آقای هواشناسی شما دیگه چرا؟!

پرده‌ ی نخست:
به رغم آن که بهرام صناعی، عالی‌ترین مقام هواشناسی کشور در اوایل این هفته اعلام کرد که از عصر دوشنبه آلودگی هوای تهران کاهش یافته و در روزهای سه شنبه و چهارشنبه باد خواهد وزید و دیگر نیازی به تعطیلی پایتخت نیست، اما متأسفانه پیش‌بینی آقای رییس و همکاران‌شان کاملاً غلط از آب درآمد و هوای تهران نه تنها بهتر نشد که بدتر هم شد! نشد؟
این در حالی بود که دکتر کاظم ندافی، نماینده وزارت بهداشت در کمیته‌ی اضطرار، همه کاری کرد تا تهران را در روزهای پایانی هفته تعطیل کند؛ اما پیش‌بینی سازمان هواشناسی، سبب شد تا دیگر اعضای کمیته به نظرش توجه نکنند!
وحید نوروزی هم نوشته است: بیچاره دکتر رشیدی (رییس شرکت کنترل کیفیت هوای تهران) که پیش بینی آلودگی هوا را روی صفخه مانیتور لپ تاپش به من نشان می داد و فریاد می زد هوا آلوده تر خواهد شد اما در نهایت پیش بینی هواشناسی ملاک عمل قرار گرفت!

پرده ی دوم:
دیروز – چهارشنبه ، 17 آذر 1389 – برای بدرقه‌ی ابدی یکی از بستگانم راهی بهشت زهرا شدم و آنجا را بسیار شلوغ‌تر از معمول دیدم. برخی دیگر از حاضران نیز با پندار نگارنده هم‌نظر بودند که ازدحام پیش آمده در روزی که پنج‌شنبه نیست، نامعمول است.
یادم افتاد که تعداد روزهای پیوسته‌ای که هوای تهران را در شرایط هشدار و اضطرار قرار داده، برای نخستین بار از مرز 30 روز گذشته است!
باز یادم افتاد که همین چندی پیش، مدیرعامل کفن و دفن تهرانی‌ها گفته بود که میانگین سن درگذشتگان تهرانی در سال گذشته به 49 سال و 4 ماه کاهش یافته است که این میزان حدود 20 سال با آستانه اعلام شده رسمی امید به زندگی در ایران متفاوت است! نیست؟

پرده ی سوم:
در همین فکرها بودم که دیدم: دادستان تهران هم فرمایش فرموده‌اند که می‌توان ماجرای استمرار آلودگی هوا را به دادسراها کشاند! چرا که دولت باید خسارت آلودگی هوا را بپردازد!!
خواستم بدانم آیا می‌شود بر علیه پیش‌بینی غلط سازمان هواشناسی هم به دادسرا رفت؟!

31 فکر می‌کنند “آقای هواشناسی شما دیگه چرا؟!

  1. hazzar

    سلام
    شما را آقای فرهادی نژاد به من معرفی کردند.
    کوتاه سخن میگویم.
    من میخواستم از شما درخاست کنم تا به صفحه زیر رفته بعد از خاندن مطالب این صفحه و وبلاگ سله بن به یادماندنی من به ما کمک کنید و چند پست بنویسید تا راهی برای جلوگیری از به زیر آب رفتن تپه تاریخی سله بن و روستای زیبای سله بن پیدا کنیم.
    با تشکر. شما در سله بن به یاد ماندنی لینک شدید لزفا ما را لینک کنید . یا علی
    http://www.solehbon.blogfa.com/8606.aspx

  2. محمد درویش نویسنده

    اگر امکان دارد چند عکس از منطقه برایم ارسال دارید. به ویژه محل احداث سد و تپه باستانی مورد نظر.
    درود …

  3. RS232

    امیدوارم شما و همه عزیزانی که در دود و دم تهران زندگی می کنند نه کار خودشان و نه بستگانشان به بهشت زهرا نکشد.
    ولی این عمل اداره هواشناسی در ایران بسیار شناخته شده است و چیزی نیست جز خرید سفارشی زمان با تناسب معکوس. تناسب معکوس آن نیز به این علت است که پیش بافی یک و یا دو روز آینده بسیار گران تر از پیش بافی یک هفته دیگر است.

  4. miri

    سلام .مطلبی در سایت کلمه در رابطه با الودگی هوای تهران خواندم.حدس میزنم که این سایت فیلتر باشد. برای همین ان را در قالب کامنت برایتان می فرستم.

  5. miri

    * صفحه اصلی
    * » افشای نقش بنزین تولید داخل در آلودگی هوا…

    » دولت همچنان در پی طرح های تخیلی همچون آبپاشی و باد مصنوعی
    افشای نقش بنزین تولید داخل در آلودگی هوا
    اشتراک

    * Donbaleh
    * بالاترین
    * Facebook
    * Google Buzz
    * Twitter
    * Delicious

    سه شنبه, ۱۶ آذر, ۱۳۸۹

    چکیده : بنزین غیر استانداردی که دولت احمدی نژاد برای مصرف تبلیغاتی و مقابله ادعایی با تحریم در داخل کشور تولید کرده، علاوه بر سرطان‌زا بودن، عامل اصلی آلودگی هوای تهران هم معرفی شده است. نمایندگان و کارشناسان گفته‌اند که دولت با تولید بنزین غیر استاندارد، هوای تهران را آلوده کرده و در این حال دنبال طرح های تخیلی همچون ایجاد باد مصنوعی در تهران با چند دستگاه جت فن، و پاشیدن آب بر آسمان تهران با هواپیمای آبپاش است!

    کلمه – گروه اقتصادی: در حالی که دست و پنجه نرم کردن مردم تهران و شهرهای بزرگ کشور با آلودگی هوا وارد دومین هفته شده است، دولت همچنان به دنبال اجرای طرحهایی است که مورد تمسخر کارشناسان قرار گرفته است، اما دو نماینده مجلس فاش کردند که یکی از مهمترین عوامل آلودگی اخیر و کم‌سابقه هوای تهران، تولید و عرضه بنزین غیر استاندارد بوده است.

    به گزارش کلمه، چندی پیش که دولت احمدی نژاد ادعای خودکفایی در تولید بنزین را مطرح کرد، بسیاری از کارشناسان، و به تبع آنها افکار عمومی، این ادعا را مورد تمسخر قرار دادند و پیامک‌های جوک درباره آن بین مردم دست به دست شد. اما چیزی نگذشت که اظهارات گوشه و کنار برخی نمایندگان و کارشناسان نشان داد در پشت این ظاهر کمیک و خنده‌دار، واقعیت تراژیک و اسف‌باری به نام بنزین سرطان‌زا وجود دارد که در هیاهوی تبلیغات دولت برای مقابله ادعایی با تحریم‌های بین‌المللی، پنهان می‌شود.

    در آن زمان، فاش شد که بنزین تولید داخل که مقامات دولتی پیش از بلند شدن صدای منتقدان و افشای پشت پرده آن، ادعای خود را تا صادرات این بنزین تولیدی هم پیش برده بودند، در واقع نه تنها به بهای تعطیلی صنایع پتروشیمی و عوارض آن تمام می‌شود، بلکه محصول آن هم بیماری‌زا و خطرناک است و تولید سرطان می‌کند.

    اما اکنون مشخص شده که ماجرای آلودگی هوای تهران و دیگر شهرهای بزرگ نیز همانند ماجرای تولید بنزین، ظاهری خنده‌دار دارد اما واقعیتی تکان‌دهنده در پس آن نهفته است. این واقعیت چیزی نیست جز نقش آنچه دولت و نمایندگان متحدش، «مایه افتخار ملی» می‌نامیدند در آلودگی هوای تهران که ظاهری‌ترین پیامدهای آن را می‌توان در بالا رفتن آمار مرگ و میر و پر شدن تخت‌ها در بخش‌های سی‌سی‌یو بیمارستان‌ها دید.

    بنزین غیر استانداردی که دولت احمدی نژاد برای مصرف تبلیغاتی و مقابله ادعایی در داخل کشور تولید کرده، علاوه بر سرطان‌زا بودن، عامل اصلی آلودگی هوای تهران هم معرفی شده است.

    محسن نریمان، نماینده بابل، در گفت‌وگو با خانه ملت در این باره فاش می‌کند که: “آلودگی هوای تهران به صورت یه روال غیر عادی در حال افزایش است و بنزین های غیر استانداردی که در تهران استفاده می شود موجب افزایش این آلودگی هوا شده است.” او همچنین به پرداخت نشدن بودجه دو میلیارد دلاری مترو توسط دولت به خاطر اهداف سیاسی اشاره و تاکید می‌کند که: “منشا بخش زیادی از این آلودگی های به وجود آمده در هوا دولت است.”

    انوشیروان محسنی بندپی، نماینده نوشهر و چالوس، هم به خانه ملت می‌گوید: “در سال ۷۴ قانونگذار قانون مبارزه با آلودگی هوا را تصویب کرد، در برنامه چهارم توسعه نیز بر این موضوع تاکید شد و دولت و وزارت نفت مکلف به ارائه سوخت استاندارد شدند، اما متاسفانه وزارت نفت تاکنون نتوانسته است سوخت استاندار را تحویل دهد و وزیر نفت اعلام کرده است که تا سال ۹۱ نمی تواند یک سوخت استاندارد را تولید کند.” وی همچنین با لحنی تمسخرآمیز می‌افزاید: “عجز و ناتوانی دولت برای مبارزه با آلودگی هوا در شان مردم ما نیست، کشوری که به دنبال دست‌یابی به دانش هسته‌ای است چگونه نمی‌تواند تضمین کننده سلامت مردم خود باشد؟”

    این دو نماینده در حالی به صراحت به نقش سیاستهای غلط دولت احمدی نژاد و به طور مشخص، بنزین غیر استاندارد تولید داخل در آلودگی هوای تهران اشاره می‌کنند که مسئولان دولتی به دنبال طرح های عجیب و ابداعی برای کاهش آلودگی هوای تهران هستند؛ طرح هایی که به زعم کارشناسان، تخیلی و غیر علمی به نظر می‌رسند.

    مقامات دولتی یکشنبه شب در جلسه اضطراری که برای موضوع آلودگی هوا تشکیل دادند، از تعطیل کردن دوباره مدارس و ادارات صرف نظر کردند و در عوض، دو طرح عجیب را مطرح و اعلام کردند: استقرار چند دستگاه جت فن برای ایجاد باد مصنوعی در تهران، و پاشیدن آب بر آسمان تهران با هواپیمای آبپاش!

    اما این طرحها مایه تمسخر کارشناسان و صاحبنظران شد؛ به طوری که مجید عباسپور رئیس دانشکده محیط‌ زیست دانشگاه علوم تحقیقات تهران، این طرحها را دارای جنبه تخیلی و غیر علمی توصیف کرد و گفت: “هواپیمایی که در اختیار جهاد کشاورزی است، هواپیماهای کوچک سمپاشی است که برای سمپاشی یک مزرعه ۱۲ – ۱۰ هکتاری و نهایتاً ۱۰۰ هکتار کاربرد دارد. برای ایجاد باد مصنوعی همکه بتواند هوای شهری مانند تهران را جا به جا کند به چنان قدرت عظیمی نیاز است، که عملاً اجرایی نیست.”

    علاوه بر این کارشناسان محیط زیست، یوسف رشیدی مدیرکل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز به مهر گفت: “کسی که چنین طرحی را پیشنهاد داده چیزی از انتقال جرم و مکانیک سیالات نمی داند.”

    این در حالی است که شاعری قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست کشور، از آماده‌باش هلیکوپترها در پادگان قلعه مرغی و آبگیری پنج هلیکوپتر برای پاشیدن آب بر مناطق به شدت آلوده تهران خبر داده است!

    اما شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، هم با بیان اینکه “این راهکارها جواب نمی‌دهد”، به تمسخرکنندگان طرحهای تخیلی دولت می‌پردازد و می‌گوید: “البته راهکاری مثل باران مصنوعی می تواند موثر باشد، در یک نوبت هم اجرا شد ولی متاسفانه باران مصنوعی سر از ارمنستان در آورد و یک نوبت هم در کویر باریدن گرفت!”

    بدین ترتیب دولت در حالی مشغول اینگونه طرحهای خیالی و بی‌اثر است که منتقدان هشدار می‌دهند این آلودگی اخیر، به خاطر طرحهای تبلیغاتی قبلی است و مشخص نیست طرحهای تبلیغاتی جدید که تخیلی‌تر از قبلی‌ها نیز هستند، چه نتایجی را در آینده به بار خواهند آورد.

  6. سیمین

    سلام
    مطلب تحت عنوان “افشای نقش بنزین تولید داخل در آلودگی هوا…” غیرکارشناسی است.

  7. محمد درویش نویسنده

    ممنون که روشنگری فرمودید. اگر امکان دارد، دلایل غیرکارشناسی بودن موضوع را هم اندکی شرح دهید.
    درود …

  8. سیمین

    در بنزینی که در پتروشیمی ها تولید گردید (یا تولید می گردد) ترکیب “بنزن” یا Benzene بیش از استاندارد 5درصد (حدود 9 الی 10 درصد) وجود دارد ولی در عوض از عدد اکتان بالا (بیش از 90) برخوردار است یعنی از بنزین سوپر هم بالاتر.
    فرمول شیمیائی بنزن C6H6 است یعنی یک حلقه شش کربنی.
    این ماده مثل تمامی هیدروکروبنهائی که فقط کربن و هیدروژن دارند در اثر سوختن به آب و CO2 و در اثر بد سوختن CO تولید می نماید.
    بنزین تولیدی در پتروشیمی مستقیما” به مصرف کننده داده نمی شود و قبل از ارسال به مصرف کنندگان توسط پالایشگاه ها با بنزینی که عدد اکتان پائین تری دارند ولی ترکیب “بنزن” ندارد مخلوط شده و نتیجه اختلاط بنزین با مقدار “بنزن” در محدوده استاندارد و عدد اکتان مناسب می باشد که به جایگاه های سوخت داده می شود.
    بنزن ماده ای است که در تماس مستقیم با پوست و یا استنشاق سرطان زاست ولی پس از سوختن مانند همه هیدروکربن ها به آب و CO2 و اگر بد بسوزد به CO تبدیل می شود.
    بنابراین آلودگی هوای تهران به بنزن موجود در بنزین مرتبط نیست.

  9. محمد درویش نویسنده

    سپاسگزارم بابت توضیحات دقیق تان که به زبانی ساده بیان داشتید. البته این توضیحات افرادی مانند دکتر رشیدی، رییس شرکت کنترل کیفیت هوای تهران را راضی نمی کند!
    همچنین، به هر حال باید قبول کنید که بنزین تولید شده توسط پتروشیمی ها، بنزن بیش از استاندارد دارد که ممکن است در مرحله نهایی هم به استاندارد 5 درصد نرسد!

  10. سیمین

    بحث در مورد آلودگی هواست نه سرطان زائی بنزین بخاطر بنزن.
    بنزن موجود در بنزین (قبل از سوختن)، در جایگاه های سوخت، اگر با پوست آن هم به میزان زیاد و در مدت طولانی در تماس باشد سرطان زاست نه وقتی که در باک خودرو می سوزد و مثل دیگر ترکیبات هیدروکروبنی به آب و CO2 و مقداری هم CO تبدیل می شود.
    ببینید میزان تولید CO2 و CO اگر بالا باشد خوب از حد مجاز می گذرد و بهترین سوخت هم اگر استفاده شود اگر تعداد خودروها زیاد شود گازهای خروجی در مجموع می تواند از حد مجاز بالا رود. در اثر سوختن همه هیدروکربن ها و از جمله بنزن، گازهای فوق تولید می شود.
    من در مورد رابطه بنزین تولید پتروشیمی ها با آلودگی هوای تهران صحبت می کنم.
    بنزین اصولا” آلوده کننده است و به همین دلیل باید به سمت استفاده از سوخت های جایگزین باشیم. کیفیت سوخت ربطی به تولید سوخت در پتروشیمی ها ندارد.
    صحبت های علی محمد بساق زاده مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی را بخوانید:
    http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=235308
    ایشون عنوان نمودند که سه محصول بنزین پیرولیز، بنزین ریفورمیت و ام تی بی ای را پتروشیمی به پالایشگاه تحویل می دهد و در پالایشگاه ها با مخلوط سازی بنزین با کنترل کیفیت های لازم تولید می شود.
    قبلا” بنزین پیرولیز به خارج صادر می شد و در شرکت هائی تحویل داده می شد و اونها همین اختلاط سازی ها را انجام می دادند و بعنوان بنزین می فروختند الان این کار را پالایشگاه با بنزین تولیدی و نیز ترکیبات دریافتی از پتروشیمی انجام می دهد.

  11. محمد درویش نویسنده

    ممنون از لطف شما بابت تشریح دقیق مساله. امیدوارم شک و شبهه پیش آمده برای برخی از خوانندگان مهار بیابان زایی برطرف شده باشد.
    درود …

  12. سیمین

    من هم افتخار می کنم که خواننده چنین وبلاگ پرمحتوائی هستم. در واقع کلاس آموزشی مجانی!
    راستی با آقای نبی تماس گرفتم. متشکرم. خیلی خوب بود.

  13. محمد درویش نویسنده

    پیگیری های شما حرف ندارد … آدم را به شوق وامی دارد.
    سعید نبی جوان فرزانه، هنرمند، صاحب درد و جسوری است.
    در وبلاگم از او نوشته ام و برخی آثارش را به نقد کشیده ام که لابد مطالعه کرده اید.
    درود …

  14. سیمین

    نه هنوز نخوندم. می گردم پیدا می کنم می خونم. مرسی

  15. محمد درویش نویسنده

    می گویند:
    آدم هاي بزرگ در باره ايده ها سخن مي گويند؛

    آدم هاي متوسط در باره چيزها سخن مي گويند؛

    و آدم هاي كوچك پشت سر ديگران سخن مي گويند.
    .
    خوشحالم که مهار بیابان زایی در تحقق ایده های یک آدم بزرگ مؤثر بوده است …
    درود …

  16. محمد درویش نویسنده

    خدا نکنه!
    بزرگی که به سن نیست! هست؟
    .

    .
    راستی!
    این خبر و تیترهای روزنامه اطلاعات را در دو روز متوالی دیروز و پریروز دیده اید؟
    معلوم است که خیلی قدرتمند هستید ها!!
    .

    .
    یادم باشد با دم شیر بازی نکنم! بکنم؟

  17. سیمین

    خیلی مسخره بود تیترهای دو روز متوالی.
    براتون بیشتر در این زمینه می نویسم.

  18. مسعود

    راستش سیمین خانم ؛
    مایاد گرفته ایم که هیچ شایعه ای را باور نکنیم ، مگر آن که صدا و سیما آن را تکذیب کند !که کرد!

  19. سیمین

    اقای درویش گرامی،
    اینکه روزنامه اطلاعات خبر روز اول خودش را در روز دوم 180 درجه عوض می کند دو حالت بیشتر نداره:
    1- یا خبر روز اول درست بوده و بر اثر فشارهای وارده مجبور به تکذیب خبر در روز دوم شد
    2- یا اینکه خبر روز اول غلط بوده و به دلیل تحقیق بیشتر و دریافت اطللاعات بیشتر خبر را در روز دوم تصحیح کرد
    اینطور که پیداست اولین حالت بیشتر مورد پسند است. خودتان هم حالت اول را بیشتر باور دارید! ندارید؟
    ولی در مورد “بنزن” آن مطلبی که نوشتم کاملا” صحیح است و وجود بنزن در بنزین ربطی به آلایندگی هوا ندارد.
    ولی سعی می کنم اطلاعات بیشتری را در اختیار شما و خوانندگان عزیز وبلاگتان قرار دهم.

  20. سیمین

    آقای مسعود
    سعی می کنم اطلاعات بیشتر در مورد بنزین را بدست آورم.

  21. محمد درویش نویسنده

    بسیار خوشحال می شوم تا یادداشتی به همین مناسبت نوشته تا در مهار بیابان زایی برای روشنگری انتشار دهم.
    درود …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.