مهار آتش سوزی نوروزی در تالاب گندمان

    امروز به اتفاق هومان خاکپور برای دیدن غار اسرارآمیز اشک زلیخا (یا به قول محلی ها: اشکفت زلیخا) به منتهاالیه جنوب شرقی تالاب گندمان رفتم؛ غاری که سخنها و نقل قول های فراوان و بعضاً متضادی در باره آن شنیده می شود؛ اما هنوز کسی به درستی از عمق و ژرفای تو در تو و ماهیت گالری های آن اطلاع مستندی ندارد. ظاهراً غار در کشور متولی مشخصی هم ندارد و بعضاً این وظیفه بین سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور و سازمان حفاظت محیط زیست و فدراسیون کوهنوردی و … در حال پاسکاری است!
    به هر حال، امیدوارم مسئولین استانداری چهارمحال بختیاری بررسی دقیق و موشکافانه این غار را در دستور کار خود قرار دهند و بتوانند این مزیت بالقوه استان را به بالفعل بدل سازند.

    آما آنچه که سبب شد تا این یادداشت را از بام ایران بنویسم، مشاهده آتش سوزی در تالاب گندمان و قدردانی از محیط بانان سلحشور این تالاب و اداره محیط زیست شهرستان بروجن بود که با سرعت عملی شایان تحسین وارد عمل شده و امروز نه تنها از گسترش آتش سوزی مجدد رخ داده در تالاب ممانعت کردند، بلکه مقارن ساعت 15 آتش را به صورت کامل مهار نمودند. به نحوی که در حین گفتگوی تلفنی با آقای مهندس نظریان، معاون محیط طبیعی استان، ماجرا عملاً به پایان رسید.
    جا دارد مراتب قدردانی خود را از این عزیزان زحمتکش که حتا در تعطیلات نوروزی نیز، وظیفه پاسداری و حراست از این نگین سبز ارزشمند در بام ایران را فراموش نکرده اند، اعلام دارم.
    امید که در سال 1389 مخاطرات وارد بر طبیعت زیبای چهارمحال بختیاری به کمینه رسیده و محیط بانان و علاقه مندان محیط زیست سالی پرنشاط و پرترانه و پر باران را تجربه کنند.

13 فکر می‌کنند “مهار آتش سوزی نوروزی در تالاب گندمان

  1. محسن تيزهوش

    سلام
    چند روز پيش براي من نوشتيد كه چه چیز در پارک ملی گلستان بشتر از همه آزارم داد…به ياد كه داريد؟
    در بازديد از گلستان با اينكه شب بود اما تعريض جاده بيش از حد به چشم مي آمد و آزارم مي داد…اما اگر قراره كه ما محيط زيستي ها طرفدار استفاده چند جانبه از طبيعت باشيم بايد اعتراف كرد كه آن جاده نيازمند تعريض است.البته نه به آن اندازه…اما اگر قرار است كه همچون گذشته احساسي عمل كنيم نبايد در پارك ملي گلستان دست به تغييرات زد.
    حال آزار اصلي اينجاست كه وظيفه ما چيست؟ متاسفانه ما محيط زيستي ها در اكثر موارد نتوانسته ايم در موج تغييرات زيست محيطي تغييري ايجاد كنيم.زيرا هميشه ناخواسته با اين تغييرات همراه شده و يا همراه مان كرده اند.غير از اين است؟
    اين عقيده من است؛ بايد در نگاهمان تغيير ايجاد كنيم.منظورم تقليد از نمونه هاي خارجي نيست.زيرا اين كار را بسيار كرده ايم و نتيجه اي نيافته ايم…

    پاسخ:

    محسن جان: از قضا به باور یک تیم کارشناسی، تعریض آن جاده دردی را دوانخواهد کرد و فقط عمق خسارتها را بیشتر خواهد کرد. خدا نکند سیل دیگری رخ دهد تا پیشبینی من محقق شود!!

  2. ابسالان

    حفظ مناطق محيط زيست نتيجه ساليان حضور شبانه روزي محيطبانان در پاسگاهاو مناطق است و اين افراد ممكن است سالها در ايام عيد وتعطيلات به استراحت نروند

    پاسخ:

    درود بر آبسالان عزیز و همه محیط بانان شریف سازمان حفاظت محیط زیست ایران.
    امید که در سال 1389، شادکامی هاتان افزون تر بود.

  3. پیام احتسابیان

    جناب درویش عزیز سال نو مبارک :)
    من با وبلاگ جدیدم به نام “یوزگورپلنگ ایرام” به روز هستم. این وبلاگ نمادی از حیات وحش در خطر انقراض ایران یعنی یوزپلنگ و گورخر و پلنگ است…

    پاسخ:

    خیلی مبارکه …

  4. حامد رحيمي

    سلام جناب درويش .
    اميدوارم سفر بهتون خوش بگذره .
    جا داره از طرف خودم و بقيه همكارانم يه خدا قوت اساسي به بچه هاي محيط زيست بروجن بگم . انشا الله خالق يكتا پشت و پناه تمام كساني كه براي حفظ محيط زيست كشور عزيزمون زحمت ميكشن باشه .
    يا حق .

    پاسخ:

    زنده باشی و ممنون.

  5. محسن تیزهوش

    آن عکسی که در وبلاگم مشاهده کردید یک شبه جزیره بازالتی در اسکاتلند است…که با تغییر و تحولات زمین شناسی به وجود آمده است…

  6. شقایق

    شاید باورتون نشه ؛ ولی
    از شنیدن خبر ِ مهار آتش سوزی گندمان , یکی از حسرت های سینه ام کم شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.