چرا مثل امام جمعه كاشمر كم داريم؟

امام جمعه كاشمر

    سيد قاسم يعقوبي، امام جمعه كاشمر اخيراً در سخناني هنجارشكنانه به يكي از مصاديق بارز خرافه‌پرستي در كشور تاخته است؛ خرافه‌اي كه شوربختانه از طريق برخي از مردم، گروه‌هاي مذهبي و برنامه‌هاي تلويزيوني ترويج و تقويت هم مي‌شود. آقاي يعقوبي مي‌گويند: «اين عمل كه خون جلوي دسته‌هاي عزاداري يا عروس و داماد و… مي‌ريزند، هيچ منفعتي ندارد؛ اينكه گمان مي‌كنند رد شدن از روي خون باعث سلامتي و ايمني مي‌شود، در واقع خرافات و جاهلي است. حتا گاه ديده مي‌شود كه برخي افراد، خون قرباني را روي ديوار خانه مي‌ريزند يا به خودروي خود مي‌مالند كه اين هم از خرافات است؛ در دوره‌ي جاهلي، گوسفندي را مي‌كشتند و خون آن را به ديوار كعبه مي‌ريختند كه خداوند از آن‌ها قبول كند ولي اسلام، اين عقايد را رد كرد.»

آيا امام حسين (ع) از چنين كاري راضي است؟!!

    ضمن قدرداني از بيان چنين سخنان ارزشمندي، آرزو مي‌كنم كه امثال آقاي حجت‌الاسلام اشكوري‌ها – مديركل اوقاف استان گيلان – كه مصداق مبارزه با خرافه‌پرستي را در قطع درختان كهنسال – يا به قول ايشان درختان مقدس‌نما – مي‌دانند، هم در باورهاي خود تجديد نظر كرده و به سيد قاسم يعقوبي‌ها بپيوندند و اجازه ندهند تا هيچ جاندار بي‌گناهي براي تبرك و امنيت خانه و اتومبيل و ديگر متعلقات ما آدم‌هاي خودخواه خون‌شان بر كف آسفالت خيابان‌هاي شهر ريخته شود و منظري شرم‌آور را بيافريند.

واي بر ما ...

    به راستي كه چه زيبا در آيه‌ي 37 سوره حج آمده است: «خدا اين خون‌ها و اين گوشت‌ها را از شما نمي‌خواهد، بلكه خداوند از شما پاكي و تقوا مي‌خواهد
    آري، به جاي تظاهر به دينداري و ريخت‌و پاش‌هايي چنين، اگر راست مي‌گوييم، درختي بكاريم، كبوتري را سيراب كنيم، در راه مانده‌اي را دست گيريم و آب را گل نكنيم.

يك نفر با موبايل دارد لابد از فوايد احترام به زيستمندان طبيعت سخن مي گويد!!

    در همين باره:
   – سخنان امام جمعه کاشمر در نکوهش قربانی کردن
   – بازتاب سخنان سيد قاسم يعقوبي در تارنماي انجمن حمايت از حيوانات

15 فکر می‌کنند “چرا مثل امام جمعه كاشمر كم داريم؟

  1. محمد افراسیابی

    محمد جان ای‌‌کاش این عکس‌ها را نمی‌گذاشتی!
    یکی از راه‌های مبارزه با خشونت پرهیز از نشان دادن اعمال خشونت‌آمیز است. دیدن مکرر این اعمال، موجب عادی‌شدن آن‌ وقایع زشت می‌شود و قبح مسئله را از بین می‌رود.
    در این‌جا موقع پخش اخبار، اگر به اجبار عکسی، فیلمی که نشان‌دهنده‌ی صحنه‌های خشونت‌آمیز باشد، ابتدا اخطار می‌دهند. برعکس آن‌جا که حیوانات زبان‌بسته را در ملاء عام زیر تیغ می‌برند، برای حفظ سلامتی خودشان یا مبارکی جشنی و انسان‌ها را در ملاء عام به دار می‌کشند به بهانه‌ی اصلاح جامعه.

    پاسخ:
    جناب افراسيابي عزيز، شما درست مي گوييد. اما حكايت در اينجا چيز ديگري است. اين مناظر، همان مناظري هستند كه متاسفانه اغلب به عنوان يك ارزش در كوي و برزن و حتا در مراسم جشن و عروسي قابل مشاهده هستند. هر روز مي توان پلاكهاي خوني اتومبيل آخرين مدلي را در خيابانهاي پايتخت ديد كه براي تبرك! خون حيوان زبان بسته اي به آن آغشته شده است! براي مبارزه با چنين رويه هاي خشونت محورانه اي بايد مصاديقش را نشان داد. اگر جنگ بد است و قتل عام انسانها منزجركننده است، براي نمايش چندباره تصاوير زنان و كودكان بي گناهي است كه در همين جنگها به ناجوانمردانه ترين شيوه ممكن به قتل مي رسند كه آخرين نمونه آن در غزه، هنوز تر و تازه است. آيا فكر مي كني اگر پوشش گسترده تلويزيوني از جنايت اسراييل در غزه نبود، جنگ طلبها آن را متوقف مي كردند؟!!

  2. محمد افراسیابی

    نه، با استدلالت موافق نیستم. خشونت، خشونت می‌آفریند. درست که عکس عمق فاجعه را نشان می‌دهد ولی قلم تواناتر از دوربین است. من با نشان دادن این خشونت‌ها میانه‌ای ندارم.
    کاش از این امامان جماعت بیشتر می‌داشتیم که مبلغ مهر هستند نه چون آنان که از محراب نماز جمعه، آرزوی تروریستی را می‌کند که تیری به مخالفش زند.
    ای کاش! و ای‌کاش که ما از خرد خدادادی خویش می‌توانستیم بهره‌ای گیریم!

    پاسخ:
    موافقم! كاش شمار چنين روحانيون خردمند و صلح‌طلبي نه فقط در بين مسلمانان كه در بين ديگر اديان نيز افزون شود تا ديگر شاهد به خاك و خون كشيده شدن انسانها به بهانه‌ي دين نباشيم. آيا مي دانيد تاكنون چند ميليون انسان در جنگهاي درگرفته بين پيروان همين اديان آسماني جان خود را از دست داده اند؟! چرا؟!!
    به هر حال، موافقم كه خشونت، خشونت مي آفريند؛ اما با چنين استدلالي بايد سينماي جهان را تعطيل كرد! چرا كه سينماي امروز جهان، و به خصوص سينماي هاليوود كاري با چشمان ما كرده است كه ديگر بسياري از فجايع انساني در نظرمان، موضوع پيش پا افتاده اي به نظر مي رسد! ما براي بيزينس خود، جنايتي بزرگ را ترتيب داده ايم: و آن جنايت نامش، مرگ عاطفه و وجدان انساني است.

  3. بازتاب: مهار بیابان زایی » بایگانی » چرا هنوز می‌توان مصادیقی از حیوان‌آزاری را در ایران دید؟!

  4. بازتاب: مهار بیابان زایی » بایگانی » این رسم را لطفاً پایان دهید مدیران عزیز مملکتی!

  5. بازتاب: مهار بیابان زایی » بایگانی » وقتی که آخوندهای سبز می‌آیند! این بار از باغ شوکت‌آباد بیرجند …

  6. گرداب

    سلام برادر بزرگوارم
    برای اینکه دنیا را بهتر ببنیم و روشن فکر شویم لازم نیست که به قله های مرتفع بریم ، بهتر است همه افکارمون و همه سخنانمون و همه نوشته هامون از روی عقل و منطق صورت بگیره نه اینکه از روی تعصب و جبهه گیری چه از روی جهالت و چه از روی دشمنی ضربه به دین و آیین خود بزنیم.

    ما مسلمانیم و شما هم که از اسمتون پیداست ( محمد ) تو یه خانواده مسلمان بدنیا اومدین .

    آیا تا بحال شما قرآن خوندین؟
    آیا تا بحال از سخنان پیامبر چیزی شنیدی یا خوندی؟
    اصلا میدونی هدف از خلقت انسان چی بوده؟
    اصلا میدونی چرا قبل از اینکه انسان خلق بشه خداوند این همه موجودات و درختان و میوه ها و… رو خلق کرده؟؟؟؟
    اصلا میدونی هدف از خلقت دایناسورهای عظیم الجثه قبل از خلقت انسان چی بوده؟
    اگه یه کم فکر میکردی به تمام این سوالات میرسیدی!!!

    متاسفانه ما ایرانیا بدون تفکر یه حرفایی میزنیم و یا یه کارایی میکنیم که باعث ضربه های فراوانی به خودمون و اطرافیانمون میشیم.

  7. محمد درویش نویسنده

    سلام خواهر یا برادر گرداب عزیز:
    لطفن بیشتر توضیح دهید. من ربط کامنت شما را با محتوای این یادداشت درنیافتم.
    درود …

  8. iman

    قربانی گوسفند
    جنایتی عادی!
    دردی که کسی آن را درک نمی کند!
    گناهی بزرگ برای خشنودی الله!

    این رسم در کشورها و ادیان دیگر هم هست منتها برای خدایانی با نامهای دیگر!

    اگر انسان به اشتباه در حال حاضر گوشت میخورند ، میتواند مانند انسان حیوانها را بکشد ،
    میتواند آنها را بیهوش (مثلا با شوک برقی مانند کافران ) کرده بعد جنازه آن را مصرف کند

    به عنوان یک پزشک عرض می کنم
    این طرز فکر اشتباه هم که مذهبیون دارند که با این طرز کشتن خون گوشت می رود وگوشت بهتر و. …
    از نظر علمی و پزشکی کاملا اشتباه هست

    درضمن توجه کنید تفاوت بزرگ معنایی و تاریخی بین دو کلمه قربانی و کشتن هست
    اگر دوست داریم به عنوان فردی مذهبی قربانی کنیم ، میتوانیم با دادن پول آن به یتبمان ، مراکز خیریه ، ساخت بیمارستان و…
    کارهایی زیبا و خوب انجام دهیم

    خیلی ممنون از درج این مطلب
    ایمان . ن

  9. علی

    آفرین به این مرد شریف(حاجی یعغوبی)با این روشن فکریش.به این مرد باید گفت افتخار کاشمر
    باتشکر

  10. حمید مقدم

    آفرین به آقای یعقوبی. در کشور اسلامی ما از این خرافات ها زیادند که ایشان به یک نمونه اشاره کرند و امید میرود که در راستای از بردن خرافات و خرافه پرستان دولت حمایت بیشتری کند و رهبران دینی هم در این صحنه خضور داشته باشند . چراکه امروزه خرافات با زندگی مردم ما اجین شده است ..
    ریختن خون شیطان را خشنود میکند چرا که او خون و خونریزی را دوست میدارد و از ان لذت میبرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *