در ستايش خرداد

آغاز هفتاد و يكمين بهار زندگي آهنگ كوثر مبارك باد … 

      خرداد را شايد بتوان شاه‌بيت تظاهرات ديداري طرفداران محيط زيست دانست؛ ماهي كه در آن بيشترين مناسبت‌هاي زيست‌محيطي رخ داده و گرامي داشته مي‌شود.
      خرداد با گراميداشت روز «تنوع زيستي» در سراسر جهان آغاز مي‌شود؛ روزي كه يادآور ارزشمندترين گوهر طبيعت و مهمترين دليل طرفداران محيط زيست براي پاسداري از آن بوده و خواهد بود. تنوع زيستي، همچون كتابي خطي و يگانه است كه نه نظيري دارد و نه امكان بازتوليد آن فراهم است و نه حتا اگر از رويش كپي هم تهيه شود، ارزش نسخه‌ي نخستين را دارد. براي همين است كه بيشترين فرياد سبزها در طول تمدّن بشري، زنهاري است كه به همنوعان خويش مي‌دهند كه مبادا به بهانه‌ي توسعه، به دست خود خزانه‌ي ژني حيات را با تهديد مواجه سازيم.
     در دهمين روز خردادماه، روز بدون دخانيات را گرامي مي‌داريم و از قاتلي كه به راحتي در جيب جاي مي‌گيرد (سيگار) اعلام برائت مي‌كنيم (تعارف را كنار بگذاريم. من نمي‌پذيرم كه از ميان دوستان محيط‌زيستي، كسي شعار طرفداري از طبيعت سر دهد و در همان حال، با دود كردن سيگار، هم از كارايي خود و اطرافيانش بكاهد و هم به كارايي زادبوم مشترك آسيب رسانده و بر غلظت آلودگي آن بيافزايد).
      در پانزدهمين روز هم كه همه مي‌دانيم، روز جهاني محيط زيست را در كليت آن بايد گرامي داشت و به ياد خود و مديران و رهبران كشور انداخت كه اگر خواهان اقتصادي پويا و جامعه‌اي پايدار هستيم، ملاحظات زيست‌محيطي را بايد عملاً به صدر اولويت‌هاي راهبردي كشور نزديك كنيم.
      در بيست و پنجمين روز از خردادماه، جهانيان در اقدامي سمبليك، به ستايش زيباترين جلوه‌ي طبيعت پرداخته و روز جهاني «گل» را گرامي مي‌دارند. باشد كه ما نيز راه رسم شناور ماندن در زيبايي‌اش را بيشتر فراگيريم.
     و سرانجام در بيست و هفتمين روز از خردادماه، آيين‌هاي مربوط به روزجهاني مقابله با بيابان‌زايي و خشكسالي را برپا داشته و مي‌كوشيم تا نشان دهيم، آنچه بايد مهار شود، بيابان‌زايي است و نه بوم‌سازگان ارزشمندي به نام بيابان.
     با اين وجود، بايد اعتراف كنم كه نگارنده به يك دليل شخصي‌تر ديگر نيز، به خردادماه عشق مي‌ورزد و آن را سبزترين ماه سال مي‌داند! خرداد، ماه تولّد استاد عزيز و فرزانه‌ام، سيد آهنگ كوثر است؛ دانشمند فرزانه‌اي كه تمام هستي و دانش و سلامتي و توان خود را مشتاقانه و عاشقانه براي آباداني بيابان‌هاي ايران و افزايش اندوخته‌ي آبي كشور مصروف داشته و هيچگاه منت آن را به رخ كسي نكشيد.
     پنجم خردادماه سال 1386، نخستين روز هفتاد و يك‌سالگي كوثر عزيز، بر همه‌ي طرفداران راستين محيط زيست وطن مبارك باد. 

7 فکر می‌کنند “در ستايش خرداد

  1. سعید مقیسه

    باسلام. مهندس عزیز، خانه مجازی جدیدتان مبارک. بی خبر نقل مکان کردید. امیدوارم با شور و نشاط همیشگی تان ادامه دهید. برای شما آرزوی موفقیت و سربلندی دارم.

  2. خاکسار

    سلام
    خسته نباشی
    روزی خواهم آمد ، و پیامی خواهم آورد
    در رگ ها نور خواهم ریخت
    و صدا خواهم در داد: سبد هاتان پر خواب !
    سیب آوردم ، سیب سرخ خورشید خواهم آمد و گل یاسی به گدا خواهم داد
    زن زیبای جذامی را گوشواری دیگر خواهم بخشید
    کور را خواهم گفت چه تماشا دارد باغ !
    دوره گردی خواهم شد ، کوچه هارا خواهم گشت جار خواهم زد شبنم ، شبنم ، شبنم
    رهگذاری خواهد گفت :راستی را ، شب تاریکی است
    کهکشانی خواهم دادش
    روی پل دخترکی بی پاست ، دب اکبر را بر گردن او خواهم آویخت !
    من گره خواهم زد چشمان را با خورشید
    دل ها را با عشق
    سایه ها را با آب شاخه ها را با باد
    و بهم خواهم پیوست خواب کودک را با زمزمه زنجره ها
    گلدان را آب خواهم داد
    و هیچ درختی را نخواهم گذاشت در دسترس تیغ کش غدار
    و به تراوت پاک درختان سجده خواهم زد
    قبله ام را محل سرود ترنم باد بهار خواهم سپرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.