چرا ژاپن، ايران نيست؟!

اين تصوير را نگاه كنيد تادريابيد چرا نظم ژاپني‌ها در جهان زبانزد است؛ چرا توليد ناخالص داخلي‌شان از مرز 5 تريليون دلار مي‌گذرد و چرا دومين قدرت بزرگ اقتصادي جهان هستند؟ در حالي كه در كشوري زندگي مي‌كنند كه متجاوز  از 1500 بار در سال مي‌لرزد و مساحتش از دو سوم كشورهاي جهان كوچك‌تر است!

بي ربط:
يك هفته است كه همه چيز در شهرستان فيروزكوه تقريباً فلج شده است؛ زيرا چندين رخداد زلزله با قدرت 2 تا 3.5 ريشتر را تجربه كرده است؛ رخدادي كه براي ژاپني‌ها چيزي شبيه لطيفه يا قلقلك صبحگاهي است!

بي‌ربط‌ تر:
ژاپن حدود يك پنجم ايران مساحت دارد؛ دو برابر ايران جمعيت دارد؛ يك ده هزارم ايران منابع طبيعي و سوخت‌هاي فسيلي دارد و حدود 40 برابر ايران توليد ناخالص داخلي دارد!

79 فکر می‌کنند “چرا ژاپن، ايران نيست؟!

  1. شقایق

    این آماری که دادید یه جورایی افسانه ای بود!

    پاسخ:

    منتها افسانه سیاه!

  2. شقایق

    البته فکر کنم این ماشین پلیس به سرقت رفته بوده و توسط یه عده ای معلوم الحال روی خط عابر پیاده پارک شده ؛ وگرنه اصلا پلیس “هیچ جای دنیا ” کار خلاف قانون و عرف و انسانیت ازش سر نمی زنه! یعنی من که ندیدم!!

    پاسخ:

    معلومه سقف محل کار خیلی محکمه! نه؟

  3. شقایق

    همیشه فکر می کنم کاش می شد
    به جای کاش گفتن و آرزو کردن و گاه فرار ؛ کاری از دستمان بر می آمد!
    پیش ترها زمزمه می کردم : دوباره می سازمت… و اکنون یاسی سرد سینه ام را مجروح می کند…

    هر چند می دانم و ایمان دارم که ما می توانیم و پیروزیم!

    پاسخ:

    آمین.

  4. مهتا

    بابا درویش جان دست نزار رو دلمون که خودش پر خونه !!!

    پاسخ:

    اتفاقاً به همین دلیل سعی کردم که روی مغز دست بگذارم تا دل!

  5. روشنک

    عدالت برای همه !.. شعاری که ژاپنی ها به آن پایبندند .. آنجا همه با هم در برابر قانون با هم برابرند .. اینجا بعضی ها برابرترند !.. : ( ..

    پاسخ:

    چه جور هم برابرترند! درود بر شما …

  6. هومان خاکپور

    یک ده هزارم و چهل برابر … اگر ژاپنی ها ایرانی بودند دیگه چی می شد یا برعکس، نه؟

    پاسخ:

    درسته … واقعاً چی می شد! پادشاه اسپانیا را که یادت هست در مورد اصفهان چه گفته بود؟

  7. سروی

    راستش من متوجه نشدم چی توی این عکس مهمه! تو رو خدا مسخره ام نکنین.

    اما آماری رو که دادین کاملا فهمیدم . فاجعه است . همیشه برای من سواله کشوری که اون همه مشکلات اسفناک جنگ و حملات اتمی رو به خودش دیده چطور تونسته باز هم سرپا بشه و اینقدر پیشرفت کنه اما کشور ما اینقدر عقب مونده . کشورمون از خودش هم عقب مونده . از ایران سالهای گذشته عقب مونده … متاسفانه!

  8. محمد درویش نویسنده

    درود بر سروی عزیز … می تونم بفهمم که چرا ماجرای این عکس را درنیافتی! من هم معمولاً در روز تولدم تمرکزم کاهش پیدا می کنه! فردا دوباره تصویر را بنگر. مطمئن هستم منظورم را درخواهی یافت.
    باز هم مبارک باشه.

  9. سروی

    قانونا الان حدود 3 ساعته که من به دنیا اومدم . باور کنید سخته !

    شما هم حالا ما رو دست بندازید! بچه که زدن نداره!

    اون ماشین پلیس روی خط عابر پیاده پارک کرده و اومدن جریمه اش کردن ( نمی دونم اسم اون اتفاقی که برای چرخ ماشین پیش آوردن چیه ) … درسته استاد؟

    پاسخ:

    ديديد گفتم بگذار روز تولد تمام بشه، همه چي درست مي شه! دقيقاً درست گفتيد … منظور اين تصوير روح قانون گرايي و عدالت محوري در ژاپن است كه همه در برابر قانون به يك چشم ديده مي شوند و حتا ماشين پليس را هم مي شود به دليل تخلف جريمه كرد. حالا مقايسه كنيد با ايران! آيا تاكنون شنيده ايد يا ديده ايد كه پليس، پليس را جريمه كند؟ حتا وقتي ماجراي كهريزك پيش مي آيد، تا مدتها انكار ادامه مي يابد و يا اگر خودرويي آدم را زير كند؛ مي گويند خودرو پليس را دزديده بودند! ندزديده بودند؟

  10. متین

    ای بابا
    ای بابا
    آقای درویش………..
    من سکوت میکنم چون الان یه چیز میگم فردا میان من و میگیرن. بعدش ساحل بی متین میشه

    پاسخ:

    دليل بسيار خوب و خردمندانه اي براي سكوت ذكر كرديد! آن را كاملاً درك كرده و به شما حق مي دهم.

  11. اشکار

    به جان درویش خان سوگند که به صرفمان نیست ژاپن بشویم
    برای ژاپن شدن که هیچ تایوان شدن باید در داخل و خارج از کشور بستر را برای پیشرفت آماده کرد و همه از اول الولین تا آخر الآخرین فرد کشور از خود گذشتگی کنند
    پی ژاپن را بی خیال شویم همینطوری در دزدی و وقاحت غوطه ور باشیم بهتر است اما… اما چیزی که مهم است پیشرفت گام به گام جامعه است مردم بسبت به 40 سال پیش وحشی گری خود را تا حدودی از دست داده اند نمنوه بارزش سینما 40 سال پیش جامعه سینمای آبگوشتی را می پسندید اما حال کسانی که ان فرهنگ را می پسندند محدود به قشر خاصی شده اند
    فراموش نکنیم که یک جامعه که 80 درصد ان بی سواد و دهاتی(می گویم دهاتی با تمام عقب ماندگی های ذهنی و پسرفت و فساد اخلاقی نه به نظر برخی عزیزان زحمت کش روستایی)بودند به هنگام برخورد و رودررو شدن با مدرنیته غربی چه واکنشی نشان دادند
    پس در حال حاظر افسوس ژاپن را نخوریم

    پاسخ:

    باشه … نمي خوريم!

  12. فرزان اسدی(ابوحنانه)

    سلام
    من فكر ميكنم اين به خودمون مرتبطه كه نمي خوايم!
    يك ايراني از وقتي كه بدنيا مي آد كنار گوشش مي گن ما اينجوري بوديم – اونجوري بوديم- فرهنگ غني داريم!- تاريخ داريم و …. بچه هم به همين ها دلش رو خوش مي كنه و تصويري از ساختن در ذهنش نمي سازد ولي ژاپني از وقتي كه دنيا مي آد در گوشش مي گن ما كشور فقيري بوديم و با تلاش رسيديم به اينجا- انرژي محدودي داريم – فرصت كمه و… به نظر شما اينجور نيست؟
    بدرود.

    پاسخ:

    از قضا اينگونه هم نيست كه مي گويي ابوحنانه عزيز! تاريخ ژاپن و سلحشوري هاي سامورايي ها براي نسل امروز هنوز هم اعتبار و احترام دارد و هنوز هم امپراطور در ژاپن از منزلتي بي نظير برخوردار است. من قبول ندارم كه داشتن تاريخ كهن مي تواند يك آفت باشد. مشكل در جاي ديگري است … مشكل در بي هويتي نسل امروز است؛ در اين كه اتفاقاً تاريخش را نمي داند و نمي خواند!

  13. بانو آنيموس

    اي آقا! اين كه چيزي نيست… ما توو ايران خودمون اينقدر نظم و همكاري داريم،‌ كه هر روز صبح كه من از سمت انقلاب به سمت ميدون آزادي ميام، اول انقلاب به سمت فردوسي تعداد زيادي پليس راهنمايي رانندگي مي‌ايسته تازه نيروي انتظامي و گ.ارد هم بهش كمك مي‌كنه و چند تا ماشين سفيد و سبز هم كنارشون مي‌ايستن كه خداي نكرده شيطون كسي رو گول نزنه، بره توي طرح ترافيك… مردم هم همشون با كمال ميل با پليس همكاري مي‌كنن و قانون به طرز زيبايي اجرا مي‌شه و آدم مي‌مونه از اين همه ادب مردم كه هرگز و در هيچ شرايطي به هم فحش نمي‌دن…

    پاسخ:

    جامعه پرخاشگر امروز، نتيجه سالها عدم توجه به نظام آموزشي و پرورشي كشور است. آن كشورها و ملتهايي در جهان سرآمد هستند كه بيشترين پول و سرمايه خود را در بخش آموزش و پرورش كودكان شان صرف كنند. بيش از 8 ميليون پروتده جديد در سال در محاكم قضايي گشوده مي شود! يعني از هر سه ايراني، دو نفر پايش به دادگستري كشيده شده است. اين يعني مرگ خاموش و دردناك يك ملت.
    درود بر آنيموس عزيز.

  14. حمید

    با سلام بر درویش بزرگ
    ممنون از درج مطلب در مورد ژاپن….واقعا دل هر ایرانی که برای وطن دلش بسوزه، با خواندن این مطلب ممکنه بترکه….:)، بله درآمد سرانه ژاپن با آنهمه منابع محدود بلای 40000 دلار در سال است در حالیکه در مملکت غنی ایران، بنده و امثال بنده بعنوان کارشناسی که کلی درس و دانشگاه گذرونده و زحمات زیاد در این کشور کشیده ایم در سال 8000 دلار بیشتر درآمد سرانه نداریم….دردمان را به که گوئیم……

  15. محمد درویش نویسنده

    لطف داريد حميد آقا … ماجراي عبرت آموز ژاپن نشان مي دهد كه تا چه اندازه ناليدن ها و بهانه آوردن ها براي عقب ماندن از قافله توسعه و پيشرفت، احمقانه و كودكانه است … راستي! “درويش بزرگپدرم بود كه رفت …

  16. شقایق

    منظورتون اصابت ناگهانی سرم با سقفه!اتفاقا یکی از مشکلات من همینه! قدم اون قدر بلند نیست که به سقف برسه باید به همین کی بورد و میز قناعت کنم ؛ ناچارا!

  17. بانو آنيموس

    مرگ خاموش در غالب بخش‌هاي زندگي ما داره اتفاق مي‌افته، تقريباً اغلب ما دچار مرگ تدريجي و بي‌صدا شديم… و البته غالب دوستان متاهلم رو مي‌بينم كه زندگيشون دچار طلاق خاموشه…
    و بايد ترسيد… از اون چيزي كه سر به توي دارد…
    ارادت عمو درويش…

  18. حسین

    دیروز ساعت 4 صبح که راه میافتادم فکر می کردم بیابانهای اطراف قم را از آدرس منابع طبیعی قم که همراه می برم می بینم اما ساعت حدودآ9 صبح کمپ منابع طبیعی آران بیدگل بودم ،علی رغم اینکه در ذهنم نبودید فضا به جانم چسبید و الان میبینم راهی که رفتم همان است که شما توصیه کرده اید (پیش از رفتن ندیدم ) و این احتمالآ یعنی حقیر کمی تا قسمتی پیوندکی با شما دارد.ندارد؟
    باسپاس بیکران

  19. محمد درویش نویسنده

    به شقایق: خوبه!

    به آنیموس: محشره!

    به حسین: منتظر دیدن عکسها و خواندن گزارشت از مرنجاب و آران و بیدگل می مانم.

    درود …

  20. سروی

    بله … درسته … همه اش درسته … شما هم درستید … دیگران هستن که اشتباهی شدن … دیگه …

    من همین تازگی یه تصادف کردم ، جناب پلیس ، جلوی چشم خودم از راننده ی مقابل رشوه گرفت .

    اما اقای درویش ، روح قانونگرایی و عدالت محوری باید اول تو مردم یه جامعه باشه تا به مسئولانش سرایت کنه یا اینکه این قانونگرایی و عدالت محوری بشه خواسته ی مردم از مسئولان .

    دیروز تو یه ماشین نشستم ، دو تا چراغ قرمز رد کرد . بهش می گم چرا این کارو می کنی ؟ میگه من 45 ساله راننده ام می دونم کدوم چراغ قرمز رو میشه رد کرد … بی توجه به اینکه چراغ قرمز اصلا قابل رد شدن نیست! نفس چراغ قرمز قراره این باشه!

    من منکر کمبودها ، بی مهری ها ، کینه های بی مورد و دلخوری های تبدیل شده به نفرت در ده ِ بالادست نیستم … اما باور کنید … خداوند سرنوشت هیچ قومی رو تغییر نمی ده مگر به دست خودشان… این رو دوست آسمانی مون در مصحف شریف گفته .

  21. محمد درویش نویسنده

    این بحث مرغ و تخم مرغ و این که کدام اول بودند، فکر نکنم در این دنیا حل بشه! می شه؟
    درست می گویید، مسئولان هم از دل همین مردمی بیرون می آیند که عدم تبعیت از قانون را در بسیاری موارد جرم نمی دانند!
    اما نباید فراموش کنیم که دیدن احمدی نژاد در حال دوچرخه سواری جمعیت بیشتری را به دوچرخه سواری ترغیب می کند تا دیدن درویش! نه؟

  22. سروی

    بله خوب … درسته . امسئولان ، مسئول ترند!

    مثل مسئولانی که میرن خون می دن! البته فرمالیته!

  23. سروی

    بشرطی که واقعا خون بدن و فقط برای فیلم برداری الکی دراز نکشن رو تخت و یه سر سوزن الکی رو با چسب بچسبونن رو دستشون!

  24. محمد گائینی

    زنده باد
    آقا سال 70 من داشتم تیله بازی می کردم!!!
    از شوخی گذشته از آشنایی با شما بسیار خوشحالم و امیدوارم بتونم از تجربیاتتون استفاده کنم
    اگر اطلاعات بیشتری در مورد غار دیو سفید دارین ممنون میشم انتقال بدین

  25. محمد درویش نویسنده

    محمد جان: تیله بازهای دیروز می توانند قهرمانان امروز باشند! نمی توانند؟ آن زمان برای اجرای طرحی تحقیقاتی با عنوان: بررسی ویژگیهای مرفومتریک حوضه آبخیز گرگان رود” به منطقه مورد نظر رسیدیم.
    یادش به خیر …

  26. اشکار

    درویش خان دریای معرفته درویش نیست سلطان الفقرا است این نازنین
    منکه اگه روزی پولدار بشم ثروتمو به پاش میریزم خوشبختش می کنم سند کویر لوط را به نامش می کنم نمی زارم دست حاج آقای ادارشون بهش برسه
    ماهی سفید واسش می خرم یک مخزن بنزین رو بنامش میکنم برای ماشین جیگری رنگش چهارتا رینگ اسپورت می خرم با یک سیستم صوتی جواد تا شیشه های سعادت آباد را بترکونه

  27. محمد درویش نویسنده

    اتفاقاً اروند هم با سیستم صوتی اُپس اُپس دار خیلی موافقه! هر وقت پولدار شدی بگو تا شماره کارت عابر بانکش را برایت اس ام اس کند!

  28. سارا احمدی

    سلام.وبلاگ جالبی داری.اگه به مشاوره روانشناسی احتیاج داری یه سر به وبلاگ من بزن.وبلاگم رو به دوستات معرفی کن.موفق باشی

  29. حسین

    ژاپن حدود یک پنجم ایران مساحت دارد ؛ ژاپن حدود یک پنجم ایران مساحت دارد و ژاپن حدود یک پنجم ایران ساحت دارد.

  30. حسین

    حسین گفته است ، بجان خودم حسین گفته است ،حسین گفته است؟
    خیلی……. ، …….. و ……. کرده گفته است.
    حسین کدوم ….. ه ؟

  31. حسین

    ساعت 3 با مداد آخه کیو اذیت کنم؟زنگ کدوم واحدو بزنم فرار کنم؟فرار نکنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *