و سرانجام دکتر فاضل شکار شد!

   دیروز یادداشتی را برای روزنامه شرق نوشتم با این عنوان: «واقعیت‌های تلخی که سرانجام آقای معاون اعتراف کرد» که امروز می‌توانید آن یادداشت را در صفحه شش روزنامه بخوانید. اما حقیقت عجیب آن است که ساعتی پس از ارسال یادداشتم، دریافتم که دکتر فاضل از سمتش برکنار شده است! رخدادی که البته در همان یادداشت در مورد وقوعش حدس زده بودم، اما هرگز فکر نمی‌کردم به این سرعت عینیت یابد!

بزرگترین شکار شکارچیان محترم در سال 1391

     با آرزوی موفقیت برای جانشین ایشان، توجه شما را به این یادداشت جلب می‌کنم که خود دربردارنده‌ی همه‌ی حرف‌هایی است که شاید برخی‌ها را هم نباید زد! نه؟

   در واپسین روزهای سال، اصغر محمّدی فاضل، معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست، سرانجام به یک خواست دیرینه‌ی فعالان و کارشناسان محیط زیست کشور پاسخ داده و در مصاحبه‌ای اختصاصی با اسدالله افلاکی در روزنامه همشهری، برای نخستین بار در طول دو دهه‌ی اخیر، مجموع شمار گونه‌های چهارپای قابل شکار کشور را اعلام کرد . لطفاً عدد 110 هزار رأس را یادداشت کنید. زیرا نه‌تنها این عدد نشان می‌دهد که چه تاراج گسترده و جنایت غیرقابل بخششی در مورد حیات وحش ایران رخ داده است، بلکه می‌تواند خط کش و معیاری باشد برای بررسی عملکرد دیگر مدیرانی که پس از دکتر فاضل بر این مسند خواهند نشست تا آنها اعلام کنند که از این پس، حاصل تمهیدات مدیریتی‌شان، توانسته چند درصد بر شمار این 110 هزار رأس بیافزاید.

    یادمان باشد که آمار ارایه شده توسط عالی‌ترین مقام متولی محیط طبیعی کشور، حتا اندکی از آمارهایی که نزدیک به دو ماه پیش توسط نگارنده اعلام شد ، کمتر است و البته آن هنگام برخی از طرفداران شکار، با بی‌اساس خواندن این آمار، منکر درخواست آتش‌بسی شدند که نگارنده برای دادن فرصت مجدد به طبیعت ایران و زیستمندانش، درخواست کرده بود.

    خوشبختانه اینک امّا بهانه‌ها گرفته شده و به سهم خویش می‌خواهم از اصغر محمدی فاضل قدردانی کنم که شجاعت اعلام آمار واقعی علفخواران مورد اشاره را داشت، هرچند می‌پذیرم که شاید این افشاگری به ضرر استحکام صندلی ریاستش تمام شود! که البته شد و به فاصله‌ی 24 ساعت از انتشار این مصاحبه‌ی روشنگرانه، نامبرده از مسئولیتش برکنار گردید! پیش‌تر هم البته وی کوشید تا با اعلام تخمینی واقعی‌تر از شمار یوزپلنگ‌های موجود در کشور، نشان دهد که وضعیت از آنی که فکر می‌کنیم به مراتب وخیم‌تر است.

    به هر حال، ضمن آرزوی موفقیت برای آقای دکتر کیخا که به عنوان جانشین ایشان معرفی شده‌اند، اینک گام بعدی آن است که ظرفیت پذیرش مناطق چهارگانه تحت حفاظت سازمان اعلام شود تا مشخص گردد که در مجموع چه تعداد رأس از وحوش را می‌توان در این مناطق مستقر کرد و آیا شمار کنونی آنها، متناسب با ظرفیت، بیشتر از آن یا کمتر است؟

    در این میان، یک چیز کتمان ناپذیر است، اینکه وقتی کلنگ بنای سازمان حفاظت محیط زیست در دهه‌ی 40 هجری شمسی توسط اسکندر فیروز بزرگ بر زمین زده شد، فقط شمار وحوش موجود در باختر استان فارس (جایی که اصطلاحاً از آن با عنوان اندوخته گاه زیست سپهر یا ذخیرگاه زیستکره ارژن و پریشان یاد می‌شود)، بیش از 200 هزار رأس بود! به راستی ما چه بلایی بر سر این طبیعت ارزشمند آورده‌ایم؟ و چرا همچنان اجازه می‌دهیم سالانه بیش از 4 میلیارد ساچمه به سمت این 110 هزار رأس نشانه رود؟!

    دکتر فاضل، اما در جای دیگری از مصاحبه‌ی تاریخی‌شان با روزنامه همشهری – مورخ 26 اسفند 1391 – می‌گوید: «امسال نخستین سالی است که سازمان حفاظت محیط‌زیست هیچ پروانه‌ای برای شکار در مناطق حفاظت شده صادر نکرده است.» این در حالی است که نگارنده امسال خود شاهد انتشار اعلامیه‌های متعدد ادارات کل محیط زیست در برخی از استان‌ها برای صدور پروانه شکار بوده و به نظر می‌رسد یا این مجوزها بدون آگاهی و نظارت عالی‌ترین مقام مسئول در این حوزه صادر می‌شود و یا آن که اراده‌ای قوی‌تر در سازمان متولی طبیعت ایران وجود دارد که می‌تواند دکتر فاضل را به نفع منافع شکارچیان محترم داخلی و البته محترم‌تر خارجی! دور بزند که البته زد! نزد؟

     غم‌انگیزتر آن که متأسفانه برخی از قدرت‌سالاران و مدیران ارشد و افراد ذی‌نفوذ در ارگان‌ها و نهادهای متموّل هم وجود دارند که بدون داشتن پروانه شکار و یا با فراغی بال و اسکورتی چشم‌نواز وارد مناطق حفاظت شده و پارک‌های ملّی شده، بدون دغدغه به شکار می‌پردازند و این رویه را به طور معمول در آخر اغلب هفته‌ها در طول سال استمرار می‌بخشند!

    نگارنده امیدوار است، نسل چنین آقازاده‌ها و شازده‌هایی که مشخص است ریشه در فسیل‌های دوران حاکمیت قجرالسلطنه‌ها دارند، هر چه زودتر بخشکد و اجازه دهیم در سال 1392، همه‌ی زیستمندان طبیعت ایران از درختان یگانه‌ی جنگل‌های هیرکانی تا زاگرس و مانگروها و از کل و بز تا قوچ و میش و مرال و آهو و جبیر و پلنگ و یوز و گرگ و … از نوبت تنفسی که اعلام کرده‌ایم، لذت برده و بتوانند توان خودترمیمی و زیست‌پالایی خود را مجدداً احیاء کنند.

    پی‌نوشت:

    احمد علی کیخا را از زمانی که نایب رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مجلس هشتم بود می‌شناسم و با ایشان چند نشست کاری هم داشته‌ام؛ وی را مدیری متخصص می‌دانم که دکترای خود را نیز در رشته اقتصاد آب از دانشگاه نیوانگلند استرالیا گرفته است؛ امیدوارم در زمان مسئولیت ایشان در معاونت محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست، دست کم مسأله حق آبه محیط زیستی تالاب‌ها حل شود و افق روشنی در این حوزه ترسیم گردد.

   پی نوشت 2:

   آخرین واکنش دکتر فاضل هم در مصاحبه با خبرنگار ایسنا خواندنی است: «فاضل در خصوص استعفای خود از معاونت محیط طبیعی گفت: بنده استعفا ندادم اما به نظر رییس سازمان احترام می‌گذارم چرا که انتصاب و برکناری معاونین حق رییس سازمان است. وی با تاکید بر اینکه هیچ معامله‌ای در کار نبوده و نیست،‌ افزود: اگر می‌خواستم معامله کنم مقابل مافیای شکار و سلاح و زمین خواری نمی‌ایستادم. فاضل تصریح کرد: امروز محیط زیست کشور بیش از هر چیز نیازمند همدلی است و اختلاف و بداخلاقی به نفع کشور نیست و همگان باید برای آتش بس با محیط زیست تلاش کنند

 

43 فکر می‌کنند “و سرانجام دکتر فاضل شکار شد!

  1. مسعود كرامتي

    اول از همه من عاشق اين عكس و اين تيتر شدم يعني !
    بعدتر هم اين كه
    براي جناب فاضل و همه كساني كه دربرابر مافياهاي روز افزون اين مملكت مي ايستند و حتا از استحكام صندلي شان هم نمي ترسند ؛ خسته نباشيد و موفق باشيد مي گويم .

    اين پي نوشت دو هم عالي بود .

  2. محمد درویش نویسنده

    درود بر مسعود عزیز …
    امیدوارم روزی تو را بر روی یکی از همین صندلی های قدرت ببینم که بی مهابای فرداها و رؤسای محترم، برای اعتلای نام بلند ایران، می کوشی.

  3. محمد

    چقدر نصیحتت کردیم که شکار و معدن و زمین خواری رو بی خیال شو؟
    فکر کردی اینجام میدان جنگه؟
    حالا راحت شدی دکتر جان؟

  4. باران

    آقای فاضل شجاعت شما را تحسین میکنم که میگویید “بنده استعفا ندادم” و “انتصاب و برکناری معاونین حق رییس سازمان است” و به خصوص اینکه فرمودید “اگر می‌خواستم معامله کنم مقابل مافیای شکار و سلاح و زمین خواری نمی‌ایستادم”.

    ولی استاد فاضل اگر به گفته خود که “امروز محیط زیست کشور بیش از هر چیز نیازمند همدلی است و اختلاف و بداخلاقی به نفع کشور نیست و همگان باید برای آتش بس با محیط زیست تلاش کنند” اعتقاد داشتید چند امتیاز کوچک غیر استراتژیک میدادید و این جنجال به پا نمیشد.

  5. محمد درویش نویسنده

    درود بر علی، محمد و باران عزیز …
    دوستان عزیز من:
    به نظرم در اصول نباید نرمش و مسامحه کرد؛ وگرنه علی (ع) هم به راحتی به جای چهار سال می توانست چند دهه خلیفه مسلمانان باشد و بماند. هدف، هرگز نباید وسیله را توجیه کند. برکناری دکتر فاضل از این منظر هم به نفع او و هم به نفع طبیعت ایران خواهد بود و جانشینانش درخواهند یافت که چه هزینه هایی داده شده و باید از این پس پرداخت شود تا نام طبیعت ایران هم وزن اصل 50 قانون اساسی آن، پشت طبیعت ستیزانش را بلرزاند.

  6. هومان خاکپور

    ما هم در سرزمین بختیاری در برابر این رفتار شجاعانه و انسانی کم‌همتای دکتر فاضل کلاه از سر بر می‌داریم …
    بدون شک ظبیعت ایران‌زمین و زیستمندانش دعاگوی ایشان خواهند بود.
    یقینن حالا جناب کیخا حرمت این صندلی را به‌شایتگی پاس خواهند داشت.

  7. محمدپناه

    سلام بر شرافت
    سلام بر آزادگى
    سلام بر مردانگى
    و اينگونه است كه پست و مقام در برابر ايرانيان وطن پرست خفيف ميشود
    در اين وانفساى بداخلاقى سياستمداران وجود چنين آزادمردانى موجب مباهات است
    و با وجود اين دلير مردان من به ايرانى بودنم ميبالم
    نوروزتان پيروز

  8. ماندانا

    درود
    واقعا چه زیبا گفتندآقای محمد پناه……
    آزی باید در بربر این بزرگ مرد که نایاب است تمام قد ایستاد وفقط شرمنده بود از قدر ناشناسی افراد بی خرد……..
    شاد باشید در نوروز دل انگیز

  9. سهیلا

    درود بر مردان جسور و دلاوران سبز که حقیقت را به میز ریاست ترجیح میدهند و خود را نمی فروشند

  10. محمد درویش نویسنده

    متشکرم سهیلا و ماندانا عزیز …
    باشد که جادوی میزها هرگز نتواند جادوی خدمت به طبیعت وطن را برای هیچ مدیری در این حوزه کم رنگ سازد.

  11. محیطبان

    استاد ما شکار شد ولی درس شرافتمندی رو به دانشجوهاش آموخت.

  12. حسنی

    حالا دیگر برای معادن بهرام گور، خط لوله بمو، جاده گزویه، معدن دره زرشک، شکار هوبره، شکار در همه جا و همه فصل، حشک کردن تالابها، و….. به راحتی مجوز صادر میشوند.

  13. محمد درویش نویسنده

    از قضا فکر می کنم جانشین و جانشینان دکتر فاضل، به درستی وزن و اعتبار این صندلی را دریافت خواهند کرد و بیش از گذشته مراقبت می کنند تا فرمانی صادر نشود که به قانون درخت بربخورد.
    درود بر شما جناب حسنی و محیط بان عزیز …

  14. امیرحسین

    سال نو مبارک آقای مهندس
    همه ما منتظر پخش قسمت دوم برنامه رادیویی شما با مهران کوشان به عنوان مدافع شکار هستیم.

    ولی چرا ایشان سنگ جلادان طبیعت را به سینه می زند

  15. امیر

    باسلام،
    باعرض تبریک به مناسبت سال نو ونوروز باستانی وهمچنین بهارطبیعت به تمامی دوستداران طبیعت وطبیعت گردان،درگستره وسیع طبیعت زیبای ایران عزیز،
    باشنیدن خبر برکناری یااستعفای آقای دکترفاضل،دل هردوستدارطبیعت به دردمی آیداماشایداین اقدام(برکناری یااستعفا)تلنگری باشدبرای مدیران بعد،درخصوص محیط زیست غریب!

    ا

  16. سامان فرجی بیرگانی

    سلام مهندس سال نو مبارک زنده باشید با طبیعت ایران،تشکر از تلاشهای خستگی ناپذیرتان. شک ندارم که درخت و کوه به یاری شما می آیند و نیروی طبیعت را در ژشتیبانی شما به خدمت وامیدارند جهت اطلاع متاسفانه کارون روز به روز شورتر می شود. هزاران درخت کنار دیگر هم در مراتع منطقه ی آبماهیک به زیر آب. بیشه های پایین دست کارون در معرض خطر قرار گرفته و آب همچنان بالا می آید…

  17. محمد

    اینکه ۴ ماه مونده به پایان دولت دکتر فاضل با ۳۰ سال تجربه و تنها معاون محیط زیست خونده تاریخ سازمان رو برکنار کنند و یک معاون جوان آماتور با رشته غیر مرتبط و بدون حتی یک روز تجربه مدیریتی بیارن سرکار میتونه خیلی معنی داشته باشه.
    البته شاید هم خیلی بی معنی باشه؟
    عاقلان دانند!

  18. مریم

    جناب درویش افاضه فرموده‌اند که:
    ۱- احمد علی کیخا را ….. مدیری متخصص می‌دانم
    ۲- که دکترای خود را نیز در رشته اقتصاد آب از دانشگاه نیوانگلند استرالیا گرفته است؛
    ۳- میدوارم در زمان مسئولیت ایشان در معاونت محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست، دست کم مسأله حق آبه محیط زیستی تالاب‌ها حل شود

    سوال من این است که:
    ۱- میشه لطفا یک روز سابقه مدیریتی ایشان را بفرمایید؟ نمایندگی مجلس که سابقه مدیریت نیست. لابی و دعوای سیاسی “مدیر” درست میکنه؟
    ۲- فقط در ادبیات ویژه احمدی نژادی (که فرمودند رییس جمهور خودش در همه زمینه ها کارشناسه!) میشه بین اقتصاد آب با محیط طبیعی و تنوع زیستی رابطه تخصصی پیدا کرد. مدیری متخصص را اینطوری کشف کردی؟
    ۳- مسأله حق آبه محیط زیستی تالاب‌ها رو باید تو وزارت نیرو دنبال کرد نه در معاونت محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست. مگر شما سازمان رو با وزارت ادغام کنید.

    شما دیگه چرا؟

  19. محمد درویش نویسنده

    مریم خانم:
    با دکتر کیخا در چند نشست کاری، همراه بوده ام؛ به نظرم نگاه ایشان به منابع طبیعی و محیط زیست از بسیاری از سیاستمداران و نمایندگان راه یافته به صحن بهارستان، واقع بینانه تر و تخصصی تر است. به ویژه که ایشان به دلیل مسئولیت‌شان در کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در جریان بسیاری از این جستارها قرار داشته‌اند. هر چند که البته باید به محدودیت های این مقایسه هم توجه فرمایید. همانگونه که اگر به تخصص اغلب معاونین محیط طبیعی در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی توجه کنید، بیشتر متوجه منظور من خواهید شد! نه؟

  20. ناشناس

    فکر نکنم و مطمئنم که این نظر را منتشر نمی کنید ولی می گویم که خودتان حداقل بدانید

    پاسخ:

    اگر سخن تان درست است، چرا با ایشان برخوردی نمی شود؟!
    لطفا با مدرک سخن بگویید.

  21. محسن طبيب زاده

    سلام
    من هميشه شيفته شجاعتد كاري و نجابت اصيل خانوادگي و متعهد بودن فاضل خوش نام بنتمك دكتر علي اصغر فاضل محمدي بوده و هستم .
    ايشان هركجا باشند ، سبب خير و عامل ارتقاي ميهن اسلامي هستند ، زيرا معتقدم كه خورشيد در هرنقطه جهان هستي قرار گيرد ، خورشيد است و لاعير

  22. محسن طبيب زاده

    سلام
    من هميشه شيفته شجاعت كاري ، نجابت مستحكم همره با اصالت خانوادگي و دانشمكندي دكتر علي اصغر فاضل محمدي بوده و هستم .
    ايشان در هر جا و هر ستمي باشند و يا استعفا دهند ويا به استعفا وادارشوند و يا بركنار گردند ، منشا خير و بركت خواهند بود ، زيرا خورشيد در هر نقطه از جهان كه قرار گيرد ، همان خورشيد است و تغيير مكان و تغيير سمت ، تاثيري در اقتدار خورشيد و نور افشانيش ندارد . الله اكبر

  23. محسن طبيب زاده

    سالهاي طولاني است كه من دكتر علي اصغر فاضل ، مرحوم مغفور جنت مكان پدر بزرگوار و برادر محترم ايشان آقاي مهندس اكبر فاضل را ميشناسم .
    دكتر فاضل مردي دانشمند ، متعهد به قوانين و مقررات و آداب و رسوم اسلامي ، مجرب در امور علمي خود و IT است و از شهرت و اعتبار حيثيتي و اجتماعي و بويژه اعتبار كاري در جمهوري اسلامي بر خوردار است ، راست ميگويد و درست عمل ميكند و جز حقيقيت چيزي ني گويد .
    ما بايد قدر اين عزيزان خادم به كشور را بدانيم و آنان كه نادانسته و نابخردانه سبب رنجش ايشان و امثالشان ميشوند تقبيح و سرزنش نمائيم
    درود به دكتر علي اصغر فاضل محمدي

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.