شقایق‌هایی که زیبا نیستند!

شقایق، یکی از زیباترین گل‌های وحشی در طبیعت ایران است، اما حضور متراکم این گل در عرصه‌های مرتعی کشور، نشان از کاهش گونه‌های خوش‌خوراک دارد! به عبارتی دیگر، شقایق را اغلب در شمار گونه‌های مهاجم طبقه‌بندی می‌کنند که نشان‌دهنده‌ی فقر غذایی مراتعی است که در آن به وفور یافت می‌شوند.

حال به این شقایق‌ها نگاه کنید … تصور می‌کنید اینجا کجاست؟
اینجا کناره‌های رودخانه‌ی شهرچای است که در بالادست آن، سد 7 میلیون متر مکعبی شهر چای از سال 1383 احداث شده است و با عبور از مرکز شهر ارومیه در نهایت به دریاچه می‌ریزد.

و البته همان طور که مشاهده می‌کنید مانند مثال‌های پیشین در لردگان، کرج، شادگان، کارون، زاینده رود و خراسان رضوی، روزگار پرزباله‌ای را تجربه می‌کند! چرا؟

به نظر می‌رسد، اغلب رودخانه‌های کشور به محلی برای هدایت زباله‌های شهری و بین شهری بدل شده‌اند و معلوم نیست که متولی پاکسازی این شریان‌های حیاتی کشور کدام نهاد یا ارگان ذی نفوذ است؟

20 فکر می‌کنند “شقایق‌هایی که زیبا نیستند!

  1. شقایق

    راستش من فکر میکنم
    قبل از فکر کردن به متولی پاک سازی ؛ می بایست به پاک نگهداشتن ِ طبیعت فکر کنیم ،آموزش دهیم ، ارزش گذاری کنیم و حتا با خاطیان برخورد کنیم!

  2. فلورا

    من شقايق وحشي رو خيلي دوست دارم. چندسال بهار از كنار جاده ها چند تا بوته ش رو با خاك زيرش ميكندم و مياوردم تو باغچه مون ميكاشتم اما بعد از چندتا گل، پژمرده ميشد و ميخشكيد سال ديگه هم خبري ازش نميشد. اما پارسال كه براي باغچه مون خاك جديد آورديم گوشه هاي باغچه مون خود بخود شقايق وحشي روييدو امسال هم بهمينطور.
    آقاي درويش يعني خاك جديد باغچه مون ضعيفه؟
    آقاي باغبون به پدر پيشنهاد داده بودن كه كمي ماسه ي رودخونه بهش اضافه كنيم،براي تقويتش گفتن؟
    آخه من هم احساس ميكنم گلهاي گلدوني مون رشد خوبي ندارن.

  3. فلورا

    در ضمن اينجا تو گيلان هم كناره ي همه ي رودخونه ها سرشار از آشغال و زباله و نخاله ست. باور كنين گيلان از همه جاي ايران سريع تر رو به ويراني ميره، منتها چون طبيعتش سبزه ويراني ش خيلي به چشم نمياد

  4. فلورا

    در ضمن اينجا تو گيلان هم كناره ي بعضي از رودخونه ها سرشار از آشغال و زباله و نخاله ست. باور كنين گيلان از همه جاي ايران سريع تر رو به ويراني ميره، منتها چون طبيعتش سبزه ويراني ش خيلي به چشم نمياد

    پاسخ:

    قبول دارم. بحران زباله در گیلان بسیار جدی است.

  5. محمد کماسی

    وقتی نام گیاه مهاجم به میان می آید نا خودآگاه یادرا آزولا(Azolla.filiculoides) می افتم، که در زمان دانشجویی به عنوان یک فاجعه در تالاب انزلی از آن یاد میشد، امید وارم مشکل این گونه های مهاجم در تمام اکوسیستم های آبی و خاکی ایران حل شود وشاهد طبعات زیان بار آن ها نباشیم.
    ان شاءالله

  6. سروی

    وضعیت زرجوب در رشت ، خیلی خیلی اسفناک تره آقای درویش عزیز ،
    و تابستان ها ، با گرم شدن هوا ، وضعیت به مراتب بدتر هم میشه

    گاهی که از کنارش رد میشم ، در حالیکه سعی می کنم نفسم رو در سینه حبس کنم تا ریه هام رو مهمان بوی آزاردهنده اش نکنم ، با خودم فکر می کنم :
    خدا رو شکر که اجدادم نیستند تا ببینند “زرجوب” دیگه “زر” جوب نیست بلکه معدن زباله هاست.

    پاسخ:

    لطفن چند تا عكس از آن برايم بفرست.
    ممنون.

  7. هومان خاکپور

    بحران زباله تقریبن در تمامی مناطق شهری و روستایی استان ما هم جدی است و متاسفانه در مناطق شهری هم شهرداری ها هیچ همتی برای دفن اصولی نشان نمی دهند و نفس کشی هم نیست تا از آن ها توضیح بخواهد!

    پاسخ:

    نفس كش را خوب اومدي!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.