یک حاشیه‌ی فراموش‌نشدنی از ملاقات دیروز با مقام رهبری!

    سرانجام آن رخدادی که همه‌ی دوستداران محیط زیست ایران منتظرش بودند، به وقوع پیوست و برای نخستین بار در طول حیات جمهوری اسلامی ایران، عالی‌ترین مقام حکومت، گروهی را به حضور پذیرفتند که فقط یک ویژگی مشترک داشتند: جملگی اهل طبیعت و محیط زیست بودند؛ ملاقاتی که نخستین جرقه‌ی شکل‌گیری آن، شاید به تابستان سال 1392 در خانه محیط زیست میدان انقلاب تهران برسد!

یک ملاقات تاریخی

البته حق دارید بپرسید که چرا آنقدر دیر؟! چگونه است که رهبری نظام ایران، در طول 36 سال گذشته، تقریباً صاحبان همه‌ی صنایع، گروه‌های مردمی، بسیج، ارتش، سپاه، اقوام و اقشاری از استان‌های مختلف به تفکیک، دانشجویان، دانش‌آموزان، اساتید دانشگاه، سفرا، دیپلمات‌ها، کارگران، اصناف، هلال احمر، استانداران، نمایندگان ادوار مجلس، خبرگان، عشایر، معلمان، هنرمندان، سینماگران، خطاطان، شعرا، ورزشکاران، فوتبالیست‌ها، وزنه‌برداران، اعضای بزرگداشت روز مهندس، مردم هشترود، مسئولین جهاد دانشگاهی، پرسنل سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف و ده‌ها‌ و صدها گروه اختصاصی دیگر را به حضور پذیرفتند؛ اما تا 17 اسفند 1393 نوبت به محیط‌زیستی‌ها نرسید! چرا؟
و البته پاسخ نگارنده به این پرسش تأمل‌برانگیز و منطقی، همان پاسخ سهراب سپهاری عزیز است!
اینکه
پشت سر باد نمی‌آید
پشت سر پنجره سبز صنوبر بسته است
پشت سر روی همه فرفره‌ها خاک نشسته است …
زندگی، آب تنی کردن در حوضچه‌ی اکنون است! نیست؟
خلاصه اینکه دوستان من! مهم نیست که چرا تاکنون ما را آنگونه که باید ندیده بودند، مهم این است که سرانجام ما را دیدند و از قضا با پروژکتورهای پرتابل هم دیدند؛ آنقدر که نور خیره‌کننده‌اش از همان دیروز چشم برخی از طبیعت‌ستیزان قدرت‌سالار را کور کرده و خبر می‌رسد که حتی برخی از جلسه‌های مرتبط با اجرای چندین طرح ضد محیط زیستی و کارگروه‌های وابسته به آنها در چند استان بدون اعلام قبلی لغو شد تا لابد بتوانند از شوک این سخنان تاریخی به درآمده و دوباره لشکر درخت‌افکنان خود را سازماندهی مجدد کنند!

یک ملاقات تاریخی

بگذریم … زیرا گفتنی‌ها را امروز در روزنامه ایران نوشته‌ام.
بیشتر می‌خواهم از یک خاطره، از یک حاشیه‌ی جذاب که برای نگارنده پیش آمد، سخن بگویم!
اینکه وقتی هشت صبح دیروز با اتوبوس از مقابل پارک پردیسان به سمت حسینیه امام خمینی (ره) راه افتادیم، برخی از مدیران محترم و مقامات سازمان حفاظت محیط زیست، نصایحی برادرانه به من کردند که خلاصه‌اش این بود که شما دیگر یک فعال محیط زیستی و یک ان جی اویی نیستی! حالا شما یک مقام دولتی و یک مدیرکل هستی و نباید به گونه‌ای سخن بگویی که هزینه‌هایش را در مجلس یا استانداری‌ها، مجبور باشد سازمان یا برخی از ادارات کل ما بپردازد!
هرچند البته به آن دوستان متذکر شدم که اگر معصومه ابتکار در آبان 1392 درویش را دعوت به همکاری کرد، به دلیل آگاهی و اشرافش به همین ویژگی او بود و اگر مرا با چنین ویژگی‌ای نخواهند، مسلماً در رفتن درنگ نخواهم کرد. اما پس از شنیدن سخنان رهبری نظام، پس از شنیدن حرف‌هایی از آیت‌الله خامنه‌ای که تاکنون محمّد درویش هم با این صراحت مطرح نکرده بود؛ و پس از شنیدن انتقادهای تند ایشان به آنهایی که جنگل‌های شمال کشور را به بهانه‌ی تأسیس یک حوزه‌ی علمیه پاک می‌تراشند، یا آن گروه از کوه‌خوارانی که مشغول تغییر کاربری اراضی در رویشگاه‌های زیبا و کوهستانی شمال شرق تهران یا مشهد هستند؛ دریافتند که شکستنی‌ها شکسته! دیگر احتیاط لازم نیست! هست؟ به ویژه که مقام معظم رهبری آشکارا گفتند که هر بار به کوهستان‌های تهران می‌روند، دلشان می‌لرزد و با نام آوردن از برخی نیروهای مسلح و وزارت اطلاعات، آشکارا از مردم خواستند تا اجازه ندهند به هیچ بهانه‌ای این مظاهر زیبای طبیعت تبدیل به برج‌های آنچنانی شده و تخریب گردد.

محیط زیست یک مسأله ملی

از امروز من اگر جای 31 مدیرکل محیط زیست و منابع طبیعی در 31 استان کشور بودم، دستور می‌دادم تا هر چه زودتر، بنرهایی از سخنان دیروز معظم‌اله تهیه و بر در و دیوار ادارات متبوع نقش بندد و نیز کلیپ‌هایی حاوی سخنان ایشان تهیه کرده و برای طبیعت‌ستیزان غافل در ادارات وابسته به وزارت نیرو، مسکن و راه‌سازی، وزارت صنایع و معادن، استانداری‌ها، وزارت نفت، وزارت دفاع و … می‌فرستادم و بر روی این بسته‌های اهدایی به رنگ قرمز می‌نوشتم: تقدیم با عشق!

یک خواهش از معصومه ابتکار

     می‌ماند یک خواهش!
به نظرم جا دارد تا چهره‌ی دوست‌داشتنی محیط زیست ایران، مادر مهربان همه‌ی زیستمندان ایرانی، معصومه ابتکار عزیز هم در پاسخ به همراهی همه‌ی دوستداران محیط زیست کشور و انتشار بیانیه‌های صریح در دفاع از تمامیت سازمان حفاظت محیط زیست در مقابل طرحی که 130 نماینده محترم مجلس شورای اسلامی با قید دوفوریت آن را ارایه کرده و خواستار تنزل جایگاه اداری سازمان حفاظت محیط زیست از معاون رییس جمهور به معاون وزیر شدند، پژواکی شایسته نشان داده و در آستانه‌ی نوروز 1394، با لغو همیشگی تفاهم‌نامه‌ی آشوراده، همه را خوشحال کرده و عیدی مقام معظم رهبری به دوستداران طبیعت ایران را کامل کنند.
آمین …

28 فکر می‌کنند “یک حاشیه‌ی فراموش‌نشدنی از ملاقات دیروز با مقام رهبری!

  1. Shahla Ayadi

    درود و سپاس بیکران از مقام معظم رهبری و خدا قوت به شما مرد خستگی ناپذیر و دلسوز راستین طبیعت.پر توان و موفق باشید همچون همیشه.

  2. مجتبی

    واقعا اتفاق استثنایی و بالقوه مبارکی بود. باید از تک تک کسانی که در انتقال پیام بحق مدافعان محیط زیست به ایشان موثر بوده‌اند سپاسگزاری عمیق داشت.
    درخشان ترین فراز پیام این بود: آشکارا از مردم خواستند تا اجازه ندهند به هیچ بهانه‌ای این مظاهر زیبای طبیعت تبدیل به برج‌های آنچنانی شده و تخریب گردد.
    با شما موافقم که حالا توپ در زمین همه ما اهالی محیط زست است که آن را به فعلیت درآوریم.

  3. محمد درویش نویسنده

    زنده باشید دوستان پرتوان من، شهلا و مجتبای عزیز …
    سخنان رهبری در عین حال باید ما را هشیار کند که قدرت طبیعت ستیزان را فقط با حکم حکومتی نمی توان افسار زد! نیاز به حضور یکپارچه مردم هم دارد.
    درود …

  4. مهدی

    این عیدی بزرگ بر یتیمان محیط زیست این سرزمین مبارک باد جملات ایشان را تمامی ادارجات محیط زیست حک کنیم و این فرصت را غنیمت شماریم که لیاقت نشان دهیم که این فرصت ابدی نخواهد بود

  5. عبدالرضا کوهپایه

    درود بر شما
    روزنه ای از نور در آن انتهای غار تاریک به چشمم رسید، و این جیز کمی نیست. باید ایستاد و با همه وجود کنار زد طبیعت ستیزان را.
    تا پیروزی و گرفتن حق همه زیست مندان این سرزمین راه درازیست، اما خورشید پدیدار شده :)
    همیشه به رنگ طبیعت
    عبدالرضا

    پینوشت: سالهاست که وبلاگ و وب سایتتان را می خوانم و همیشه صبر و استمرارتون بی اغراق برام الگو بوده:) بعضی وقتها که از شنیدن حرفهای بی منطق، بدون هرگونه تعقل و اندیشه و طبیعت ستیز مسئولین اجرایی به ستوه میام و احساس خستگی و نا امیدی میکنم یاد پایداری محمد درویش بهم کلی انرژی میده :)

  6. مسعود

    مقاله روزنامه ايران هم خيلي خوب بود.اميدوارم گفتني ها عملي شود .

  7. مهدی صادقی

    خبر خوبی است که بالاترین مقام کشور به حفاظت از محیط زیست توجه کرده است. باید از هر فرصتی برای حفظ ذخایر طبیعی کشورمان استفاده کنیم.
    موفق باشید.

  8. محمد شرافت

    مقام معظم رهبری آشکارا گفتند که هر بار به کوهستان‌های تهران می‌روند، دلشان می‌لرزد و با نام آوردن از برخی نیروهای مسلح و وزارت اطلاعات، آشکارا از مردم خواستند تا اجازه ندهند به هیچ بهانه‌ای این مظاهر زیبای طبیعت تبدیل به برج‌های آنچنانی شده و تخریب گردد.
    انشالله بزودی فرمایش مقام معظم رهیری را باهمت همه دوستاران محیط زیست اقدامات لازم اطلاع رسانی واموزش عمل خواهد شد

  9. زهرا یزدانی

    سلام مثل همیشه عالی بود.این فرصت را باید غنیمت دانست و استفاده کرد.

  10. آشنا

    جناب آقای درویش عزیز
    به سهم خودم از توجه دادن و بهره برداری از بیانات و رهنمودهای ارزشمند «مقام معظم رهبری» سپاسگزارم.
    و تنها یک نکته! بسیاری از پدیده ها و اصناف و گروه ها را می‌توان تحقیقا اینجا ردیف کرد که به رغم اهمیت موضوع ( به ویژه از ظن اهالی متبوع )تا کنون توفیق دیدار جمعی با معظم له را نیافته اند، اما این به این معنا نیست که ایشان در مورد آن مهم – در مثال همین مباحث زیست محیطی – دغدغه نداشته اند و یا پیرامون آن به صورت متناوب تذکرات جدی نداده اند!
    از 14 اسفند 77 تا همین 17 اسفند 93 ! برای نمونه در 15 مهر 88 صراحتا فرمودند:
    «مسئولان کشور، متصرفین را قطع ید کنند!!»
    جناب آقای درویش عزیز
    ذوق زدگی از بیانات اخیر رهبری گوارای وجودتان، اما خواهشاً طوری القا نکنید که ایشان تاکنون؛ بی توجه بوده اند! چرا؟! چون صرفا به صورت جمعی با شما و همسنگران شما دیدار نداشته اند! بر عکس ایشان هم دیدارهای مرتبط داشته اند و هم بیانات موکد و مکرر! ظاهرا حضرات توجه نداشته اند! حضراتی که باید یادآورشان شد ایشان مدت هاست که رهبری دلسوز و با دغدغه هستند؛ نه فقط 17 اسفند 93!!
    عجالتاً با یک کلیک ساده روی لینک زیر خودتان ملاحظه و قضاوت کنید که بارها و بارها چه مواردی را گوشزد کرده اند:
    http://mobile.tasnimnews.com/fa/%D8%AE%D8%A8%D8%B1/1393/12/19/680559
    ممنون

  11. محمد شرافت

    سلام استاد فرزانه جناب اقای مهندس درویش عزیز
    موافقت شهردار منطقه 22 برای اموزش کاربردی نقاشی درجهت حفظ محیط زیست در ایام نوروز 1394 برای کودکان وجوانان همراه خانواده در کنار دریاچه حلیج فارس …انشاالله یزودی جلسه هماهنگی با حضور 1-نماینده حضرتعالی 2- شهرداری منطقه 3- کارشناس هنری (کلاس هنر ) 4- ngo22.ir تشکیل شود

  12. محبوبه علی پور

    با سلام وروز به خیر .در استانه فرا رسیدن بهاری دیگر ، هفته منابع طبیعی را تبریک گفته وبرای طبیعت همیشه مهربان کشور وشما یاوران دلسوزآن روزگاری شاد را آرزو میکنم.

  13. محمدرضا

    با عرض سلام و درود
    به نظر می رسد دربرگیری پیام مقام معظم رهبری آنقدر گسترده است که مشمول همه اقشار جامعه است . از یکایک افراد جامعه تا مسولین ذیربط و از سازمان های مردم نهاد تا فعالین عرصه های اقتصادی و یا صنعت و… آنچه که از این پیام می توان فهمید این است که در زمینه حفظ محیط زیست هیچ اغمازی قابل قبول نیست . درست است که این پیام برای ما محیط زیستی ها از ارزش والایی برخوردار است اما بخشی از آن هم به خود ما بر می گردد که در راه انجام وظایف خود فقط وفقط به قانون و بکارگیری آن در راه حفظ محیط زیست بپردازیم و محیط زیست را فدای مصلحت اندیشی نکنیم . با تشکر

  14. محمد شرافت

    ان الله یحب المحسنین

    (دکتر مصطفی نیک اقبال)

    ایده‌های مهربانی (به تکمیل لیست کمک کنید)
    – کمک به پدر: رساندن پدر به سر کار یا جایی که می خواهد برود. کار برایش انجام دادن. ماشینش را کارواش بردن و سرویس کردن. کار بانکی‌اش را انجام دادن. ماساژ دادن.
    – افطار دادن، اطعام کردن: افطار درست کنیم مانند ده پانزده تا ساندویچ با ساندیس؛ ببریم حین افطار بین مردم تقسیم کنیم. روی تقسیم کردنش وقت بگذاریم و با اشراق بفهمیم به چه کسی بدهیم. مثلاً به رفتگر، فقیر، کسی که در صف اتوبوس مانده و افطار ندارد و… برای همکاران غذا یا تنقلات ببریم. وقتی که برای سر زدن منزل یکی از دوستان یا ارحام میرویم با خودمان غذا ببریم.

    …… همه باهم برای حفظ سلامت محیط زیست تلاش می کنیم ngo22.ir وعضویت دوستاران اوای طبیعت میشویم انشالله

    ادامه مطلب…

  15. شهرام کرمی

    سلام مهندس درویش
    دیده شدیم اما خیلی دیر …آنقدر دیر که شاید جبرانی نباشد بر آن همه خرابی ….یعنی میشه کوهای کلاردشت را مثل گذشته پر از درخت دید؟ یعنی میشه از جاده یاسوج رفت و انبوه درختانو دید؟ یعنی دریاچه ارومیه زنده می شود؟ یعنی اهواز بازم نفس میکشه؟ یعنی صدای بوق کشتی های لنگر انداخته در اسکله آبادانو میشه دوباره شنید؟یعنی…….
    نه … نه مهندس جان نباید از باز شدن چشمهایی که سالها نو را نادیده گرفتن خیلی خوشحال شد!!!شاید فرصت به اندازه پلک زدنی بیش نیست !!!

  16. محمد شرافت

    تجلیل از فعالان اجتماعی سازمان های مردم نهاد در سطح 22 منظقه در مورخ 1393/12.23 ساعت 15 روز شنبه درمحل ستاد سازمان مردم نهاد تهران برزگ توسط سرکار خانم دکتر الهه راستگو رئیس ستاد توان افزایی وحمایت از فقالیت سازمان مردم نهاد شهر تهران بعمل امد

    دوستاران اوای طبیعت استان تهران ونماینگی در کل کشور وخارج از کشور

    http://www.ngo22.ir

  17. محمد شرافت

    سلام
    لطفا تا مدارس تعطیل نشده به دانش اموزان سفارش کنید تامیتواند محیط زیست راتخریب کنند
    بخصوص در 13 بدر که حق روز تخریب طبیعت نام گرفته است
    ایرانی واریایی وزرتشتی نیستی تکثیر نکنی
    دوستاران اوای طبیعت ngo22.ir

  18. مه لقا کاشفی

    با سلام و تبریک سال نو به همه دوستان و سروران گرامی
    حتما اگاهی دارید پس از بیانات حاکی از نگرانی رهبر عظیم الشان مقرر شد اقامتگاه 180 نفره د رجزیره اشوراده ترتیب داده شود.این یعنی دهن کجی به مردمی که ایشان مورد خطاب قرار دادند تا در برابر تخریب محیط زیست ایستادگی نمایند.پس از قریب 5ماه تلاش دوستداران محیط زیست به بازی گرفته می شود .حراج ارزشهای منابع طبیعی با انواع بهانه ها چه معنائی دارد ؟؟؟اگر عده ای تعطیلات عید را در جزیره اشوراده نگذرانند و ان جا را به زباله دانی و چاه فاضلاب تبدیل نکنند چه اتفاقی می افتد؟؟؟واقعا که چه فکر می کردیم و چه شد !!!!

  19. تا

    سلام.
    اگر از دیدن مکان های تاریخی لذت میبرید حتما این دو مطلب را بخوانید:
    ی ایران، ویژه نامه ی سفرهای نوروز…
    http://nikoo.com/travel/%d8%a7%d8%ae%d8%a8%d8%a7%d8%b1-%d8%b3%db%8c%d8%b1-%d9%88-%d8%b3%d9%81%d8%b1/17-%d8%ac%d8%a7%d8%b0%d8%a8%d9%87-%db%8c-%da%af%d8%b1%d8%af%d8%b4%da%af%d8%b1%db%8c-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86%d8%8c-%d9%88%db%8c%da%98%d9%87-%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%db%8c-%d8%b3%d9%81%d8%b1
    پارسه, ریشه ی ویژه نامه ی سفرهای نوروز 94
    http://nikoo.com/

  20. محمد شرافت

    درجلسه 1393/12/27 هیات مدیره سازمان مردم نهاد دوستاران اوای طیعت استان تهران تعین شد

    1- فرهار مقیمی رئیس هیات مدیره

    2- محمد شرافت مدیر عامل

    3- فاطمه عربشاعی نائب رئیس

    4- ابراهم محمدی خزانه دار

    5-سید حمیدخلفی عضوهیات مدیره

    6- مهدی فرقانی پور عضو البدل هیات مدیره

    7- سکینه علی اکبریعضو البدل هیات مدیره

    8-شبنم حکمت جو باررس

    9-سیامک چهارمحالی عضو البدل بازرس

  21. کمجان سیروس زارع

    درود. انتظارمیرود همه دلسوزان وطبیعت دوستان با فرصت پیش امده با خرد ورزی وبکار گیری تمام ظرفیت ها با برجسته نمودن چالشهای زیستی پیش رومسولان را در تصمیم گیریهای کلان کشور رها ننموده.میتوان با تکرار بیانات مقام معظم فرصت تخریب بیشتر عرصه های محیط زیست و منابع طبیعی را در طرح ها و پروژ ه های اتی از مخربین گرفت.لازم است دوستان هوشیار باشند . و صد البته که هستند تند روی و فشار بیش از حد تاثیر معکوس خواهد داشت. اما در حفاظت از منابع ملی و محیط زیست متاسفانه فقط تخریب طبیعت صورت نمیگیرد. ……جناب مهندس درویش پیگیری و اطلاع رسانی حضرتعالی سالهاست تاثیر گزار بوده امید که این روشنگری در اینده منجر به رویش اندیشه صیانت در تک تک افراد جامعه گردد.در این بین هستندافرادی که پشت ظاهری دوستدار طبیعت اهداف دیگرسی را دنبال میکنند.امید که بتوان انان را متوجه مسیر اشتباهی که در پیش گرفته اند نمود.چه بسا اسیب وارده از این طیف خطر ناکتر از سایرین خواهد بود.متاسفانه به دلیل عدم توجه به گردشگری مبتنی بر رعایت استانداردها به مناطق طبیعی اسیب های غیر قابل جبرانی وارد امده.در عین حال هستند افرادی که به ظاهر ابراز علاقه به محیط زیست میکنند اماتنها بهره برداری از طبیعت .گردشگری و سفرهای تخریبی که …. را دنبال میکنند. اینان مصداق ان مضمون هستند که چو دزدی با چراغ اید گزیده تر برد کالا خواهند بود…… خود حکایت مفصل بخوان از این مجمل

  22. محمد شرافت

    برداشت های یک محقق یهودی در باره قران
    10 مارس 2015
    برداشت های یک محقق یهودی درباره قران (محیط زیست و…)

    فاطمه شاهی صدرآبادی
    توسط فاطمه شاهی صدرآبادی
    این کلیپ رو از تو سایت پاتوق بچه شیعه ها دیدم، جاش اینجا واقعا خالی بود، خیلی جالب بود، اینجا ادم می بینه واقعا همین که اقای اخوت و بقیه اساتید فرمودند اگه طهارت باشه میشه درک کرد.
    http://s4.picofile.com/d/bbd4acf9-2287-442c-97cc-61a9ac105722/%D8%A7%D9%88%D8%B5%D8%A7%D9%81_%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86_%D8%A7%D8%B2_%D9%86%D8%B8%D8%B1_%DB%8C%DA%A9_%D9%85%D8%AD%D9%82%D9%82_%DB%8C%D9%87%D9%88%D8%AF%DB%8C_%D8%A7%D8%B2_%D9%85%D8%AC%D9%85%D9%88%D8%B9%D9%87_%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%BE_%D9%87%D8%A7%DB%8C_%D8%AA%D8%AF.mp4

  23. دعوت الحق

    به نام خالق خوبی ها

    موضوع : تالاب کمجان

    فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص محیط زیست قابل تامل و تفکر است و زنگ خطری برای متولیانی که تهدیدی برای محیط زیست بودند و به نوعی منافعی از تخریب و دست اندازی آشکار و محسوس در عرصه زیست بوم ایران زمین را داشته اند.
    و اما در خصوص نظر چالشی جناب آقای زارع از کمجان!
    از آنجا که حضرت عالی و بنده از یک منطقه ، یک بخش ،یک شهرستان و به نوعی یک هم محلی بشمار می آییم از سابقه اجرایی و نحوه اجرا و هدف شما در مقوله محیط زیست کاملا آگاهیم.و تاثیرات اقدامات انجام گرفته از طرف شما بر محیط زیست کاملا مشهود است.

    اما! نتیجه این اقدام فقط برای عده محدودی از ، مردم ، کشاورزان و دامداران اطراف تالاب کمجان که چند روستا بیشتر نیست خوشایند است نه برای عموم مردم و محیط زیست .
    دلایلی بر این ادعا به اختصار ایراد میگردد قابل تامل، از قبیل اینکه به نوعی کشاورزان به بهانه تالاب کمجان حقابه کشاورزان پایین دست را که از جنس خودشان هستند به واسطه احیای تالاب اقدام به انحراف مسیر آب رودخانه کر که مسیر اصلی آب به دریاچه بختگان است در دو قسمت بالایی بند فیض آباد و بند تیلکان به طرف مزارع کشاورزی خود منحرف و پس از آبیاری مزارع خود در موقع لزوم، سپس پساب را از طریق کانال منشعب به تالاب بنام( کانال زه کش صاحب الزمان)می‌ریزند.
    دلیل بعدی خوشحالی و حمایت کشاورزان حوضه شهرستان ارسنجانی در اطراف تالاب مخصوصا شمال تالاب مبنی اینکه میزان پرتاب و آب خروجی از لوله های پمپ چاههای این مزارع بیشتر شده است و تاثیری شگرف بر میزان آب چاههای گذاشته است.

    اقدام منحصر به فرد دامداران کمجان نیز با قرق تالاب در فصل تابستان و پاییز اقدام به چرای دام که هدف اصلی ایجاد تالاب بوده است مبادرت می‌نمایند قابل ملاحظه است .

    و اما پیشنهاد
    پیشنهاد میگردد که با باز گشایی مسیر کانالهای زهکش به نوعی مسیر پسابهای کشاورزی در بالا دست باز گشایی گردد و سیر آب به دریاچه طشک در تقاطع با بختگان (کفه شصت قدمی)در اصطلاح محلی آزاد گردد.
    تدبیری اتخاذ گردد که با استفاده از نیروهای بالقوه‌ای که سازمانها و ارگانهای متعدد وجود دارد حقابه زیست محیطی دریاچه بختگان اثبات و از سرشاخه رود کر آزاد گردد.
    کمک و همیاری گردد که از اضافه برداشت آب کشاورزی در سرشاخه رود کر جلو گیری گردد و موانع مسیر را چه در سرشاخه ها و چه در مسیر رودخانه که مسیر اصلی ورودی آب به بختگان است برطرف نماییم و کمک نماییم به نوعی محیط زیست مادر را احیاء نماییم که سهم بسزایی در رفع مشکلات و معضلات زیست محیطی در سطح کلان برای ایران زمین و استان فارس و چند شهرستان مجاور به بختگان را داراست حل نماییم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.