استفاده‌ي ابزاري از عقاب در آمريكا!

عقاب؛ نماد قدرت در آمريكا!

 

     عقاب، يكي از پرقدرت‌ترين، زيباترين و بلندپروازترين موجودات شناخته‌شده در جهان است و دقيقاً به دليل همين ويژگي‌ها از ديرباز مورد توجه آدم‌زميني‌ها قرار داشته و دارد! امّا علاوه بر حضور پررنگ اين پرنده‌ي مغرور و دور‌پرواز در آثار ادبي و فرهنگي و تاريخي جوامع مختلف، بسياري از صاحبان قدرت از امپراطوري  رايش سوم در آلمان نازي گرفته تا دولت فدرال آمريكا! نيز علاقه‌مندي خاصي به اين پرنده نشان داده، به نحوي كه امروزه كمتر كسي است كه نداند، مشهورترين نماد آمريكاي امروز، تصويري از چهره‌ي مغرور و نگاه تيز اين پرنده است؛ چهره‌اي كه البته در فاجعه‌ي 11 سپتامبر، براي نخستين‌بار اشك ريخت!
نكته‌ي جالب و البته خجالت‌آور اين است كه شمار عقاب‌هاي آمريكا در طول چند دهه‌ي گذشته به شدّت در حال نزول قرار گرفته و به دلايل متعددي كه مهمترين آنها، فشارهاي انساني و شكار بي‌ضابطه‌ي آن اعلام شده است، در سياهه‌ي جانداران در معرض انحطاط قرار گرفته بود؛ نكته‌اي كه براي سردمداران الاغ‌نشان (حزب دموكرات) و فيل‌نشان (حزب جمهوري‌خواه) آمريكايي بسيار گران آمده بود. در نتيجه، دولت فدرال تصميم گرفت با اختصاص بودجه‌اي قابل توجه از روند انقراض اين پرنده‌ي زيبا جلوگيري كند؛ اقدامي كه سرانجام امسال نتيجه داد و همزمان با جشن‌هاي چهارم جولاي (روز استقلال آمريكا) اعلام شد كه شرايط زيست اين پرنده، مجدداً به وضعيت مطلوب برگشته و شمار آنها در حد قابل‌قبولي (بيش از يازده هزار) قرار گرفته و در نتيجه، از سياهه‌ي قرمز (گونه‌هاي در معرض خطر) خارج شد.
      امّا اينك، طرفداران محيط زيست در آمريكا، از دولت مركزي خويش خواسته‌اند تا اين اقدام را همچنان ادامه داده و براي نجات 279 گونه‌ي جانوري ديگر آمريكا كه همچنان در سياهه‌ي قرمز و خطر انحطاط قرار دارند، تمهيداتي شايسته اعمال دارد.

عقاب ؛ به راستي پرنده‌اي زيباست …

     نتيجه‌ي اخلاقي!
     عقاب شانس آورد كه سمبل قدرتمندترين و ثروتمندترين كشور جهان بود و توانست از اين رانت دولتي! بيشترين بهره را برده و حالا حالاها خيالش از بابت پروازي مطمئن – دست‌كم – در آسمان كشور پهناور آمريكا راحت باشد. درست همان‌گونه كه خرس پانداي چيني شانس آورد و دولت چين براي جلوگيري از انقراضش، مجبور به صرف ميليون‌ها دلار بودجه و جذب بهترين بوم‌شناسان و جانورشناسان جهان شد. امّا اين دليل نمي‌شود كه ديگر حيواناتي نيز كه سمبل كشورهاي ديگر جهان هستند، از چنين بختي برخوردار باشند! كه نمونه‌ي آشكار آن شير ايراني است؛ حيوان پرشكوهي كه سال‌ها در نشان پرچم ملّي ايران هم جاخوش كرده بود و حتا همين اواخر، جناب حداد عادل تمايل ضمني خويش را براي اهتزاز دوباره‌ي آن نشان معروف بر سردر بهارستان هم اعلام كرد؛ اما … و امّا دولت شاهنشاهي گذشته‌ي ايران با همه‌ي ادعاهايش نتوانست از انقراض اين حيوان ارزشمند جلوگيري كند. براي همين است كه انتشار خبرهايي كه نشان مي‌دهد هنوز حدود شصت شير ايراني در هندوستان حضور داشته و حتا گفتگوهايي براي انتقال بخشي از آنها به سرزمين اجدادي‌شان (منطقه‌ي حفاظت‌شده‌ي دشت ارژن در استان فارس) هم انجام شده، مي‌تواند بسيار مسرت‌بخش باشد.
     در عين حال گويا با توجه به بيشينه‌ي دانستگي حاكم بر دولت‌سالاران جهاني، چاره‌اي نداريم جز آن كه همدردي عميق خود را با ديگر جانداراني كه اين بخت را هيچگاه نيافته‌اند تا به نشان ملّي هيچ كشور و ملّت و حزبي بدل شوند، اعلام داريم!

   براي مطالعه بيشتر

   – بيوگرافي عقاب!

  – دو مقاله روزنامه لس آنجلس تايمز را در شماره ديروز و پريروز در همين ارتباط بخوانيد.

10 فکر می‌کنند “استفاده‌ي ابزاري از عقاب در آمريكا!

  1. سپهر سلیمی

    سلام استاد
    فیلترینگ من را از خواندن مطالب وبلاگتان کم نصیب کرده متاسفانه.
    راستی در اصفهان خبرهایی شنیده میشه که ظاهرا سفر استیون هاوکینگ به ایران لغو میشه و حضور ایشون مشخص نیست.
    سبز وپایدار باشید

  2. ف.ت

    جالب بود.
    اما وقتی از تعداد 11000 عقاب به عنوان عدد قابل قبول برای تعدادی از پرنده ها یاد کردید و آن را خارج از خط قرمز خواندید متوجه اختلاف فاحش این عدد با تعداد انسانها شدم.

  3. یوسف

    من از عقاب خیلی خوشم میاد. چون عقاب هنگام پروازمخالف باد بالها شو باز میکنه واین باعث میشه که به اوج بره.

    پاسخ:
    اصولا هر موجودي كه بتواند خلاف جريان رود شنا كند، ماندگار خواهد شد دوست من!
    موفق باشيد

  4. جوملا

    سیار عالی بوى با تشکر از موضوعات زیبا و جالب شما و با امید پیشرفت روزافزون شما در بهبود این سایت

  5. فرهنگی – تاریخی - صنعتی

    با سلام،
    نمیخواهم آیه نحس باشم ولی این عقاب آمریکا را که در حال انقراض بود و با انتقالش به ایالت دیگر آمریکا نجات دادند، خودش شده بلای جان حیوانات بومی آن منطقه و میرود که نسل آنها را از زمین پاک کند بطوریکه طرفداران محیط زیست اکنون با مشکل جدی دیگری روبرو شدند.
    بشر زیاده روی کرد و تعادل بخشی از طبیعت را بهم زد. بشرهای دیگر آمدند که زیر ابروی طبیعت را بردارند، دارند میزنند و کورش میکنند.
    فکر کنم از نیمه دانستن و خطراتش پیشتر نوشته باشم، بخاطر همین اینجا فقط یادش میکنم.
    فقط محض اطلاع بود. منهم اینرا نمیدانستم و دوهفته پیش بصورت اتفاقی خواندم.

  6. محمد درویش نویسنده

    درود بر شما …
    در این باره اگر لینک مقاله یا گزارشی علمی و مستند را دارید، لطفا برایم ارسال دارید.

  7. فرهنگی – تاریخی – صنعتی

    با درود
    لینک مقاله ای را که خواسته بودید پیوست کردم. تنها مطلبی که هست این میباشد که مقاله از مجله اشپیگل و بزبان آلمانی است.
    مقاله ای مشابه آن اما در رابطه با موشها و دخالت بیجای انسان در طبیعت را که بزبان فارسی نوشتم نیز همراه میکنم شاید بکارتان آید.
    موفق و پیروز باشید.

    http://www.spiegel.de/wissenschaft/natur/0,1518,692764,00.html

    http://farhangi-sanati.blogspot.com/2010/04/blog-post_06.html

  8. بازتاب: مهار بیابان زایی » بایگانی » عقاب ها را جان دادیم تا روباه خاکستری را جان گیریم؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *