تجاوزي ديگر به خليج هميشه فارس!

الهه مرگ در خليج فارس! - با سپاس از عليرضا مجديان

      گمان برم همه‌ي آنها كه امشب – 25 تيرماه 86 – چون نگارنده بيننده‌ي بخش خبري 22 شبكه‌ي سوّم سيما بودند، از ديدن و شنيدن آخرين خبر پخش شده، سخت نگران، خشمگين و ناراحت شدند. نه به اين دليل كه چرا باز هم صنعت افسارگسيخته‌ي ناپايداركننده‌ي سرزمين، دسته‌گلي جديد به آب داده و فاضلاب بسيار آلوده‌ي نيروگاه بندرعباس در كمال آرامش، تا آخرين ليترش در آب‌هاي نيلگون خليج فارس رها شد؛ نه حتا به دليل آن كه حجم اين فاضلاب چنان بود كه توانست حاشيه‌ي ساحل را تا عرض 8 كيلومتر (بله درست مي‌بينيد و مي‌خوانيد: 8 كيلومتر!!!) كاملاً آلوده سازد و رنگ تيره‌ي خود را به نيلگون فيروزه‌اي خليج فارس تحميل كند و باز نه صرفاً به اين دليل كه چه كسي جوابگوي مردمي خواهد بود كه از فردا، گوشت ماهي‌هاي آلوده‌ي همين دريا را خواهند خريد و به عنوان مرغوب‌ترين و كم‌خطر‌ترين ماده‌ي غذايي مصرف خواهند كرد!!
    آري، افسوس و نگراني و خشم و حيرت بيشتر من از عملكرد سهل‌انگارانه و بي‌تفاوت مسئولين خبري سيما است كه چگونه از اين خبر دردناك كه – در صورت رخ دادن در هر كشوري – مي‌تواند تا بالاترين مقام مسئول را به دادگاه كشاند، چنين سرد و خاموش و بي‌تفاوت و در حد آخرين خبر! گذشتند. يعني نمي‌شد، دوربين را به ميان مردم و مسئولين بندرعباس برد و از چرايي اين حادثه، گزارش مستندتري تهيه كرد؟! اين خبر، به اندازه‌ي حمله‌ي نيروهاي پاكستاني به مسجد سرخ در اسلام‌آباد، يا افزايش قيمت براي سر بن‌لادن، يا گشت‌زني المپيادي‌هاي فيزيك در خيابان‌هاي اصفهان نمي‌ارزيد؟!

    هموطن عزيز من!
    اين ديگر محيط زيست نيست كه بي‌ارزش است؛ اين جان انسان‌هاست كه نشان مي‌دهيم حرمت آن براي ما از ارزش خبري كمتري برخوردار است تا نمايش خوردن موش‌ها توسط چيني‌ها يا ملاقات بلندترين و كوتاه‌ترين مردان جهان كه در چندين بخش خبري مرتب تكرار شد! 
     

روي عكس كليك كنيد.

فجايعي مانند فاجعه ميناماتا در ژاپن كه به دليل تخليه جيوه و فلزات سنگين حاصل از صنايع پتروشيمي در آب مورد استفاده مردم در دهه هاي 50 و 60 ميلادي رخ داد نمونه هاي تلخي از گسترش صنايعي چون پتروشيمي است.

 

    فرازناي كلام آن كه
   عشق به خليج فارس، تنها نبايد به حساسيت در حفظ پسوند «فارس» خلاصه شود؛ اگر عاشقانه و مسئوليت‌شناسانه و مقتدرانه به تماميت ارضي خويش و نام ايراني اين پهنه‌ي نيلگون آبي، باور داريم، بايد نشان دهيم كه از هر نوع تجاوزي به اين خليج مقدس و ارزشمند، دفاع كرده و نخواهيم گذاشت تا كيفيت آب آن و حيات زيستمندان ارزشمندش دچار تهديد و تحديد شود. باور كنيد، اين فقط ناو آمريكايي وينسنت نيست كه مي‌تواند به آبهاي خليج فارس تجاوز كند؛ مديريت نابخردانه‌ي ما در رعايت آموزه‌هاي بنيادين زيست‌محيطي در صنايع مستقر در كرانه‌هاي اين پهنه‌ي آبي، در بندر ماه‌شهر، در عسلويه، در بندعباس، در بوشهر، در … مي‌تواند به مراتب  تجاوزي دردناك‌تر به شمار آيد.

همين.

     احتمال فاجعه‌اي مشابه در ژاپن
     در ژاپن به فاصله چند ساعت دو زلزله قوی رخ داده است. نخستين زلزله به یکی از بزرگترین نیروگاه‌های هسته‌ای جهان آسیب رسانده و باعث نشت آب آلوده به رادیواکتیو به دریای ژاپن شده است! تارنماي BBC

15 فکر می‌کنند “تجاوزي ديگر به خليج هميشه فارس!

  1. مجید

    سلا م دوست عزیز با مطلبی پیرامون سد سازی در وبلاگ علیه ابگیری سد سیوند منتظر شما هستیم و جالب اینکه شما هم در مهار بیابان زایی به اون پرداختید و در عین حال مطلبی هم پیرامون سدایلیسو وجود دارد که اگر صلاح دونستید اون رو منعکس کنید تا شاید دوستان دیگری نیز از این اتفاق که تشبهات زیادی با سیوند دارد مطلع شوند . برای شما ارزوی موفقیت داریم .

  2. مريم اميرلطيفي

    از مقالات بسيار با ارزش شما متشكرم . كاش همه ي مردم گلستان از چنين پيش آمدي كه در انتظار تالاب ها و محيط زيست طبيعي شان است آگاه بودند . شايد اينگونه از اينكه در پروژه ي پتروشيمي سهيم هستند خوشحال نبوده و به جاي اينكه تنها به منافع امروزشان بيانديشند به منابع طبيعيشان فكر مي كردند كه ديگر هيچ وقت باز نميگردد.

  3. بازتاب: دل نوشته ها » روز ملّي «خليج فارس» را چگونه بايد پاس داشت؟!

  4. saeed

    دوست من من هرازگاهی دلنوشتهای شمارو میخونم از اینکه هموطنانی مثله شما دارم خوشحالم موافق باشد

  5. جواد مفرد کهلان

    تجاوز دیگر همه جانبه شده است. آسمانها نگهبان زمین و زمینیان نیستند. از از خود بیگانگی بر آئیم و صاحب جامعه خود و زمین زیرپای مان شویم. ما را در طاعون استبداد از هر سوی به بردگی گرفته اند. مگر آن نهال سبز از شکم ماندای وطن بر خیزد و بر برهوت کویری فرهنگ و اجتماع ردایی نو بپوشاند.

  6. بازتاب: مهار بیابان زایی » بایگانی » کاری نکنیم که برای دیدن بهشت مجبور به گرفتن ویزا شویم!

  7. مرد خاکی

    در این میان جالب هست که برنامه ها فقط شده نقد علیه شیطان بزرگ و کوچک و بریتیش پترولیم…
    به قول معروف گر طبیبی سر خود دوا نمودی!

    روز خوش

  8. بازتاب: مهار بیابان زایی » بایگانی » توهین به خلیج فارس فقط تحریف نامش نیست! هست؟

  9. بازتاب: توهین به‌خلیج فارس فقط خلیج ع‌ر‌ب‌ی نیست/مهاربیابان « زمان آزاد{ httpS://freetimes24.wordpress.com}

  10. کلاغک خاتون

    آدم دردش می آید
    ما چه کنیم؟
    چه می توانیم بکنیم؟
    خیلی فک کردم به اینکه واقعاً اگر بشود کاری کرد مردم برای اجرایش باعرضه تر از مسئولان هستند

  11. محمد درویش نویسنده

    مردم باید نشان دهند که مطالبات محیط زیستی برایشان چون نان شب مهم شده است. درست مثل ماجرای اشتوتگارت 21.
    سرفراز باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *