تصاويري از بزرگترين فروچاله شناخته شده در ايران

    بعدازظهر ديروز به همراه عمار رفيعي امام و علي‌اكبر كريمي در حوالي روستاهاي بابان و قزل‌جه در يك كيلومتري غرب شهر كبودرآهنگ بوديم؛ شهري كه چند روزي است به واسطه‌ي پديدارشدن بزرگترين و ژرف‌ترين فروچاله‌ي كشور، به مركز توجه پژوهشگران كشور، به ويژه در حوزه‌هاي مرتبط با دانش زمين‌شناسي، آب‌شناسي، محيط زيست و پيكرشناسي زمين بدل شده است.

حتا همان گونه كه در تصاوير مي‌بينيد، اينك اين فروچاله‌ي عظيم و پرهيبت – كه بيستمين فروچاله منطقه در طول 10 سال اخير به شمار مي‌رود – به يكي از اصلي‌ترين گردشگاه‌هاي منطقه بدل شده و نه‌تنها اهالي كبودرآهنگ، كه بسياري از مردم ساكن تا محدوده‌ي 60 كيلومتري اين فروچاله، با زن و فرزند خود را به اين محل رسانده و ساعتي در كنار آن توقف مي‌كنند.

جالب آن كه در گفتگويي كه با ايشان داشتم، اغلب اهالي به خوبي از اصلي‌ترين دليل پديدآمدن اين فروچاله آگاهي دارند، امّا نمي‌دانند كه چه بايد كرد!

ظاهراً جوان ترها زياد خطر را جدي نمي گيرند!

ظاهراً جوان ترها زياد خطر را جدي نمي گيرند!

    گفتني آن كه از جمله مهمترين علت‌هاي رخداد فروچاله بايد به تشديد پديده‌ي انحلال سنگ‌هاي آهكي، گچ و نمك و نيز كاهش حجم رسوبات كم چگال اشاره كرد كه متهم رديف نخست در بروز اين پديده در دست‌كم 90 درصد موارد، بهره برداري غير اصولي و افراطي از آب‌هاي زيرزميني است.

     يك نكته‌ي حايز اهميت ديگر آن كه پديده‌ي نشست زمين در شعاعي به طول 400 متر از مركز فروچاله – حتا با چشم غير مسلح – كاملاً آشكار و نمايان است و حتا ميزان نشست زمين در امتداد شمالي فروچاله به مراتب بيشتر بوده و بيم آن مي‌رود كه دامنه و ابعاد اين عارضه‌ي خطرناك به سرعت گسترش يابد. در حالي كه هيچ تمهيد امنيتي براي دورنگه‌داشتن مردم از اين منطقه پيش‌بيني نشده است!

     كاش از اين حادثه – كه مي‌توانست ابعادي مرگ‌آفرين هم داشته باشد – عبرت گرفته و از اين پس در چيدمان توسعه‌ي خويش، به بنيان‌ها و توانمندي‌هاي بوم‌شناختي سرزمين بيش از پيش توجه كرده تا ناچار نباشيم براي تأمين آب نيروگاه حرارتي شهيد مفتح همدان – در جوار اين ناحيه – بيش از يكصد و 10 حلقه چاه عميق حفر كنيم و افزون بر آن بيش از 80 درصد آب قابل استحصال استان را همچنان با راندماني در حدود 30 درصد به مصرف كشاورزي برسانيم.

     يادمان باشد كه استان همدان در طول يك دهه‌ي گذشته شاهد بيشترين رشد و افزايش جمعيت بوده كه نه‌تنها گراني سرسام‌آور زمين و مسكن را در پي داشته است، بلكه به گفته‌ي دكتر مجتبي حيدري، استاد زمين‌شناس دانشگاه بوعلي در دهه‌ي اخير ميزان اُفت آب در دشت مركزي همدان تا 40 متر گزارش شده است كه حقيقتاً هراس‌انگيز و بي سابقه است. به ويژه اگر بدانيم ميانگين افت آب در كل كشور براي سه دهه گذشته 15 متر بوده است.

    آخرين نكته اينكه تاكنون علاوه بر ايران، مردم ساكن در شمال كشور چين و نيز ايالت‌هاي كاليفرنيا، فلوريدا، تگزاس، آلاباما، ميسوري، كنتاكي، تننسي، پنسيلوانيا و … خسارت‌هاي فراواني را از اين پديده متحمل شده‌اند.

 

      لينك‌هايي براي آگاهي بيشتر:
– نحوه شکل گیری فروچاله های ریزشی دشت جابر بدره، استان ایلام، کنفرانس بررسی خطرات فروچاله ها در مناطق کارستی، دی ماه 84، کرمانشاه، ص 178
– نشست ۲ مترى زمين در جنوب تهران
– ارتباط بين فروچاله‌هاي دشت فامنين، قهاوند و كبودرآهنگ با سنگ كف منطقه – منوچهر اميري
– احتمال نشست زمین در اراضی وسیعی از تهران
– بررسي مكانيزم تشكيل فروچاله‌هاي حاشيه نيروگاه همدان
– عوامل تشکیل فروچاله های دشت فامنین – قهاوند در استان همدان
– علل و مكانيسم تشكيل فروچاله‌ها در دشت فامنين – كبودرآهنگ
– فرونشست‌ها و خطرات آن در ايران
– كنفرانس بررسي خطرات فروچاله ها در مناطق كارستي برگزار شد

35 فکر می‌کنند “تصاويري از بزرگترين فروچاله شناخته شده در ايران

  1. نيلوفر

    خيلي ممنون از اطلاعات جامعي كه در اختيار همگان قرار داديد . ميخواستم بدانم فاصله از سطح دريا چقدر است؟
    هميشه در دشت اتفاق ميافتد و يا در كوهستان هم اين مهم اتفاق ميافتد و امكان بوجود امدنش هست؟؟

  2. صابر

    این پدیده در شهرستان ما اتفاق افتاده است به نظر من علت صد درصدی آن نیروگاه به ظاهر اتمی شهید مفتح می باشد

  3. مهدی

    چرا زمین شناسان در مورد حفره خالی زیر این چاله ها تحقیق نمی کنن حتما زیر اونا خالیه که زمین ÷ایین میره احتمال داره با توجه به اهکی بودن منطقه غارهای زیبائی در زیر اونها باشه مثل غار آهکی علیصدر

  4. افراز

    ممنون از شما. توضيحات كاملي داديد اميدوارم تدابير درستي در اين رابطه بشه (مورد توجه مسئولين محترم…!)

  5. مریم

    پایان نامه من در مورد این موضوع بود احتمالا باورش سخته ولی این فروچاله نتیجه برداشت بی رویه ابهای زیر زمینی هست البته کمی هم احتمال انحلال اهک هست که باید خاک منطقه بررسی میشد که حتما بررسی کردند

  6. علی

    سلام…….گفتید که شعاش 400 متره…لطفا ارتفعشو حتما بهم بگید…اگه برا ایمیلم بفرستید که خیلی عالی میشه..متشکر منتظرتونم

  7. علی

    لطفا ارتفاعشو به ایمیلم بفرستید..
    در ضمن ازتون خواهش مینم اگه اطلاعاتی در مورد بزرگترین فرو چاله های جهان و ایران(از نظر شعاع…ارتفاع…علت بوجود امدن)دارید رو حتما به ایمیلم بفرستید..
    اگه این کارو بکنید خیلی خیلی ممنمونتون میشم

  8. علی

    سلام …در نظر قبلی ازتون خواسته بودم که قطر و عمقش رو برام ایمیل کنید..
    لطفا این کار رو بکنید…
    در ضمن اگه در مورد بزرگترین فروچاله های دیگه ایران و جهان اطلاعاتی دارین برام بفرستین…
    متشکر منتظرتونم

  9. محمد درویش نویسنده

    متاسفانه الان حضور ذهن ندارم و اعداد دقیق را فراموش کرده ام. اما فکر کنم قطش حدود 40 الی 50 متر و عمقش بیش از 20 الی 25 متر بود.

  10. احمد فتحی

    چاه دریا و گودال اختیار آباد ، پدیده نادر زمین شناسی
    در استان کرمان و در مسیر رفسنجان زرند و در 15کیلومتری غرب داوران ، چاه معروف واسرارآمیز و افسانه آمیزی به فضای بیرون دهان باز کرده است که به آن «چاه دریا» می گویند.
    کف این چاه به صورت دایره ای به قطر صد متر با دهها مترارتفاع آب انباشته شده ، دریائی را بوجود آورده بود که وجه تسمیه نام چاه دریا هم همین انباشتگی انبوه آب بوده است.
    چاه دریا از عجایب هفت گانه جهان هم عجیب تر است . هیچ مقنی وچاه کنی آنرا حفر نکرده است وهیچ خاک اضافه و تپه خاکی هم که نشانه و مدرک خاکبرداری از آن باشد در اطراف دایره پیرامون چاه وجود ندارد .
    پس این حفره عظیم مخروط وارونه شکل زیر لایه های زمین چگونه حفر شده است و یا طبیعت چگونه آنرا بوجود آورده است که اثری از خاکبرداری آن وجود ندارد ؟!
    آیا خاک های درون آن غیب شده اند؟!… ویا دانستنی های دانش زمین شناسی ما هنوز به آن مرحله از تکامل نرسیده است که پی به این موضوع بسیار مهم طبیعت ببریم ؟!
    چاه دریا هزاران سال است که در راز و رمز خود فرو رفته ولی خوشبختانه دراین عصر و زمانه شاهد بوجود آمدن گودال عظیم اختیارآباد نزدیک شهرکرمان بودیم که ناگهان منطقه ای به وسعت زیاد و به عمق زیادی فروکش کرد و گودالی ژرف بوجود آمد و آبهای زیرزمینی در جهت سطح همترازی ،کف این گودال را مملو از آب کرد و این ماجرا اثبات کرد خاک این گودال به ناگهان و سریع به درون زمین فرو کش کرده است و با این حساب می توان گفت گودال اختیار آباد رمزگُشای چگونه بوجود آمدن چاه دریا هم هست و خاک چاه دریا هم در مقطعی از زمان مانند خاک گودال اختیارآباد ناگهان و سریع به درون زمین فرو رفته است…یعنی برای پیدا کردن راز تاریخی بوجود آمدن چاه دریا می توانیم گودال اختیاراباد را مورد ارزیابی قرار دهیم و تنها فرقی که بین این دو وجود دارد ، نحوه اختلاف شکل فیزیکی آنهاست که گودال اختیار آباد به صورت لیوانی و استوانه ای فرو کش کرده ولی شکل چاه دریا به صورت گیج کننده دو مخروط ناقص چسبیده به هم است « دو قیف چسبیده به هم است »که قطرقاعده مخروط بالائی سطح زمین 60 متر و قطر دهانه پائین آن که مدخل ورود به مخروط پائین است 30 متر می باشد و فاصله دوقاعده این مخروط ناقص هم حدود 12 متر می باشد.
    این مشخصات وابعاد مخروط قابل مشاهده سطح زمین است که گودالی به ابعاد گفته شده و به صورت قیفی شکل یا مخروطی شکل در سطح زمین وجود دارد ولی…
    ولی درکف این گودال مخروطی شکل یا کف این قیف بار دیگر روزنه ای به قطر 30 متر و ژرفای 130 متر به اعماق زمین امتداد می یابد که همانطور به درون زمین امتداد می یابد ، شکل مخروط و قیف وارانه ای را پیدا می کند که در انتهای این چاه ،قطر قاعده این قیف وارانه به صد متر می رسد یعنی کف چاه محوطه بسیار وسیعی پیدا می کند.
    بنابراین ، چاه دریا از دو قیف چسبیده به هم تشکیل شده است که قیف بالائی همان گودال سطح زمین است و قیف بزرگ پائینی محفظه اصلی چاه می باشد.
    در رمز و راز بوجود آمدن این چاه باید گفت که در زمان شکل گیری و بوجود آمدن این چاه ، قیف بالا اصلاً وجود نداشته و در اثر فرو ریزش زمین فقط قیف پائین پدیدار شده است و چون لایه های زمین آن منطقه از ترکیبات رُسی ماسه ای مستحکمی شکل گرفته است و این نوع ترکیبات زمین ساختی را در وسعت بیست کیلومتر مربع اطراف این منطقه هم می توانیم به صورت گنبد های رُسی ماسه ای هم ببینیم بنا براین سطح زمین استقامت و استحکام خود را حفظ کرده و فرو ریزش این چاه از دهها متری زیر سطح زمین آغاز شده و این مخروط وارانه در زیر سطح زمین شکل گرفته است بنحویکه در ابتدا هیچ اثری از این فرو ریزش در سطح زمین وجود نداشته و قیف بالائی این چاه هم بوجود نیامده بود.
    بعدها آنچه که باعث پدیدار شدن قیف بالائی چاه دریا شده است ، جریان سیلابها و آبهای روان سطح زمین بوده است که باعث نفوذ به لایه های زیرین و ایجاد روزنه به داخل قیف اصلی چاه شده است که کم کم این روزنه بزرگتر و همراه این جریان سیلابها و آب بارانها ، خاکهای اطراف این روزنه هم به صورت مخروطی و قیفی شسته شده و به داخل چاه رانده شده اند.
    به این ترتیب باید گفت در زمان شکل گیری چاه دریا ، عمق چاه بارها بیشتر از این مقدار فعلی بوده است و اگر بخواهیم عمق اولیه آنرا بدانیم باید با محاسبه به اندازه حجم قیف بالائی چاه بر حجم قیف پائینی چاه بیفزائیم تا ارتفاع اولیه قیف پائینی چاه مشخص شود .
    فرو ریزش اینچنینی پوسته جامد زمین ارتباطی با فرو نشست های زمین در اثر برداشت آبهای زیر زمینی ندارد و این مقوله تشابه نزدیکی با زمین لرزه ها دارد .
    در مناطق زلزله خیز ، زیر پوسته جامد زمین بی وقفه در حال خالی شدن و بوجود آمدن حفره های وسیع است و وقتی در زیر پوسته حفره بوجود آید این پوسته ، اتکا خود را از دست می دهد وناچار به شکسته شدن و فرو ریختن یعنی زمین لرزه است .
    اگر این شکسته شدن و فرو ریختن پوسته در منطقه وسیعی صورت گیرد زمین لرزه است ولی گاهی و به ندرت ، شکسته شدن و فرو ریختن در مقیاس کوچک بوقوع می پیوندد که منجر به پیدایش گودال اختیار آباد و یا چاه دریا می گردد به هر حال چاه دریا و یا گودال اختیار آباد فقط در مناطق زلزله خیز بوجود می آیند و محال است مثلاً در کشور دانمارک یا سوئد که زلزله را تاکنون تجربه نکرده اند چاه دریا و گودالی مانند گودال اختیارآباد بوجود آید.احمد فتحی مدیر وبلاگ « اسرارناب هستی »

  11. احمد فتحی

    فرو چاله ها ، رمزگُشای اسرار زمین لرزه
    « قابل توجه هیدرو ژئولوژیست ها و زلزله شناسان »
    در علم زمین شناسی و در مورد فروکش کردن و فرو رفتن سطح زمین با دو مقوله مهم و قابل توجه « فرونشست » و « فروچاله » روبرو هستیم که این دو مقوله بسیار با هم متفاوت و منشاء بوجود آمدن مختلفی دارند که متأسفانه زمین شناسان هر دو را با یک چوب می رانند و علت بوجود آمدن هر دو را برداشت بی رویه از آبهای زیر زمینی و پائین رفتن سطح آبهای زیر زمینی می دانند .
    شک نیست که در این پنجاه ساله اخیر بیرحمانه به تاراج منابع آبهای زیرزمینی پرداختیم و سطح این منابع را بطرز وحشتناکی پائین برده ایم که اثرات مخرب آنرا اینک حس می کنیم .
    یکی از اثرات این تخریب و پائین بردن منابع آبهای زیر زمینی ، فرونشست زمین دشت هاست که فعلاً تا نیم متر در بعضی نقاط فروکش کرده و ترک هائی بر سطح زمین بوجودآورده که این معضل در رفسنجان بیداد می کند بطوریکه این ترک های زمین باعث شکاف سقف و دیوارهای منازل و ساختمانها می شود و مردم این منطقه به این ترک های فرو نشستی زمین ، « درُم زمین » می گویند بنا براین فروکش کردن سطح وسیع و گسترده اما با پائین رفتن محدود و در حد دهها سانتیمتر ، « فرونشست » است و بررسی این موضوع در حیطه و پژوهش و مسئولیت هیدروژئولوژیست هاست و این مورد را در منطقه رفسنجان و دیگر مناطقی که بی رویه
    دست به استخراج منابع آبهای زیر زمینی زده اند و نمی دانند که موهبت های طبیعت میراث گذشتگان به ما نیست تا حیف ومیل کنیم بلکه امانتی است از آیندگان در دست ما ، مشاهده می گردد.
    و اما « فرو چاله » که ناگهان گودال خوفناکی به قطر حدود 60 متر و به ژرفای حدود صد متر بوجود می آید هیچ ارتباطی با برداشت بی رویه از منابع آبهای زیر زمینی ندارد و این موضوع فقط در دایره تحقیقات زمین شناس و زلزله شناس است که متأسفانه هنوز دانش زلزله شناسی هم به آن مرحله از تکامل نرسیده است که پی به ماهیت زمین لرزه ها ببرد و حفره های خالی شده زیر پوسته جامد زمین را بشناسد.
    زیر پوسته جامد مناطق زلزله خیز زمین بی وقفه خالی می شود و سپس این پوسته می شکند و بر روی مذاب زیرین فرو می افتد که این فروافتادن ها زلزله است و جای شکستگی ها هم گسل می باشد که تداوم این عمل باعث تحلیل رفتن و کوچکتر شدن زمین می شود و اشتقاق وپراکندگی قاره ها و حرکت قاره آمریکا به سمت وسوی اقیانوس زلزله خیز آرام به علت تحلیل رفتن و کوچک شدن کره زمین می باشد یعنی نه تنها کره زمین بلکه همه سیارات با اقمارشان در روند تکاملی خود به تحلیل می روند وکوچک می شوند.
    در اینجا باز هم متذکر می شوم که در روند خالی شدن زیر پوسته جامد مناطق زلزله خیز زمین ، ذرات و محتویات نامیرا و جاوید درون زمین به صورت انوار شفق قطبی از قطبین زمین خارج و به پهندشت فضا ساطع می شوند تا در گوشه دیگری از فضا ، ملات و مصالح زایش ستارگان آینده باشند.
    اگر در منطقه داوران رفسجان فرو چاله ای به نام « چاه دریا » بوجود آمده مسبب آن وجود حفره و فضای خالی زیر آن بوده که در مقطع نا معلومی از زمان باعث سقوط و فرو افتادن قسمتی از خاک پوسته زمین این منطقه شده است و همچنین گودال اختیار آباد کرمان و یا فرو چاله های بوجود آمده در کبوترآهنگ همدان و بسیاری نقاط دیگر همه و همه این فرو چاله ها در اثر خالی شدن زیر پوسته جامد زمین و فرو افتادن بوجود می آیند .
    فرو چاله ها به دو صورت نمود دارند :
    1 ـ اگر فرافتادن ها در وسعت وشعاع محدود ولی ژرفای عمیق باشد منجر به پیدایش چاه دریا و یا گودال اختیارآباد می شود.
    2 ـ اگر فرو افتادن وسقوط پوسته جامد زمین در وسعت وسیع و ارتفاع سقوط کم صورت پذیرد زمین لرزه ای مانند زلزله بم و یا زلزله ورزقان رخ میدهد که این فرو چاله به شکل بشقابی و اختلاف ارتفاع لبه های گسل یا لبه های این بشقاب در حد حداکتر یک متر یا دو متر ولی ارتفاع فرو کش کردن در مرکز بشقاب یا مرکز زلزله محسوس تر است بطوریکه باعث بالا آمدن سطح آب چاههای مرکز زلزله و یا زنده تر شدن و پر آب تر شدن قنات هائی که به مسیر مرکز بشقاب روان هستند می شود.
    تفاوت فرونشست و فروچاله:
    1 ـ فرونشست در اثر پائین رفتن سطح منایع آبهای زیرزمینی به صورت ندریجی و به ملایمت و به کُندی بوجود می آید ولی فرو چاله به صورت ناگهانی وسریع قسمتی از پوسته زمین می شکند و به داخل حفره خالی شده زیرین خود سقوط میکند.
    2 ـ فرو نشست در همه مناطق کره زمین که برداشت بی رویه از منابع آبهای زیر زمینی داشته اند بوجود می آید ولی فرو چاله ها فقط در مناطق زلزله خیز رُخ میدهد .
    3 ـ فرونشست ها در حد 50 سانتیمتر هستند ولی ژرفای فرو چاله ها گاهی به بالاتر از صد متر می رسد .
    4 ـ وسعت فرونشست ها وسیع و همراه شکاف وترک های زمین است ولی وسعت و قطر دایره فرو چاله ها در حد و حدود 60 متر و یا کمتر است .
    بی مناسبت نیست اگر گفته شود چنانچه به ناگهان سطح آب منابع زیرزمینی منطقه ای به طرز عجیب وغیر متعارف و دور از ذهنی پائین رود تعجب نکنید چون به ناگهان فرو چاله ای پنهان و عظیم با ژرفای بسیار زیاد در اعماق پنجاه یا صدمتری زیر سطح زمین بوجود آمده و آب های زیر زمینی منطقه را به درون خود بلعیده است .
    احمد فتحی مدیر وبلاگ « اسرار ناب هستی »

  12. احمد فتحی

    پروژه هارپ ، توهین به شعور مردم جهان
    هارپ یا بلوف علمی سیاسی آمریکائی ها یک پروژه پژوهشی بود که در سال 1993 برای بررسی و پژوهش لایه یونوسفر جو زمین با استفاده از امواج رادیوئی ELF/ULF/VLF تأسیس شده است.
    این سیستم در حال حاضر از یک مجموعه آنتن های مخصوص شامل 180 برج آنتن آلمینیومی با ارتفاع 50/23 متر و در زمینی به مساحت 23000 متر مربع در منطقه آلاسکا تشکیل گردیده که امواجی را با 6/3 مگاوات تولید کرده و به لایه یونوسفر زمین می فرستد.
    هارپ در دوران جنگ سرد به این هدف راه اندازی شد که روش هائی را برای ارتباط با زیر دریائی های مجهز به سلاح اتمی را کشف کنند ولی اینک هارپ وسیله شده است جهت عوام فریبی و ارعاب ملت های ضعیف .
    در سیستم کاپیتالیسم و سرمایه داری ، رحم و مروت و انصاف جایگاهی ندارد و برای حفظ منافع و رسیدن به اهداف خود به هیچکس و هیچ چیز رحم ندارند حتی علم و دانش بشر را هم ملعبه و مسخره امیال خود می نمایند که تاریخ علم یکصد ساله گذشته گواه این ادعاست.
    دسیسه های علمی سیاسی با ظهور آلبرت انیشتین یعنی دو سال پس از انقلاب اکتبر 1917شوروی سابق آغاز شد .نظریات انیشتین ضد ماتریالیستی بود و بی ارزش کردن ماده می توانست پایه های مارکسیسم را تضعیف نماید بر این مبنا دلارهای هنگفتی صرف تبلیغات اغراق آمیز سفر های جهانی وجهانی شدن انیشتین شد و او را به عنوان دانشمندی نابغه به پیکر علم تزریق و برای اندیشه هایش معادلات ریاضی ساختند و نیروی هوائی آمریکا هم نظریاتش را با آزمایشات فرمایشی مُهر تأیید زد و عاقبت هم جهت مستور بودن همیشگی این راز ، سناتور مک کارتی او را در اواخر عمر متهم به کمونیست بودن نمود و خواهان اخراجش از آمریکا شد !
    درسال 1969 به مدت هشت روز و سه ساعت وهیجده دقیقه و بیست وپنج ثانیه ! مردم دنیا مظلومانه ملعبه بزرگترین و زشت ترین دروغ علمی شدند و آنهم ماجرای سفر سه فضانورد آمریکائی به کُره ماه بود!
    درآن زمان نوجوانی دانش آموز بودم و علی رغم سن کودکی و نوجوانی ، بسیار دلهره از کار افتادن سفینه این سه فضانورد آمریکائی را داشتم و می ترسیدم که بیچاره ها نتوانند به زمین بازگردند و در سطح ماه سرگردان شوند !
    مدیر دبیرستانمان بلندگوئی گذاشته بود روی شاخه درخت کاج مدرسه و آنرا به رادیو وصل کرده بود . گزارشگر لحظه به لحظه این سفر علمی و تاریخی ! را با شور و هیجان گزارش می داد.
    کلاس ها تعطیل و همه دانش آموزان و معلمها حتی فراش مدرسه هم با زن و بچه هاش تو حیاط جلو دفتر اجتماع و ساده لوحانه با نگرانی و استرس و با نفس حبس شده در سینه ، اخبار این سفر را دنبال می کردند و نمی دانستند که در آن زمان ، ماه دست نیافتنی ست و همه این بلوف ها به قصد نشان دادن برتری علمی از مغز سناتورهای آمریکائی تراوش و از استودیوهای هالیوودی بیرون می ریزد .
    هر از گاهی اشیاء نورانی بر فراز آسمان شهرها مشاهده می گردد که با سرعت مافوق تصور و عجیبی نقل مکان می کنند که به آنها یوفوUFO یا بشقاب پرنده می گویند .
    این اشیاء نورانی و پرنده درآسمان شهرهای ایران هم به وفور مشاهده گردیده اند. در مورد ماهیت بشقاب پرنده ها و صحت وسُقم وجود آنها فعلاً صحبتی ندارم ولی رفتار وحرکات عجیب غریب گروهی این اشیاء پرنده مخصوصاً سرعت سرسام آور آنها از علم فیزیک ما بسیار جلوتر است بر این مبنا ایالات متحد آمریکا در پی سیاست نشان دادن برتری علمی و ارعاب کشور های جهان ، تلاش می کند تا به صورت تبلیغات غیر مستقیم و شایعاتی از قبیل لو رفتن پروندهای سری و طبقه بندی شده پنتاگون ، ساخت این بشقاب پرنده ها را در قالب پروژه و برنامه های جاسوسی به خود اختصاص و هر گونه اظهار نظری در مورد فرا زمینی بودن آنها را شبه علم جلوه دهد.
    هم اکنون پروژه هارپ هم وسیله ای و نمایشنامه ای شده است جهت ارعاب کشورهای ضعیف .
    هارپ ترسناک ، زمینی به مساحت 23000 متربع با یکصدو هشتاد آنتن بیست و سه متری در آلاسکا مرا به یاد باغ سنگی درویش خان اسفندیارپور در سیرجان می اندازد .
    آویزان کردن سنگها به چوب درختان خشک شده باغ سنگی ، پیام و اعتراض درویش خان بود اما این باغ بی حاصل هارپ پیامی غیر از ترساندن مردم جهان و استثمار آنها ندارد.
    بلوفشان این است که از این باغ سنگی « آلاسکا محل تجمع آنتن ها » امواج رادیوئی مایکروویو را به لایه یونوسفر می فرستند که انعکاس این امواج به سطح زمین کنترل شده و می تواند هر منطقه ای از سطح زمین را هدف قرار دهد و به مانند اجاق مایکروفر ، مردم آن منطقه را کباب کند !
    امواج مایکروویو در جنگ جهانی دوم بعنوان اساس رادار جهت تشخیص و مکان یابی هواپیماهای دشمن در مسافت های طولانی بکار برده شده و در سال 1945 بطور اتفاقی مهندس آمریکائی « پرسی لی بارون اسپنسر » که در زمینه ابزار رادار کار می کرد متوجه شد مقداری شکلات که در جیبش بوده آب شده است و فهمید که این امواج مایکروویو بوده که باعث آب شدن شکلات و همچنین گرمای بدنش شده است بعد از آن به توانائی چنین کشفی پی بردند و اولین اجاق خانگی مایکروفر را ساختند .
    پس شک نیست که امواج رادیوئی آنتن های آلاسکا باعث سوزاندن و جزغاله کردن موجودات زنده پیرامون این تأسیسات باشد اما ارسال به لایه یونوسفر جو زمین و انعکاس این امواج مرگبار به نقاط دلخواه ، بلوف علمی سیاسی مانند بلوف سفر سه فضانورد آمریکائی آنهم در پنجاه سال پیش به کُره ماه است .
    حالا نه تنها ادعای پرتوهای مرگ وجود دارد بلکه شایع شده است که این امواج رادیوئی انعکاس یافته از یونوسفر می توانند کنترل ذهن آدمها را هم بدست بگیرند !
    وقتی که علم بشر هنوز زلزله ها و آتشفشانها و سونامی ها را بدرستی نمی شناسد و هیچ آگاهی از آنها ندارد ، بروز خشکسالی های بزرگ ، آتشفشانها ، زلزله های مهیب ، سونامی های ویرانگر و طوفانهای مرگبار از جمله طوفان کاترینا در نیواورلئان و طوفان گانو در عمان را هم به پروژه هارپ ربط داده اند !
    آمریکا نیازمند و مروج این شایعات است و در پی این هدف از کلاغ های سوئد و دلفین های خلیج فارس هم گذشت نکرد . در سوئد تابه آنتن مایکروویو را به سوی کلاغ های در حال پرواز نشانه رفت و بعد در تیتر اخبار خبرگزاری ها اعلام شد سقوط جنازه سوخته کلاغ ها از آسمان سوئد ! و به همین ترتیب ، کشتی های آمریکائی در خلیج فارس با امواج مایکروویو گله های دلفین را نشانه گرفتند و بعد اخبار جهان اعلام کرد : مرگ ماهی ها و دلفین های سوخته خلیج فارس !… و باز شایعه امواج انعکاس یافته از یونوسفر و پروژه هارپ!
    در این رابطه و علمی و مهم نشان دادن پروژه هارپ ، قتل عام حیوانات بیشماری صورت گرفته که تعدادی از آنها عبارتند از :
    1 ـ مرگ صدها هزار ماهی در آرکانزانس.
    2 ـ بارش جسد هزاران پرنده سیاه بال قرمز مرده در لوئیزانا و کنتاکی.
    3 ـ مرگ دسته جمعی میلیونها ماهی در خلیج جزابیک آمریکا.
    4 ـ مرگ صدها تن ماهی در سواحل برزیل و دهها هزار خرچنگ در انگلیس.
    5 ـ مرگ دسته جمعی نهنگ ها در استرالیا.
    6 ـ مرگ عجیب هزاران ماهی ساردین در سواحل شیلی.
    7 ـ و…
    چنین ادعاهای علمی را باور نداشته باشیم و از آنها دچار ترس و هراس نشویم …علم واقعی را باید خودمان تولید کنیم .
    احمد فتحی مدیر وبلاگ « اسرار ناب هستی »

  13. احمد فتحی

    رادار ، چشم نابینای هواپیماها…سوانح هوائی بخاطر عدم شناخت ما از ماهیت ذرات است.
    امواج مایکروویو با موج کوتاه و فرکانس بالا اساس کار رادارهاست و تاکنون خدمات بیشماری را در زمینه ایمنی هوائی انجام داده است ولی این رادار هم همیشه قابل اطمینان نیست و هرازگاهی و در شرایط بخصوص جوی ، چشمش را بروی موانع می بندد و باعث سوانح فاجعه آمیزی در سقوط هواپیماها می شود.
    امواج رادار که از دماغه تابه هواپیما به سمت جلو ارسال می شوند پس از برخورد با مانع ، منعکس شده و دوباره به سمت هواپیما بر می گردند که باعث شناسائی این مانع می گردد.
    آزمایشات نشان داده اند که فلزات باعث انعکاس و بر گشت امواج رادار می شوند ولی تا کنون در هیچ آزمایشی این فلزی که باعث انعکاس و برگشت امواج رادار می شود را به سیم اِرت زمین وصل نکرده اند تا عکس العمل این فلز به سیم اِرت وصل شده را در شرایط دریافت امواج رادار را ببینند.
    اگر این موضوع جدی گرفته شود و این آزمایش انجام گیرد چشم رادارها بینا و برای همیشه سوانح اصابت هواپیماها به کوهها که جعبه سیاه هم قادر به بازگوئی اینگونه نحوه سقوط نبود ، تمام خواهد شد.
    قابل توجه فیزیکدانان:
    ذرات این جهان قابل تبدیل به یکدیگرند و برخورد ذرات رادار هم در شرایطی می توانند به الکترونهای جاری یا الکتریسیته مبدل شوند.
    بر خورد امواج رادار به فلز رسانائی که به سیم اِرت متصل باشد به الکترون تبدیل می گردد و این الکترونها یا الکتریسیته به سرعت از طریق سیم اِرت جذب درون زمین می گردد در نتیجه قسمت اعظم این امواج از محیط عمل فرار می کنند و دیگر موج آنچنانی باقی نمی ماند تا عمل انعکاس و برگشت به تابه فرستنده را انجام دهد یعنی رادار ، فلز متصل به سیم اِرت را نمی تواند ببیند.
    به همین نحو، کوههای مرتفعی که دارای جاذبه الکتریکی بالائی هستند « مقاومت الکتریکی پائینی دارند » مانند فلز رسانای الکتریکی که به سیم اِرت وصل شده باشند قسمت اعظم امواج رادار را به صورت الکتریسیته می بلعند و به امواج برخوردی اجازه انعکاس را نمی دهند و از چشم رادار مخفی می مانند مخصوصاً کوههای پُر بارشی که دچار طوفان ، باد و بوران و تلاطم شده باشند.
    ــ علت طوفان و باد و بورانهای شدید چیست؟!
    ــ تداخل جبهه های هوای سرد با هوای گرم.
    ــ درست ولی هوای سرد چگونه بوجود می آید؟!
    ــ نمیدانم !
    ــ من می گویم… وقتی به ناگهان جاذبه الکتریکی منطقه ای بالا رود یعنی مقاومت الکتریکی پوسته جامد زمین آن منطقه کم شود ، ذرات گرمای هوای آن منطقه به ذرات الکترون « الکتریسیته » تبدیل می شود و سپس جذب اِرت زمین می گردد و در منطقه ای هم که بدینگونه ذرات گرمای خود را از دست دهد لاجرم سردی و برودت حکمفرما خواهد شد به همین علت است مناطفی که دارای جاذبه الکتریکی بالائی باشند یا بهتر بگویم، مقاومت الکتریکی پوسته زمین آن پائین باشد این مناطق ، خوش آب وهوا ،سردسیر و سرسبز هستند و تابستانهای خنک ومطبوعی دارند برهمین منوال ، بالا رفتن ناگهانی جاذبه الکتریکی کوهستان علاوه برتخلیه بار الکتریکی ابرها و بارش های سیل آسا ، باعث برودت سریع وناگهانی هوای منطقه میشودکه بازتابش باد و بورانهای شدید است و در این لحظه چنین کوهستان متلاطم شده ای برای هواپیماها بسیار خطرناک و به چشم رادار آنها نمی آیند.
    ــ چگونه به ناگهان جاذبه الکتریکی کوهها آنقدر بالا می رود که باعث کوری رادار هواپیماها و برخورد آنها با کوه می شود؟!
    ــ کوهها پُر بارش مانند سیم اِرت رسانای الکتریکی هستند که ریشه به اعماق زمین دارند . ماگمای مذاب زیر پوسته جامد زمین هم ضریب هدایت الکتریکی بالائی دارد و رسانای الکتریکی مطلوبی دارد یعنی کوهها از طریق مذاب ماگمای زیر پوسته جامد زمین به پوزیترونهای « ضد الکترون »مرکز زمین اتصال الکتریکی دارند بر این مبناست که کوههائی مانند بینالود ش، خرم آباد ، سیرچ و… جاذبه الکتریکی بالائی دارند یعنی مقاومت الکتریکی آنها پائین است و این مقدار جاذبه الکتریکی بر رادارها تأثیر چندانی ندارد و باعث عدم انعکاس برگشتی امواج رادار به هواپیما ها نمی شود ولی اگر فشار ماگمای مذاب زیر پوسته جامد زیاد شود ، ماگمای مذاب در اثر فشار تمام حفره ها و منافذ خالی زیر پوسته جامد زمین منطقه را می پوشاند و پُر می کند در نتیجه اتصال الکتریکی ریشه کوهستان به پوزیترونهای مرکز زمین بسیار کامل می شود و جاذبه الکتریکی کوه را بطور فوق العاده ای چنان بالا می برد که علاوه بر بلعیدن همه امواج رادار هواپیماها ، هر نوع امواج رادیوئی را قورت می دهد بر این مبناست که در چنین لحظات تلاطم کوهستان ، بیسیم های رادیوئی حتی از فاصله نزدیک هم قادر به مکالمه نیستند.
    پس علائم بالا رفتن غیر متعارف جاذبه الکتریکی کوه و ایجاد شرایط بحرانی پرواز هواپیماها بر فراز آن عبارتند از باد و بوران شدید همراه با رگبار و صاعقه و مه و ابر غلیظ.
    در چنین شرایطی خلبان با اطمینان از چشم رادار بر فراز چنین کوهستان متلاطمی در حال پرواز است و علم فیزیک به آن مرحله از تکامل نرسیده است که عدم موج برگشتی رادار را به او هشدار دهد که ناگهان بدنه هواپیما به قله این کوه نامرئی از چشم رادار کوبیده می شود و بعد همه چیز تمام … حتی فرصت کمک خواستن خلبان از برج مراقبت نیست . جعبه سیاه هم قادر به بازگو کردن اینگونه سوانح سقوط نیست .
    سالها پیش :
    1 ـ هوپیمای هرکولز در چنین شرایطی در کوههای بینالود سقوط کرد
    2 ـ هواپیمای ایران ایر در چنین شرایط بحرانی کوهستان در کوههای خرم آباد با کوه برخورد کرد و در آن زمان مقاله مفصلی در این مورد و نارسائی رادار در چنین شرایطی را خطاب به ریاست وقت هواپیمائی کشور در روز نامه ها منتشر کردم و علت اینگونه سقوط را کاملاً تشریح کردم.
    3 ـ هواپیمای ایلیوشین در چنین شرایط تلاطم کوهستان به کوه سیرچ برخورد کرد و لحظات کمی بعد از سقوط ، از نزدیکی منطقه عبور می کردم و شرایط بسیار بد باد و بوران و رگبار که حاصل بالا رفتن غیر متعارف جاذبه الکتریکی کوهستان بود را بخوبی حس کردم.
    در عبور هواپیماها از فراز چنین کوهستانهای متلاطم شده ای که جاذبه الکتریکی آنها بالا می رود و امواج رادار را می بلعد بهترین شیوه ایمنی پرواز ، بالا بردن سقف پرواز و یا انحراف مسیر است.
    احمد فتحی مدیر وبلاگ « اسرار ناب هستی »

  14. احمد فتحی

    کانیبالیسم طیور…
    قابل توجه انجمنهای حمایت از حیوانات
    در جریان انقلاب کبیر فرانسه و اوج اعدامهای بیشمار آن ، دکتر «گیوتین » با اختراع دستگاه گیوتین که گردن متهم را در زیر آن می گذاشتن و در یک لحظه بسیار کوتاه با سقوط تیغه تیز و سنگین دستگاه بر گردن او ، سرش جدا و داخل سبد می افتاد ، بزرگترین خدمت را به بشریت انجام داد و کاری کرد که اعدامین درد و رنج مُردن را نداشته باشند چرا که با قطع سریع نخاع گردن ، ارتباط مغز با اندام محو می شد و مغز پیام دردها را دریافت نمی کرد .
    در کُشتار حیوانات هم اگر سلاخ ماهر باشد وسریع کارش را انجام دهد حیوان بیچاره درد را زیاد حس نخواهدکرد وزجر نخواهد کشید ولی درد و رنج حیوانات به اصطلاح حلال گوشت فقط ذبح شدن نیست آنها شکنجه های دردآلود و وحشتناکی بابت پروار شدن تحمل می کنند که یکی از آنها اخته شدن است .
    انجمن های حمایت از حیوانات هم که مخالف سرسخت آزار حیوانات محسوب می شوند انگار چشم عنایتشان را از حیواناتی که به عنوان غذا وارد جهازهاضمه و شکم پیچ در پیچ ما می شوند بسته و شکنجه شدن آنها برایشان اصلاً اهمیتی نداردکه نوک چینی پرندگان یکی از ظالمانه ترین و بی نتیجه ترین روشهای جلوگیری از بیماری کانیبالیسم مرغ وخروس های مرغداری هاست .
    کانیبالیسم به « به انگلیسی cannibalism » عادت و یا رسم خوردن گوشت انسان است به وسیله انسانی دیگر و اروپائیان عادت همنوع خواری را کانیبالیسم نامیده اند.
    مرغ و خروس ها ، بوقلمون ها ، قرقاولها و بلدرچین های داخل سالن های پرورش طیور به ناگهان عصبی و پرخاشگر شده و آنقدر به یکدیگر نوک می زنند که موجب مرگ یکدیگر می شوند . این موضوع برای تولید کنندگان خسارت آور و حیات گله را غیر ممکن می سازد که به این پرخاشگری طیور ، کانیبالیسم می گویند . کانیبالیسم طیور شامل کشیدن پر یکدیگر ، نوک زدن به سر یکدیگر ، نوک زدن به بالهای یکدیگر ، نوک زدن به مقعد یکدیگر و نوک زدن به ناخن های یکدیگر است .
    و مرغداری ها هم برای جلو گیری از این نوک زدن ها با تیغ های داغ و تیز و یا ناخن چین معمولی ، مقداری از نوک این پرندگان بیچاره را قیچی می کنند بدین لحاظ و در اینجا بخاطر توقف شکنجه های دردناک این پرندگان ، علت این بیماری را معرفی و راهکار جلوگیری ازکانیبالیسم را ارائه می دهم :
    بیتابی و پرخاشگری طیور نقص سیستم عصبی آنهاست و سیستم عصبی هم توسط جریانهای الکتریکی و سیناپس دادن نرونهای عصبی ماهیت می یابد .
    الکترونها یا الکتریسیته مورد نیاز سیستم عصبی پرندگان از ذرات نور « فتوالکتریک »و همچنین از ذرات گرمای محیط «ترموالکتریک » تأمین می شود.
    ذرات نور پس از برخورد با پر های پرنده ، به جریانهای الکتریکی تبدیل شده و سپس از طریق ریشه و پیاز های پر به نرونهای اندام آنها ریخته می شود.
    جریانهای الکتریکی اندام پرنده لازمه رشد وهمچنین بوجود آمدن تخم مرغ است چرا که ملکولهای آلی تشکیل دهنده تخم مرغ فقط در مجاورت و حضور جریانهای الکتریکی پیوند پیدا می کنند و سنتز می شوند « الکتروسنتز » بر این مبناست زمانی که مرغ تخم گذار دچار کُرکی می شود و تخم گذاری اش متوقف میگردد ، پرهایش می ریزند چون به علت عدم تخم مرغ سازی ،نیازی به این صفحات خورشیدی جذب الکتریسیته از ذرات نور « پرها » ندارد در نتیجه دچار ریزش پرها می گردد.
    بنابراین نور و حرارت خوب ، لازمه بهترین بهروری مرغداری هاست ولی متأسفانه توصیه شده است برای جلوگیری از نوک زدن ،نور سالن ها را به اندازه ای تاریک کنند که مرغها فقط قادر به دیدن آبخوری و ظرف دون باشند و بهیجوجه هم نور آفتاب از درب و پنجره ها به داخل سالن های پرورش مرغ نتابد که باعث بوجود آمدن کانیبالیسم می گردد !
    حق هم دارند که سالن ها را تاریک نگهمیدارند زیرا به تجربه دریافته اند که با شدت نور ، این بیماری شدت پیدا می کند ولی مگر می شود نوری که باعث سلامتی ، رشد و تخم مرغ سازی طیور می شود از سالن های پرورش حذف کرد ؟!
    علت این بیماری طیور جذب جریانهای الکتریکی از نور اما ساکن ماندن وبیکار مانده این الکترونها در سیستم عصبی آنهاست و این الکتریسیته یا این الکترونهای دریافتی از نور بواسطه عایق الکتریکی بودن کف قفس ها و سالن ها نمی توانند به صورت الکترونهای جاری از پاهای طیور به اِرت زمین منتقل گردند در نتیجه سیستم عصبی مرغ دچار به هم ریختگی و آشفتگی می گردد.
    همه موجودات زنده اینچنین هستند . اگر در زمان عصبانیت و پرخاشگری ، کف پای لخت خود را بر روی باغچه و زمین نمناکی قرار دهیم بلافاصله آرام می گیریم . لذت کوه رفتن فقط هوای سالم آن نیست آنچه به خاطرش دچار شعف می شویم جاذبه الکتریکی کوه است که باعث جریانهای الکتریکی سیستم عصبی مان میشود.
    پس علت بوجود آمدن بیماری کانیبالیسم در طیور ، عایق الکتریکی بودن و نارسائی الکتریکی جایگاه طیور با اِرت زمین است که متأسفانه سازندگان اینگونه قفس ها با این موضوع ناآشنایند و به اصطلاح خودشان برای راحتی پاهای مرغها ، کف قفس ها را از پلاستیک ! می سازند … پلاستیک هم عایق الکتریسیته است .
    احمد فتحی مدیر وبلاگ « اسرار ناب هستی »

  15. احمد فتحی

    آزمایش فوکو ثابت می کند که در حرکت وضعی زمین ، کُره زمین هیچگاه به دور خود نمی چرخد !
    وقتی که نام تخم مرغ را می بریم منظورمان محتویات آن یعنی زرده و سفیده است و پوسته آهکی آن فقط پوسته تخم مرغ محسوب می شود .
    منظور از کُره زمین و سایر سیارات و قمرها هم ، تمام حجم و محتویات درون آنها می باشد و پوسته نازک آنها مانند ماسک و نقابی چهره واقعی آنها را مخفی و از دانش ما پنهان کرده است.
    کُره زمین و سایر سیارات با اقمارشان مانند خورشید و دیگر ستارگان آسمان ، کُرات فروزان و ملتهبی هستند از جنس ضد ماده و فاقد حرکت وضعی یعنی بهیچوجه به دور محور فرضی خود چرخش ندارند.
    این کُرات ضد ماده با یکدیگر نیروی دافعه دارند « ضد ماده از ضد ماده گریزان است » به همین علت است که سیارات و قمرها و یا ستارگان آسمان هیچگاه با یکدیگر برخورد ندارند و فاصله ای را با همدیگر حفظ می کنند. « نیروی دافعه را با ذکر آزمایش هسته ای معرفی کرده ام »
    ماسک ونقابی که باعث شده است ستاره زمین را به عنوان سیاره ای چرخنده ببینیم ، پوسته ماده جداره آن است و این پوسته نازک جداره است که برروی محتویات درون این کُره ضد ماده زمین می چرخد و همه هیکل و حجم آنرا حول محور آن چرخان جلوه می دهد و فکر می کنیم که ستاره زمین دارای حرکت وضعی است !
    روزگاری ستاره زمین در همسایگی منظومه شمسی ، منظومه ای داشته که ماه سیاره آن بوده است بعد در جنگ های طولانی با خورشید شکست می خورد و تحت تأثیر آتشباری چسب های هسته ای که از طرف خورشید دریافت می کرده در سطحش سنتز هسته ای صورت می گیرد و جداره اش تبدیل به ماده می شود که این قشر ماده بوجود آمدن سطحش باعث ایجاد نیروی جاذبه « نیروی جاذبه جذب ماده به طرف ضد ماده است » و کشیدنش به حلقوم منظومه شمسی واسارت و طواف به دور خورشید می شود.
    1 ــ محتویات درون زمین « ضد ماده » با خورشید که ضد ماده است نیروی دفع و دافعه دارد .
    2 ــ پوسته ماده زمین به خورشید که ضد ماده است نیروی جاذبه دارد.
    تضاد و کشمکش این دو نیروی جاذبه و دافعه زمین با خورشید باعث حرکت انتقالی کُره زمین به دور خورشید و چرخش پوسته ماده جداره زمین برروی ستاره ضد ماده زمین می گردد.
    پس کُره زمین فاقد حرکت وضعی ولی پوسته ماده و جامد آن بر روی محتویات درون که از جنس ضد ماده است از غرب به طرف شرق چرخش دارد که نتیجه چرخش این جنس متضاد ، بوجود آمدن میدانهای مغناطیسی زمین است و شدت این میدانهای مغناطیسی هم به سرعت چرخش جداره ماده بر روی محتویات ضد ماده درون است بر همین اساس ، کُره ماه که فاقد این گونه چرخش است ، میدانهای مغناطیسی وجود ندارد و بالعکس درکُره مشتری که جداره ماده آن سرعت سرسام آوری بر روی ضد ماده درون خود دارد ، آنقدر میدانهای مغناطیسی قوی دارد که بر روی رادیو تلسکوپ های زمین تأثیر گذار است .
    بنابراین ضد ماده بدون چرخش درون زمین باعث می شود که اجسام چرخان جداره ، سطح و پیرامون زمین را به خود جذب نماید که یکی از این اجسام هم آونگ فوکو بود .
    « لئون فوکو » فیزیکدان فرانسوی در سال 1851 در محل ساختمان پانتیون پاریس و از سقف گنبد آن ، آونگ سنگینی آویخت تا اثبات حرکت وضعی کُره زمین باشد و چرخش زمین را نشان دهد واین آزمایش و حرکت تقدیمی سوزن آونگ بر صفحه زیرین ثابت کرد که اولاً زمین می چرخد و ثانیاً جهت حرکت از غرب به شرق است.
    ولی…؟!
    ولی آیا اثبات این آزمایش چرخش مربوط به همه حجم کُره زمین است و یا مربوط به چرخش پوسته ماده بر روی محتویات ضد ماده درون زمین ؟!
    آیا اگر فرضاً همه هیکل و حجم کُره زمین چرخش داشته باشد می تواند حرکت تقدیمی آونگ فوکو را بر صفحه نمایشی رسم نماید ؟!…مسلماً خیر و آنچه باعث ترسیم حرکت تقدیمی سوزن آونگ بر صفحه فوکو می شود ، ثابت بودن عامل نیروی گرانش « ستاره ضد ماده درون زمین » و دوار بودن جداره ماده زمین است .
    آونگ سنگین فوکو توسط طناب 67 متری از گنبد پانتیون آویزان بود به هر حال این گنبد توسط ستون و پایه به زمین اتصال و تکیه دارد ولی با این حال همین انعطاف طناب 67 متری باعث تأثیر گذاشتن بر این آزمایش است ولی فرضاً در نظر آوریم اگر این گنبد محل اتصال طناب آونگ هیچگونه پایه وستونی به زمین نداشت و مثلاً این طناب فقط به سقف آسمان وصل بود چه اتفاقی صورت می گرفت و صفحه فوکو چه واقعیتی را باز گو می کرد ؟!
    اتم های سازنده آونگ سنگین فوکو از ذرات تشکیل شده که این ذرات تمایل شدید جذب به طرف ضدذراتشان که در درون زمین هستند را دارند و از طرفی ، این ضد ذرات یا ستاره ضد ماده درون زمین فاقد حرکت چرخش وضعی است و فقط این پوسته ماده زمین است که می چرخد یعنی این ساختمان پانتیون و آونگ آویزان شده از سقف آن است که بر روی ستاره درون زمین از غرب به شرق چرخش دارد و در اینجا ذرات درون اتم های سازنده آونگ متأثر از چرخش خود ، واکنش نشان می دهد و می خواهند در حال حرکت به سوی ضد ذرات ثابت درون زمین جهش داشته باشند که نتیجه اش رفتار بر صفحه فوکوست .
    این مطلب ، پیش زمینه تنظیم مقاله چگونگی حرکت بادهای غربی ، ریز گردها ، ابرها و بطور کل چگونگی تغییرات آب و هوائی و بارندگی های کره زمین است که در فرصت مناسب ارائه خواهد گردید.
    احمد فتحی مدیر وبلاگ « اسرار ناب هستی »

  16. احمد فتحی

    آزمایش فوکو، اثبات عدم حرکت وضعی کُره زمین ــ قسمت دوم
    در قسمت اول این مقاله و با استناد به آزمایش مهم فوکو عنوان کردم که کُره زمین فاقد حرکت وضعی می باشد و یک سمت آن همیشه به طرف خورشید است .
    چون طرح این موضوع در تاریخ علم بی سابقه و ذهن های کنجکاو بی صبرانه پیگیر این ادعا هستند و از طرفی آگاهی به این واقعیت طبیعت می تواند رهگشا کشف ناشناخته هائی چون علت بوجود آمدن زلزله ها ، چگونگی گرد بادها و طوفانها ، چگونگی مسیر ابرها و ریزگردها و همچنین چگونگی تغییرات ناگهانی جاذبه الکتریکی مناطق و بارش های سیل آسا گردد بر این مبنا باز آزمایش فوکو را با استدلالی نوین در مدارهای عرض جغرافیائی مختلف کُره زمین ، از قطب شمال تا قطب جنوب را انجام میدهیم تا کاملاً ثابت گردد کُره زمین به دور محور خود نمی چرخد و این چرخشی که به عنوان حرکت وضعی زمین از آن نام می برند فقط چرخش جداره ماده و جامد کره زمین بر روی ستاره ضدماده درون زمین است .
    زمین مسکونی ما مانند خورشید و سایر ستارگان ، ستاره ای ملتهب و فروزان از جنس ضد ماده است منتها جداره اش تحت تأثیر چسب های هسته ای ارسالی از سوی خورشید « مزون های تشعشعات کیهانی » سنتز هسته ای شده و به ماده «عناصر و اتمهای مختلف » تبدیل شده است و همه کُراتی را هم که به عنوان سیاره و قمر می شناسیم مانند کره زمین ستارگانی از جنس ضد ماده هستند که جداره شان تبدیل به ماده شده است .
    ماده و ضد ماده ، اساس نیروی جاذبه طبیعت است یعنی ضد ماده با قدرت ، ماده را به سوی خود جذب می کند.
    کُره زمین ستاره ای از جنس ضدماده است با توان نیروی جاذبه و سطح و جداره این ستاره هم از ماده تشکیل شده است که جذب این ماده به طرف مرکز زمین ، تعریف نیروی جاذبه یا نیروی گرانش زمین می باشد.
    حالا آزمایش آونگ فوکو را از قطب شمال آغاز می کنیم مدارهای عرض جغرافیائی نیمکره شمالی را در می نوردیم تا به عرض صفر درجه یعنی خط استوا برسیم و باز این کار را ادامه میدهیم و وارد نیمکره جنوبی می شویم تا به قطب جنوب برسیم و در تمام این مراحل مختلف آزمایش ، چشم از صفحه زیر آونگ برنمی داریم و شکل و شمایل های رسم شده را با هم مطابقت می نمائیم تا کاملاً عدم چرخش وضعی ستاره زمین محرز گردد.
    آونگ سنگینی توسط طناب باریک و طویلی از ارتفاع گنبد آویزان است.
    در زیر سوزن آونگ ، صفحه دایره ای قرار دارد که حرکات آونگ را بر روی خود ثبت می کند.
    رقص سوزن آونگ بر صفحه نمایشی چگونه است :
    بالای صفحه رو به شمال و پائین صفحه رو به جنوب و قاعدتاً سمت راست مشرق وسمت چب مغرب خواهد بود و این صفحه روی سطح زمین و زیر سوزن رسام آونگ و به صورت ثابت قرار دارد.
    هم اکنون هم فرضاً در قطب شمال هستیم و می خواهیم آزماش فوکو در اثبات عدم حرکت وضعی کُره زمین را انجام دهیم.
    با حرکت مختصری آونگ را بر بالای صفحه به نوسان در می آوریم. آونگ با حرکت پاندولی و دامنه ای به شکل دو بال پروانه شروع به نوسان رفت و برگشتی می کند.
    نیروی گرانش یا نیروی جاذبه زمین در ستاره ثابت و بدون حرکت چرخشی ضد ماده زیر پوسته ماده می باشد یعنی این پوسته زمین و مکان آزمایش ماست که حول محور فرضی زمین از غرب به سمت شرق چرخش دارد.
    در این آزمایش به خاطر قطب شمال بودن مکان آزمایش ویژگی های مهمی در صفحه زیر آونگ به نمایش درمی آید که بسیار مهم و قابل تعمق است که عبارتند از :
    1 ــ هر نوسان رفت و برگشتی ، شکل دو گلبرگ متقارن یک گُل و یا اگر بخواهیم بهتر تجسم کنیم باید بگوئیم دو بال پروانه را بوجود می آورد که این دو گلبرگ یا این دو بال پروانه ، پُر پهنا و چاق هستند.
    2 ـ این دوبال مانند دو عقربه در جهت عقربه های ساعت چرخش دارند.
    3 ــ در این مکان قطب شمال ،زمان یک دور کامل چرخش این دو بال پروانه ، یک روز نجومی یعنی 24 ساعت است.
    ــ چرا آونگ فوکو در قطب شمال چنین رفتاری دارد؟
    ــ مکان آونگ در شمالی ترین نقطه کره زمین در چرخش جداره زمین است و در این چرخش جداره زمین از سوی غرب به سوی شرق ، مکان آزمایش هم چرخش دارد و در این چرخش ، ذرات مادی درون اتمهای سازنده آونگ می خواهند به عامل نیروی گرانش یا جاذبه زمین که همان ستاره ضد ماده درون زمین است جذب شوند .
    در اینجا مسئله بسیارمهمی را نباید از نظر دور داشت و آنهم موقعیت فاصله مکانی محل آزمایش تا قطب جغرافیائی یا محل محور چرخش جداره زمین می باشد.
    چون در این آزمایشی که درمکان قطب شمال صورت می گیرد و فاصله مکانی تا قطب وجود ندارد ، از سمت شمال نیروی گرانشی بر آونگ اعمال نمی شود و همه قدرت گرانش ستاره ضد ماده از سمت جنوب است در نتیجه اولاً هر دور چرخش گلبرگها و ترسیم سوزن آونگ بر صفحه نمایشی ،24 ساعت به اندازه یک شبانه روز یا چرخش کامل جداره زمین بر روی ستاره ضد ماده زمین است ثانیاً چون همه نیروی گرانش در این چرخش زمین از سوی جنوب کُره زمین اعمال می شود در نتیجه ضمن اینکه گلبرگها ، پهن و بزرگ ترسیم می شوند ، جهت چرخش این گلبرگها هم در جهت حرکت عقربه های ساعت است .
    حالا هر چه مکان آزمایش را از قطب شمال به خط استوا نزدیکتر کنیم یعنی مدار عرض جغرافیائی کمتر شود ، گلبرگها باریکتر و مدت زمان یک دور کامل آنها فزونی می گیرد.
    حالا مکان آزمایش را در تهران به دانشگاه صنعتی شریف که دارای چنین تأسیساتی می باشد و در مدار عرض جغرافیائی 35 درجه قرار دارد می بریم .
    در صفحه نمایش آونگ فوکو دانشگاه صنعتی شریف که در مدار عرض جغرافیائی 35 درجه قرار دارد ، گلبرگها نسبت به آزمایش در قطب شمال باریکتر شده اند و چرخش باز هم در جهت عقربه های ساعت و گردش یک دور کامل این گلبرگها 41ساعت زمان می برد.
    حال مکان آزمایش را به مدارعرض جغرافیائی صفر درجه یعنی به خط استوا مثلاً به یکی از شهرهای کنیا که بر روی مدار صفر درجه عرض جغرافیائی است می بریم و نتیجه را اینگونه می بینیم :
    صفحه نمایش آونگ فوکو ، گلبرگ ترسیم نمی کند و چرخش هم ندارد ! فقط رفت و برگشت آونگ بر روی صفحه ، خط باریک است بدون چرخش دورانی که گفته شده است زمان یک دور کامل آونگ فوکو در خط استوا بی نهایت است یعنی اصلاً نه گلبرگی بر صفحه نمایش وجود دارد و نه چرخشی !
    ــ چرا ؟!
    ــ چون فاصله مکانی خط استوا تا قطب شمال و قطب جنوب یعنی تا دو سر محور چرخشی جداره زمین مساوی است و برایند نیروی های جذب آونگ از سمت شمال و جنوب در این چرخش از غرب به سمت شرق خنثی است و لزومی به شکل گیری گلبرگها و جهت حرکت آنها ،موافق عقربه های ساعت و یا مخالف عقربه های ساعت نیست .
    اینک مکان آزمایش را از خط استوا به نیکره جنوبی مثلاً یکی از شهرهای استرالیا می بریم :
    با ورود به مناطق نیمکره جنوبی ، گلبرگهای صفحه نمایش آونگ فوکو شکل می گیرد و با ازدیاد درجه عرض های جغرافیائی این گلبرگها پُر پهناتر ، زمان یک دور چرخش آنها بر صفحه نمایش کمتر و اینبار جهت چرخش این گلبرگها مخالف عقربه های ساعت است .
    آزمایش در قطب جنوب هم عیناً قطب شما است با این تفاوت که جهت چرخش گلبرگها مخالف عقربه های ساعت می باشد.
    حالا :
    آزمایش فوکو چنین نشان می دهد که پوسته ماده جداره زمین که ما ساکن بر روی این پوسته هستیم در حال چرخش است و نیروی گرانش یا ستاره ضد ماده درون زمین هم ساکن و ثابت است .
    جداره ماده زمین در خط استوا با سرعت 463 متر در ثانیه بر روی ستاره درون زمین چرخش دارد اگر غیر از این بود یعنی تمام حجم زمین چرخش داشته باشد و سرعت این چرخش در خط استوا 463 متر بر ثانیه باشد آیا نیروی گریز از مرکز در این منطقه پُر سرعت اجازه سکونت و زیستن را به مردم آن مناطق می داد؟!
    آیا در آنجا حیوانات و گیاهان می توانستند به حیات ادامه دهند؟! آیا معماران و بناها میتوانستند در آنجا با شاقول کار کنند ؟! آیا کشتی ها در دریاهای خط استوا می توانستند از شرق به طرف غرب یعنی مخالف جهت چرخش زمین حرکت کنند ؟!
    آنچه که اشیاء و موجودات ساکن خط استوا را از نیروی سهمگین گریز از مرکز آن ناحیه مصون نگه داشته و نگذاشته که کوچکترین اثری بر آن مناطق برجای گذارد ، ثابت بودن و بی حرکت بودن منبع گرانش یعنی عدم چرخش ستاره ضد ماده درون زمین است.
    ما برروی جداره و پوسته دوار زمین زندگی می کنیم و این پوسته در مناطق استوائی با سرعت سرسام آور1670کیلومتر در ساعت بر روی ستاره ضد ماده درون زمین می چرخد ولی ذرات اتمهای سازنده وجودمان به نیروی گرانش ثابت و بی حرکت ستاره درون زمین جاذب است بر این اصل ، نیروی سهمگین گریز از مرکز در سطح زمین کم رنگ وناچیز است.
    احمد فتحی مدیر وبلاگ « اسرار ناب هستی »

  17. جواد میرزایی سردره

    سلام جناب آقای درویش عزیز و تشکر از زحمات و دلسوزی شما نسبت به محیط زیست که جای بس تقدیر و حمایت از این گونه فعالیت ها را دارد و انشاءلله در مسیری که قدم گذاشته اید موفق و پیروز باشید.
    اینجانب در همایش رویداد ملی آب که در تاریخ18مهرماه سال94در تالار شهید چمران دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد حضور داشتم در این همایش جنابعالی اظهار داشتید که علت بی آبی شهرستان میناب استفاده آب آنها توسط مردم شهر بندرعباس میباشد.منبع آماری مورد استفاده را میتوانید معرفی کنید.

  18. حمید بردسکن

    با سلام. حضور، کنار همچون پدیده ی غریبی و عکاسی در کنار تسلیت و هول ،تبریک هم دارد. چرا که احتمالن از دیدنی ترین صحنه های نیز هست. از voalastpage صحنه فرونشستی رو دیدم دیشب. ممنون از تکست و تصاویر عالیتون.

  19. حسین افتخاری

    با سلام لطف کنید نواحی که ممکن پدیده فروچاله در آن اتفاق بیفتد را به اطلاع مردم برسانید.

  20. افتخار ملت

    این همه بلا برسرمان کم بود فروچاله هم پیدا شد.خدا رحم نماید.

  21. رضا شریف

    با سلام،به نظر من اگر اراده ای برای حل موضوع در یک نفر مثلا مدیر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست باشد این مشکل حل میشود.چگونه؟طی نامه ای از نماینده چند سازمان از جمله:1-ستاد کل نیروهای مسلح
    2- ستاد نماز جمعه سراسر کشور
    3 -سازمان زمین شناسی کشور
    4 – نماینده صدا و سیما و …

    شرح ماجرا در اولین جلسه اعلام و درخواست مینماید:
    – به علت در فصل کاشت و برداشت نیستیم برداشت از کل جاه های آب در کشور ممنوع است.به غیر از استخر های پرورش ماهی
    – هر یک از چاه های آب در سراسر کشور حتی استخرهای پرورش ماهی برای ادامه برداشت حتی یک متر مکعب آب باید نامه ای از سازمان زمین شناسی به ستاد کل نیروهای مسلح ارائه کنند که این برداشت خطری در ریزش زمین ندارد و ستاد کل اجازه برداشت صادر کند
    – طی نامه ای به مجلس شورای اسلامی درخواست رسمی تبدیل به قانون دائمی شدن این موارد درخواست شود.
    حضور نماینده ستاد نماز جمعه و صدا وسیما جهت توضیح موقعیت بحرانی زمین و احتمال نابودی و نشست کل زمین ایران به علت استفاده از یکصد و پنجاه میلیارد متر مکعب آب زیرزمینی میباشد…
    اما فساد اداری و منافعی که برای چند نفر در عدم حل موضوع است مانع اجراء و پیگیری این بحث حیاتی میشود و در تاریخ مینویسند چند نفر بی عرضه سودجو، حیات را از حداقل هشتاد درصد ایران و حدود پنجاه میلیون نفر گرفتند و…

  22. sohrab

    ببخشید میشه بفرمایید منابع و رفرنس صحت فرمایشاتون در خصوص اینکه زلزله علت فروچاله است رو ذکر بفرمایید.

  23. سئو سایت

    ممنون واقعا بابت مطلب مفیدتون
    اما جدیدا دیدم یک فروچاله در استهبان ایجاد شده که واقعا بزرگتره

  24. فریت بار

    یه فروچاله توی استهبان فارس بوجود آمده از این بدتر هست من دیدمش
    دلیلشم به خاطر چاهایی هست که در روستای نزدیک به آن یعنی دیندارلو زده شده که عمقشون به ۲۵۰ میرسه و قسمت هم به شدت آهکی هست

  25. علی

    یک مغالطه عامدانه یا غیرعمدی رخ داده آن هم اینکه رشد جمعیت را با این مرتبط کرده است، البته بالاخره رشد جمعیت تاثیر دارد، اما عدم بهره وری و رعایت فناوری های روز و به کار نبردن عقل و تدبیر درست در بهره برداری از آب و منابع زیرزمینی که ناشی از کم کاری بخش علمی کشور و اجرائی مردمی است نه افزایش جمعیت. البته و صد البته تنها راه ادامه پیشرفت و ترقی مداوم کشور وجود نسل جوان خلاق و انقلابی و متهور در طول ده ها سال اینده است که از دام خستگی و ناامیدی هم خود و هم بقیه را آزاد کند.
    یاعلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.