این خرس‌های بامرام و ما آدم‌های بی‌مرام!

    با قتل فجیع یک قلاده خرس قهوه‌ای دیگر در دامنه‌های سهند واقع در استان آذربایجان شرقی، شمار خرس‌هایی که در طول یک سال اخیر در فلات ایران کشته شده‌اند به عدد هشت رسید. قتل خرس‌ها در ایران‌زمین در حالی افزایش می‌یابد که شمار آنها در طول چند دهه‌ی اخیر به شدت کاهش یافته و در صورت تداوم این روند، ممکن است یکی از بزرگترین پستاندارهای ایران و جهان، در سیاهه‌ی سرخ IUCN قرار گرفته و همان راهی را برود که یوزآسیایی در ایران طی کرده و می‌کند.
یکبار دیگر به این عکس دقت کنید … چه پیامی را دارند این پانداهای دوست‌داشتنی انتقال می‌دهند؟ انگار در حالی که به مرور بر شمار آدم‌هایی که زیر آدم را خالی می‌کنند، افزوده می‌شود، بر شمار خرس‌هایی که زیر هم‌نوع‌شان را پر کرده و تکیه‌گاهی امن برایش می‌شوند، افزوده می‌گردد! آیا این خجلت‌بار نیست؟

    حقیقت این است که دنیای حیوانات هم پر از عشق و معرفت و رفاقت و پای هم ایستادن است، سزاوار نیست تا لذت زندگی را از آنها بگیریم، زیرا دوست داریم به کیفیت زندگی و معاش‌مان با مرگ آنها بیافزاییم.

    به حادثه تلخ شیدا در دیار چهارمحال و بختیاری دقت کنید و از خود بپرسید: چرا همچنان عده‌ای حاضرند ننگ خوردن انگ شکارچی را بر خود بپذیرند و حتی در این راه بر حافظان طبیعت هم شلیک کنند؟!

     آی انسان‌های بامرام! به خدا این عین بی مرامی است! نیست؟

23 فکر می‌کنند “این خرس‌های بامرام و ما آدم‌های بی‌مرام!

  1. سهیلا

    انسان با مرام؟؟؟؟؟؟
    او نیز همانند یوز ایرانی و خرس قهوه ای در حال انقراض است
    نمیدانم تا به کجا پیش خواهیم رفت

  2. محمد درویش نویسنده

    تا زمانی که یا بیدار شویم و یا چیزی دیگر برای از دست دادن نداشته باشیم.
    و البته من امیدوارم که گزینه نخست، زدنر از گزینه دوم رخ دهد!
    درود …

  3. نیما

    همیشه با کشتن و شکار حیوانات مخالف بودم
    بنا بر موقعیت مکانی که در آن هستم همیشه از طرف دوستان دعوت به شکار حیوانات و یا حداقل شرکت در این نوع جمع ها به عنوان بیننده هستم و هیچ وقت این نوع دعوت ها رو قبول نکرده و نمیکنم .
    اینکه یک انسان بتواند برای تفریح و سرگرمی خود زندگی را از موجود زنده دیگری بگیرد هیچ وقت برای من توجیه نشده

  4. محمد درویش نویسنده

    درود بر نیما و مسعود عزیز …
    آفرین به تو نیما جان که هرگز پیشنهاد مشارکت یا تماشای قتل را نمی پذیری.
    امیدوارم هر چه زودتر آن دوستان هم به راه راست هدایت شوند.

  5. عباس محمدی

    درود

    محمد عزیز خوشحالم که دوباره در این محیط فعال شده ای (من از فیس بوک سر در نمی آورم!)

    اگر وقت کردی سری به یادداشت اخیر “دیده بان کوهستان” بزن و نظری بده (مخصوصا که نادر ضرابیان در آخر نوشته اش، به تو نیز اشاره ای دارد.)

  6. هومان خاکپور

    بنظر می رسد برخورد سخت با چنین انسان های بی اخلاقی در یک برنامه کوتاه مدت و فوری بر فعالیت های فرهنگی اولویت داشته باشد.

  7. عباس

    مجيد جان سهند در آذربايجان شرقي است نه غربي.لا اقل به عنوان فعال محيط زيست اطلاعات جغرافي خود را زياد كنيد.

  8. عباس

    جناب درويش سلام.جديدآ با وب سايت شما آشنا شده ام.حدود 12 سال است كه تفنگ شكاري دارم و هر از گاهي به شكار پرنده ميروم. با اينكه نهايت تلاش خود را در رعايت اصول شكار ميكنم، ولي به دليل رعايت نكردن قريب به 99درصد شكارچيان و بدنامي كلمه شكارچي، بنده خجالت ميكشم نام شكارچي را يدك بكشم.ولي با اين اوصاف فكر ميكنم حذف كامل شكار صحيح نبوده و توازن محيط هاي طبيعي را بر هم ميزند.به عنوان مثال در اكثر محل هاي حفاظت شده ايران دشمن طبيعي كل و بز يا وجود ندارد و يا خيلي كم است.در صورتي كل هاي پير حذف نشوند و اقدام به جفت گيري نمايند مسلما آمار زاد و ولد و زنده ماني جمعيت كل و بز كاهش خواهد يافت.چنانكه در يك مرغداري گوشتي نيز،اگر در اوايل دوره ، جوجه هاي ضعيف،بر اساس عواطف و احساسات، حذف نشوند،در آينده احتمال ابتلاء آنها به بيماريهاي واگير و انتشار بيماري به همه گله نتيجه اين ترحم غير منطقي خواهد بود.به اميد روزي كه موافقان شكار قانوني و مخالفانشان قدرت تحمل همديگر را داشته باشند و در پي حذف يكديگر نباشند.

  9. عباس

    جناب استاد.آدرس ايميل بنده مشخص است. اسم مستعارم مشخص است. نام اصلي ام را به دليل شناسايي ام توسط دوستان شكارچي و موضع گيري آنها نميتوانم ذكر كنم.در خمتتان هستم.

  10. عباس

    استاد درويش ايميلتان را دريافت كردم.سپاسگذارم.ولي نكته مهمي را گه گفته بوديد،نفرموديد.

  11. عباس

    جناب. ايميلم را كه داريد.نداريد؟مطلبي هست مكاتبه اي اگر باشد معتبر تر است.

  12. محمد درویش نویسنده

    عباس آقا
    بنده نام و نشانم مشخص است. تلفن همراهم را هم در اختیار شما قرار داده ام و می خواهم یکبار و برای همیشه این مشکل را حل کنم. فکر کنم دست کم دو ساعت باید با هم صحبت کنیم. بنده آماده شنیدن نظرات شما و همفکرانتان هستم. حتا شما را به محل کارم دعوت می کنم تا آزادانه گفتگو کنیم.
    این همه تمهیدات امنیتی برای آن که شناخته نشوید و یا بنده عکس تان را نگیرم یا صدای تان را ضبط نکنم برای چیست؟
    نکند شما کارمند کاخ سفید هستید برادر من؟
    بیایید با هم یک چایی بنوشیم و گپ بزنیم.
    همین.

  13. عبتس

    استاد،چطور شما از بين اين همه مخالفانتان بنده را ميخواهيد تلفني به راه راست هدايت كنيد؟مگر جواب بقيه منتقدانتان را در همين وبلاگ نميدهيد. نه خير بنده كارمند كاخ سفيد نيستم البته شما هم خداي نكرده ….. نيستيد كه من از شما بترسم.به دليل پاره اي مسائل ترجيح ميدهم فعلا به همين شكل در خدمتتان باشم.هر وقت توضيحات شما منجر به تجديد نظر افكار بنده شد، آنموقع حتما خدمت ميرسم.

  14. محمد درویش نویسنده

    برای این که به این نتیجه رسیدم که باید از روش های مؤثرتری برای انتقال پیام سود ببرم. در ضمن، بنده با مخالفان شناسنامه دارم که آنها را از نزدیک و با هویت واقعی شان می شناسم، از طریق وب هم بحث می کنم. اما متاسفانه برخی ها با چند نام مستعار و عملکردی شگفت آور، به من ثابت کردند که دیگر دوره اعتماد کردن یک طرفه گذشته است.

  15. sorosh

    با سلام
    راستش این نوع برخوردی که در کشورمان ضد حیوانات وجود دارد را نمی شود انکار کرد از گربه های داخل شهر و سگ ها هم می شود به راحتی این رو فهمید گربه ای رو که در یک روستا به شکار مار و حشرات و پرندگان کوچک می پردازد گرفته تا غیره …..
    بنده خودم گربه داشتم واقعا بهتون بگم عین یه منبع سرشار از عشق بود و فقط یه روز وقتی در خونه باز بود از خونه خارج شد و یه انسان پائین تر از حیوان اومد توی کوچه برای جلب نظر با رانندگی سرعت بالا و بیچاره رو کشت هنوز مادرم و بنده از این رخداد ناراحت هستیم.
    مطمئن باشید گربه های ایرانی از بین رفته اند و دیگه هیچ چیزی وجود نداره اگر محیط زیست راست می گه چیزی مونده خوب یه چند تا کلیپ با کیفیت بذاره تا ما هم ببینیم حتی بنده حاضرم اگه یه صندوقی باشه که واقعا برای کمک به یوز و پلنگ و گرگ باشه ماهی 100 تومن از حقوقم رو بدم فقط اینها زنده بمونن و از شکوه وجودشون لذت ببرم مطمئن باشید از یه بچه انسان حساس تر و دوست داشتنی تر هستند.

  16. حاج ملوس

    با سلام .من واقعا برای این مردومی که حیوونارو اذیت می کنن یامی کشن متعصفم من خیلی حیوونارو دوست دارم.ولی نمی دونم ادما هم دوست دارن یکی عذابشون بده؟از حیوونه خدا ازاری به ادم نمی رسه که از ادم به ادم می رسه.این اسم گربمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *