اين فقط نامش جنايت است و بس!

باور كنيد اين نامش توسعه نيست!

خبرهاي رسيده از منطقه‌ي شهرستان سراب، واقع در شرق استان آذربايجان شرقي حكايت از آن دارد كه صبح امروز – ظاهراً – بولدوزرهاي وزارت راه و ترابري به جان مراتع آباد و درجه‌ي يك منطقه در حاشيه روستاي «گلدباخان» (gald bakhan) واقع در شمال كوه «بزگوش» افتاده‌اند و مشغول پاكسازي منطقه از هرگونه سبزينه و گياه مرتعي هستند. غم‌انگيز‌تر آنكه وقتي همكارم، دكتر امرعلي شاهمرادي كه در منطقه حضور داشته و شاهد حركت لودرها در مسيرهاي مختلف بوده است، معترض شده و به راننده‌ي يكي از لودرها مي‌گويد: مگر نمي‌خواهيد جاده بكشيد؟ پس چرا داريد همه جا را شخم مي‌زنيد؟! آن راننده نيز در كمال آرامش مي‌گويد: آقاي دكتر! چون دقيقاً به ما نگفته‌اند كه كجا را پاكسازي كنيم و صاف نماييم، مجبوريم محكم‌كاري كرده و جايي را از قلم نياندازيم تا دوباره كاري نشود!

mb-۲.jpgبه راستي اين است بهاي توسعه؟! - شمال كوه بزگوشالبته اين تخريبها و خاكبرداري ها براي احداث خط آهن ميانه به بستان آباد در حال رخ دادن در همان منطقه كوه بزگوش است!


و اين همان جنايت بزرگ است كه امروز به نام توسعه در جاي جاي اين بوم و بر مقدس در حال تكرار است. ديروز خجير و گلستان و سرخه‌حصار و نايبند و دنا و … امروز سرسبزترين و غني‌ترين مراتع ما در گلدباخان و يا تالا‌ب‌هاي استثنايي‌مان در انزلي و گاوخوني، ميانكاله و فردا … اصلاً كدام فردا؟ مگر براي محيط زيست وطن فردايي هم – با اين روند شتابناك تخريب – متصور است؟!

مؤخره:
از محمّد فياض، رييس بخش تحقيقات مرتع كه اين اطلاعات را در اختيار نگارنده قرار داد، متشكرم. گفتني آنكه نهايت تلاشم را كردم تا با مسئولين منطقه، از جمله رييس مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي استان آذربايجان شرقي تماس بگيرم، امّا دوستان اظهار بي‌اطلاعي كرده و مرا به سازمان حفاظت محيط زيست پاس دادند! حتا كوشيدم تا با احد بصيري، رييس اداره منابع طبيعي شهرستان سراب ارتباط برقرار كنم، امّا متأسفانه هر دو شماره تلفن آن اداره، بيش از 2 ساعت است كه اشغال مي‌زند!
باز هم تذكر مي‌دهم كه كسي با راه‌سازي و توسعه مخالفتي ندارد، آنچه كه نگران‌كننده است، نداشتن هيچ الگوي علمي و مستند به ارزيابي براي توسعه‌ي افسارگسيخته و بدون برنامه‌ي كنوني است.

   راست اين است كه سالهاست در اين ديار مي‌نويسيم: «توسعه»، امّا مي‌خوانيم: «جنايت»! بس است ديگر.

8 فکر می‌کنند “اين فقط نامش جنايت است و بس!

  1. منتقد

    اگر خودتان دانشی داشتید چه می کردید؟؟

    پاسخ:

    منتقد عزيز (داراي آي پي:213.207.242.171):

    كمترين كار ممكن اين است كه مسير مصوب جاده يا معبر را به درستي و پيش از آغاز شروع عمليات راه سازي نشانه گذاري كرده و در اختيار راننده هاي لودرها قرار دهند. فكر نكنم اين موضوع دانش زيادي را بطلبد.
    موفق باشيد و روزگار به كام.

  2. متینی زاده

    اون وقت که توی این مملکت باید توسعه انجام می شده نشده. خوردن بوده و خوابیدن. حالا به نام توسعه هر جراحتی داره در معبر منابع طبیعی برگشت ناپذیر و به کام سودجویانی که فکر و اندیشه آگاه و با وجدانی روبروی خود نمی بینند انجام میشه.
    چقدر دلم برای زیر و بم شدن خاکی که در هر 1000 سانتیمتر مکعبش کیلومترها قارچ میکوریزی و میلیاردها میکروارگانیسمهای مفید میسوزه!

    پاسخ:
    سلام و درود به دكتر محمد متيني زاده عزيز. عشق پاكت و سوزش دلت را براي جراحتهاي وارد بر مواهب طبيعي وطن قدر مي دانم و حرمت مي نهم.
    زنده باشي دوست من.

  3. جوادعباس زاده

    با تشکر از شما …….من یک سرابی علاقمند به محیط زیست و خبرنگارم ……چند روز پیش 150متر از فضای سبز پارک سراب با هدیه شورای شهر سراب برای احداث دفتر نماینده سراب کلنگ زنی شد

    پاسخ:
    ممنون جواد خان. براي نماينده شهرتان بيشتر متاسفم كه اين هديه را قبول كرده است.

  4. رضا

    امیدوارم در راه نیکی که پا گذارده اید موفق باشید ، من کار های شما را در سایتتان دنبال می کنم و از علاقه مندان این سایت و کارهای شما هستم.

    پاسخ:
    زنده باشي رضا جان.

  5. moheb

    وقتي آدمهاي كوچيك را در راس كارها بذارن همين ميشه.چون اصلا” نميدونن اين چيزها رو.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.