ریزگردها منشأ تالابی دارند نه بیابانی!

دکتر حسین آخانی را همه می‌شناسیم، پژوهشگری ارزنده و سخت دوستدار طبیعت ایران که هرگز در کنار کار آموزشی ارزشمندش در دانشگاه تهران، رسالت اصلی، یعنی پژوهش را فراموش نکرده و نمی‌کند.
وی در تازه‌ترین یافته‌های پژوهشی خویش، پرده از یک ابهام بزرگ در بین اقلیم‌شناسان و بوم‌شناسان در باره‌ی ریشه‌ی اصلی ریزگردها – که این روزها دوباره آسمان پایتخت را نشانه رفته است –  برداشته و به صراحت می‌گوید: آزمايش‌هاي متعددي كه با ميكروسكوپ الكترونيكي صورت گرفت نشان داد داخل ريزگردها، دياتوم ‌ (Diatom)، نوعي جلبك كه در آب‌هاي شور و شيرين ديده مي‌شود، وجود دارد. علاوه براين، ريزگردها حاوي نوعي زئوپلانكتون به نام استراكد (Ostracod) است.
اين يافته‌ها ثابت مي‌كند ريزگردها منشأ تالابي دارند نه بياباني.
به عبارت ساده‌تر، آزمایش‌های آخانی که همچنان ادامه دارد، تا همینجا ثابت می‌کند که عقوبت خشک کردن تالاب‌های ارزشمند واقع در مرز ایران و عراق، تا چه اندازه می‌تواند عواقبی دهشتناک و مانا در عرصه‌ای چند ده میلیون هکتاری باقی گذارد.
باشد که از این تجربه تلخ عبرت گرفته و نگذاریم تا دریاچه ارومیه به سرنوشت هورالعظیم و هورالحمار و هورالهویزه بدل شود.

28 فکر می‌کنند “ریزگردها منشأ تالابی دارند نه بیابانی!

  1. شقایق

    امیدوارم دلایل علمی کافی باشد و احتیاجی به استناد به یک منبع شرعی نداشته باشد!

  2. مهتا

    نه!
    اشتباهه
    به حجاب خانم ها ربط داره!!!!!!!!!!!!!!
    علمی چیه .. آزمایش چیه ؟ اینجا همه چی به روسری و مقنعه و چادر ما ربط داره :دی

    پاسخ:

    عجب!

  3. فرشید روزی طلب

    سلام اقای درویش.من مدت هاست مطالب وبلاگ شما رو دنبال میکنم.یک نظر سنجی در وبلاگ گذاشتم . . .خوشحال میشم در این نظر سنجی شرکت کنید.و نظرتون رو هم اعلام کنید.چون در ما های اخیر مناطق بکر و زیبایی رو اکتشاف کردیم ولی تمایلی برای اطلاع رسانی عمومی نداریم و با واکنش بعضی افراد روبرو شدیم.
    در ضمن با کمال افتخار لینک شدید.
    شاد و پیروز ,برفراز و برقرار باشید

    پاسخ:

    زنده باشید. اوامر اطاعت شد.

  4. حسین آخانی

    دوست عزیز
    نکته اول: ممنونم از لطف شما. قضیه داستان فرانسیس بیکن است که می گفت بیایید دندانهای اسب را بشماریم و اینقدر در مورد تعداد دندانها فلسفه بافی نکنیم. یافتن منشا ریزگردها خیلی سخت نیست. با روشهای ایزوتوپی هم می توان براحتی همه چیز را تابت کرد.
    نکته دوم: اظهار داشته اید که مرا خوب می شناسید. ولی نمی دانم چرا همیشه نام مرا به سعید تغییر می دهید. سعید آقاخانی نام یک فیلم ساز و هنر پیشه است بگذارید حسین بمانم. قبلا هم تذکر داده ام.
    ارادتمند

    پاسخ:

    دکتر جان شرمنده!
    نمی دانم چرا همیشه فکر می کنم شما سعید هستید و نه حسین! تا مدتها یاسر انصاری را هم ناصر انصاری خطاب می کردم! شاید دیگه باید قبول کنم که پیر شده ام! نشده ام؟
    درود.

  5. سجاد قربانپور

    سلام وخسته نباشید
    ممنون از کامنتی که واسم گذاشتید و ممنون از جمله ای که از کوروش کبیر بهم دادین(البته ببخشید که بدون اجازه ازش تو وبلاگم استفاده کردم)بسیار زیباست ومن همیشه و همه جا از این جمله استفاده خواهم کرد.
    بازهم متشکر از لطف شما

    پاسخ:

    قابلی نداشت رفیق. موفق باشید.

  6. عبداللطیف عبادی

    غبارهایی که از سمت شبه جزیره عربستان و نیز شمال آفریقا بر جنوب و غرب کشورمان می وزند البته منشا بیابانی دارند . اما غبارهایی که در سه سال اخیر و از سمت عراق و تا حدوودی سوریه می وزند – همانگونه که نوشته اید – از تالابهای خشک شدهء عراق و سوریه می وزند . تقریبا” سه چهارم این تالابها بنا به دلایلی طبیعی و شش سال خشکسالی پی در پی خشکیده اند و یک چهارمشان هم به دلیل سدهایی که در ترکیه احداث شدنه اند خشکیده اند . بعد از سرنگونی حکومت صدام حسین ، کانالهای فرعی که بنا به دلایل نظامی و امنیتی ایجاد شده بودند و تالابهای میان ایران و عراق را خشکانده بودند – نقریبا” – پر شدند و در سه سال اول هم آن تالابها به سرعت پرآب شدند و حیات طبیعی به آنها برگشت اما همانگونه که گفتم به دلیل خشکسالی های پی در پی و ایجاد سدهای جدید در ترکیه، دوباره خشکیدند . اخیرا” ایران و عراق موافقت کردند تا آن تالابها را قیرپاشی کنند . این عمل شاید بتواند در میان مدت اندکی از برخاستن این این غبارها را کم کند اما حیات مجدد این تالابها را در سالهای آینده و بعد از خروج از خشکسالی با مشکل جدی مواجه خواهد کرد .

    پاسخ:

    فکر کنم سهم خشکسالی را کمی دست بالا گرفتی رفیق!

  7. رئیسی

    جناب مهندس درویش خدمتتان سلام عرض می کنم. ضمن درود بر شما که به دلیل نقش بسیار درخور توجهی که در آگاه سازی دلسوزان محیط زیست ایران در وبلاگ خوبتان ایفا می کنیدعرض می کنم که نام دکتر حسین آخانی (استاد گرامی و بزرگوارم) اشتباها سعید آخانی درج شده.

    پاسخ:

    ممنون از تذکرتان. اصلاح شد.

  8. شریفی

    سلام جناب درویش
    نمیدونید چه اندازه از مجوز ندادن به چاههای غیر مجاز خوشحال شدم!ونتیجه ای رو هم که-از عدم توجه مسئولین به دفع صحیح زباله های بیمارستانی- گرفته بودید قابل تامل و بامزه بود.
    در کلاسهایی که برای بالا بردن سطح اطلاعات محیط زیستیمان تشکیل میشود(البته تا الان فقط یک جلسه اش تشکیل شده)بحث دریاچه ها مطرح شد و راجع به دریاچه ی پریشان این مطلب گفته شد که درست است که حفر چاه های نیروگاه نرسیده به کازرون یا چاههای دیگر که کشاورزان اقدام به حفر نموده اند کمک به خشک کردن دریاچه کرده است. ولی نباید کمی بارش باران رو هم نادیده گرفت و در کنار اون باید به این مسئله توجه داشت که ما متناوبا هر 20 سال یکبار شاهد خشک شدن دریاچه بوده ایم،میخواستم بدونم از نظر شما این میتونه صحت داشته باشه؟
    سالم و شاد باشید

  9. محمد درویش نویسنده

    درود بر شریفی عزیز.
    خوشحالم که توانستم خوشحالتان کنم (البته به اتفاق تیم فقهای شورای نگهبان!). استاد کلاسهای محیط زیستی تان کی هست؟ من نشنیده یا نخوانده ام که دریاچه پریشان هر 20 سال یکبار خشک شده باشد. در ضمن، هیچگاه تعداد و حجم برداشت از سطح دریاچه چنین وحشتناک نبوده است.
    درود.

  10. عبداللطیف عبادی

    در خصوص علل غبارهایی که از عراق می آیند :
    مقامات عراقی به ترتیب 1- سد سازی بر رودخانه های دجله و فرات توسط دولت ترکیه 2- خشکاندن تالابهای عراق در دوران صدام حسین و 3- حضور نیروهای آمریکایی! را عامل برخاستن این غبارها می دانند .
    اما کارشناسان و دانشمندان بی طرف در منطقه ( که بسیاری از آنها عراقی هم هستند ) تغییرات اقلیمی و از جمله خشکسالی های پی در پی را عامل اصلی خشک شدن تالابهای عراق و نهایتا” برخاستن بادهای غبارآلود می دانند . در لینک زیر ( که به زبان انگلیسی هست ) این موضوعات و دلایل وزش این غبارها از سوی عراق به شکل بسیار مفید و مختصری شرح داده شده اند .

    تالابهای خشک عراق غبار می سازند
    http://gulfnews.com/news/gulf/uae/environment/iraq-s-dried-marshes-cause-dust-cover-1.534043

  11. شریفی

    باز خدا خیرشون بده بالاخره یه کار درست انجام دادن!!!
    ایشون یکی از مهندسهای فکر کنم سازمان محیط زیست شیرازن به نام اقای مهندس شریعتی که زحمت افزایش اطلاعات ما رو در زمینه ی محیط زیست برعهده گرفتن. در مورد دریاچه میگفتن که در سال 67 هم یکبار شاهد خشک شدنش بودن-البته احتمالا نه به این شدت- و بدین ترتیب ما امیدوار شدیم که شاید بتونیم دوباره شاهد پریشانِ غیر پریشان باشیم.

    پاسخ:

    همه امیدواریم که پریشان از پریشان حالی به درآید …
    درود …

  12. سروی

    بالاخره این تالاب ها خشکیدند یا خشکانده شدند؟

    پاسخ:

    بیشتر خشکانده شدند و البته مقداری هم خشکیدند!

  13. عبداللطیف عبادی

    هومان جان شکر خدا ضربان قلبم نامنظم شده است و ممکن است کمک کند تا بروم به آسمانها. دیروز نزدیک بود بمیرم!از ساعت ده صبح تا چهار بعد از ظهر توی اتاق سی سی یو بودم و بعد هم که حالم خوب شد به اصرار خودم راه افتادم آمدم خانه! کلا” خوابیدن توی بیمارستان را سوسول بازی می دانم . دکترها توصیه کرده اند مطلقا” به مسائل جدی نپردازم ولی هر جور فکرش را می کنم می بینم نمی شود محیط زیست ایران را جدی نگرفت! این هست که با همین چراغ شکسته مان هم دست از نور بالا زدن بر نمی داریم .
    :)

  14. امیر سررشته داری

    لطیف جان همون که گفتم. صبح به صبح یک حب بی غیرتی و بی خیالی را نوش جان کن. خیلی باحاله. آنقدر راحت می شوی که نگو و نپرس. البته از تو چه پنهان خودم هم کلی انرژی صرف می کنم تا بدانجایی برسم که این قرص برایم قابل مصرف باشد.
    در ضمن بیمارستان در ایران را بگویی والا منم حاضر نیستم بمانم ولی توی هلند یکی دوبار مشرف شدم! همچین بدم نبود!

  15. m.a.n

    slm. mikhastm az shuma babate matlabe rizgardha tashakur kunam.
    bande ham daneshjuye tehran university hastam. agar ye kam bishtar dar hamin safhe tuzihe inke talabi ba biaban zudai che farghi mikune bedid mamnun misham.
    ba sepase faravan

  16. محمد درویش نویسنده

    درود بر شما …
    منظورم این است که ریزگردهای مزبور ریشه در مناطق بیابانی نظیر رب الخالی در عربستان – صرفاً – ندارند. بلکه از مناطقی به هوا برخواسته اند که پیشتر تالاب بوده است.

  17. علی همتی

    با سلام و عرض ادب
    از مطلب جدید و جالبی که درج نموده اید کمال تشکر را دارم . خیلی استفاده بردم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.