🔴تصادف، خودرو ملی، ESP و محیط زیست!🔴

🇮🇷: @darvishnameh

🔴تصادف، خودرو ملی، ESP و محیط زیست!🔴

🖌نهمین یادداشت محمّد درویش در #ستون_قلم_سبز همشهری، ۱۸ بهمن ۹۶:

۱⃣ آمارها می گوید در بین ۱۹۰ کشور مورد بررسی، ایران رتبه ۱۸۹ از منظر تصادفهای رانندگی ناایمن در جهان را داراست. همان آمارها اشاره میکند به ازای هر ۱۰ هزار خودرو، ۹ نفر در جهان جان می بازند، اما این رقم در ایران بیش از ۴۰۰ درصد بیشتر، یعنی ۳۷ نفر است!
👇
https://mehrnews.com/news/2850605

۲⃣ چنین فاجعه شرم آوری در صنعتی رخ میدهد که بیشترین حمایت ممکن یک دولت و حاکمیت را دستکم در طول شش دهه گذشته داشته تا بتواند همچنان روزی دو هزار دستگاه خودرو به بازار ارایه دهد. با این وجود، حتی یک خودرو در حد رقابت در بازارهای جهانی نتوانستیم تولید کنیم؛ در حالیکه رقیب ما، کره جنوبی که همزمان با ما صنعت خودروسازی را آغاز کرد – و ظریف دیروز او را تهدید کرد! – اینک سهم بزرگی از بازار خودرو جهان را دراختیار دارد! چرا؟

۳⃣ یک دلیل تلفات بالای رانندگی و تصادفهای منجر به مرگ و نقص عضو، نداشتنِ سامانه الکترونیکی کنترل پایداری موسوم به ESP است. سامانه ای که بیش از دو دهه از ورودش به بازار خودروسازی جهان می گذرد و توانسته آمار تصادفها را تا یک دهم و بیشتر کاهش دهد. اما متاسفانه به دلیل پایین نگه داشتن قیمت تمام شده خودروهای داخلی، عملاً مشترکین ایرانی از چنین سامانه ای محروم هستند تا همچنان بیش از ۲۵ هزار نفر در سال تلفات داده و ده برابر این رقم هم زخمی و معلول و چند برابر آن آسیب دیده روحی. چرا؟

۴⃣ چرا به بهانه حمایت از اشتغال در برابر تداوم چنین جنایتی همه سکوت کرده ایم که هیچ، وام ۲۵ میلیون تومانی با شرایط آسان هم در اختیار متقاضیان نگون بخت ایرانی برای خرید این ارابه های مرگ قرار می دهیم؟!

۵⃣ آیا هرگز به حجم خسارتهای وارده به اقتصاد ملی ناشی از آثار مالی و معنوی این تصادفها دقت کرده ایم؟ آیا می دانیم که مصرف روزانه ۸۱ میلیون لیتر بنزین در ایران بیش از ۱۰ برابر رقم مشابه در ترکیه با همین جمعیت و تعداد خودرویی به مراتب بیشتر است؟ آیا می دانیم چشم بستن به کیفیت پایین خودروهای داخلی به معنی تداوم خودرومحوری در مبلمان شهری، نبود اعتبار لازم برای ایجاد مسیرهای ایمن پیاده روی، #دوچرخه_سواری و ساخت مسیرهای BRT و مترو است؟ آیا می دانیم سالانه بیش از یکصدهزارنفر از شهروندان ایرانی در اثر آلودگی هوا دچار مرگ زودرس می شوند؟ آیا متوجه نابودی وقت ایرانیان در ترافیک به میزان ۵۰ میلیون ساعت در روز – معادل بودجه یک سال وزارت آموزش و پرورش، یعنی: ۲۵ هزار میلیارد تومان – هستیم؟

۶⃣ چگونه است که فقط اشتغال دیده می شود، اما خسارتهای جبران ناپذیر تداوم این صنعت پرلکنت بر کیفیت زندگی ایرانیان لحاظ نمی شود؟ کجای این روش با تدبیر و امید و با مرام محیط زیستی دولت شما، جناب آقای #حسن_روحانی تطابق دارد؟ مگر سخن از شفاف سازی نمی زنید، لطفاً شفاف بیان کنید که چرا جان ایرانیان کمتر از رشد کوتاه مدت اقتصادی برای دولتمردان شما می ارزد و این سیاست چه نسبتی با توسعه پایدار دارد؟! با چنین روندی، آیا ما نیاز به دشمن خارجی برای نابودی امید در ایران داریم؟ لطفاً پایان دهید به ساخت ارابه های مرگی که یارای رقابت با بی کیفیت ترین خودروهای چینی در جهان را هم ندارند و شهرهای ما را از نفس انداخته، آسمان را تیره و ترافیک را به مرزهای فاجعه نزدیک کردند.
همین و تمام.

📥 لینک یادداشت در همشهری:
👇
https://goo.gl/mjuKBG


.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.