یک گفتگوی شنیدنی بین آخانی، حسام و درویش در گلستان!

در حالی که در این لحظه شعله های آتش در پارک ملی گلستان جای خود را به آتش زیر خاکستر داده است؛ آتشی که اگر امشب بر آن باد نوزد ممکن است تا فردا کاملاً مهار شود؛ امشب در ساعت 20:30 از شبکه‌ی رادیویی گفتگو، یک بحث چالشی و صریح و البته اندکی عجیب بین دکتر حسین آخانی (استاد دانشگاه)، مهندس رسول حسام (مديركل دفتر بازسازي و حوادث غيرمترقبه استان گلستان) و نگارنده درگرفت که در نوع خود کمی تا قسمتی شنیدنی از کاردرآمد.
این گفتگو را می‌توانید در این نشانی بیابید و خودتان گوش کرده و قضاوت فرمایید که چرا پاسخ‌ها و توضیحات مهندس رسول حسام که خود را سخنگوی شورای هماهنگی ستاد مدیریت بحران استان می‌نامید، از سوی حسین آخانی و محمّد درویش قانع‌کننده نبود؟ و چرا رسول حسام گله مند بود که چرا پیش از این مصاحبه با او تماس برقرار نکرده‌ایم؟ همچنین درخواهید یافت که چرا مجری برنامه مدام تأکید می‌کرد که مدیران محیط زیست و سازمان جنگل‌ها در استان حاضر به گفتگو نشدند و چرا آقای رسول حسام شیب اقلیمی فاحش منطقه را که از 150 میلی‌متر تا هزار میلی‌متر  بود و از طرف دکتر آخانی به عنوان مهم‌ترین دلیل بادخیزی منطقه ذکر می‌گردید را قبول نداشت؟
جالب این که دکتر آخانی فرمودند که بیش از 20 سال سابقه‌ی کار در منطقه داشته و حتا موضوع دانشنامه‌ی دکترای‌شان را در همین پارک انتخاب و دفاع کرده‌اند و به ویژگی‌های طبیعی و اقلیمی پارک اشراف دارند. اما جناب حسام گفتند: من حرف‌های دکتر آخانی را قبول ندارم! زیرا اگر ایشان تزشان را در پارک ملّی گلستان گذرانده‌اند، من دارم در اینجا زندگی می‌کنم!
همچنین آقای حسام گفتند: چه کسی گفته 24 ساعت طول کشیده تا چرخبال به منطقه برسد؟ فقط 5 ساعت طول کشیده! و من گفتم: قبول! چرا 5 ساعت باید زمان به هدر رود تا بالگرد به پارکی برسد که یک پنجم گونه‌های گیاهی کشور را در خود جای داده است؟!
آقای حسام صراحتاً گفتند: من اگر مدیرم در شرایط بحران بخواهد اطلاع‌رسانی کند، از نظر من قابل گذشت نیست!
این گفتگو را گوش کنید … پشیمان نمی‌شوید! می‌شوید؟
همچنین فردا از ساعت 15:30 الی 16:30 در برنامه نگاه روز رادیو ایران، به صورت زنده موضوع آتش‌سوزی در پارک ملّی گلستان مورد بحث قرار خواهد گرفت که نگارنده هم در این بحث مشارکت خواهد داشت.

مؤخره:

جا دارد از محمدباقر صدوق – معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست – که خود را به منطقه رسانده و امشب را در پاسگاه محیط بانی دشت سر خواهد کرد صمیمانه قدردانی کنم؛ همچنین باید از درگاه مجازی سازمان حفاظت محیط زیست که در طول این 5 روز به دلیل پوشش 24 ساعته خبری خود از رخداد آتش سوزی در ارزشمندترین پارکش ، عملاً خود را هلاک کرد؛ بسیار بسیار بسیار سپاسگزاری کنم! نکنم؟

آخرین خبر (ساعت 23:15)

هم اکنون از پارک ملی گلستان خبر رسید که مجدداً شعله های آتش از پنج نقطه پارک دیده می شود! ظاهراً باد وزیدن گرفته و تنه های سوخته دوباره گر گرفته اند.

خبر خوش!

امروز صبح (اول آذر) از پارك ملي گلستان خبر مي رسد كه آتش مهار شده است و چيزي بين 700 تا هزار هكتار از قلمرو پارك در آتش سوخته است. البته باز هم جاي خوشحالي دارد كه رقم خسارت بيشتر نشد. اما متأسفانه تعدادي از مرال ها كه به دليل آتش سوزي و ترس زيستگاه امن خود را رها كرده اند، به سمت غرب پارك جنگلي كالپوش حركت كرده اند؛ جايي كه احتمال نابودي و شكار آنها تقريباً 100 در 100 است!

17 فکر می‌کنند “یک گفتگوی شنیدنی بین آخانی، حسام و درویش در گلستان!

  1. جواد

    پیشنهاد میشه از استاد محمد نعیم (Master of the arabian flute) چندنمونه از كاراشو گوش بدين .خيلي همخواني و مطابقت داره با غم هاي وارده بر طبيعت ايران. دل ادم ميخواد بتركه از بس كه غم و غصه ها تلنبار شده. با اين روند تخريب تشديدشونده در ايران ميترسم همون اسپند (Peganum harmala) هم ديگه روي قبرم سبز نشه. عمرخيام ديگه رباعياتش نميخوره به ايراني ها. وقتي گفت ابر امد و باز بر سر سبزه گريست، پيش بيني نشد كه بعدها نه سبزه اي خواهد رست و نه ابري خواهد گريست.

  2. مسعود

    گوش کردیم ، پشیمان هم نشدیم !
    مقداری شوک شدیم ، مقداری خندیدیم و مقادیر متنابهی حرص خوردیم !

    متاسفانه شکارچیان غیر قانونی از طریق مراجع قانونی ِ غیر موجه رخصت می گیرند و در پارکی با این تفاسیر منحصر به فرد ، جولان می دهند
    و چنین گنجینه ای به این روز می افتد
    در مورد مدت آتش سوزی ؛ چگونه به سه روز تقلیل پیدا کرد در صورتی که عکس هایش همه جا پخش شد ؛ نمی دانم این آقای مدیریت بحران
    که صد و چهار بار خودشان و پستشان را توضیح دادند و تشریح کردند ، روزنامه هم نمی خوانند ؟

    درضمن ؛ امیدورام این خاکستر ها که آبستن شعله ای دیگر هستند ؛ باز خفه شوند و دم از باد نگیرند .

  3. کرام الدینی

    جناب مهندس درویش عزیز و گرامی
    جا دارد از ته دل از شما برای این خبررسانی خستگی ناپذیر سپاس‌گزاری کنیم. ولی من نتوانستم فایل صدا را در ایران صدا پیدا کنم. روش دیگری برای گوش کردن به آن ندارید؟

  4. miri

    سلام.یک دنیا تشکر از شما برای پی گیری بی وقفه این حادثه دردناک. من هم موفق به شنیدن این رادیو در ان نشانی داده شده نشدم. لطفا اگر از طریقی دیگر امکان شنیدن ان وجود دارد، مرا راهنمایی کنید.ممنون و خسته نباشید.

  5. فرزان اسدی(ابوحنانه)

    سلام
    امیدوارم خبر موفقیتی این ایرانی را که شنیده ام مضاعف شود با تائید جنابعالی.
    امروز در مسابقات اسیایی در روئینگ خبر موفقیت ” اروند درویش ” را شنیدم .
    اشتباه که نکرده ام؟
    بدرود.

  6. مسعود

    دوستان عزیز

    این برنامه لینک ثابت مستقل ندارد ؛
    برای شنیدن می بایست به آدرس ذکر شده بروید ؛

    1- از لیست اول ( که به صورت پیش فرض روی آوا تنظیم است) ؛ گفتگو را انتخاب کنید .
    2- هر دو تاریخ را 89/08/30 انتخاب کنید .
    3- در قسمت روزانه ؛ فقط یکشنبه ؛ را تیک بزنید .
    4- ساعت را از 20:30 تا 21:30 تنظیم کنید .
    5- دکمه دریافت را فشار دهید .
    6- یک لیست ِ دو سه خطی در پایین ایجاد می کند ؛ که جلویش یک آیکون با نمای Play دارد ، با کلیک بر روی آن برنامه قابل شنیدن آنلاین است .
    7- در ضمن سایت ایران صدا متاسفانه روی فایر فاکس قابلیت پخش آنلاین ندارد و به اصطلاح compatible نیست .

  7. محمد درویش نویسنده

    سپاسگزارم از مسعود عزيز كه با دقت و ظرافت پاسخ ديگر دوستان علاقه مند به شنيدن اين برنامه “شنيدني” را داد.
    درود …

  8. محمد درویش نویسنده

    به فرزان اسدي:
    آن اروند كه نام برده اي، حدود 8 سال از اروند من بزرگ تر است! البته شايد روزي نام اروند مرا هم بشنوي، منتها در تنيس روي ميز يا شطرنج!
    درود بر تو و همه ي اروندهاي ايران زمين …

  9. محمد درویش نویسنده

    به ميري:
    سپاسگزارم و اميدوارم با توجه به راهنمايي مسعود خان، بتوانيد اين بار موفق شويد.

  10. محمد درویش نویسنده

    به استاد كرام الديني عزيز:
    متاسفانه روش ديگري وجود ندارد. اميدوارم بتوانيد سرانجام موفق به شنيدن اين برنامه شويد تا دريابيد چگونه ايشان آشكارا از نبخشيدن مديران استاني در صورت انجام مصاحبه سخن مي گويد و در عين حال مي گويد: براي انجام يك مصاحبه فني و علمي من آمادگي ندارم!!
    درود …

  11. محمد درویش نویسنده

    به جواد:
    چشم … ممنون از پيشنهادتان.
    در ضمن آخرين خبر از گلستان آن كه خوشبختانه آتش مهار شده است. اما چند راس مرال به دليل ترس از آتش سوزي زيستگاه امن خود را ترك كرده و به غرب پارك جنگلي كالپوش رفته اند كه متاسفانه احتمال نابودي و شكارشان بسيار زياد است.

  12. مرجان(نماینده ی بانوان ایران زمین)

    گریه ام میییییییییییییییییییییییییییییییاددددددد!!!
    وقتی شنیدم که درختای خوشگلمون در حال سوختنه, اونم نه یکی نه دو تا,بلکه هکتارها, بدنم لرزید. آخه یعنی چه که اینقدر طولش دادن برا دو تا هلیکوپتر, ببخشید بالگرد!!, بعدشم که……
    واقعا متاسفم. اگه من یه دختر 17ساله ی ایرانیم و کاری از دستم ساخته نیس حداقل شما بزرگواران یه مرهمی رو زخم دلم بذارید.
    منی که هیچ وقت نه روزنامه میخوندم و نه اخبار میدیدم از وقتی این فاجعه رو شنیدم خونه مونو کردم انبار روزنامه و برنامه تلویزیونم اخبار, ولی دریغ از یه خبر خوش….
    مرال هامون چی میشهههههههههه؟؟!!!!!!!
    تو رو خدا آخرین خبرا رو زود اعلام کنید چون منبع مورد اطمینان من فقط شمایینا!
    نگرانم.
    مرسی بابت همه چیز.
    همدردا!! منم به عنوان عضو کوچیکی بپذیرین.

  13. فرزان اسدی(ابوحنانه)

    سلام
    باز هم خوشحال شدم كه يك اروند ديگر را در زمينه هاي ورزشي خواهيم ديد و بيشتر از او خواهيم شنيد.
    پايدار- بهروز – پيروز و كامروا باشيد مهندس
    بدرود.

  14. مه لقا کاشفی

    با سلام
    ایکاش از ایشان سئوال می شد اگر چنین اتشی به یک مغازه و یا برج حادث می شدچند ایستگاه اتش نشانی فعال می شدند تا از خسارات بیشتر جلوگیری کنند . ارزش هر هکتار از این جنگلهارا با ساختمان های شهری مقایسه کنند.چرا برای چنین نعمت خدادادی ارزش قائل نیستیم.چون برای ان زحمت نکشیده ایم و برای زحمت طبیعت هم ارزش قائل نیستیم.اما پدران ما اینگونه نبوده اند در غیر اینصورت حالا نه یک قطره نفت ته چاههایمان مانده بود نه یک درخت در جنگل هایمان .با عدد و رقم هائی که در اختیار دارند بگویند طی 10سال اخیر چند هکتار جنگل را به اشکال مختلف از دست دادهایم.هنوز ادعا داریم که سازمانی با این بودجه و انبوه طرحهای جنگل خواری با سطل و دبه بخواهد چنین اتشی را مهار کند.

  15. محمد درویش نویسنده

    به فرزان اسدی:
    من هم همینطور …امیدوارم یک روز خبر قهرمانی ریحانه عزیز را بشنویم و جشن بگیریم.
    درود …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.