: وقتی قرار می شود جاده تهران شمال کشیده شود رییس سازمان که هیچی گنده ترش هم بیاد باید کشیده شود از کنار زمین های آقایان رد شود حالا 4 تا حیون هم نباشن در تعطیلات عید بیش از 15 هزار کشته میدم در جاده ها , حیون که دیگه ….

    دوستان مطمئن باشید که اکر آقای محمد درویش, درویشی رو کنار بذاره بیاد بشه رئیس سازمان خود ماها کمتر از یک سال ایشون رو با شات گان ترور نکنیم ولی از خجالت خودشو 7 جد آبادش در رسانه ها و شبکه های اجتماعی درمیایم ( استاد درویش شرمنده ها منو جو گرفت)

    نظر من:
    – ابتکار(چون سیاسی)

    – فاضل(محیط زیستی , بین الممللی, مدیر, بدون جناح و روابط خوبش با سیاسیون ولی حمایتش از ابوترابی یه علامت سوال بود, تو دانشگاه ببینمش ازش می پرسم)

    – نوریان ( تجربه مدیریتی در سازمان هواپیمایی, هواشناسی, محیط زیست + سیاسی)

    – تابش(سیاسی, البته تابش و ابتکار یکی هستن- تابش از نظر محیط زیستی که تعطیله مجبوره از ابتکار و فاضل کمک بخواد)

  5. بهروز

    مسیح عزیز

    ممنونم از کامنت خوبت. حق با شماست نباید وارد این بحث می شدیم ولی باور کنید خیلی غیرمنصفانه بود حرف های آقای حمید. واقعاً آدم ناراحت میشه. من نمی گم فاضل فرشته است و بیاد تو سازمان معجزه می کنه راستش رو بخواید اصلاً مخالفم و دوست دارم بره دانشگاه ولی بین آدمهایی که تو دانشگاه دیدم بی نظیره. کارمندا و دانشجویای که باش کار کردن بهش اعتقاد دارن و آقا حمید هم می تونه ازش ناراحت باشه چون کسی که همه ازش راضی باشن یا دروغگویه یا ریاکاره.

    آقای درویش ممنون از سایت خوبتون. من یک خواننده همیشگیتون هستم. ببخشید اگه جسارت شد.

  6. مریم

    جناب مسیح خان
    با همه فرمایشاتتون موافقم خصوصا اینکه: “اکر آقای محمد درویش, درویشی رو کنار بذاره بیاد بشه رئیس سازمان خود ماها کمتر از یک سال ایشون رو با شات گان ترور نکنیم ولی از خجالت خودشو ۷ جد آبادش در رسانه ها و شبکه های اجتماعی درمیایم”.

    من هم که گفتم اصلا به دکتر فاضل رای ندادم ولی از بی انصافی این آقای حمید واقعا عصبانی شدم.

    من هم به نوبه خود از فضایی که توسط آقای درویش ایجاد شده تشکر میکنم.

  7. بهروز

    آقایی که داری با نام بهروز نظر میدی … من اونموقع دبیر شورای دانشجویی بودم و کاملا از همه چیز خبر دارم
    آدم وقتی از چیزی خبر نداره بهتره حرفی نزنه و سنگ کسیو که نمیشناسه به سینه نزنه خیلی بهتهره به این کار میگن چاپلوسی
    این لینکهایی هم که دادین به درد خودتون میخوره سایت دانشگاهی که هرچی دلشون میخواد می نویسن چه انتظاری ازش داری
    من خودم یکی از کسانی بودم که از محمدی زاده سوال کردم و جواب نداد و حتی نامه هم نوشتم فاضل خیلی وعده ها به من داد ولی…
    امیداورم آقای درویش لطف کنن اینبار نظرمو تایید کنن

  8. محمد

    دارا بودن تعهد تخصص توان و دانش مديريتي بالا برخوردار از دانش روز -ارتباط با مجامع و نهادهاي بين المللي -شخصيتي كاملا مستقل و فرهيخته دانشگاهي -به گونه اي كه ساير كانديداها شاگرد جناب دكتر مكنون مي باشند. عدالت انصاف و دارا بودن فضايل انساني
    منتخب تعداد كثيري از فارغ التحصيلان و دانشجويان دانشگاه هاي دولتي

  9. رسول

    دکتر فاضل ومهندس مجابی افراد مناسبی برای این پست هستند.

  10. ندا

    سلام
    آقای حمید خان شما فقط به اندازه نوک دماغتو می بینی..کجای دنیا فقط بخاطر یه اتفاق که اونم شما دارین انقدر گندش میکنی مدیریت شخصی مثل دکتر فاضل می برین زیر سوال..
    اگه شما مدیریت ایشونو توی دانشگاه دیدید ما هم مثل شما مدیریت ایشونو توی دانشگاه و سازمان دیدیدم..اگر سازمان محیط زیست توی این 4 سال موفقیتی کسب کرده فقط بخاطر وجود معاونای خوبی مثل دکتر فاضل بوده و اگرم محیط زیست هیچ دولتی اندازه این دولت سوتی نداده فقط بخاطر این بوده که یک سری مدیری که تازه به صندلی مدیریت رسیدن اجازه فعالیتو تمام و کمالو از امثال آقای دکتر گرفتند.

  11. باورصاد

    پس از فراخوان دفتر آقای روحانی مبنی بر نظرخواهی از همه ی مردم، رویدادی در فیس بوک در معرفی آقای درویش به عنوان کاندیدای حامیان محیط زیست ترتیب داده شده است. دوستان! لطفأ در رویداد زیر شرکت کنید و آن را به دوستان تان معرفی کنید:

    https://www.facebook.com/events/608499369184502/?notif_t=plan_user_joined

  12. مجتبی

    رای من دکتر قالیبافه.
    من با حمید موافقم.خودم 2سال از4سال دوران دانشجوییم رو در مجموعه ای دانشجوبودم که فاضل رییسش بود.کاش افراد به جای این همه توهین اون هم با اسمهای تقلبی(مثل بهروز که لو رفت)کمی منصفانه برخورد میکردن.
    اگه ما چیزی میگیم دلیل کینه از فاضل نیست ما دلمون برای محیط زیستمون میسوزه که داره دست این افراد نابود میشه(فقط یه نمونه:این آقا برای بحران دریاچه ارومیه توی دوران معاونتش چه کرد؟مثل ندا نگین یه مورد که مشت نمونه خرواره).دکتر کیابی یه بار حرف خوبی زد:تنها کسی میتونه توی اون سازمان دووم بیاره که ازجنس خودشون باشه.زیادم بحث شرافت وسط نکشین چون میبینین توی سوادمحیط زیستی کم میارین زدین به کوچه خاکی

  13. Arash

    با سلام
    بنظرم آقایان مهندس امید صدیقی یا مهندس امید روشن از مدیران برکنار شده سازمان مذکور بهترین گزینه برای رسیدن به پست ریاست سازمان هستند چون تا آخرین نفس در برابر اشتباهات آقای محمدی زاده بر نظر کارشناسی خود ایستادند و در عین جوانی بسیار کارآمد و توانمند هستند

  14. فرزند امید

    جناب آقای درویش عزیز؛
    سپاس که همچون گذشته در میدان حضور دارید و تداوم این حضور سبب پر رنگ شدن فضای حفاظت از محیط زیست کشور خواهد شد.
    اما در این چند روز که بنده این نظرسنجی و نظرات شفاف و در برخی موارد غیر شفاف را از سوی دوستان آشنا و نا آشنا مطالعه کرده ام به این نتیجه رسیده ام که اینگونه نمی توانیم به خواسته های به حق خود برسیم.در حال حاضر که خانم ابتکار در صدر قرار دارند و احتمالا تا آخر نیز در صدر باقی خواهند ماند؛جناب درویش عزیز و دوستان فرهیخته من آیا انتخاب یک فرد می تواند از پس کوهی از مشکلات زیستی این سرزمین بر آید؟در توانایی های خانم ابتکار یا سایر گزینه های شکی نداریم اما تکلیف برنامه چی می شود؟تکلیف این همه سرمایه علمی و اجرایی کشور چه می شود؟کدامیک از این عزیزان برنامه جامع ارائه کرده اند؟تنها گذشته افراد را بنگریم؟آیا امروز شرایط محیط زیست ایران همچون هشت سال گذشته دولت عدالت محور است؟ و یا حتی همچون دولت اصلاحات؟ برنامه برای برون رفت از فضای فعلی چیست و کدام است؟باز قرار است پشت یک نفر پنهان شویم و بعد شروع کنیم به انتقاد و انتقاد و انتقاد؟این همه انجمن در روزهای گذشته نامه ها نوشته اند؟برنامه استفاده بهینه از این گزینه ها کدام است؟آیا همین گزینه ها که در این نظرسنجی حضور دارند امروز برای حل مشکلات زیستی ایران برنامه تدوین کرده اند؟اگر برنامه دارند چرا در معرض دیدگان فعالان محیط زیست قرار نمی دهند؟آیا باز هم باید شاهد حضور مدیران نالایق و غیر متصص و بی تدبیر در استانهای مختلف کشور خواهیم بود؟اگر قرار است یک گزینه که به نظرات محیطی زیستی و یا سیاسی ما نزدیک باشد و تنها دغدغه ما از رای دادن همین باشد خدا به فریاد فردای این باقی مانده های زیستی ایران برسد.
    پیشنهاد من به عنوان یک شهروند حامی محیط زیست از امثال شما و سایر دوستان فعال در این زمینه این است که سقف خواسته ها را بیان کنیم…تا بیش از این دیر نشده احساسات را کنار گذاشته و منطقی فکر کنیم…انتخاب یک گزینه و معرفی به تیم مشاوران به نظر من کف خواسته ها نیز نیست…الزامات زیستی اگر در تمام دولت آتی به یک خواسته جدی تبدیل نشود آش همان آش است و کاسه همان کاسه…جریان سازی را کنار گذاشته و خواسته های عریان خود را فریاد بزنیم…امروز جای تردید و سکوت نیست…

  15. محمد درویش نویسنده

    درود بر شما فرزند امید …
    در این باره به زودی یادداشتی را منتشر خواهم کرد.
    موفق باشید و سپاس از دوستان همراه و مسئولیت پذیر که ضمن حرمت اشخاص به طرح دیدگاه های انتقادی خویش می پردازند.

  16. فاطمه

    ما ایرانیها اگر چاپلوسی نکنیم یا یک نفر را تا عرش نبریم، می میریم. اینهمه آدم، آقای درویش را به چه مناسبت پیشنهاد کردند؟! اگر کسی فعال محیط زیست شجاع و متعهدی باشد، چه دلیلی دارد که مدیر یا سیاستمدار به درد بخوری هم باشد؟ لابد فردا پیشنهاد می دهند جولیان آسانژ بشوددبیر کل سازمان ملل!
    یعنی اگر کسی خودش هم نخواهد،این ملت متوهم او را روی سرشان می گذارند، چند سال بعد هم پرتش می کنند پایین.
    من دلیل حضور شخصیتهای نظامی و سیاسی را در این لیست نمی فهمم. آخر آقایان رضایی، قالیباف، تابش، حجت (مهندس مکانیک!)اصلا در باره محیط زیست چه می دانند؟!فوقش 4 تا مقاله خوانده اند. خانم ابتکار هم که شما بهتر از همه می دانید جز ادعا و حرف مفت چیز دیگری نداشت.آقای دکتر فاضل هم بعد از عمری خدمت تازه یاد قوچ و میشها افتاده!آقایان مکنون و مجابی تحصیلات و تجربیات مرتبط دارند ولی معلوم نیست از پس این موقعیت بر آیند.
    خداییش اگر همان دکتر اسکندر فیروز را با عصا یا ویلچر بیاورید سازمان، به تنهایی بهتر از همه این افراد کارآیی دارد.حداقل در مورد انتخاب رئیس سازمان می تواند نظر مفیدی بدهد.

  17. فرهاد عطایی

    سلام. امیدوارم با انتصاب جناب آقای دکتر فاضل شاهد سازمانی پویا , فعال و کارشناسانی با انگیزه باشیم.

  18. آخانی

    با سلام
    محمد عزیز
    من شخصا مخالف خانم ابتکار هستم. در زیر دلایل خود را که بصورت مقاله تهیه کرده ام به شما می فرستم.
    آیا باز گشت خانم ابتکار به سازمان محیط زیست به صلاح است؟

    این روزها گمانه زنی در مورد اعضای کابینه ریاست جمهور منتخب جناب آقای دکتر روحانی فراوان است. در فهرست هاي پيشنهادي در فضای مجازی اغلب به نام خانم دکتر ابتکار به عنوان رییس احتمالی سازمان محیط زیست اشاره می شود. این نوشتار – علیرغم هزینه های احتمالی آن برای نگارنده – به دلایلی می پردازد که چنین انتخابی را به صلاح کشور و محیط زیست و بخصوص دولت تدبیر و امید نمی داند. این نگارنده با این اعتقاد که ما نباید حقیقت را فدای مصلحت کنیم وظیفه خود می داند در پاسداری از رای خود با طرح این موضوع امیدوار است بحث بیشتر بین کنش گران و متخصصان محیط زیست به ریاست محترم جمهور منتخب در انتخاب بهترین سکاندار محیط زیست کمک کند. شرایط محیط زیست ایران و منطقه بسیار بحرانی است و با توجه به تجربیات گذشته منطقی نیست که آنچه که قبلا آزموده شده است را بار دیگر آزمود.
    1- مهمترین دلیل نا مناسب بودن خانم دکتر ابتکار سابقه ای است که نامبرده در باز انتشار تحقیقات دیگران داشته که بر اساس استانداردهای جهانی مصداق سرقت علمی (Plagiarism) است. مقاله ایشان در سال 2006 در مجله آلرژی، آسم و ایمنولوژی باعث رسوایی جامعه علمی ما شده است که در شماره 455 سال 2008 مجله معتبر نیچر (Nature) در مورد آن توضیح داده شده است (http://www.nature.com/news/2008/081022/full/4551019a.html). البته وجود چنین مواردی در مقامات بالای کشورهای جهان قبلا هم دیده شده است که از جمله می توان به وزیر دفاع سابق آلمان اشاره کرد که مجبور شدند از سمت خود کناره گیری کنند. اگر ما به دولت نهم به دلیل حمایت از مرحوم کردان به واسطه مدرک قلابی انتقاد می کنیم نباید فراموش کنیم که سرقت علمی و جعل مدرک توسط هر کسی در هر جناحی صورت گیرد امری ناپسند است و بایستی یک دولت سالم از افراد با چنین سوابقی پاک باشد. با صراحت بگویم کسی که قادر نیست خود را از آلودگی نفس پالایش کند و به عنوان عضو هیئت علمی با اصول نگارش یک مقاله مروری در رشته تخصصی خود ناآشنا است امیدی نیست که توان درک بالای روابط پیچیده محیط زیست را داشته باشد و بتواند از محیط زیست ما در مقابل هجوم رانت خواران و اصحاب زد و بندهای سیاسی پاسداری کند. از قدیم گفته اند رطب خورده منع رطب کی کند.
    2- دلیل دوم تخصص ایشان است. نامبرده در رشته ایمونولوژی تحصیل کرده و در حال حاضر هم عضو هیئت علمی دانشکده پزشکی دانشگاه تربیت مدرس است. انتخاب ایشان در دوران اصلاحات به عنوان اولین زن کابینه بیش از آنکه به تخصص ایشان مربوط باشد ممکن است با آشنایی ایشان با آقای خاتمی در همکاری با روزنامه کیهان و یا سابقه قبلی به عنوان دانشجوی خط امام در اشغال سفارت آمریکا و شاید هم پدر ایشان مرحوم دکتر ابتکار رییس قبلی سازمان در سالهای 58 تا 60 مربوط باشد. هر چند که مرحوم دکتر ابتکار هم به عنوان استاد دانشکده فنی متخصص محیط زیست نبودند ولی می توان با درک شرایط اول انقلاب آن را توجیه کرد و تذکر داد: مگر بناست اشتباهی که 34 سال پیش صورت گرفته بطور سنتی تا طول عمر جمهوری اسلامی ایران در سپردن مسئوليت محیط زیست کشور به افراد بدون تخصص ادامه داشته باشد؟ امروز در کشور ما قطح الرجال نیست. مطمئنا هستند افراد بسیاری که در محیط زیست تخصص دارند و بهتر است سکان مدیریت محیط زیست بحرانی کشور به دست توانایی شایسته سالاران و متخصصان – و نه صرفا سیاست مداران – سپرده شود.
    3- کارنامه حفظ محیط زیستی خانم دکتر ابتکار در دوره اصلاحات به هیچ وجه قابل دفاع نیست. ایشان در زمانی سکان سازمان محیط زیست را به دست گرفتند که اقبال جهانی به روی ما باز بود و اگر با مدیریت محیط زیست آشنایی مي داشتند می شد این سازمان را به جایگاه واقعی اش رساند و جلوی بسیاری از فعالیتهای مخرب زیست محیطی را گرفت. متاسفانه ایشان بر خلاف وظیفه ذاتی حفظ محیط زیست علاقه خاصی به ساخت و ساز و تشریفات داشتند. متاسفانه بسیاری از مشکلات جدی محیط زیست ایران امروز ریشه در ضعف مدیران گذشته دارد که با تداوم این ضعف تشدید شده است. بسیاری از سدهایی که امروز باعث خشک شدن دریاچه ارومیه و بسیاری از تالابهای کشور شدند ساخت و یا مطالعه آنها یا در دوران سازندگی و یا در دوران اصلاحات شروع شد. طرحهای انتقال آب از جمله انتقال آب زاینده رود به یزد و اردکان حاصل این دوران است. اتوبان شمال، پروژه عسلویه و میانگذر ارومیه و جاده گلستان همه در اثر ندانم کاری های آن دوران صورت گرفت. متاسفانه خانم دکتر ابتکار برخلاف شعارهای رسانه ای در عمل با اغلب این پروژه ها همراهی کردند و یا در بهترین حالت سکوت کردند. دلیل آن هم تیم غیر تخصصی و بیشتر سیاسی ایشان بود. اغلب معاونین کلیدی خود را به افراد سیاسی و غیر محیط زیستی سپردند که چون من از نزدیک با بعضی از آنها آشنایی داشتم سريعا متوجه فاجعه شدم.
    4- عملکرد ایشان در شورای شهر هم درخشان نیست. ما می دانیم که اصلاح طلبان شورای سوم با توجه به نقشی که در انتخاب شهردار داشتند می توانستند قاطعانه جلوی بسیاری از اعمال خلاف محیط زیستی شهرداری را بگیرند. ولی بازهم فقط شعارهای ایشان در مطبوعات منعکس می شد و در عمل ما شاهد دوران بسیار ناگواری در شهر تهران بودیم که نمونه آن ساختن دریاچه چیتگر، افزایش روند آلودگی ها، تبدیل گذرگاه تنفسی شهر در منطقه 22 به برج سازی گسترده، از بین رفتن باغات تهران، درخت بُری در سطح گسترده، گسترش شهر در ارتفاعات و تراکم فروشی لجام گسیخته که ناپایداری اکولوژیکی شهر را به حد اعلای خود رسانده تنها گوشه هایی از عملکرد شهرداری تهران بوده است که ایشان و همکارانشان در شورای شهر اقدام عملی در جلوگیری از این فعالیتها نداشتند.
    5- و اما به عنوان آخرین مورد شکی نیست که بسیاری از خوانندگان با مقایسه عملکرد ایشان با عملکرد دوران خانم جوادی و آقای محمدی زاده در صدد خوب جلوه دادن آن دوران برآیند و حتی با طرح عنوان “قهرمان زمین” و یا با استناد به گسترش فعالیتهای سازمان هاي مردم نهاد (NGOها) در زمان ایشان، دلیلی بر اشتباه این نگارنده بدانند. بایستی در نظر داشت که اگر ایشان سازمانی قوی با کادری دانشمند و متخصص و غیر سیاسی از خود بجا گذاشته بودند افراد بعد از ایشان به هیچ وجه نمی توانستند اینهمه خسارت به محیط زیست کشور وارد کنند. برای نمونه من با دفاع از عملکرد وزیران علوم دوران اصلاحات می توانم به جرات بگویم که وزیران بعدی هم مجبور شدند بسیاری از سیاستهای خوب آن دوران را ادامه دهند و دلیل آن هم بومی بودن و تخصص مدیران این وزارتخانه و بخصوص معاون پژوهشی بود. نگارنده در زمان آقای دکتر منافی با سازمان محیط زیست همکاری داشتم و وقتی از خارج برگشتم و با شخص خانم دکتر ابتکار هم ملاقات داشتم و حتی در پروژه پردیسان شروع به همکاری کردم. بعد از کوتاه زمانی شاهد بیگانگی اغلب مدیران رده بالای سازمان با دانش محیط زیست و وظایف محوله بودم. این ناتوانی مدیران سیاسی باعث یاس و نومیدی در بسیاری از کارشناسان زبده سازمان شده بود که از همه مهمتر از جو امنیتی ایجاد شده در آن دوران شکوه می کردند، این جو به حدی بود که حتی ورود به سازمان برای من که سالها در سازمان کار می کردم امری سخت بود. عنوان اعطا شده “قهرمان زمین” نیز نباید ما را به اشتباه بیاندازد. کم نیستند در تاریخ افرادی که عناوین اینچنینی گرفته اند که بعد ها ثابت شده است که بیشتر در اثر لابی و یا دوپینگ رزومه فرد بدست آمده است. جوایز متعدد تور دو فرانس آقای لانس آرمسترنگ دوچرخه سوار مشهور آمریکایی نشان می دهد که همه عناوین کسب شده در اثر دوپینگ بوده است. به هر حال ما نمی توانیم بگوییم که عنوان قهرمان زمین در اثر شایستگی داده شده است ولی مقاله مهمترین مجله علمی جهان یعنی Nature در کشف تقلب علمی از روی عناد و به دلایل سیاسی بوده است. گسترش فعالیتهای مردم نهاد هم هدیه خانم ابتکار به محیط زیست نبود. این فعالیتها بیشتر مرهون شرایط خاص آن دوران و بخصوص اعتقاد شخص آقای خاتمی به آزادی بود؛ وگرنه ایشان و همکارانشان کوچکترین تحملی در انتقاد نداشتند که ذکر مصادیق آن این نوشته را طولانی می کند.
    در خاتمه امیدوارم که این نوشتار سرآغازی باشد بر بحث کارشناسی و انتقادی بر آنچه که تا دیروز بر محیط زیست ما آمده و آنچه که بناست فردا با گماردن مسئولی دیگر زندگی تک تک ما و محیط زیست شکننده ما را تحت تاثیر قرار دهد. لذا شایسته است سکان محیط زیست کشور در دوران تدبیر و امید به دست افراد شایسته غیر سیاسی سپرده شود تا محیط زیست قربانی زدو بندهای سیاسی و جناحی نگردد.

  19. محسن

    بهروز خان ما هم از دانشجویان جناب فاضل بودیم و هستیم و از نزدیک شاهد سیاست های غلط ایشان نیز می باشیم
    جناب فاضل بدون سیاست قادر به اداره این سازمان نمی باشد
    برای اداره این ارگان تنها نیاز به علم نیست بلکه نیازمند مدیری مدبر و محتاط و سیاستمدار است
    اقای فاضل دانشگاهی است نه اجرایی
    پس فرد شایسته برای سازمان سرکار خانم دکتر ابتکار می باشند
    در دوران معاونت جناب فاضل شاهد عملکردهای نادرستشان بودیم که نارضایتی محیط بانان زحمت کش گواه این حرف می باشد و اگر گریزی به همین محیط بانان عزیز که صاحب نظر ترین افراد در این حوزه می باشند بزنیم می بینیم که انها نیز به دکتر ابتکار رای می دهند
    اگر شک دارید بسم الله…

  20. عاشق طبیعت

    آقای درویش عزیز
    سلام و عرض ادب

    من به خانم ابتکار رای دادم و در اینجا خواستم یک موضوع را حضور بزرگوارتان عرض کنم؛ “از دیدن نام آقای قالیباف در اینجا متعجب شدم و به آن اعتراض دارم”

    دلیل هایی برای تعجب ناخودآگاه و پرسش های اعتراضی:
    آقای قالیباف به عنوان شهردار عملکرد خوبی در زمینه مدیریت شهری نداشتند، این موضوع را متخصصان مدیریت شهری تایید کرده اند و مکتوبات بسیاری موجود است.
    آقای قالیباف به عنوان شهردار برای ارتقا وضع محیط زیست شهر کوشش مناسب و تاثیرگذاری نکردند و در بسیاری از پروژه های اجرا شده ناسازگاری با محیط زیست مشهود و برجسته است.
    آقای قالیباف به عنوان شهردار همکاری شایسته ای با گروه های مردمی نداشتند و بیشتر همکاری ها نمادین و تبلیغاتی بوده است.
    فکر می کنم آقای قالیباف اصولا از نظر شخصی اعتقادی به محیط زیست و سازمان های مردم نهاد ندارند.

    سربلند باشید

  21. فاطمه كارشناس محيط زيست

    راي من بدون شك دكتر حجت هست
    دوران مديريت ايشان در سازمان بي نظير است هنوز بعد از اين مدت به همكاران جديدتر در سازمان مي گويم تنها مديري كه هم با بدنه ارتباط داشت هم با مديريت و هم با ساير دستگاهها ارتباط خوبي برقرار كردكه به لحاظ فرابخشي بودن سازمان بسيار موثر و در حقيقت واجب است ايشان بود .
    به علاوه دكتر هم بسيار باسواد است و هم كارافرين. فراموش نكنيم كه ايجاد معاونت آموزش و رشد تشكل هاي زيست محيطي با ابداع ايشان و توسط ايشان ايجاد شد به علاوه قانون برنامه پنجم توسعه در بسيار ي از موارد همچون پايش آنلاين ، آزمايشگاه معتمد ،‌تهيه سند فرابخشي محيط زيست كه بهترين رابطه را بين دستگاهها در زمينه ايجاد مسئوليت براي آنها به منظور حفظ محيط زيست ايجاد مي كرد و متاسفانه به دليل تغيير دولت بسيار ي از موارد آن اجرا نشد، همچنين كمربند سبز ،‌خوداظهاري و ….و در زمان ايشان بود. برگزاري نمايشگاه محيط زيست نيز از ابداعات ايشان بود.
    يكي ديگر از ويژگي هاي ايشان بي مدعا بودنشان است . دكتر حجت كه تحصيلكرده ژاپن است همچون مردم ژاپن بيشتر عملگراست با تفكر رشد ملي و كمتر سياسي است.
    اميدوارم دوستان عزيز راحت زحمات بزرگاني را كه تنها جرمشان عدم ايجاد هياهوهاي سياسي مطبوعاتي است را فراموش نكنند

  22. آرش

    من یکی از کارشناسان شاغل در یک واحد پتروشیمی در عسلویه هستم و از نزدیک شرایط محیط زیست اینجا و آلایندگی های مختلف واحدهای گازی و پتروشیمی رو دارم لمس میکنم.
    پیش از اینکه کامنتها(بویژه کامنت جناب آخانی) رو‌ بخونم به این می اندیشیدم که عملیات طراحی و ساخت واحدهای گازی و پتروشیمی در عسلویه در زمان کابینه اصلاحات صورت گرفته. زمانی که خانم ابتکار رییس سازمان محیط زیست بوده. و اینهمه آلودگی آب و هوا که چند سالیه در این منطقه زندگی هزاران نفر رو به شدت تحت تاثیر قرار داده بدلیل بی تدبیری و بی خیالی مسئولین شرکت نفت و محیط زیست دولت اصلاحات ایجاد شده! بنابراین به نظر من هم خانم ابتکار اصلن صلاحیت این جایگاه رو نداره!
    دیگر نفرات لیست رو نمی شناسم و نمیتونم نظر بدم.

  23. رسول

    از اینکه میبینم خانم ابتکار و دکتر فاضل هم مخالفینی دارند خوشحالم.
    به همین دلیل این دو را مناسب مدیریت کلان میدانم. این مقام را نباید به هر خاله مهربونی سپرد.

  24. عارف آريا

    حرف های این س ر ز م ی ن
    روزی به هم خواهند رسید

  25. صادق

    سلام به نظر من افرادی که قبلاً ریاست سازمان را به عهده داشتند دیگر برای ریاست مناسب نیستند چون علاوه بر داشتن اشتباهات زیاد(با توجه به نظرات کارمندان سازمان) ایده های جدید ندارند و باید از افراد سرشناس و تخصصی این حوزه و با تجربه چندین ساله کاردر سازمان استفاده شود چراکه بیشترین ضربه به محیط زیست به دلیل وارداتی بودن مدیران آن می باشد و عدم استفاده از برنامه ها و نظرات و پیشنهادات کارشناسان سبب عدم ارتقای سازمان در کشور و جهان می شود پیشنهاد می شود رؤسا ومعاونین سازمان از کارشناسان متخصص و متعهد به سازمان بدون داشتن سؤء سابقه انتخاب شوند.

  26. Farhad

    با سلام
    اميدوارم كسي كه براي رياست محيط زيست انتخاب مي شه به فكر محيط زيست باشه و دنبال ثروت اندوزي مدرك گيري نباشه!!! و به جاي بايكوت كردن كارشناسان از آنها در پيش برد اهداف سازمان استفاده كنه. من به شخصه اساتيدي چون آقايان اميد صديقي و يا اميد روشن را لايق اين پست مي بينم. افرادي كه در بالا اسامي آنها عنوان شده است همگي خوب و برازنده هستند ولي محيط زيست به نيروي جوان جسور و عاشق محيط زيست بدون در نظر گرفتن مسايل سياسي نياز دارد. به اميد حق

  27. علی اشرف علی پور

    با سلام
    به نظر کسی باید ریاست سازمان شود که دارای توانایی در سه جنبه اساسی باشد.اول آنکه علم، آگاهی و تخصص محیط زیستی داشته باشدکه به نظر قدیمی های محیط زیست مثل سرکار خانم ابتکار و آقای اصغر محمدی فاضل مناسب هستند.دوم آنکه دارای قدرت اجرایی در سطح عالی باشد که این جسارت را به کارشناسان و مامورین اجرایی انتقال دهد که با شجاعت و جسارت ابراز نظر و انجام وظیفه نمایند.در این قسمت به نظر فردی مثل آقای رضایی می تواند بسیار مناسب باشد. سوم آنکه دارای ارتباط و روابط عالی با مقامات ارشد کشوری و لشکری برای ارتقاء سطح معیشت کارکنان سازمان و احقاق حق مامورینی باشد که در راه دفاع از رسالت و اهداف عالیه سازمان، مظلومانه هستی خود را فدا می نمایند. در مجموع به نظر آقای محسن رضایی(در صورتی که دارای مشاورینی خوب باشد) می تواند گزینه مناسبی باشد.

  28. محیط بان بی نوا

    من و همکارانم به عنوان خط مقدم حفاظت از محیط زیست میگیم که اصلا نباید مدیر سازمان محیط زیستی باشه چون جز بدبختی دچار ما محیط بانا نشده خدا پدر محمدی زاده رو بیامرزه که حداقل با این صحبت های پوچ افزایش حقوق حداقل یه چند صباحی سرمونو شیره مالیده و مارو تو رویاهای شیرین فرو برده بود.باور کنید بقالی سر کوچمون واسمون شاخ شده میگه بیا بدهکاریاتو تسویه کن.مطمئنم اینایی که لیست کردین اگه بیان سازمان بدبختیم ابتکارتونم دیدیم فاضلم بدتر از همه.

  29. رسول

    این کامنت “محیط بان بی نوا” چندتا لایک داره خداییش….
    این بی نواها لیاقت امثال محمدی زاده ها رو دارن.

  30. محیط بان بی نوا

    اقای رسول نمیدونم کامنتی که دادی متلک بود و یا تعریف ولی اینو میدونم که تو دوره اقای محمدی زاده خیلی کارهای مفید هم انجام شد به غیر از اون قول افزایش حقوق از جمله تغییر قوانین.اصلاح چارت سازمانی. تبدیل شدن به یگان حفاظت. تبدیل وضعیت نیروها. و مهمتر از همه اعمال مدارک تحصیلی بالاتر از فوق دیپلم برای محیطبانا که الان همه دانشجوی فوق لیسانسن. به خدا وقتی به همکارام گفتم قراره ابتکار رئیس بشه تنشون لرزید.چون بیشترین بدبختی ها و بی بودجه گی رو دوره همین خانم داشتیم چه نیروهای قراردادی خوبی که به خاطر بهونه نبود بودجه اخراج شدن
    پشت گود نشستی میگی لنگش کن ما خودمون بهتر از همه میدونیم که کی رئیس ما باشه اگه تا حالا چند بار جلو تیر مستقیم شکارچیا قرار میگرفتی این متلکا رو نمینوشتی حداقل با کاری که محمدی زاده انجام داده و قانون استفاده از سلاح رو عوض کرده خیالم راحته که میتونم از خودم دفاع کنم نه مثل دوران ابتکار که یه تار مو از شکارچی کم میشد پدرمونو در میاوردن

  31. a.m

    هر چند عملکردخانم ابتکار خیلی خوب نبود ولی عملکرد بهتری ازمدیران بعدی خود داشتند با این حال خیلی از محیط بانان از ایشان ناراضی اند???

  32. خدابخشی

    سلام به ترتیب الویت
    1- محمد درویش به شرط حمایت بی قید وشرط آقای روحانی ومجلس و سایر سیاسیون از رویکرد ایشان به محیط زیست
    2- قالیباف به خاطر داشتن نفوذ و قدرا سیاسی
    3- ابتکار
    4- رضایی

  33. همایون

    بازم سلام محمدجان،
    امروز سعادتی دست داد تا یه بخش از نوشته هات رابخوانم، به نظر خودت کدام گزینه بهتره؟ من از خیلی از این افراد که مسئولیت اداره سازمان را داشته اند شناختی ندارم. به همین خاطر نظرات صاحب نظرانی مثل خودت که از نزدیک هم با شخصیت و توانایی این افراد آشناهستین و هم سابقه مدیریتی اونارو می شناسین میتواند در این نظردهی کمک مناسبی باشد. و بازهم تاکید می کنم که چرخه محیط زیست و سازمان متولی آن از چرخه عمومی مملکت جدا نیست و این انتصاب ها نقش کاهنده و یا افزاینده وضع موجود را دارند و انتظار معکوس نمودن روند در آن به این زودی ها، انتظاری خیلی خوش بینانه است.

  34. محمد درویش نویسنده

    درود بر همکلاسی عزیز و دوست داشتنی ام.
    یادت باشه در باره نظرم تلفنی صحبت کنیم!
    به امید دیدار …

  35. عبداللطیف عبادی

    امروز دوستی به من اطلاع داد که در اینجا شخصی با نام “لطیف ” کامنتهایی گذاشته و تصورش این بود که فرد فرد کامنت گذار بنده باشم . الان آمدم و ملاحظه کردم و توفیقی اجباری هم نصیبمان شد تا مهار بیابانزایی را بعد از چند سال دوباره ببینم . اگرچه کسانی که بنده را می شناسند این را هم می دانند که ” لطیف ” نه یک چنین ادبیات سست و سخیف و لوسی دارد و نه اساسا” در یک چنین گفتگوهایی شرکت می کند ، اما محض اطمینان عرض می کنم که این ” لطیف جعلی ” ارتباطی با لطیف واقعی که بنده باشم ، ندارد . امیدوارم کسانی که با محمد درویش خورده حسابهایی شخصی یا درون وبلاگی یا درون سازمانی یا درون محفلی و یا درون هرچیز دیگری دارند از یکی از همان دوجین اسم مستعار زنانه و مردانهء سابق خودشان استفاده کنند و پای بندهء مرحوم را وسط نکشند . الحمدالله یک وبلاگی داشتیم که به همت حکومت جمهوری اسلامی و مخالفین حکومت جمهوری اسلامی و نیز همین محیط زیستی های محترم و مستعار نویس بقدری زده شد که عطایش را به لقایش بخشیدیم و رفتیم در گور خودمان خوابیدیم .

  36. امید

    باید فردی دارای دانش و تجربه مفید و از خود بدنه سازمان محیط زیست باشد.بهتر است فردی سیاسی نباشد.می توانید در این باره از مدیران و کارشناسان “موفق” شاغل در محیط زیست سوال بفرمایید.در ضمن خانم ابتکار اصلا گزینه مناسبی نیستند.

  37. ترمنتیکا

    درود برشما. شما ب ا افتخار لینک شدید خوشحال می شم به وبلاگ ما هم سر بزنید و از دیدگاه های بسیار خوب شما استفاده نماییم
    پایدار باشید و سبز

  38. مهندس افشین با استعاره آریایی

    درود به همه طرفداران اصیل زیست بوممان ایران زمین هماره مانا
    به نظر این صاحبنظر کوچکترین در بین این افراد خانم دکتر ابتکار دارای سبقه درخشان مدیریتی در سازمان محجور و مظلوم محیطزیست بوده اند به هر حال ابوی ایشان نیزاز اساتید مسلم و اصیل و فرزانه در وادی مهندسی و ازدوستداران محیطزیست بوده اند . اما در هر صورت چهره های اصیل و نوعا توانمند و باظرفیت و پویا و خلاق درتشکل های زیست محیطی کم نیستند.
    به امید ترسیم یک نقشه راه بلند مدت و بلامعارض برای ترمیم اوضاع اسف بار محیط زیست کشورمان دردولت تدبیر و امید با بهره گیری از همه ظرفیت های بومی و بین المللی.

  39. هادی

    به نظر من بهترین و دلسوزترین گزینه برای این سمت استاد اسماعیل کهرم می باشد. البته اگه قبول بفرمایند.
    آقای درویش لطفا نظرتون رو در این باره بفرمایید.
    با تشکر.

  40. خدابخشی

    درویش جان دو حوزه کاری بسیار مهم و اثرگذار دولت در محیط زیست کشور وزارتخانه های جهادوکشاورزی و نیرو هستند کاش آنها را به نظر سنجی می گذاشتید.

  41. حسینی

    محیط زیست یک رویه متداوم و مستمر است . با فرض اینکه یکی از این فراد هر چند توانمد پیدا بشه که یک چهار سالی محیط زیست را تا حدودی سرو سامان بده ، ولی مشکل محیط زیست ریشه ای است . منظور اینکه جایگاه محیط زیست در مملکت فکر نمی کنم حتی در سطح یک وزارت خانه جدید التاسیس مثل وزارت ورزش باشه . مشکل اصلی اینه باید جایگاه محیط زیست ارتقاء پیدا کنه و حداقل جزو ده تا از کلیدی ترین جایگاه در مسایل کشور باشه نه اینکه در جایگاه آخر و اون گوشه های و کنج عرلت گزیده قرار بگیره . با این توصیف هر فرد توانمند باید این جایگاه را ترقی بده تا اینکه بعد از این دولت هم محیط زیست جایگاه مهمی را پیدا بکنه .
    بدنه سازمان به خصوص در بخش بودجه و ستادی را متاسفانه افرادی اشغال کردند که اصلاً محیط زیستی نیستند و صلاحیت اون پست را ندارند . اینها باید از سازمان بروند .
    گفتنی ها خیلی زیاد است و آلام محیط زیست با انتخاب فرد خاص بهبود پیدا نمی کنه …

  42. رسول

    سلام جناب درویش
    این نتایج چگونه به اطلاع آقای دکتر روحانی میرسه؟ یا رسیده؟

  43. علیرضا صادقی بنیس

    با عرض سلام و ادب
    جناب آقای درویش خوشحال میشیم که شما از سایت ما هم دیدن فرمایید و نظرتون رو بگید http://www.mohitzist.tk.
    ما عده ای از بچه های محیط زیست دانشگاه تهران شمال هستیم
    و بنده به عنوان برادر کوچک شما خواستارم اگر امکان دارد به مسئولین بفرمایید فکری به حال این همه فارق التحصیلان محیط زیست کنند… با تشکر

  44. حیدر صادقی

    سلام
    دکتر مجیــــد مخــــــدوم.
    رییس سازمان محیط زیست باید شخصی در حد و اندازه دکتر مخدوم باشد نه یک فرد صرفا سیاسی. بگذارید لااقل چهار سال این سازمان را یک محیط زیستی واقعی اداره کند.

  45. دوستدار طبيعت

    سلام
    عاشق محيط زيست باشد
    در مديريت توانمند و عادل باشد در اجراي قوانين محيط زيست صريح و قاطع باشد
    اهميت دادن و رسيدگي به امور كارمندان محيط زيست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.