چه معجزه‌ها كه مي‌توانيم ببينم، اما نمي‌بينيم!

آفتاب را به تو نمی‌دهم
تا خرده خرده بشکافی‌اش, و از آن هزار ستاره بسازی
ماه را به تو نمی‌دهم
تا به خاطر کوه نور، دریای مروارید را انکار کنی
ستاره‌ها را به تو نمی‌دهم
تا بگویی خوشا شب‌های بی مهتاب

آسمان را به تو می‌دهم
تا ندانی که چه باید کرد؟!

یدالله امینی

توماس شایان

توماس شاهان، يك هنرمند/فيلسوف و عكاس طبيعت‌گرا است كه تخصصش گرفتن عكس‌هاي بزرگ و پرشكوه از جاهاي مجلل و و افسانه‌اي نيست. برعكس او به دنبال آن چيزهايي است كه ما معمولاً نمي‌بينم، از بس كه به ما نزديك و دردسترس هستند!

زیباتر از این عینک هم سراغ دارید؟!

اين چشم‌هاي زيبا را نگاه كنيد تا دريابيد كه چه مي‌گويم؟ آيا هيچ چشم يا عينك گران‌قيمتي را مي‌شناسيد كه از نظر رنگبندي و هارموني و تقارن به پاي اين چشم‌هاي افسانه‌اي برسند؟
راستش بايد اعتراف كنم كه وقتي اين چشم‌هاي سحرآميز و زيبايي اعجازوارشان را ديدم، با خود گفتم: اگر من نتوانسته‌ام تاكنون از تماشاي اين زيبايي‌ها لذت ببرم، در حالي كه دم دستم بوده‌اند، چگونه مي‌توانم خود را راضي كنم كه زيبايي هماني است كه من مي‌بينم و معجزه‌اي در اين دنيا وجود ندارد؟

درست مثل رنگین کمان!

شما را نمي‌دانم؟ امّا من رفتم تا دوباره ديدني‌هاي پيرامونم را از نو ببينم. راستش بدجوری احساس می‌کنم که یدالله امینی عزیز حقیقت را گفته و حالا واقعاً نمی‌دانم که چه باید کرد؟!

یک شاهکار یا معجزه واقعی رنگها!

89 فکر می‌کنند “چه معجزه‌ها كه مي‌توانيم ببينم، اما نمي‌بينيم!

  1. محمد درویش نویسنده

    نه! اتفاقاً فكر كنم الان نبايد سبز پوشيده باشي … احتمالاً بايد از يك رنگ روشن تر استفاده كرده باشي! نكردي؟

  2. محمد درویش نویسنده

    ببين! سعي كن كمتر از كوره دربري و هرگز از قهر به عنوان يك حربه هميشگي استفاده نكني!
    چون سبب ريزش شتابناك اتوريته مي شود!

  3. یک وبگرد

    Ey khoda!bebinam nakone shoma inja doorbin darin?10

    پاسخ:
    دروبين لازم نيست … فقط كافيه تا ضرب زمين در ضربان دل دو تا آدم با هم هم افزايي و هارموني داشته باشه! اونوقت حتا لازم نيست كه كلامي بر زبان جاري بشه …

  4. محمد درویش نویسنده

    خب … خوشحالم كه نقاد نقاط ضعفت هستي و آنها را انكار نمي كني. بايد تلاش كني تا روحيه آتشين مزاجت را تعديل بخشي و هرگز در زمان عصبانيت كلامي بر زبان جاري نسازي كه بعد مجبور شوي نصف حقوق ماهانه ات را براي جبرانش هزينه كني!

  5. محمد درویش نویسنده

    من هم برايت بهترين ها را آرزو دارم و از آشنايي ات بسيار خوشحالم. اميدوارم طي يك دفاع جانانه بتواني بهترين داشنامه دكترا را ارايه دهي.
    درود …

  6. یک وبگرد

    Agha man asheghe shoma shodam be mola

    پاسخ:
    هميشه همين طور است … مواظب باش به آتش نرسي برادر!
    چو عاشق مي شدم گفتم كه بردم گوهر مقصود
    ندانستم كه اين دريا چه موج خون فشان دارد

  7. یک وبگرد

    jaryane nesfe hoghoogh chie?daram shak mikonam ha!

    پاسخ:
    به چي شك مي كني رفيق؟ به من يا خودت يا زندگي يا …

  8. محمد درویش نویسنده

    دوست سپيد پوش و نيك نهاد من! همه ما اشتباه مي كنيم. اما برخي آنقدر شهامت و خردمندي ندارند تا آن را بپذيرند و شجاعانه اعتراف كنند. براي همين دوباره و دوباره آن اشتباه را تكرار مي كنند. هر خطا و نقصي را مي شود مهار يا جبران كرد، به شرط آن كه در گام نخست ياد بگيريم كه انكارش نكنيم.

  9. یک وبگرد

    Dooste azizam,emrooz cheghadr dar kenare shoma boodan ,khosh gozasht,az in ke emkane an ra be man dadid motshakeram.

    پاسخ:
    من چنین امکانی ندادم. تو خودت این امکان را بوجود آوردی. با طرز سلوک صمیمانه ات و روحیه صاف و صادقانه ات. منتی نیست. درود.

  10. یک وبگرد

    Fekr mikonam man eshtebah haye poshte sar ham mortakeb mishavam va hanooz ghabli ra eslah nakarde ,eshtebahe ba’di ra mortakeb mishavam.bayad ye fekri be hale khodam konam ke hamishe hame ra mesle khodam sade va khales mipendaram!

    پاسخ:
    اشکال از سادگی تو نیست رفیق. مگر سهراب نمی گوید: ساده باشیم، چه در باجه یک بانک، چه در زیر درخت؟ یادت باشد که در این دنیا یک راز بزرگ اما ساده وجود دارد؛ این که هر کسی آب دل خود را می خورد. اینکه همیشه یه رفیق آسمونی وجود داره تا هوای آدمهایی که با دلشون زندگی می کنند رو داشته باشه. نگاه کن به خودت و موقعیتی که امروز داری. کار کردن در چنین محیطی با همکارانی که دوستشان داری، کم شانسی نیست. هست؟

  11. محمد درویش نویسنده

    شب های من همیشه عاشقانه است؛ درست مثل روزهایش … حقیقتش را بخواهی آدم در هر جایی می تواند عشق کند، حتا در اداره! نمی تواند؟ همه چیز بستگی به خود آدم دارد.
    نگاه توست که رنگ دگر دهد به جهان
    اگر که دیده ات خو نکند به بد دیدن
    اگر که دل بسپاری به مهرورزیدن.

  12. عسل مهر

    سلام
    چه نکته جالبی یا به قول سهراب”چه فکر نازک غمناکی” چه انسان هائی پیدا میشوند! حالا ما هی چپ و راست از خودمان عکس میگیریم!
    و چه گپ جالبی داشتید با این دوست جدید وبگرد و حوصله ای ستودنی در مفایسه با دوستانی که حتا جواب سوال خواننده ها را نمی دهند. راستی میتوانید حدس بزنید من متولد چه ماهی هستم؟ ظاهرن استعداد غیب گوئی دارید تا حدی(چشمک) اگر قدم رنجه کنید به وبلاگ نو پا و ناقابل من خوشحال میشوم ضمن اینکه ماه تولدم را هم نوشته ام!!

    پاسخ:
    می بینم که جمع جمع پاییزی شده … اونهم از نوعی آذری اش! ممنون از لطفتان … به امیرخان سلام مفصل برسانید و بگویید: بدجوری بلیطش برده است. کاش بلیط این رفیق ما نیز ببرد! راستی! انتخاب عسل مهر هم خود گویای آدمی برون گراست که با احساسش زندگی می کند و هرگز فرمان را به دست مغز نمی سپارد؛ آدمی که به همین دلیل با کیفیت ترین خنده ها را در طول 29 سال گذشته درک کرده و البته تا دلتون بخواهد اشک هم ریخته! نریخته؟

  13. نفیسه ب

    سلام آقای درویش،
    من هم با دیدن عکس های کتاب “The buzz about bees” به این نتیجه رسیدم که “چشم ها راباید شست”. باز هم حرف هایتان مثل سخن عشق نامکرر است، همیشه ما را به نیکی ها می خوانید. ( کی می شود ما به درستی از عهده ی لبیک به این فراخوان برآییم؟… زمان برای هشیار شدن من نمی ایستد)
    سپاسگزارم.

  14. محمد درویش نویسنده

    درود بر نفیسه عزیز … حال و هوای شیراز آن شهر عزیز نارنجستانی من چگونه است؟ اوضاع وبلاگ دانشکده داروسازی چی؟ همچنان پر تنش و پرانرژی است؟ یادم رفت آن دفعه بهت بگویم که چقدر پاسخهایت بزرگتر از سن شناسنامه ای ات بود دختر! قدر خود را بدان و آگاه باش که زمان لازم نیست برای هشیار شدن تو بایستد! تو او را دودر ِ کرده ای کلک! درود …

  15. عسل مهر

    در مورد خنده و گریه تا حدودی بله .ولی من که آذری نیستم شما هم که افتخار ندادین به ما سر بزنین .من مهری هستم!!.ببخشید منظورتون از امیر؟؟

  16. محمد درویش نویسنده

    درودی دوباره! فکر کنم شما می نویسید: مهر عسل و می خوانید: عسل مهر! لطفاً نشانی وبلاگی که برای من درج می کنید را دوباره چک کنید تا پاسخ پرسش های تان را دریابید. شب خوش!

  17. محمد درویش نویسنده

    اشکالی ندارد، عاشقی و هزار دردسر! بخصوص اگر آدم متولد ماه مهر هم باشد! فقط من نگران آن یکی عسل مهر یا مهر عسل هستم!

  18. بازتاب: دل نوشته ها » در توصیف یک زیباچشم فومنی!

  19. پارسا لیلاز

    نوشته و عکس هایش بسیار جالب بود.از راهنمایی که کردید و من را به اینجا رساندید ممنونم.موفق باشید آقای دکتر .

  20. اسماعیل مددی

    محمدجان کار توبسیار شایسته و در خور تقدیر است طبیعت را عشق است.

  21. بازتاب: مهار بیابان زایی » بایگانی » لطفاً به زنبورها دقت کنید ؛ شاید آنها هم ایستاده می‌میرند!

  22. بازتاب: چشمان زيبا « پيشگو

  23. negar

    بسیار زیبا
    همیـــــــــــن نزدیــــــــــکی ها شاید یادمان برود هنوز زیبایی هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *